Vad kan en ny sprayhood tänkas kosta?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem
Inlägg: 1073
Blev medlem: ons 17 aug 2005, 20:01

Vad kan en ny sprayhood tänkas kosta?

Inlägg av T » tor 12 sep 2013, 19:10

Min sprayhood har gett upp. Efter 12 säsonger finns knappt en söm kvar, det är hål i duken och det lilla som för övrigt finns kvar är så skitigt att det inte ens går att säja vilken färg det varit från början..
Bågarna, 2 st av 25 mm alu-rör, är dock oskadade och felfria. Det det handlar om är alltså nytt tyg och nya klara rutor. Sen ska det kompletteras med att grabbräcke i bakkant, också 25 mm alu-rör och fyra fästen för att hålla det på plats. Bågarna ska, på den nya sprayhooden, sitta i fickor som stängs med blixtlås så att man kan ta bort sprayhooden utan att ta bort bågarna (det är väl standard numera?). Vidare ska allt passas in och monteras av kapellmakaren. Den aktuella kapellduken är Sunbrella.
För ovanstående jobb har jag idag fått ett prisförslag, som jag kanske tycker ligger lite väl högt. Men.. kapellmakaren finns i närheten och leveranstiden är kort och kapellmakaren är inte alldeles okänd.
Är det nån som har några aktuella sprayhoodprisexempel och/eller andra synpunkter att fundera på?

:o
/T

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Inlägg: 1251
Blev medlem: tis 16 maj 2006, 21:41
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Vad kan en ny sprayhood tänkas kosta?

Inlägg av Seglaren » tor 12 sep 2013, 19:40

12´ eller nåt sånt.
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...

Ulf.Ason
Guldmedlem
Inlägg: 87
Blev medlem: tis 20 okt 2009, 06:47
Ort: Bourgogne, Frankrike

Re: Vad kan en ny sprayhood tänkas kosta?

Inlägg av Ulf.Ason » tor 12 sep 2013, 20:06

Vegamarin har en hel del fasta priser för vanliga gamla båtmodeller, kolla under rubriken Båtkapell: http://www.vegamarin.se
Tinúviel - en OC35 ketch

Användarvisningsbild
consensus
Diamantmedlem
Inlägg: 599
Blev medlem: tis 04 jan 2005, 21:34
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Vad kan en ny sprayhood tänkas kosta?

Inlägg av consensus » tor 12 sep 2013, 21:15

Priset beror ju på storleken. Mellan 5 och 15-tusen.

Användarvisningsbild
Schvidja
Diamantmedlem
Inlägg: 423
Blev medlem: ons 29 nov 2006, 16:54

Re: Vad kan en ny sprayhood tänkas kosta?

Inlägg av Schvidja » tor 12 sep 2013, 22:08

Köpte min för 3,5kr men utan extrabåge till en 35fotare.
Då lämnade jag in den gamla då båten var lite långt borta från
kapellsömmaren. Inget att rekommendera dock, fick justera med alrören.

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem
Inlägg: 1073
Blev medlem: ons 17 aug 2005, 20:01

Re: Vad kan en ny sprayhood tänkas kosta?

Inlägg av T » tor 12 sep 2013, 22:12

consensus skrev:Priset beror ju på storleken. Mellan 5 och 15-tusen.
Förvisso men storleken är väl inte allt?
Med bara två bågar är det ju inte fråga om någon jättesprayhood. Om det går åt 4 meter kapellduk istället för 2, stiger materialkostnaden med 400:-, och blixtlåsen blir lite längre och dyrare. Tiden för sömnad tror jag inte varierar så vansinnigt mycket för en van sömmare/sömmerska. Så spannet mellan 5 och 15 tusen är nog lite väl tilltaget. Den aktuella båten är den jag har på bild till höger. I storlek är sprayhooden nog som till nån av dom vanliga halvtonnarna, kanske lite längre.
Vad skulle du säja är ett rimligt pris för en sprayhood till din egen båt, sydd av en lokal kapellmakare som varit vid båten och måttat och mallat och sen kommer tillbaka och monterar och justerar?

:o
/T

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Vad kan en ny sprayhood tänkas kosta?

Inlägg av Peter_K » fre 13 sep 2013, 06:15

På båtmässan för 1,5 år sedan kollade jag med två kapellmakare vad det skulle kosta att malla och sy ny sprayhood till min Dixie 27. Sprayhooden har tre bågar som kunde återanvändas, siktruta, hål för fall etc, inget extra annat.
Priserna från båda var c:a 8.500 kr. Eftersom det gått ett år och du skulle ha ficka mm höjer jag med tusenlappen och drar till med att du fått en offert på 9.500 kr.
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Vad kan en ny sprayhood tänkas kosta?

Inlägg av Anders S » fre 13 sep 2013, 11:16

T skrev:
consensus skrev:Priset beror ju på storleken. Mellan 5 och 15-tusen.
Förvisso men storleken är väl inte allt?
Med bara två bågar är det ju inte fråga om någon jättesprayhood. Om det går åt 4 meter kapellduk istället för 2, stiger materialkostnaden med 400:-, och blixtlåsen blir lite längre och dyrare. Tiden för sömnad tror jag inte varierar så vansinnigt mycket för en van sömmare/sömmerska. Så spannet mellan 5 och 15 tusen är nog lite väl tilltaget. Den aktuella båten är den jag har på bild till höger. I storlek är sprayhooden nog som till nån av dom vanliga halvtonnarna, kanske lite längre.
Vad skulle du säja är ett rimligt pris för en sprayhood till din egen båt, sydd av en lokal kapellmakare som varit vid båten och måttat och mallat och sen kommer tillbaka och monterar och justerar?

:o
/T
Priset du får är väl vad din valda kapellmakare tycker att de vill ha för att göra jobbet ? Men det är klart att man inte vill känna sig helt skinnad, bara avdragen litet kapellväv :mrgreen: .

Men då jag köpte sprayhood av Kapell & Annat betalade vi i runda slängar 12 papp, vilket jag tyckte var skitdyrt (min fru, som sydde sprayhood på hemmasymaskin senast det var aktuellt, till en annan båt tyckte INTE det). Då kom det en person i ungefär två timmar för att kröka rostfria rör och bygga upp ställningen och montera denna. Sedan mallades sprayhooden och bestämdes hur fönster och fästen skulle ligga. Ställningen blev ny, vilket var en signifikant del av priset, ungefär 4 tusen (RF rör, handtagsbåge och alla beslag). Sedan skulle själva sprayhooden kosta 8.000 inklusive mallning. "Nästa gång" skulle sprayhooden som sådan kanske kosta 5-6 tusen. Kapell & Annat (I Malmö) anses allmänt vara en bra men dyr (dvs, inte lågpris) tillverkare när det gäller One-Off-kapell.

Räknar man då bakåt har vi väl ca fyra timmar resa, mallning och montering och sedan arbetet med att sy en sprayhood från början till slut, dvs inte serieproducerad. Skall vi gissa på tre-fyra timmar för kunnigt folk ? Material, beslag, knappar och slikt kostar också. 2-tusen för materialet, fyra timmar a 500 kr på båten och i rörkrökarbilen, fyra timmar a 500 timmar i syfabriken får vi ca 6000 kr för enbart sprayhooden. Sedan vill ju kapellmakaren ha vinst på detta också, och min misstanke är att beläggningen inte är hundra procent i den svängen om man inte är duktigt diversifierad.

Så har T fått en offert på 10-12 tusen är det väl inte frågan om ett orimligt pris, det är ju en tämligen stor båt på riktigt, fastän den är pytteliten på bilden.
Anders S

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem
Inlägg: 1073
Blev medlem: ons 17 aug 2005, 20:01

Re: Vad kan en ny sprayhood tänkas kosta?

Inlägg av T » sön 15 sep 2013, 17:47

Anders S skrev: ...
Priset du får är väl vad din valda kapellmakare tycker att de vill ha för att göra jobbet ? Men det är klart att man inte vill känna sig helt skinnad, bara avdragen litet kapellväv :mrgreen: .

Men då jag köpte sprayhood av Kapell & Annat betalade vi i runda slängar 12 papp, vilket jag tyckte var skitdyrt (min fru, som sydde sprayhood på hemmasymaskin senast det var aktuellt, till en annan båt tyckte INTE det). Då kom det en person i ungefär två timmar för att kröka rostfria rör och bygga upp ställningen och montera denna. Sedan mallades sprayhooden och bestämdes hur fönster och fästen skulle ligga. Ställningen blev ny, vilket var en signifikant del av priset, ungefär 4 tusen (RF rör, handtagsbåge och alla beslag). Sedan skulle själva sprayhooden kosta 8.000 inklusive mallning. "Nästa gång" skulle sprayhooden som sådan kanske kosta 5-6 tusen. Kapell & Annat (I Malmö) anses allmänt vara en bra men dyr (dvs, inte lågpris) tillverkare när det gäller One-Off-kapell.

Räknar man då bakåt har vi väl ca fyra timmar resa, mallning och montering och sedan arbetet med att sy en sprayhood från början till slut, dvs inte serieproducerad. Skall vi gissa på tre-fyra timmar för kunnigt folk ? Material, beslag, knappar och slikt kostar också. 2-tusen för materialet, fyra timmar a 500 kr på båten och i rörkrökarbilen, fyra timmar a 500 timmar i syfabriken får vi ca 6000 kr för enbart sprayhooden. Sedan vill ju kapellmakaren ha vinst på detta också, och min misstanke är att beläggningen inte är hundra procent i den svängen om man inte är duktigt diversifierad.

Så har T fått en offert på 10-12 tusen är det väl inte frågan om ett orimligt pris, det är ju en tämligen stor båt på riktigt, fastän den är pytteliten på bilden.
Nu ska ju dom gamla rören återanvändas, det ska iofs till ett räcke i akterkant så lite rörjobb blir det ju. Men han vill ha 12 tusen och jag tycker det är lite mycket... Jag ska se om jag kan pruta lite... med tanke på den utlovade (korta) leveranstiden så har nog lite för lite att göra just nu.

Båten i fråga är inte så stor som den verkar fast inte heller så liten som på bilden... Själva sprayhoodområdet, (luckgarage, skjutlucka, framkant sittbrunn) är som sagt som på vilken gammal halvtonnare som helst, lite längre kanske och lite smalare..

:o
/T

Skriv svar