Vinschtips önskas

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Cassie
Silvermedlem

Vinschtips önskas

Inlägg av Cassie » lör 26 okt 2013, 16:52

Jag skulle behöva lite tips om självskotande vinschar då jag har tyckt att de är trevligare att hålla på med än de som sitter på båten idag. Dvs, det lilla jag hunnit prova på, jag är ju en riktig gröngöling när det kommer till segling så jag kan ha fel och den mer rutinerade seglaren i familjen, dvs maken, tycker att de gamla duger. Vad tycker ni andra erfarna seglare om detta? Och om jag ska skriva nya vinschar på min julklappsönskelista, vad är då att tänka på?

Nybliven ägarinna till en halv Murena

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem

Re: Vinschtips önskas

Inlägg av stangen » lör 26 okt 2013, 17:00

Vilka winschar? Fallwinsch eller genuawinschar?
Vad är problemet med de nuvarande? Om du beskriver det alltså... För tungt att veva? Trassligt att veva och samtidigt hålla i haländan själv? Försök ringa in vad som är knas idag.
Alternativ lösning skulle tex kunna vara längre winschhandtag som ger större hävarm. Eller bara att göra ren och smörja (på rätt sätt) om det går trögt kanske räcker.

För säg inte att mannen styr och du winschar?? I så fall byt plats. Enklast av allt isf...
Senast redigerad av 1 stangen, redigerad totalt 0 gånger.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

Cassie
Silvermedlem

Inlägg av Cassie » lör 26 okt 2013, 17:08

Genuavinscharna ffa och det är det där med att hålla emot med ena handen och veva med den andra, det känns som om man får dra lika mycket som man vevar om det inte bara ska glida på vinschtrumman. (kan vara min teknik det är fel på förstås :D ). Vi har så här långt turats om med att styra och vinscha men min plan är jag ska klara av det hela på helt egen hand bara jag får hålla på ett tag!

omega
Diamantmedlem

Inlägg av omega » lör 26 okt 2013, 18:02

Hej
Min åsikt är att det är mycket enklare med selfmade tailing , har haft både och genom åren men föredrar helt klart ST winschen
Framförallt när man sköter seglingen ensam .
De jag har nu är Andersen , en riktigt bra winschen , det blir inte bara enklare att hantera man slipper ju även skot låsen
Så bara att sätta upp på önskelistan :-)

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » lör 26 okt 2013, 18:33

Köp ett eller ett par nummer större än du har idag. Ofta sitter för små winchar på.
Alla borde ha skägg

Cassie
Silvermedlem

Inlägg av Cassie » lör 26 okt 2013, 18:33

Med okunnighetens rodnad på kinderna... Selfmade tailing????
(jag skyller på att jag var fullständig landkrabba till slutet av juni i år, har en HEL del kvar att lära mig :)

Cassie
Silvermedlem

Inlägg av Cassie » lör 26 okt 2013, 21:35

Peter_K skrev:Köp ett eller ett par nummer större än du har idag. Ofta sitter för små winchar på.
En dum fråga till då... vad är "lagom storlek"?

omega
Diamantmedlem

Inlägg av omega » lör 26 okt 2013, 23:41

Ber om ursäkt self tailing skulle det ju vara ,stavhjälpen på paddan är inte alltid till hjälp

Användarvisningsbild
Besqua
Diamantmedlem

Inlägg av Besqua » sön 27 okt 2013, 08:25

Hejsan

Mycket bekvämare hantering med vinschar som håller skotet, men dom är mycket dyra, har
erfarenhet av Andersens, oantastlig funktion, snygga, om det spelar roll, pris för nya börjar på
över 3000!!
Kanske något begagnat finns.. eller billigare fabrikat?
Har jag bråttom tar jag bilen

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » mån 28 okt 2013, 10:16

Cassie skrev:
Peter_K skrev:Köp ett eller ett par nummer större än du har idag. Ofta sitter för små winchar på.
En dum fråga till då... vad är "lagom storlek"?
Kolla i tabellerna från tillverkarna, det är beroende på genuans storlek.
Men - jag hade inte satsat på under 28 idag till en 30-fotare, förmodligen på 40.
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 28 okt 2013, 14:33

Alla winchmärken är inte lika i numreringen, vilket kan vara bra att veta om man jämför.

Om man tycker det är trist att hålla med ena handen och veva med den andra, så är den stora skillnaden mellan självhållande och "vanliga" det viktiga. Vill man ekonomisera kan man dels titta på begagnat (någon annans för små?) eller köpa något av tillbuden. Benns säljer till exempel Harkenwinschar just nu - där kan man ju titta på en i 40-storlek. (40 innebär 40 ggr kraftvinst, detta uppnås ibland med långt handtag och tunn trumma. För att hålla i längden krävs en viss diameter, så att lager kan bli stora nog, så man kan inte gå den genvägen hur långt som helst. Lewmar, Harken och Andersen är alla helt OK.
Anders S

Cassie
Silvermedlem

Inlägg av Cassie » fre 01 nov 2013, 15:19

Tack för alla tips!!
Nu har landkrabban fått lite mer kunskap att begrunda. Ska ta ett snack med den jag delar båten med men sen kommer nog min julklappsönskelista att få en del påspädning.

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » fre 01 nov 2013, 17:35

Murena är känd för sin stora genua, så du är helt rätt ute. Originalwinscharna är alldeles för små för en normalperson.

Som Anders antyder så blir det inte mindre kraftåtgång med selftailing, men det kan kännas bättre. I enkla teorin kan man få upp farten bättre med selftailing, då går det lättare. Tyvärr krävs det en hand till att se till så att linan ligger rätt osv., så det är svårt att hålla riktig fart. I vilket fall som helst är upplevelsen oftast att det känns lättare med selftailing.

Det absolut billigaste sättet att få bättre kraft i winschandet är att köpa längre handtag.

Inte ovanligt att det finns begagnade "oselftailing" winschar till salu för en spottstyver. Kolla på blocket. Winschar slits inte så mycket, men kan vara lite dåligt underhållna. Går ofta att fixa enkelt. Därför är det sällan någon större risk att köpa beg winschar. Har man tur kan man hitta några Andersen 40+ på blocket för några hundra, då är det inget betungande.
Selftailing är tyvärr ganska dyra, syns inte alls lika ofta på blocket.

Latmasken köper såklart en elektrisk winsch. De är ännu dyrare.

/J

Cassie
Silvermedlem

Inlägg av Cassie » fre 08 nov 2013, 17:58

Jaramaz skrev:Murena är känd för sin stora genua, så du är helt rätt ute. Originalwinscharna är alldeles för små för en normalperson.

Som Anders antyder så blir det inte mindre kraftåtgång med selftailing, men det kan kännas bättre. I enkla teorin kan man få upp farten bättre med selftailing, då går det lättare. Tyvärr krävs det en hand till att se till så att linan ligger rätt osv., så det är svårt att hålla riktig fart. I vilket fall som helst är upplevelsen oftast att det känns lättare med selftailing.

Det absolut billigaste sättet att få bättre kraft i winschandet är att köpa längre handtag.

Inte ovanligt att det finns begagnade "oselftailing" winschar till salu för en spottstyver. Kolla på blocket. Winschar slits inte så mycket, men kan vara lite dåligt underhållna. Går ofta att fixa enkelt. Därför är det sällan någon större risk att köpa beg winschar. Har man tur kan man hitta några Andersen 40+ på blocket för några hundra, då är det inget betungande.
Selftailing är tyvärr ganska dyra, syns inte alls lika ofta på blocket.

Latmasken köper såklart en elektrisk winsch. De är ännu dyrare.

/J

Ja jag har provat att hantera genuan på en större båt med selftailingvinschar och det kändes betydligt lättare. Vi kan inte bara sätta dit längre handtag då man redan idag slår knogarna i mantågsnätet. Det går väl kanske att flytta vinscharna men då är det ju inte så enkelt längre :)
Det kanske är så att jag får börja styrketräna innan båtsäsongen!
Tack för alla svar!

malugo
Erfaren medlem

Inlägg av malugo » mån 23 dec 2013, 10:29

Vad är det för båt du vill ha vinscharna på?

I våras bytte jag vinscharna på min banner 28 till Lewmar 16ST som jag hittade begagnade för 800kr/st.
Detta var nog den bästa uppgraderingen jag gjort på båten då det blev mycket lättare att ta hem genuan och även en mindre person klarar numera att göra detta även i hård vind.

Men som många nämnt tidigare tänkt på att inte välja för små vinschar.

Mvh Max

Skriv svar