Felsökning tankgivare

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
omega
Diamantmedlem

Felsökning tankgivare

Inlägg av omega » mån 20 maj 2013, 07:14

Hej
Någon solvet hur man felsöker på wema tankgivare, min mätare visar fullt hela tiden ,hade isär manluckan på tanken och kollade flottören, den var ok ,men det borde finnas något hom värde vid full resp tom tank ,brukar givarna krångla?
//johan

peterh
Diamantmedlem

Re: Felsökning tankgivare

Inlägg av peterh » mån 20 maj 2013, 11:13

Jag tror det är en variabelt mootstånd i givaren som har lägst motstånd när det är fullt.
Om du drar ut kabeln som går till tankmätaren så bör visaren hamna på tom. Kortsluter man
till jord står den på full.
Visar mätaren fullt så kan du ha en skavd kabel som kortsluter. Testa genom att koppla ur givarkabeln på tankmätarens givare,
om utslaget forfarande är fullt har du kabelproblem, om utslaget går till tiom är det tankmätarens givare som är kass.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

omega
Diamantmedlem

Re: Felsökning tankgivare

Inlägg av omega » tis 21 maj 2013, 23:17

Felet funnet, om mätningen gav inget utslag ifrån mätaren men på tank givaren var det 150 ohm ,detta var ok vid full tank,när man tar isär kontakten alltså vid avbrott visar mätaren Max utslag ,det märkliga var att jag kunde ringa kablarna utan problem.
Det visade sig tillslut att skarvarna hona o han kontakter hade blivit för dåliga trots att de såg ut som nya,bytte till skarvhylsor o nu fungerar mätaren som den skall

//Johan

Skriv svar