Fleece som dynöverdrag?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Fleece som dynöverdrag?

Inlägg av Guitar Nilsson » sön 02 jun 2013, 14:29

Funderar på hur det funkar med fleece som överdrag på båtdynorna? Jag tycker inte det finns någon rim o reson i vad det normalt kostar med bästa "båttyget" och om man lämnar bort det för att få det sytt. Inte om man har taskig ekonomi i alla fall. Nån gång för länge sen läste jag om nån som körde med fleece o tyckte det var skönt att ligga på både när det var lite kallt eller lite för varmt i båten. Jag har nyss skurit till en 12 cm tjock Jyskmadrass till ena salongskojen o tillfälligt lagt på en lite för kort fleecefilt, tycker det är mkt skönt att ligga på. Lägger man sen dessutom på lakan har jag svårt att tro att det skulle kunna bli fel.
Ikea har bla det här på metervara:
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/40222669/
Finns även andra som säljer löpmetervis...

Frun var väldigt tveksamt; "det kan man väl inte ligga på heller, det blir för svettigt"... därav undringen...
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Ingmar
Erfaren medlem

Re: Fleece som dynöverdrag?

Inlägg av Ingmar » sön 02 jun 2013, 21:27

Go for it!
Vi har inte fleece under men väl över, dvs vi kör med fleecefiltar och det är superskönt direkt mot huden. Ger inte alls svettighetskänsla, suger inte åt sig fukt (som bomull) och är lätt att tvätta. Skulle tro att det är precis lika bra att ligga på. Gör ett test, lägg en fleecefilt i sängen och sov på den så får ni se!
Det här var faktiskt en väldigt intressant idé även för oss. Vi har kört med underlakan i polyester/bomull (suger inte fukt) i många år, med det bökigt att bädda/ta undan varje kväll/morgon. Förra året skar jag till dynor av Ikeamadrasser och tanken var att sy överdrag, men det blev inte av. Precis som du säger är tyget asdyrt. Istället körde vi förra säsongen med de något för stora överdragen som madrasserna levererades med (riktigt fult!).
Om man syr fleeceöverdrag så är de billiga och man behöver inte lakan för de är lätta att ta av och tvätta. Dvs jag föreställer mig att de är lätta och ta av och sätta på eftersom fleece är lite elastiskt och krymper inte vid tvätt (om man syr med helsyntettråd).
Här skall provas!

/Ingmar

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » sön 02 jun 2013, 23:05

Det låter bra... Normalt dyrtyg till alla dynor kostar väl som ett nytt storsegel...
Nu på em bjöd jag frun på käk i båten och hon fick provvila på den fleecefilt jag vikt runt madrassen, och nu gav hon med sig, de kändes bara bra fast det var ganska varmt i båten. Det finns väl flera sorters fleese oxå, åtminstone två en slätare tunn sort och en varmare lurvigare, den tunna är kanske att föredra. Frun tror att man inte ens behöver sy alls, det är bara att vika in filten under, och det verkar som att den ligger bra still av sig självt.
Jag tog ur min Jyskmadsrass ur det medföljande tunna fodralet och skar bort en kil, i huvudänden blev alla 80 cm kvar. Sen trädde jag bara dit det fodralet utan att sy nåt där heller, vek bara in överskottet under madrassen. Att sy in det lilla fladdret är nog extremlätt iofs.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » sön 02 jun 2013, 23:29

Angående tyg - jag beställde på nätet, möbeltyg. Hittade ett snyggt och slitstarkt för ungefär 100 kr metern. Tror det var på "Rosa Huset"..?
Fleece är skönt, som sagt - man det lär väl töja sig och tappa formen..? Eller?
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » mån 03 jun 2013, 08:07

Rosa Huset, det ska ja kolla upp. :)

millgard
Guldmedlem

Inlägg av millgard » mån 03 jun 2013, 08:12

Fleece slits rätt ordentligt och oftast är det dyrt att köpa billigt... "dyrtyget" håller ju åtminstone 20 säsonger, fleece flockar sig efter några veckor. Kan man leva med att klä om dynorna varje eller varannan säsong så...
Navigare vivere est

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » mån 03 jun 2013, 11:43

...och allt dyrt är bra...

millgard
Guldmedlem

Inlägg av millgard » mån 03 jun 2013, 11:51

Nä det går ju inte att säga, men ofta så kostar det att tillverka dyra produkter. Och rätt ofta är det värt att köpa kvalitet från början.
Det finns ju många sorters tyg och man behöver ju kanske inte välja mellan det absolut billigaste och det med invävda guldtrådar.
Navigare vivere est

Användarvisningsbild
Schvidja
Diamantmedlem

Inlägg av Schvidja » mån 03 jun 2013, 12:06

Ska man fixa saker själv så underlättar det ofta att arbeta med bra materiel.
Den stora kostnaden vid omklädning är inte tyget utan det arbete som läggs ned.
Jag lät klä om alla dynor i salongen det gick tot på drygt 11tkr varav kostnaden för tyget
hamnade på ca 3,6tkr. Jag skulle satsa på ett tyg som är avsett för dynor och har
god hållbarhet oberoende om jag ska sy själv eller anlita någon för det.
Bra tyg tror jag man kan få från 200-400kr/lm

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » mån 03 jun 2013, 14:20

Hur fräscht är det egentligen med tyg som håller i 20 år, när man är inne på det tjugonde?
Fleece invikt under dynan är lika enkelt att ta hem o tvätta som lakan. Och det är väldigt skönt att ligga på även utan lakan, den gamla fleecefilt jag ligger o ajfånar på nu i båten känns snustorr fast det varit dimma o ösregn två dar. Så det finns nog fördelar med fleece.

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » mån 03 jun 2013, 14:21

Guitar Nilsson skrev:Rosa Huset, det ska ja kolla upp. :)
Det här tyget är det jag har i båten, http://www.rosahuset.com/produkt/Gabriel-bl1701
Finns i flera kulörer, och det ser lite "dassigt" ut när det är litet prov - men ser bra ut på plats.
317080_101518049960919_137176087_n.jpg
Blått!
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » mån 03 jun 2013, 16:44

Det tyg vi har nu är en vinröd variant, så kanske jag ska beställa sånt här
http://www.rosahuset.com/produkt/Milo-vinrod-mt
Inte så mkt dyrare än fleece. Tygkostnaden var egentligen skit det samma. Det är det där med att sy. Hellre river jag isär en dieselmotorer hängande i knävecken i ruffluckan.

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » mån 03 jun 2013, 16:51

Beställ ett prov först - det är svårt att se kulörer och strukturer på bilderna. Prover är ju ändå gratis...
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » mån 03 jun 2013, 17:04

Här var det ett snäpp billigare ändå. Och då med en väldigt hög nötningstålighet. Vad man nu ska med det till, det blir ju aldrig mycket till nötande i en ruff, som i tex en taxibils säten.
http://www.ohlssonstyger.se/TriggerShop ... _2712.aspx

Samtidigt är det lite tråkigt att köra på med rött, det hade varit kul att byta färga, blått, eller tom svart vore snyggt. Men om jag nu bara ska förfärdiga en dyna så måste det ju bli samma färg. Ungefär i alla fall.

Kjelle
Diamantmedlem

Inlägg av Kjelle » tis 04 jun 2013, 05:58

I förra båten kläddes dynorna om med ett fleeceliknande tyg, egentligen avsett för husvagnar. Köpte billigt som stuv. Det hängde med i åtminstone 15 år. Det stod emot kladd rätt bra - det lade sig som på ytan och trängde aldrig ner i tyget och var lätt att torka av

Nuvarande båt hade dynor med dyrtyg från förra ägaren. Ser bra ut men är inte särskilt skönt att sitta/ligga på. Använder fleece både på dynan och som täcke/lakan - skönt mot huden, ingen fuktkänsla, lätt att tvätta och billligt. En idé kan vara att göra "trä på lakan", dvs man har ett resårband runt kanten som håller det på plats. Ska nog prova det när barnbarnen ska med.

Skriv svar