Mässrabatt, andra rabatter och köpa utomlands

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Tomas E
Diamantmedlem
Inlägg: 298
Blev medlem: fre 17 feb 2006, 21:53

Mässrabatt, andra rabatter och köpa utomlands

Inlägg av Tomas E » tis 04 mar 2014, 23:00

Har nu nästan bestämt mig för vad jag ska köpa för båttyp. Sannolikt kommer den inte ha ST-vinschar och i så fall vill jag köpa sådana redan till i sommar, förutsatt att jag hittar rätt exemplar av båt till sommaren.

Nu under mässan annonserar någon (eller alla?) om 20% mässrabatt. Ett par Andersen-vinschar i aktuell storlek går på ca 16.000, d v s 3.200 i mässrabatt. Kan det dyka upp något mer rabattläge före sommaren? Är det ännu billigare att köpa i t ex London (där sonen bor för tillfället) eller på nätet med leverans i Stockholm?
"And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music."

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Mässrabatt, andra rabatter och köpa utomlands

Inlägg av Anders S » ons 05 mar 2014, 00:20

Ett kanske tråkigt och präktigt förslag är ju i så fall att köpa båten först, och bestämma storlek och typ på tillbehören när man vet, så att säga, litet mer?

Annars är ett flitigt surfande på olika sajter ett sätt att hitta tillbehör på rea. Vanligen brukar sk tillbud vara ungefär likvärdiga, och sk mässrabatt går att förhandla till sig även då det inte är mässa. Benns har för tillfället bra priser på Harke-vinschar, bara som exempel.
Anders S

Nils_D
Platinamedlem
Inlägg: 195
Blev medlem: tis 18 sep 2012, 14:31

Re: Mässrabatt, andra rabatter och köpa utomlands

Inlägg av Nils_D » ons 05 mar 2014, 10:00

Min erfarenhet är densamma som Anders S. De s.k. mässrabatterna finns i vissa fall kvar mycket länge, och ges inte bara av dem som ställer ut på mässorna. Jag fick t.ex. i rätt sent i höstas ett prisförslag på en Mercury Sailpower utombordare som var detsamma som det man fick med "mässrabatt" på Allt för Sjön sex månader tidigare.

Dock gäller inte detta för all utrustning, så det är svårt att se något generellt mönster, bortsett från att jag har intrycket att mer modebetonad utrustning som kläder, inklusive sjöställ och liknande, säljs med rätt bra rabatt på mässan då de säljer ut förra årets modeller och färger. Dock lär väl detta med förra årets utgående modefärg knappast gälla för ST-vinschar, så jag hade nog gjort som Anders S föreslår; köpt båten först och kompletterande utrustning därefter när man vet exakt vad som behövs.

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem
Inlägg: 1073
Blev medlem: ons 17 aug 2005, 20:01

Re: Mässrabatt, andra rabatter och köpa utomlands

Inlägg av T » ons 05 mar 2014, 11:39

Tomas E skrev:Har nu nästan bestämt mig för vad jag ska köpa för båttyp. Sannolikt kommer den inte ha ST-vinschar och i så fall vill jag köpa sådana redan till i sommar, förutsatt att jag hittar rätt exemplar av båt till sommaren.

Nu under mässan annonserar någon (eller alla?) om 20% mässrabatt. Ett par Andersen-vinschar i aktuell storlek går på ca 16.000, d v s 3.200 i mässrabatt. Kan det dyka upp något mer rabattläge före sommaren? Är det ännu billigare att köpa i t ex London (där sonen bor för tillfället) eller på nätet med leverans i Stockholm?
Med tanke på hur länge (10 - 12 år?) vi har hört talas om ditt eventuella stundande båtköp, är det väl en klok ide att vänta tills det verkligen har inträffat?

Många rabatter, av kampanjtyp eller andra typer, gäller inte såna priser som man kallar 'nettopriser' och 'dagspriser' eller i övrigt redan nedsatta priser, såna priser brukar det vara på dom dyra grejorna....
Förra försommaren hade Erlandson en helg med 25 % rabatt på allt (utom varor med såna priser jag nämnde nyss). Jag visste inget men blev glatt överraskad när jag hade sett mig tvungen att köpa en 5000 kr-grej och klarade mig undan med under 4000. Jag tror att både Hjertman och SeaSea har (haft) liknande kampanjer. Benns tycker jag ofta har lite olika kampanjer.
Att handla i England kan kanske vara en ide om man kan få till en billig frakt. Att ta dom som extra bagage på Ryan Air blir nog i slutänden dyrare än att köpa dom på hemmaplan, helt orabatterat. Det första pris jag stötte på på en Andersen 40ST var dock 900 GBP.

:o
/T

Tomas E
Diamantmedlem
Inlägg: 298
Blev medlem: fre 17 feb 2006, 21:53

Re: Mässrabatt, andra rabatter och köpa utomlands

Inlägg av Tomas E » ons 05 mar 2014, 22:14

Anders S skrev:Ett kanske tråkigt och präktigt förslag är ju i så fall att köpa båten först, och bestämma storlek och typ på tillbehören när man vet, så att säga, litet mer?
De flesta torde inse att det är just därför jag ställer frågan...

Om jag redan hade köpt båten och visste att jag behövde ett par ST-vinschar av en viss storlek skulle jag köpa dem på mässan på söndag.
"And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music."

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Mässrabatt, andra rabatter och köpa utomlands

Inlägg av Anders S » ons 05 mar 2014, 22:29

Tomas E skrev:
Anders S skrev:Ett kanske tråkigt och präktigt förslag är ju i så fall att köpa båten först, och bestämma storlek och typ på tillbehören när man vet, så att säga, litet mer?
De flesta torde inse att det är just därför jag ställer frågan...

Om jag redan hade köpt båten och visste att jag behövde ett par ST-vinschar av en viss storlek skulle jag köpa dem på mässan på söndag.
Jag är en av dem som förstår och inser. Jättekul om du blir en i brödraskapet och det ÄR roligt att tänka ut den perfekta utrustningen. Men de tillbud som finns i en obekant, (men förhoppningsvis nära) framtid är ju heller inte lätta att värdera. Du får finna tillförsikt i att det alltid kommer nya erbjudanden och tänka på att att uttrycket "ett pris som aldrig återkommer" ibland betyder något annat än det man skall lockas att tro.
Anders S

Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem
Inlägg: 954
Blev medlem: fre 18 nov 2005, 20:43
Ort: Västkusten

Re: Mässrabatt, andra rabatter och köpa utomlands

Inlägg av S-B A-son » tor 06 mar 2014, 08:55

Anders S skrev:
Tomas E skrev:
Anders S skrev:Ett kanske tråkigt och präktigt förslag är ju i så fall att köpa båten först, och bestämma storlek och typ på tillbehören när man vet, så att säga, litet mer?
De flesta torde inse att det är just därför jag ställer frågan...

Om jag redan hade köpt båten och visste att jag behövde ett par ST-vinschar av en viss storlek skulle jag köpa dem på mässan på söndag.
Jag är en av dem som förstår och inser. Jättekul om du blir en i brödraskapet och det ÄR roligt att tänka ut den perfekta utrustningen. Men de tillbud som finns i en obekant, (men förhoppningsvis nära) framtid är ju heller inte lätta att värdera. Du får finna tillförsikt i att det alltid kommer nya erbjudanden och tänka på att att uttrycket "ett pris som aldrig återkommer" ibland betyder något annat än det man skall lockas att tro.
Håller med signaturen Anders S om det där med jättekul.

Och dessutom kan du Tomas E, vara säker på att när du väl köpt winscharna, eller vilken annan utrustning som helst för den delen, så finns de alltid att få billigare någon annan stans.

Det är inte billigt att ha båt, men ett måste!

mvh Sven-Barry

Skriv svar