Hej!
jag har en C90 Wide plotter. ibland visar den ganska mycket fel. I kanalen in till Nyköping gick jag parallelt med farleden men ca 10 m fel. Vid infartn till långvik på Möja så går jag alltid på fel sida om farledspricken. Även vid andra tillfällen har jag noterat detta. Jag har det inbyggda sjökortet i plottern. Även min kompis med en äldre c70(?) upplever samma sak då och då. Hörde att någon sade att detta är ett känt fel som kan lösas med uppdaterade drivrutiner. Stämmer det? Samma person sade att detta måste fixas av Raymarin? Är det någon som har erfarenhet av detta fenomen och lyckats fixa till det ? i så fall hur?
Cheers,
Niclas
Raymarin c90w felvisning?
Re: Raymarin c90w felvisning?
Hejsan
Känner inte till plottern i fråga, däremot har jag passerat pricken
du talar om, fast jag gick med marginal så visade min Garmin
att jag passerar den på fel sida, men du kanske har testat din plotter mot fler
fasta punkter.
Känner inte till plottern i fråga, däremot har jag passerat pricken
du talar om, fast jag gick med marginal så visade min Garmin
att jag passerar den på fel sida, men du kanske har testat din plotter mot fler
fasta punkter.
Har jag bråttom tar jag bilen
Re: Raymarin c90w felvisning?
Då kan vi ju fundera på var felet ligger. Felkällorna är:Nicce skrev:Hej!
jag har en C90 Wide plotter. ibland visar den ganska mycket fel. I kanalen in till Nyköping gick jag parallelt med farleden men ca 10 m fel. Vid infartn till långvik på Möja så går jag alltid på fel sida om farledspricken. Även vid andra tillfällen har jag noterat detta. Jag har det inbyggda sjökortet i plottern. Även min kompis med en äldre c70(?) upplever samma sak då och då. Hörde att någon sade att detta är ett känt fel som kan lösas med uppdaterade drivrutiner. Stämmer det? Samma person sade att detta måste fixas av Raymarin? Är det någon som har erfarenhet av detta fenomen och lyckats fixa till det ? i så fall hur?
Cheers,
Niclas
1) GPS-signalens precision på den plats du befinner dig och om du har tillgång till en WAAS-signal (DGPS)
2) Din mottagares signalbehandling,
3) plotterprogramvaran och hur den tar emot signalen och översätter den
4) det använda sjökortets egentliga upplösning (hur små steg som programvaran arbeta med),
5) det använda sjökortets precision,
6) sjöfartsverkets förmåga att alltid lägga ut pricken på den plats som visas i sjökortet (den är hög, men knappast på enmeterprecision)
7) sjömärken som är förtöjda i botten och inte landfast kan bara därför röra sig åtskilliga meter i sidled, beroende på ström och vind.
Du kan räkna med att felet i din GPSmottagare bidrar med minst 3 meter, snarare närmare fem. Helt bortsett från din plotters programvara kan sjöfartsverket bjuda på två-tre meter på alla prickar, naturens krafter bjuder på mer än så och till slut sjökortet som använts, som (lätt) kan visa 50 meter fel, men inte måste göra det. Vad felet (egentligen den konstruerade precisionen) i programvaran är tror jag är försumbart i sammanhanget (alla andra fel är större) men man kan ju inte gärna bortse från buggar i programvaran, ibland helt enkelt att det ibland uppstår rena logikfel. (Detta är den troligaste förklaringen till ett ökänt Garminfel, som innebar blixtsnabba hopp när stödsignalen antingen uteblev eller sållades bort för att sedan komma tillbaka - flera 100 meter fel eller mer i vissa lägen. Då var lösningen att ta bort WAAS-signalen och ha en större grundosäkerhet (haha!) men också bättre tillförlitlighet totalt sett - men det var Garmin).
De sjökort som används i plotters är ju inte bättre än andra sjökort, och att du bara är tio meter fel mellan verkligheten och sjökortet är verkligen inte dåligt eller anmärkningsvärt, om du har vanliga köpe-sjökort (och det har du) - de sjökorten är ju bara undantagsvis rättade mot en gps-stödd sjömätning, och det är alltid viktigare att visa det relativa läget av en prick gentemot ett grund än att lägga pricken på exakt den plats som sjökortet säger.
Det enda en uppdatering av plotterprogramvaran kan hjälpa till med är i så fall 2 (möjligen) och 3 och det tror jag inte det handlar om om felet är stabilt och du bara kan se det relativt sjökortet. Jag låter ofta GPS:en (plottern) vara tillslagen ii onödan, och då kan man roa sig med att kolla hur mycket båten rör sig då då den ligger alldeles stilla. Detta sagt; det är alltid sunt att uppdatera programvaran till elektroniska burkar, för det finns andra buggar som rättas till. Men att du på ett magiskt sätt ser spåret ligga "helt rätt" därefter tror jag inte du bör vänta dig.
Denna lilla utläggning svarar INTE på frågan om man kan uppdatera Raymarine själv. Men kan man det så gör det. Gör Raymarine det till en rimlig kostnad (och kan redogöra för varför det är lönt), så bedömer du själv vad som är rimligt, men 10 meter fel är ingen anledning till oro. När man är så nära diverse faror måste man absolut titta upp från plottern och ut i verkligheten, och det gör du ju redan...
Anders S