Lombardini 2204

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Ridax
Diamantmedlem
Inlägg: 732
Blev medlem: mån 26 jul 2010, 14:19
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Lombardini 2204

Inlägg av Ridax » sön 04 aug 2013, 22:34

Om du inte kan förklara vad som händer på ett bättre sätt än att "elektronik får spader" så dröjer det ju länge innan jsg säller mig till din beundrarskara. För att åtgärda ett problem är det naturligtvis en fördel om man först försöker sätta sig in i vsd det är som händer. Det har inte du gjort, det är uppenbart eftersom du varje gång man kommer in på just det, så avviker du från ämnet. Du har alltså ingen logisk förklaring till varför reläet drar igen. Du talar om höga strömmar i tunns ledare som sänker spänningen i glödläge, men kan inte förklara varför inte reläet klapprar när det dras utan när det släpper. Tunna ledare, hög ström och sjunkande spänning brukar ju vara grundreceptet för reläklapper när det drar, ändå idiotförklarar du mig för att jag frågar när klappret kommer?

För övrigt handlar ju den här tråden om någon som var intresserad av att köpa en NY Lombardini, och inte någon av dina gamla. Du försöker inte alls tipsa andra om hur de skall fixa sina gamla motorer, du använder din "upptäckt" om en gammal motor med helt annorlunda ellösning för att motivera att lösningarna på den nya motorn är kass. DET var precis vad du gjorde. Elstoppet är riskabelt för Lombardini gjorde en dålig konstruktion på glödlogiken på en gammal motor. Så gick din argumentation.

Självklart är jag bekant med back emf när reläer/solenoider släpper och även hur man enkelt åtgärdar detta. Hör det till saken? Påstår du att det var back emf som fick reläet att dra igen och i så fall hur kunde din spänningsstabb åtgärda problemet, speciellt med åtanke att du nyss sa att det var ett elektroniskt relä där spolen är internt manövrerad?

När det gäller att ytterligare diskussion med mig inte är intressant, så är det väl det enda jag håller med dig om. Du kan inte komma med några vettiga svar eller förklaringar till det fenomen du noterat och du försöker dölja det genom att påstå att andra är inkompetenta (inte bara jag utan du har även inkompetensförklarat alla som arbetar med el på Lombardini). Självklart är det inte meningsfullt att fortsätta med en sådan argumentationsteknik, att alla som inte tycker som du är inkompetenta, och det förvånar mig att du helt enkelt inte bara slutar då när du upprepade gånger redan kommit fram till denna strålande slutsats.

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Lombardini 2204

Inlägg av Lasse L » mån 05 aug 2013, 07:34

Ridax skrev:Om du inte kan förklara vad som händer på ett bättre sätt än att "elektronik får spader" så dröjer det ju länge innan jsg säller mig till din beundrarskara. För att åtgärda ett problem är det naturligtvis en fördel om man först försöker sätta sig in i vsd det är som händer. Det har inte du gjort, det är uppenbart eftersom du varje gång man kommer in på just det, så avviker du från ämnet. Du har alltså ingen logisk förklaring till varför reläet drar igen. Du talar om höga strömmar i tunns ledare som sänker spänningen i glödläge, men kan inte förklara varför inte reläet klapprar när det dras utan när det släpper. Tunna ledare, hög ström och sjunkande spänning brukar ju vara grundreceptet för reläklapper när det drar, ändå idiotförklarar du mig för att jag frågar när klappret kommer?

För övrigt handlar ju den här tråden om någon som var intresserad av att köpa en NY Lombardini, och inte någon av dina gamla. Du försöker inte alls tipsa andra om hur de skall fixa sina gamla motorer, du använder din "upptäckt" om en gammal motor med helt annorlunda ellösning för att motivera att lösningarna på den nya motorn är kass. DET var precis vad du gjorde. Elstoppet är riskabelt för Lombardini gjorde en dålig konstruktion på glödlogiken på en gammal motor. Så gick din argumentation.

Självklart är jag bekant med back emf när reläer/solenoider släpper och även hur man enkelt åtgärdar detta. Hör det till saken? Påstår du att det var back emf som fick reläet att dra igen och i så fall hur kunde din spänningsstabb åtgärda problemet, speciellt med åtanke att du nyss sa att det var ett elektroniskt relä där spolen är internt manövrerad?

När det gäller att ytterligare diskussion med mig inte är intressant, så är det väl det enda jag håller med dig om. Du kan inte komma med några vettiga svar eller förklaringar till det fenomen du noterat och du försöker dölja det genom att påstå att andra är inkompetenta (inte bara jag utan du har även inkompetensförklarat alla som arbetar med el på Lombardini). Självklart är det inte meningsfullt att fortsätta med en sådan argumentationsteknik, att alla som inte tycker som du är inkompetenta, och det förvånar mig att du helt enkelt inte bara slutar då när du upprepade gånger redan kommit fram till denna strålande slutsats.
Ett sista svar:
Jag skrev, saxat.
"När relät släpper rusar spänningen upp och relät drar igen, släpper drar etc. efter ca 50 drag/släpp tystnar det".
Det torde framgå för läskunniga att det är när relät släpper som problemet uppstår.
Hur relät är konstruerat vet jag ej, har inte demonterat och analyserat det, kanske kan Bosch lämna ut en ritning till dej.
Därför kan jag inte förklara exakt vad som händer med reläts elektronik.
Men med logik och sunt förnuft löste jag mitt problem.
Har också förklarat att det är spänninsmatningen till relät som är felaktigt konstruerad.
Att du inte kan ta till dej det tolkar jag som att din elkunskaper behöver friskas upp.
Släpper Lombardini ut ett systemfel så har dom ingen kvalitetskänsla och saknar kunskap hur relän skall arbeta.
Jag har INTE dömt ut de nya motorerna, tvärtom sagt att detta gäller min gamla motor.
Eftersom elsystemet på min motor inte är imponerande kopplades elstoppen ur.
Ivecoel3.jpg

Ridax
Diamantmedlem
Inlägg: 732
Blev medlem: mån 26 jul 2010, 14:19
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Lombardini 2204

Inlägg av Ridax » mån 05 aug 2013, 10:08

Lasse L skrev: "När relät släpper rusar spänningen upp och relät drar igen, släpper drar etc. efter ca 50 drag/släpp tystnar det".
Det torde framgå för läskunniga att det är när relät släpper som problemet uppstår.
Tydligen tycker du ändå att jag är kompetent nog att diskutera med, eftersom du envisas med att fortsätta... skall man känna sig stolt? Certifierad pratkompis med Lasse L :mrgreen:

Ja, visst när det släpper... Fast du säger ingenting om det är när reläet SKALL släppa eller när det SKALL dra. Det kan ju lika gärna vara så att reläet släpper (felaktigt) och spänningen rusar upp osv... Vidare så var det inte så du skrev på det inlägg som jag svarade på. Då skrev du nämligen:
Lasse L skrev:Glöden dra ca 40 Amp. den strömmen i de något för klena kablaget ger upphov till ett betydande spänningsfall.
När relät släpper rusar spänningen upp och relät drar igen, släpper drar etc. efter ca 50 drag/släpp tystnar det.
För övrigt undrar man hur det är med det där klappret egentligen och om din lösning verkligen fungerar. För tidigare så var det "ett tiotal" slag men nu är det helt plötsligt efter ca 50 slag? Nu har slagen helt plötsligt ökat och det måste ju då bero på din lösning... :mrgreen:
Lasse L skrev:Glömde förut att späningsmatningen till Glödautomatiken var felkonstruerad.
Matades via några dioder för att ligga på en lägre späning än batteriet.
När reläet släppte ökade späningen och relät drog igen för att släppa omgående.
Detta upprepades att 10 tals ggr.
Så alltså har ditt problem förvärrats med tiden.... eller det över kaffebordet som historien har blivit bättre och bättre på ett år, ungefär som fiskar man fångat tenderar att växa med tiden :D
Hur relät är konstruerat vet jag ej, har inte demonterat och analyserat det, kanske kan Bosch lämna ut en ritning till dej.
Därför kan jag inte förklara exakt vad som händer med reläts elektronik.
Kanske är dags att du läser specar och sätter dig in i problematiken då, innan du anklagar Lombardinis elkonstruktörer för att vara inkompetenta. Det kan ju rent av vara Bosch som har inkompetenta eldesigners...
Har också förklarat att det är spänninsmatningen till relät som är felaktigt konstruerad.
Ja, du har sagt det ett flertal gånger, men det har du inget som helst bevis på. Visst, det kan vara så, men det kan precis lika gärna vara något annat fel. Du har inte heller publicerat din lösning... det är mer i stil med "Jag har löst världens energiproblem", se min lösning nedan.
solution.png
solution.png (7.91 KiB) Visad 1774 gånger
:mrgreen:

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Lombardini 2204

Inlägg av Anders S » mån 05 aug 2013, 12:07

// Nu blev det Ridax som fick sista ordet, men jag lovar, det var slumpen. Nu låses den, av totalt begripliga och uppenbara skäl.
Mod //
Anders S

Låst