Jag brukar i de "elektroniska" sjökorten lägga en markering eller brytpunkt, med kort text, att här finns en rättelse, se bild om "nya" stenen V Brustholmarna.
Om SEAPILOT:
Jag är mycket nöjd med Seapilot hittills, men inte deras ny affärside.
Jag övervägde att i år köra Seapilot i datorn ombord och i "paddan" i segelbåten när den versionen släpps i vår. Men det är inte aktuellt längre. Eftersom, saxat:
"Seapilot kommer under mars månad att ändra sin affärsmodell till att man hyr sjökorten årsvis. Idag äger användaren korten och måste betala extra för att få sjökortsuppdateringar och vi vill inte ha en affärsmodell som ger kunden möjlighet till att välja bort säkerhet. För att uppmuntra fritidsskepparna att använda den här modellen så kommer vi att sänka priset för alla länders sjökort."
Inte blir jag gladare bara för att korten är billigare för andra länder.
Hur tänker dom?
Troligtvis är merparten av deras kunderna skeppare som "bara" kör i sverige.
Hoppas att Seapilot ändrar sej när de ser att försäljningen går ner.
Skrev en "blänkare till http://www.dagensbatliv.se/ om det.
Rätta "elektroniska" sjökort o SEAPILOT
Re: Rätta "elektroniska" sjökort o SEAPILOT
Det verkar bli riktigt dyrt i Öresundsregionen om man behöver både Sverige och Danmark, varje år. En annan mobil/platt lösning är Cmaps Nav2go. Östersjön, Danmark och södra Norge för ca 500:- (kommer inte ihåg exakt pris) Appen gratis med grov världskarta, uppdatering (frivillig) för halva priset.
Re: Rätta "elektroniska" sjökort o SEAPILOT
Vi pratade affärsmodeller i en annan tråd, och att hyra ut sjökorten som en tidsbegränsad tjänst är en sådan. Affärsmodeller (av alla de slag) brukar syfta till att leverantören skall tjäna mer pengar, så man skall kanske inte vara överraskad. Det äger dessutom sin riktighet att det blir ÄNNU dyrare om man seglar i regiongränserna.
Anders S