Kölreparation, blir det bra?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
Besqua
Diamantmedlem
Inlägg: 241
Blev medlem: tis 16 okt 2007, 21:50

Kölreparation, blir det bra?

Inlägg av Besqua » lör 18 maj 2013, 16:45

Har med skräckblandad förtjusning följt på PB hur man lagar en större seglare som fått en rejäl skada vid grundstötning, mycket arbete blev det, bara att ta ur all inredning för att kunna se utbredningen av skadan, nu till min fundering, är det sant att det blir starkare än innan om det görs av kunnigt varv?
Vi är spekulant på en Maxi 38 som är reparerad av ett välrenomerat varv efter en grundstötning, men funderingen är alltid, blev det bättre, eller lika bra som innan, vad anser ni?
Kanske någon som seglat sagda modell, erfarenheter?
Har jag bråttom tar jag bilen

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Kölreparation, blir det bra?

Inlägg av Seawolf » lör 18 maj 2013, 17:27

Frågan är svår att besvara.
Ett välrenommerat varv lagar i allmänhet seriöst och utför slipning och plastning på rätt sätt. Ofta lägger man på extra tjocklekar och ibland extra kölbalkar i en ambition att få en "starkare" båt.
Stummare brukar det i så fall bli, men det innebär inte sällan att båten ändå blir mindre grundstötningstålig än en oreparerad. Detta beror på att då konstruktionen blir stummare, så blir stoppsträckan kortare för att fjädringen blir mindre. Och då ökar maxkrafterna så att det minst lika lätt brister i alla fall, och dessutom kan bristningar uppstå även långt ifrån den egentliga kölinfästningen, på grund av de större krafterna.
För normal segling även i tufft väder så blir en sålunda förstärkt båt minst lika bra som en ny. Ev. skillnader märks bara vid kraftigare grundstötningar, och eftersom den gängse uppfattningen är att båten är proffsigt lagad, så lär ju försäkringen gälla i alla fall.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Användarvisningsbild
consensus
Diamantmedlem
Inlägg: 599
Blev medlem: tis 04 jan 2005, 21:34
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Kölreparation, blir det bra?

Inlägg av consensus » lör 18 maj 2013, 21:55

Med ett professionellt varv så skulle jag vilja hävda att båten blir bättre. Även om det enbart återställs till ursprunglig hållfasthet, så har det seriösa varvet kölat av båten och tagit bort skitspacklet som satt mellan kölsula och köl - och som suger vatten som en svamp - och ersatt med ett modernt elastiskt epoxispackel. Bara denna åtgärd är guld värd, eftersom det blir tätt mellan sula och köl på ett helt annat sätt än tidigare.

Begär dokumentation från varvet. Om det är ett försäkringsärende så finns bilder mm att tillgå.

seniorseglare
Platinamedlem
Inlägg: 160
Blev medlem: fre 12 nov 2010, 14:01
Ort: Västsverige

Re: Kölreparation, blir det bra?

Inlägg av seniorseglare » sön 19 maj 2013, 13:40

Det beror också på med vilket material det är lagat, det skadade området var sannolikt uppbyggt av glas och polyester, en lagning kan göras med epoxi och då blir det betydligt starkare - skadan uppstår ju oftast i bakkant på kölens infästning i skrovet där påkänningarna är som störst.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Kölreparation, blir det bra?

Inlägg av Anders S » sön 19 maj 2013, 15:48

seniorseglare skrev:Det beror också på med vilket material det är lagat, det skadade området var sannolikt uppbyggt av glas och polyester, en lagning kan göras med epoxi och då blir det betydligt starkare - skadan uppstår ju oftast i bakkant på kölens infästning i skrovet där påkänningarna är som störst.

Nej, det är inte så säkert. Det enda man vinner med epoxy är att vidhäftningen (limningen) mot den gamla polyestern (som anses uthärdad) blir litet bättre, men man får andra problem i stället: Ett epoxylaminat får andra hållfasthetsegenskaper än ett glas/polyesterlaminat, rör sig annorlunda i kyla och blir i största allmänhet "annorlunda". Seawolf påpekar ett av problemområdena - förstärker man blir båten "för stum" och flyttar man då angreppspunkter för kraftspelen till nya, olämpliga ställen? Ett epoxylaminat (från början) har en del fördelar, men ökad styrka hör inte dit. Styrkan beror i mycket högre grad på konstruktionen och armeringen i laminatet, inte matrisen (plasten). Man bör inse att en rimligt dimensionerad båt i numera populära storlekar och konfigurationer inte klarar brutala grundstötningar med framgång - dels pga konstruktionen med fenköl och klena bottenstockar, dels på grund av att de är så tunga att de mosar sig själva i normala seglingshastigheter. Att de håller så bra som de gör är fantastiskt. I praktiken torde det inte vara så kritiskt med materialvalet, eftersom det sannolikt inte ligger sofistikerade beräkningar bakom kölkonstruktionen. Så väljer man epoxy, så gör man det för att utnyttja den bättre limeffekten. Å andra sidan ger ett polyesterlaminat med samma laminatstruktur så lika hållfasthetsegenskaper som möjligt. Båttyp och konstruktion avgör förmodligen vad som då är bättre. Kommer man åt? Vad skall bort? Hur mycket skall rivas ut?

Att en reparerad båt (som inte förstärks, byggs på eller (tada!) där konstruktionsmissar korrigeras) därför skulle vara bättre än en oreparerad känns direkt felaktigt. "Tillräckligt bra" verkar dock vara rätt enkelt att nå fram till.
Anders S

Användarvisningsbild
consensus
Diamantmedlem
Inlägg: 599
Blev medlem: tis 04 jan 2005, 21:34
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Kölreparation, blir det bra?

Inlägg av consensus » sön 19 maj 2013, 16:31

Man ska som sagt reparera med samma material som båten är byggd av, precis som det är sagt.

Epoxi lämpar sig bäst för specialtillämpningar, tex reparation av fuktskadat däck, montage av något där det måste bli snortätt, böldpestbehandling, etc.

oceansailor
Diamantmedlem
Inlägg: 505
Blev medlem: fre 22 okt 2010, 18:55

Re: Kölreparation, blir det bra?

Inlägg av oceansailor » sön 19 maj 2013, 21:06

Om båten var "dålig innan grundstötningen" så kan den säkert bli bättre. Känner inte till om modellen har några svagheter?

Men den blir garanterat tillräckligt bra som Anders sa. Eller lika bra som tidigare.

Därmed inte sagt att den klarar en fullfarts grundstötning mot sten. Men det gör i princip inga båtar! Mer än 5 knop och 5 ton båt tenderar att bli dyrt.

Jaramaz
Diamantmedlem
Inlägg: 1679
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 20:08

Re: Kölreparation, blir det bra?

Inlägg av Jaramaz » mån 20 maj 2013, 04:44

Besqua,

din fråga om båten blir bättre / eller tillräckligt bra/ efter att ha lagats av ett välrenommerat varv är omöjlig att besvara. Det enda du kan göra är att begära att få dokumentation kring hur reparationen utfördes.

En riktigt genomförd reparation blir såklart bra, men den kan ta mycket tid och kostnader. Inte alltid som varven har tid att gå igenom båten tillräckligt bra för detta, utan man genomför en standardreparation - av med kölen, fixa kring infästningen och bottenstockar och så tillbaka med allt igen. Det kan finnas skador längre bort som inte syns vid en första inspektion.
Att tro att båten skulle bli bättre än tidigare är optimistiskt.

När det speciellt gäller Maxi 38 så har jag inte sett just den modellen närmare, men väl dess efterföljare Maxi38+ och Maxi1200. Där bör man beakta att sandwichlaminatet går ovanligt långt ner. Vid en kölreparation bör detta ha hanterats, minst med kontroll så att ingen sprickbildning finns - vatteninträngning i skrovet är inget kul.

Här är du nu intresserad av en båt som har gått på grund och sedan reparerats. Då är det enkelt att säga sig att en sådan båt innebär risker, varför ta sådana? Å andra sidan så har i stort sett alla båtar gått på grund någon gång. Även en grundstötning i lägre fart, och som upplevs som harmlös, kan mycket väl orsaka långtgående skador som kanske inte märks på några år.
Summan av kardemumman är att begagnade båtar kan ha skador ....

Hittar du en bra besiktningsman med ansvarsförsäkring, och utan koppling till varvet, kan det vara ett sätt att gå vidare.

/J

janne
Diamantmedlem
Inlägg: 285
Blev medlem: lör 08 apr 2006, 13:48

Re: Kölreparation, blir det bra?

Inlägg av janne » mån 20 maj 2013, 15:55

oceansailor skrev: Därmed inte sagt att den klarar en fullfarts grundstötning mot sten. Men det gör i princip inga båtar! Mer än 5 knop och 5 ton båt tenderar att bli dyrt.
Det finns många båtar som klarar en sådan grundstötning. Framförallt långkölade sådana.

GaryGary
Diamantmedlem
Inlägg: 239
Blev medlem: mån 31 okt 2005, 19:39
Ort: Tyresö

Re: Kölreparation, blir det bra?

Inlägg av GaryGary » mån 20 maj 2013, 16:12

En sak som gör båten sämre är att när du skall byta båt om 5, 10, 25 år så kommer spekulanterna vara lika oroliga som du är nu. Kanske än mer om varvet som gjorde jobbet inte finns kvar längre.
Jag förstår att du är jättesugen. Det är ju en kanonbåt som seglar bra, fina utrymmen, lite flärd och grund köl. Jag tror att den har varit till salu i snart två år från och till så även om det inte är något fel på båten så kanske det är fel på priset?

Användarvisningsbild
Besqua
Diamantmedlem
Inlägg: 241
Blev medlem: tis 16 okt 2007, 21:50

Re: Kölreparation, blir det bra?

Inlägg av Besqua » tor 05 sep 2013, 07:24

Tänkte landa tråden om kölreparationer med en reflektion samt lägesrapport.
Vi letade vidare då Maxi 38:an var en av fler objekt vi kollat på, det hela landade i en Scanner
trevlig seglare utan reparationer i de strukturella delarna.
I ivern att komma på köl kollade vi på en hel del objekt och fler än jag
skulle trott var åtgärdade i köl stråket, ska inte komma med procentsatser, för jag
trodde att det tillhörde det mycket ovanliga att påkänningar resulterar i reparationer, och så kan det vara,
kanske blir dessa båtar kvar längre hos sina ägare innan försäljning, det kan vara en del av förklaringen.
Har jag bråttom tar jag bilen

GaryGary
Diamantmedlem
Inlägg: 239
Blev medlem: mån 31 okt 2005, 19:39
Ort: Tyresö

Re: Kölreparation, blir det bra?

Inlägg av GaryGary » tor 05 sep 2013, 21:59

OK, Scanner 3**?

Användarvisningsbild
Besqua
Diamantmedlem
Inlägg: 241
Blev medlem: tis 16 okt 2007, 21:50

Re: Kölreparation, blir det bra?

Inlägg av Besqua » fre 06 sep 2013, 08:56

En 399, samma skrov som 391, men "handikappanpassad", sk Ds, bra då vissa i familjen inte klarar trappan som i vissa båtar är nog så brant ner båten.
Gjord i 12 ex, efter en sommar är vi jättenöjda, men en del pyssel blir det i höst.
Har jag bråttom tar jag bilen

Skriv svar