Stopp i septik

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Puff
Diamantmedlem

Stopp i septik

Inlägg av Puff » sön 04 aug 2013, 15:58

Verkar vara stopp i tömningen av min septik. Har någon tips på propplösare som eventuellt kan fungera och prövas innan "demontering"?

DehlerMats
Trogen medlem

Re: Stopp i septik

Inlägg av DehlerMats » sön 04 aug 2013, 16:17

Om du har tömning via ett uttag på däck så kan du ju suga ut innehållet alt röra runt med nån pinne. Om inte så kolla att ev luftning funkar som det skall, sen är det värt att om det går pumpa in mer vatten i tanken och låta hela härligheten stå ett par dagar, då har ev pappret löst upp sig.

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av AndersGustafsson » sön 04 aug 2013, 20:00

För att undvika problem kan man ju göra som i grekland tex. Inte spola ned papper.
/Anders G

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » sön 04 aug 2013, 21:06

Ajdå. Det där har jag erfarenhet av, och den utlösande (eller inte, snarare) faktorn var, mycket riktigt, generöst med papper och snålt med spolvatten under en period med gäster som inte tyckte det var kul att kasta papperet i hundbajspåsarna, för ändamålet. Man kan drabbas av detta feltänk om man försöker ekonomisera så mycket det går med tankens kapacitet, normalt går det bra att spola ner papper bara man inte toksnålar med vattnet.

Vad göra? Kan man komma åt utloppet utan att komma i dess väg så är litet rensning ingen dum ide. En sk "iller" kan fungera om man kan få in den i utloppet. Dessvärre fungerar inte sk "propplösare" (ofta kaustiksodabaserade) så bra på papper och fekalier i oskön förening, däremot funkar det på fett och hår som oftast är boven i diskhon eller handfatet. Tålamod och vatten ända upp i tanken kan fungera, om man har tur. I vårt fall gjorde det inte det, utan allt fick rensas manuellt. I mitt fall gick det därför att jag hade en ventil på tanken och en i sjön (så tankinnehållet kunde bromsas upp då proppen släppte efter mekanisk bearbetning), men det var läskigt så det räckte.

Efter att en sträng vattenregim (dvs, mer vatten än man tror) har införts har problemet aldrig återkommit. (Sade han kaxigt, men ta i trä, peppar peppar etc etc...)
Anders S

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » sön 04 aug 2013, 21:10

AndersGustafsson skrev:För att undvika problem kan man ju göra som i Grekland tex. Inte spola ned papper.
Där har dom 2 tums avloppsrör! :|

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » sön 04 aug 2013, 22:21

Lasse L skrev:
AndersGustafsson skrev:För att undvika problem kan man ju göra som i Grekland tex. Inte spola ned papper.
Jaha du, vad har vi i båten, då... :D
Anders S

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » sön 04 aug 2013, 22:30

Anders S skrev:
Lasse L skrev:
Jaha du, vad har vi i båten, då... :D
I båten har vi "pumptryck "på vattnet i 38 mm slang
Där "trycker" jag tills det inte finns något motstånd. :oops: .
I Grekland skall det rinna med det vattenflödet/trycket som spoltanken lämnar.
Ibland med dåligt fall.
Har tyvärr tråkig erfarenhet av detta från varvet Axio i Preveza.
http://lasselundell.se/medelhav.html

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 05 aug 2013, 06:15

Lasse L skrev:
I båten har vi "pumptryck "på vattnet i 38 mm slang
Där "trycker" jag tills det inte finns något motstånd. :oops: .
I Grekland skall det rinna med det vattenflödet/trycket som spoltanken lämnar.
Ibland med dåligt fall.
Har tyvärr tråkig erfarenhet av detta från varvet Axio i Preveza.
http://lasselundell.se/medelhav.html
Jag förstår hur du menar, men när det blir stopp i just septiktanken uppstår ju en ännu mer grekisk situation, så att säga. I synnerhet blir det så med tankar som arbetar med självfall.

Mycket vatten hjälper ganska bra, likaså toapumpar som mal ner avfallet, rätt sorts papper etc etc. och regelbunden spolning av rören när man är på land. Men 38 mm (1,5 ") är i sammanhanget inte så mycket.
Anders S

Puff
Diamantmedlem

Inlägg av Puff » mån 05 aug 2013, 14:10

Det blev att ta av slangen (tanken har självfall), som väl var finns ventil både vid tanken och vid båtskrovet. Extremt otillgängligt men som väl var fanns tillgång till en "flexibel" spann som kunde fånga upp duschen som kom efter liute juckande med ståltråd.

Pappersförbud har vi haft sedan länge, men någon har uppenbarligen ändå använt det :evil:

Kanske var det högsommarvärmen förra veckan + för liten användning som fick det att torka ihop.

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem

Inlägg av Fredrik » mån 05 aug 2013, 16:18

Jag skulle nog ha provat att trycka in en vattenslang från utsidan och försöka spola bort "proppen". Vi har nyligen skaffat båt med septiktank och efter att hört många historier om hur trist det är med stopp i tanken, har vi från första början bestämt att inget papper får spolas ned.
X-342 SWE 18 "Kexet"

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 05 aug 2013, 18:57

Fredrik skrev:Jag skulle nog ha provat att trycka in en vattenslang från utsidan och försöka spola bort "proppen". Vi har nyligen skaffat båt med septiktank och efter att hört många historier om hur trist det är med stopp i tanken, har vi från första början bestämt att inget papper får spolas ned.
Rekommenderas !

Kan man få in en slang från utsidan och spola, så löser(!) det säkert problemet. Men för att få in slangen i avloppshålet under båten kräver att någon ombord offrar sig, liksom om maqn försöker peta med en ståltråd eller liknande. Ett av de jobben ombord man helst inte vill lyckas med, om man säger så. Det finns ett specialtillbehör til högtryckstvätten, kallas iller, som själv jobbar sig in i röret (och proppen).
Det man måste tänka på framöver är att inte blanda samman spolslangar vid toatömning med vattenslangar för dricksvatten.
Anders S

GaryGary
Diamantmedlem

Inlägg av GaryGary » mån 05 aug 2013, 21:41

Ja, det var med blandad förtjusning man lyckades med den uppgiften förra året.

Göran A
Platinamedlem

Inlägg av Göran A » tis 06 aug 2013, 08:13

Ja, detta är en klassiker som de flesta av oss blivet drabbade av.
Men med försiktighet (dvs inget papper) har jag klarat mig under de senaste åren och följande knep har jag tidigare använt med bra resultat.

Slå med gummihammare på avloppslangen.
Vaskrensare, modell sugkopp utsidan skrovet.
Vattenslang som jag lindat med klenare lina för att skapa räfflor och stoppat in från utsidan och rensat.
Många gånger har jag behövt använda alla sätten för att lyckas.

Är det riktigt kris kan man delvis tömma tanken via vattenslangen (om tanken ligger över vattenlinjen) om någon absolut måste använda toaletten och den är full.
Ligger tanken under vattenlinjen och måste pumpas ut så kanske det blir knepigare, men å andra sidan kanske inte lika dramatiskt om man tvingas lossa avloppsslangen inne i båten.

Göran A

Gaidin
Diamantmedlem

Inlägg av Gaidin » tis 06 aug 2013, 15:24

Hade samma problem förra året och löste det via en tömningspump i däcksanslutningen. Det förutsätter att du har däckstömning så klart.

Jag stängde helt enkelt luftningen till tanken, öppnade kranen för tömning i skrovet och täppte igen hålet i toalettstolen (En pappmugg fick duga).
Efter en stunds sugande med tömningsstationen så sög jag proppen inåt, tillbaka igen och upp i tanken för vidare befordran till Hjos kommunala avlopp.

Skriv svar