Garminplotter från utlandet.

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
lokatta
Trogen medlem

Garminplotter från utlandet.

Inlägg av lokatta » lör 14 maj 2005, 08:57

Jag tittar runt efter en plotter till båten. Har fastnat för en Garmin 182/188/192. Har tittat lite på utländska sajter som säljer dessa ibland billigare. Nu är det så att jag har ett bluechart chip som jag sparat sen min sista plotter (garmin 176c) som jag tänkte stoppa in i min nya apparat. Kommer det att fungera, t.ex. på en apparat från tyskland eller staterna? Någon som vet vad som skiljer på utlandssålt?

MVH Joonas

Gäst

Inlägg av Gäst » lör 14 maj 2005, 10:00

Jag har ochså letat efter en passande plotter.. men i sista sekund.,.,.,

fastnade tanken för en PDA (har ännu inte köpt) mio 168 ellr 268 \"nyare mod\" finns även q-tek, hp, compaq och massor med andra.
till dessa kan du köra Fugawi eller annat nav-prog. och dessutom få extra finnesser typ mp3 och film, och ser ut som windows burken hemma.
om man även köper en påse avsett för dessa kan man ha dom i sittbrunnen lika bra som en plotter.

skillnaden är att du kommer undan med 50% funktionen är nog lika bra om inte bättre, har några polare med denna lösning och dessa är mer än nöjd.

/G

Pelle_28

Inlägg av Pelle_28 » lör 14 maj 2005, 12:59

Specifikationerna på Garminplottrarna är lika oavsett vilket land plottern säljs i. Även diitt gamla Bluechart chip kommer att funka i den nya plottern. Skillnaderna ligger i de \"mjuka delarna\" d.v.s du kan nästan glömma att Garmin i Sverige hjälper till vid ev. garantiärenden (men det kan man nästan glömma även med svensksålda....)

Jag har just köpt en Garmin 172C från USA och betalade 3.500 kr mot 7.090 kr hemma på båtaffären i Stockholm, mellanskillnaden kan man köpa annat kul för...

Om du ska köpa plotter i USA kolla in på www.gpsdiscount.com. Jag kollade länge prisskillnaden mellan olika nätbutiker och fann att de var billigast och dessutom mycket seriösa.

Lycka till!
/Pelle

lokatta
Trogen medlem

Inlägg av lokatta » lör 14 maj 2005, 17:05

Pelle. Var du i staterna själv o köpte eller härifrån via nätbutik. Om man köper via nätet ifrån staterna så vad är det man betalar förutom varan och frakt. Tillkommer det svensk moms o dylikt?

Joonas

Anders S

Inlägg av Anders S » mån 16 maj 2005, 07:36

När man köper från USA bör man räkna med att tullen haffar paketet och lägger på moms på både innehåll och transport. Nu inträffar inte detta varje gång, för även den svenska tullens kapacitet att fånga in försändelser är inte allomfattande, och då blir det ju billigare - men det är i så fall en bonus.

När det gäller garantier kan man inte begära (tycker jag) att den svenske agenten skall bekosta och administrera garantiåtagandet, utan att produkten fungerar blir naturligtvis en del av chansningen. I en del fall
får man en sk \"internationell garanti\" av fabriken, och det bästa man kan hoppas på är i så fall att Garmin (t ex) stöttar vid ett garantiärende, t ex genom att hålla den svenske agenten skadeslös. Det är vanligt att garantikostnaderna är en del av den ordinarie dealen mellan agent och fabrik, och då blir en garantiåtgärd på en importprodukt en ren kostnad för agenten - därav den skenbara njuggheten.

Jag hade personligen (med erfarenhet av kameraaffärer) varit mycket vaksam vid konsumentaffärer med USA-företag. Ett skäl är att man i USA har en mycket speciell politik när det gäller returer, och den vara du får kan mycket väl ha varit till \"påseende\" hos någon som returnerat den efter att ha prövat den en kortare tid. Det finns därvid affärer (säkert inte alla) som ser chansden att skicka ett sådant ex till fjärran Sverige. Ett annat skäl är att det finns ett antal direkt ohederliga handlare som debiterar kreditkortet utan att leverera, levererar \"ersättningsprodukter\" eller helt enkelt skickar något annat än det du beställt och hoppas att kunden inte orkar bry sig utan accepterar leveransen. Givetvis skall man aldrig låta säljaren föreslå en alternativ produkt, och tro inte på lösa påståenden om \"kvalitetsproblem\" eller \"leveranssvårigheter\" som anledning att byta till en annan modell eller fabrikat. En seriös firma skickar också en oöppnad fabrikskartong om man vill det. Det kan förstås vara lika seriöst att erbjuda att apparaten leveranskollas innan den skickas...

Hur som helst: Betala med ett kreditkort (men ge inte ut numret förrän affären är slutdiskuterad och bekräftad), och utnyttja den (rätt okända) servicen att kreditkortsföretagen hjälper till att hålla inne betalningen om man som kund begär detta. Det kan vara användbart om man fått en felaktig eller skadad vara eller om man (hemska tanke) får en tomkartong eller \"ingenting\". Har man fått \"fel leverans\" ringer man alltså genast till kreditkortsföretaget, och sedan reder man ut problemet med säljaren från en rätt bra maktposition...

Anders S

lokatta
Trogen medlem

Inlägg av lokatta » mån 16 maj 2005, 07:54

Tack Anders för ditt informativa svar. Nog måste jag säga att det känns frestande, beställa och chansa med tullen med tanke på prisskillnaden.

/Joonas

Gäst

Inlägg av Gäst » mån 16 maj 2005, 08:22

Hej Lokatta,

Jag hade fördelen att en kollega var i USA och kunde ta plottern med sig hem till Sverige. Plottern beställde jag från Sverige via nätet och betalade även via nätet. GPS:en skickades sedan från Oklahoma till hotellet i New York med FedEx och leveransen skedde dagen efter min beställning. Allt sköttes snyggt och smidigt och idag sitter GPS:en uppmonterad i båten och allt fungerar helt normalt. Vid beställning i USA bör du räkna fram slutpriset i kronor genom att ta varans pris x 10 = kostnaden i SEK för att du ska ha produkten hemma på köksbordet inkl. produktpris, frakt, försäkring, tullhantering och svensk moms.

Det Anders skriver i sitt inlägg tycker jag är tänkvärt och jag delar hans syn om att mana till en allmän försiktighet vid köp över Internet. Innan jag bestämde mig för att köpa från Gpsdiscount hade jag lyssnat med både vänner samt tagit del av vad som bl.a. har skrivits i olika forum på nätet. Utifrån mina vänners och mina egna erfarenheter så kan jag bara rekommendera att köpa produkter från det företaget.

Ang. garantihanteringen anser jag att man kan kräva en fullgod service från den svenska agenten. Vid ett ev. garantiärende skulle de kunna debitera sin arbetskostnad men att de felaktiga delarna byts utan kostnad. Från Garmins sida borde detta vara en självklarhet då vi idag lever med en global marknad där varumärken måste vårdas. Enl. vissa vänner är Garmins agent i Sverige även ”njuggig” mot de GPS kunder som köpt sina produkter för dyra svenska pengar hemma i båtbutiken. Mot den bakgrunden vet jag inte om det är så mycket sämre att köpa sina produkter borta i USA.

/Pelle

Calle C

Inlägg av Calle C » mån 16 maj 2005, 10:14

Hej,

Tidigare hade garmin olika basemaps i sina plotters beroende på var de såldes, numera tror jag att det ligger en världskarta i alla. Hur som helst det är inga kartor ni seglar efter.
Däremot är garantier och konsumentskydd helt olika i USA mot Sverige.
Men med Garmins kvalite borde det inte vara något problem att importera, det tillhör undantagen att de går sönder.

Men skurkar finns överallt, köp av en välkänd firma så är det säkert inga problem.

Calle

Användarvisningsbild
consensus
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av consensus » mån 16 maj 2005, 11:11

Köpte en 76C i februari i USA. Den har en nordamerikansk baskarta. Ingen karta för Europa förutom landkonturer. Jag har nu kompletterat med Bluechart sjökort.

Allt annat är lika, inklusive svenska menyer. Slutsats: Halva priset. *vilket är sjukt*

Mvh
Anders

Anders S

Inlägg av Anders S » mån 16 maj 2005, 13:52

Det är Sportmanship som är generalagent för Garmin. Givetvis kommer (borde...?) Garmin stå bakom sin produkt även om den kommer från det fjärran Göteb... (förlåt, USA), men Sportmanship är naturligtvis hjärtligt trötta på alla som vill köpa svenska manualer, belastar supporten och behöver hjälp att uppgradera produkter som de aldrig tjänat ett korvöre på.

Att de tjänar fler korvören i Sverige än i USA är ju uppenbart, men distributionskanalerna arbetar ibland på olika sätt: Antingen har man sk \"vit\" import, där generalagenter tar in produkter via fabriken, och med full garanti. Då står generalagenten för garantierna (admin och rep/byte) mot en ersättning från fabriken - Sportmanship är en sådan, och då blir produkten dyrare, både för oss och för Sportmanship.

Sedan finns det \"grå\" import, där importören köper produkten via ombud, och där fabriken kanske inte alls är inblandad i försäljningen eller ger garantier. Det kan handla om specialavtal, volyminköp eller rätt och slätt garantilösa inköp till låga priser. Det finns utan tvivel seriösa firmor som sysslar med gråimport, men problemet är då att det blir försäljaren (och enbart försäljaren) som sköter garantier, då sådana lämnas. Eftersom priset då kan bli mycket lägre kan det bli affär för alla parter, bara man vet vad som gäller.

Nu till pudelns krydda: EU arbetar aktivt för att skydda sin inre marknad, bland annat genom att ge ett starkt skydd för \"vita importörer. Det här ger dels Sportmanship (och dess likar) en stark ställning på de lokala marknaderna, dels gör det att gråimport närmast förhindras och därmed minskar prispressen. Det här vet ju också Garmin om, och de vill ju helst att den agent som köpt fördelaktigt av dem också skall uppfylla sina åtaganden. Vi som konsumenter kommer då i kläm.

Jag skulle vilja föreslå att man i all vänlighet kontaktar Garmin och tar reda på om de har en världsgaranti och hur den fungerar. Det KAN ju tänkas finnas en sådan med tanke på hur produkten används... Annars får man vackert kolla upp om USA-försäljaren ger ett bra pris för att han köper fördelaktigt och står för garantierna själv. I så fall bör man väga in risken för en (i praktiken) garantilös affär men sparar man mycket pengar kan det ju vara en bra affär ändå!

Anders

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » mån 16 maj 2005, 17:36

Är (var) lycklig Garmin (128) kund och valde en ny Garmin produkt.
Köpte en Garmin 60CS av www.gpsdiscount.com allt fungerade till belåtenhet, 5 dagars leverans dörr till dörr.
Betalade med Visa i förskott.
\"Importerade\" genom moms pliktig firma och momsén \"försvann\".
För handboken på svenska, skulle Hjertmalms ha 600 kr.
Genom \"försänkning\" i båttillbehörsaffär fick jag betala 50 kr för svensk handbok (affären får handböckerna gratis av Sportmanskip).
Svensk handbok??? Texten i boken är översatt, men bilderna, som visas i boken på GPSen, är på engelska! Kan du ingen engelska så blir det många frågetecken, urdåligt!!
Support från Sportmanship tel. 0900-1052520 kostar 15,70 minuten för svensksålda produkter.
Jag ställer mig tveksam till Sportmanship´s försäljningspolitik och skall överväga om jag i framtiden skall välja Garmins produkter.
Jag tycker inte om, att kartorna till Garmin bara kan installeras på TVÅ apparater.
Har jag installerat en i min fasta plotter och den andra i min bärbara, och förlorar en av apparaterna måste jag köpa nya kort !!!!!!
Vid postorderköp i Amerikat utgår ingen \"moms\" vid köp över statsgräns.
Enl rykte kan jag få garanti service i england.
Sportmanship lämnar 3 års garanti, import från USA 1 år.

Anders S

Inlägg av Anders S » mån 16 maj 2005, 21:22

Sportmanship är verkligen inte ensamma om att vara \"slutkundsfientliga\" - den egenskapen delar de med många andra grossister som helst bara vill ha kontakt med sina mellanhänder - av ekonomiska och praktiska skäl. Tyvärr har båtdetaljhandeln sällan god kunskap om knepiga elektronikfrågor (och ofta inget annat heller) och då blir slutkunden lidande av ett sådant synsätt.

Det kan väl också påpekas att man kanske bör handla i Sverige om man är beroende av en svensk handbok och svensk support till sin navigator. Det är inget snobberi, utan bara ett kallt konstaterande. Det finns många andra svenska grossistföretag som direkt utgår från att deras kunder alltid behärskar engelska och inte ens har en (dålig) svensk handbok. Att många många sk \"nationaliserade handböcker\" är dåliga, felaktiga översättningar är en alldeles korrekt observation, för övrigt.

Garmin själva har utmärkt (tycker jag) information på sin webplats, och åtminstone det jag letat efter har funnits att hämta utan problem. Uppenbarligen (länk: http://www.garmin.com/support/warranty.html ) kan man under alla förhållanden få ett års garanti mot uppvisande av inköpskvitto, om man skickar sin trasiga navigator till USA. Det finns indikationer på att det finns internationell garantiservice reparationsmöjlighet också på Taiwan och i England, men Garmin själva har bara en adress, i USA.

I korthet tycker jag att det låter som att man skall köpa i Sverige om man a) vill ha en svensk handbok, b) behöver hjälp med inkoppling, och inte är bra på engelska eller känner sig \"borta\" på nätet eller c) är rädd för garantiproblem eller vill ha den svenska konsumentköplagens extra skydd. Annars är det väl fritt fram att handla...

Anders S.

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » tis 17 maj 2005, 05:59

Appropå dåliga översättningar

:wink: Vi har sett det förut, men det är alltid lika kul.
Ett tag fanns den här översättningen på www.oziexplorer.com.

\" Den här er den officiell spindelväv sida för den OziExplorer GPS Kartläggande Mjukvaran vilken vilja arbeta med Magellan, Klädesplagg, Lowrance, Örn, Brunton/ Silver och MLR GPS ta emot för den belasta upp/ data överför av waypoints, lägen och spåren och mest brändjärn av GPS ta emot för på skärm spårande av GPS position ( flyttanden Karta).\"

Originaltexten:
This is the official web site for the OziExplorer GPS Mapping Software which will work with Magellan,
Garmin, Lowrance, Eagle, Brunton/Silva and MLR GPS receivers for the upload/download of waypoints,
routes and tracks and most brand of GPS receivers for on screen tracking of GPS position (Moving Map).

Straycat

Inlägg av Straycat » lör 21 maj 2005, 17:52

Det skulle vara intressant att veta hur mycket Sportmanship saljer jamfort med hur mycket som privatimporteras. Nar man laser pa forumen pa utsidan, 'Svenska Offroadentusiasterna' och denna sajten, far man intrycket av att nastan ingen handlar i Sverige.

Det skulle inte forvana mig om faktiskt forlorar pengar pa sin prispolicy. Det verkar vara ett ganska svenskt fenomen att man hellre tjanar 5000 per enhet och saljer en enda, an att tjana 1000 per enhet och salja 10 stycken.

Sportmanship saljer aven mc-tillbehor, t ex Beckers vaskor. Jag kopte sadana pa postorde fran en tysk handlare - for ca 60% av det svenska priset...

/Jorn
(Daligt med svenska tecken idag. Jag tror de fastnade i tullen!)

carlnilsjonas
Silvermedlem
Kontakt:

Inlägg av carlnilsjonas » sön 22 maj 2005, 08:17

Jag tror Straycats resonemang bör nyanseras:
det är möjligt att det bland flitiga användare av friluftsforum på nätet är vanligt att man handlar över gränserna. Men dessa utpräglat internet-sinnade människor är nog inte representativa för genomsnittskunderna hos de svenska återförsäljarna.

Jag tror alltså: utelivssurfarna har ofta koll på priser och utbud även i andra länder – icke-surfande friluftsentusiaster har det inte (vilket de får betala för i de svenska butikerna).

må väl!
/Jonas

Skriv svar