Göta kanal med ny (för oss) 24 år gammal båt?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Foxtrot Charlie
Erfaren medlem

Göta kanal med ny (för oss) 24 år gammal båt?

Inlägg av Foxtrot Charlie » mån 07 apr 2014, 19:31

Hej!
Min man, jag och vår son 7år har lärt oss segla under de senaste 3 åren med ca 7 dagars segelkurs och 2 veckors hyra av en Maxi 77 förra sommaren. Nu planerar vi att köpa egen båt och den vi tycker om finns i Göteborg (vi bor i Stockholm.) Är vi galna att ge oss ut direkt mot Trollhättens kanal med sina stora slussningar på en okänd båt med en 24 år gammal sötvattenkyld motor? Vad behöver vi tänker på och hur kan vi minimera risken för att motorn ska dö i kanalen?
Tack för god råd! :)
FC

gvs
Diamantmedlem

Re: Göta kanal med ny (för oss) 24 år gammal båt?

Inlägg av gvs » mån 07 apr 2014, 19:53

En för användaren okänd gammal motor kan tänkas vara lite läskigt... Jag skulle vilja använda motorn under några dagar först (långa och korta tider) för att den ska få bygga lite förtroende innan man ger sig in i götaälv, dessutom så kan älven vara ganska ström, vad är det för motor?

callisto
Platinamedlem

Inlägg av callisto » mån 07 apr 2014, 19:53

Glatt humör och lite reservdelar ! :D
En obruten säsong underlättas av en extra uppsättning; filter - främst bränslefilter, ev tändstift, fläkt/kilrem, frostpluggar/offeranoder.
Samt verktyg till byte.
Trevlig resa !

johzac01
Silvermedlem

Inlägg av johzac01 » mån 07 apr 2014, 20:02

Kan ni inte få med den förra ägaren en bit på vägen? Ett ypperligt tillfälle att lära sig hur båten beter sig (om än ej under segel) och vilka egenheter den har.
Nu med en B 31 (Boström 31) i Vänern.

Foxtrot Charlie
Erfaren medlem

Inlägg av Foxtrot Charlie » mån 07 apr 2014, 20:19

Hej igen!
Tack för tipset. Motorn är en VP 2002 18hk ...är det pålitligt?
FC

fagusinsula
Trogen medlem

Inlägg av fagusinsula » mån 07 apr 2014, 20:59

Lycka till!

Ni kommer att få jättekul, mor, far och son!
Ovärderlig gemenskap.
Första gången jag gick halva sträckan, Göteborg till Vänern, var för 40 år sedan!
Då var vi två unga män med en gammal 22:a och en lika gammal 1,5 hk Seagull utombordsmotor,
som startades med att man lindade ett snöre runt svänghjulet och drog till, dessutom fick man sitta och styra med den, 3 m från sittbrunnen!
Om den funkade - nej ideliga stopp, men det ingår :D
Senare i livet har jag gått hela vägen Göteborg - Stockholm, då på glada ungkarlstiden :), men även om det var kul ombord och i land,
skall det erkännas att det är många slussar.
Var beredd på det. Men inget farligt kan hända på vägen. Slussa är enkelt, hjälp finns alltid nära!
Dock, som far till en vuxen son och en vuxen dotter, kan jag bara avundas er :D

Skriv en rad i höst och berätta om 'Kanalfärden'!

peterh
Diamantmedlem

Inlägg av peterh » mån 07 apr 2014, 21:15

Foxtrot Charlie skrev:Hej!
Min man, jag och vår son 7år har lärt oss segla under de senaste 3 åren med ca 7 dagars segelkurs och 2 veckors hyra av en Maxi 77 förra sommaren. Nu planerar vi att köpa egen båt och den vi tycker om finns i Göteborg (vi bor i Stockholm.) Är vi galna att ge oss ut direkt mot Trollhättens kanal med sina stora slussningar på en okänd båt med en 24 år gammal sötvattenkyld motor? Vad behöver vi tänker på och hur kan vi minimera risken för att motorn ska dö i kanalen?
FC
Det kommer att gå alldeles utmärkt !
Trollhättans slussar kan vara en utmaning, se om ni kan åka förbi och titta på dem ( och studera slussning) när ni åker till göteborg.
Kan ni få med någon genom trollhättan är det ännu bättre. ( passar det med tiden så ställer jag upp)

Vänern är tråkig och tar ett par dagar, se till att ha köpt kanalbolagets sjökort innan vänern. Sedan i sjötorp börjar äventyret ! En resa ni kommer att minnas !
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Inlägg av Seawolf » mån 07 apr 2014, 22:25

Foxtrot Charlie skrev:Hej igen!
Tack för tipset. Motorn är en VP 2002 18hk ...är det pålitligt?
FC
Jag har haft och kört 2002:or med sötvattenkylning sedan 1986 i två olika båtar. Jag har inte haft andra störningar än impellern för sjövattendelen, och nutida kvalitet på dem är bättre än den var tidigare. Dessutom har jag fått småmusslor och sånt som satt igen S-drevets kylvattenanslutning mot motorn. (Spolas bort bakvägen med t.ex. en färskvattenslang från land.) De har båda alltid startat direkt, även efter vintrarna. Men lär er ABSOLUT hur kallstart skall göras:

1) Lägg friläge och ge fullgas.
2) Dra ut stopparen helt och tryck in den igen.
3) Var beredd att dra ned gasen och starta sen. Minska gasen.

Om inte förre ägaren kan bevisa att han bytt avgasböjen så skaffa en sån, den skall ni byta nästa vinter i så fall för en båt som gått på västkusten. Slutligen kan ni skaffa en ny medbringarsats mellan motor och backslag (alt. S-drevet), den är numera av en förbättrad typ med elastisk kraftöverföring (inte helt billigt). Ursprungstypen har en begränsad livslängd, och när Backslagets splines är utnötta blir det DYRT att fixa det. Här är tips om dessa delar med bra prissättning (England). Jag handlade där utan problem:
http://www.keypart.com/volvo-penta/dies ... 2/19831991
V840690 Avgasböj med
840902 Packning
V3581117 Svänghjulsmedbringare (uppgraderad)

Motortypen har en massa fjantiga rörkopplingar för sötvattenkylningen som kan läcka lite förargligt om man river i systemet utan att vara minutiös vid återmontaget som alltid måste ske med ny gummibussningar för att funka bra. Men detta lär inte stoppa Göta-kanalfärden....

Och som sagt, jag har inte under snart 28 år haft ett enda motorstopp , driftstörning eller startvägran på dessa 2002:or. (Annat än vid bristerna i kylvattenflöde och då stoppade jag själv motorn...)
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

HansH
Diamantmedlem

Inlägg av HansH » tis 08 apr 2014, 07:59

Vi har gått både hela sträckan Stockholm - Göteborg samt Göteborg - Vänern tor.
Att slussa upp till Vänern i Trollhätte kanal är varken jobbigt eller svårt. Stora fendrar och ett par rejäla båtshakar räcker för att slussa. Vattnet i de stora slussarna pumpas in underifrån så det blir inte "forsfärd" som i Göta-kanalslussarna.
Vänern är jättetrevlig att segla i. Dalbosjön är kanske inte så upphetsande men kommer man bara upp till Ekens skärgård så är det väldigt fint.

oceansailor
Diamantmedlem

Inlägg av oceansailor » tis 08 apr 2014, 08:10

Foxtrot Charlie skrev:Hej!
FC
Klart att ni skall ta den chansen. Göta Kanal för en 7 åring är hur spännande som helst.

I Vänern finns det en hel del smultronställen. Ekens skärgård, Djurö och inte minst Brommö som din 7-åring kommer att storgilla.

Slussarna i Trollhättan är inga problem. De är faktiskt enklare än de i Göta Kanal.

Motorn kommer säkert inte ge några problem. den är ju nästan ny!

Om det mot förmodan skulle få problem så är Du ju aldrig långt från land. :)

MartinM
Diamantmedlem

Inlägg av MartinM » tis 08 apr 2014, 20:59

Att gå kanalen måste vara en av de säkrare resor man kan göra med en ny båt.

Skulle motorn gå sönder är du
1. Aldrig långt från land.
2. Hälften av båtarna du ser när du fått stopp skall dit du ska och har inte bråttom p.g.a hastighetsbegränsningarna.

Foxtrot Charlie
Erfaren medlem

Inlägg av Foxtrot Charlie » tis 08 apr 2014, 21:09

Tack så jätte mycket alla ni som svarade...vilken uppmuntrande och visa ord och förslag!
FC

Skriv svar