Att masta på alldeles själv?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
goph
Platinamedlem
Inlägg: 168
Blev medlem: ons 13 okt 2010, 18:48

Att masta på alldeles själv?

Inlägg av goph » tis 28 maj 2013, 16:16

Nu är det vår och fåglarna kvittrar. Men inte jag. Nu ska Masthelv--tet på igen. Nu är det så fiffigt tänkt, att där jag har min båt, så får vi inte ha masten på vintertid. Det är ju förstås en affärside'. "För x kronor sätter vi på din mast åt dig". Men jag vill inte betala x kronor för det, vill göra det själv. Har förpestat mina bekanta/vänner med detta och det börjar bli lite pinsamt att behöva besvära igen.

Så min fråga: Masten är tillhörande min Ballad, tung som bara den. Genomgående, och det är problemet. Har liksom inte 4 meter långa armar att kunna styra den från mastkran och samtidigt passa in den i mastfoten. Masten är tjock och trygg, så den står upprätt temporärt utan stag.

Men hur fasiken gör jag?

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Att masta på alldeles själv?

Inlägg av Lasse L » tis 28 maj 2013, 17:03

Mastar själv lyfter i masttoppen.
Enkelt för masten står på däck.
Jag skulle göra en "tratt" eller ställa ett (avlopps)rör mellan däck och fot (delbar så att den går att demontera) som styr masten rätt.
Mycket spring blir det nog, men lite motion skadar ej.
Oftas får jag hjälp av båtgrannar, som står på kö, och är angelägna om att jag blir klar snabbt.
Haffa en båtgranne och be om hjälp, och bistå honom senare.

goph
Platinamedlem
Inlägg: 168
Blev medlem: ons 13 okt 2010, 18:48

Re: Att masta på alldeles själv?

Inlägg av goph » tis 28 maj 2013, 17:38

Har tänkt i dom banorna också. Men vet, och har därför placerat ut en kudde till Murphy precis alldeles bredvid mastfoten, så han kan sitta och gotta sig när det kommer i knip. Vet det, därför att det kommer att göra det. Det är ju liksom att få masten på plats som är problemet. Och plötsligt har du 100+ kg mast som vilar på nåt som masten inte ska vila på.

Skriv svar