Curt Gehlin \" 300 segelbåtar i test\"

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
sjøsjuk
Rookie

Curt Gehlin \" 300 segelbåtar i test\"

Inlägg av sjøsjuk » tor 05 maj 2005, 09:26

Takk til sotarn. Kan noen hjelpe med boken til Curt Gehlin? Jakter på en langkjølt eller 3/4 kjølt båt til langfart. Det finnes jo hundrevis av båter. :o Må være over 34 fot.

Sten

varning för Curt Gelin

Inlägg av Sten » fre 13 maj 2005, 16:52

Hej!

Vi är säkert flera som har Curt Gelins \"300 segelbåtar i test\" ombord o gillar att bläddra i den o läsa om olika båtar.

Tyvärr tror jag att boken ofta kan göra mer skada än nytta om man med denna som \"bibel\" väljer sin båt vilket kanske kan locka särskilt om man är förstgångsköpare! Detta av två skäl:

1. Båtarnas testresultat är strikt tagna när de testades. En Scampi testas således med testarens ögon när Scampin lanserades (mitten 70-tal). Inte utifrån vad som hänt med 30-fotarna sedan dess. På samma uppslag som Scampin testas Omega 30 dvs en nyare, modernare båt! Läser man testerna utan att ha lite koll på läget, är Scampin överlägsen vinnare.

2. Curt Gelins kunnande är inte helt oomtvistat i branschen. För att tala klartext finns det de som menar att han inte är rätt person att fälla omdömena om 300 båtar!

Men själv har jag haft mycket nöje av boken! Vad jag försöker säga att det är fel att döma ut båtar efter denna bok.

Mvh Sten

matsa

Inlägg av matsa » fre 13 maj 2005, 17:23

bra!!! jag håller med. varning för curt gelin! /m

Sumprunkarn

Inlägg av Sumprunkarn » fre 13 maj 2005, 19:39

Boken är överlägset Sveriges mest lästa och hatade bok med marin anknytning! ALLA läser den, nästan alla hatar den, få klarar sig utan den. Mest störande är: sakfelen, ofullständigheterna, inkonsekvensen (för vissa båtar är begynnelsevekheten en styggelse, för andra \"modernt\" t ex).

Läs, lär och hata!

Sam

Inlägg av Sam » ons 18 maj 2005, 14:39

Curt Gelin har tyvärr inte seglat alla båtarna utan istället plankat tester gjorda av andra. Jag har själv ringt Curt ang en båt och fick svaret \" du den seglade jag aldrig, den är ju väldigt ovanlig\". Testet gällde Arpége.

Anders S

Inlägg av Anders S » ons 18 maj 2005, 20:13

Curt Gelin är en duktig journalist. I det yrket ingår att man på ett trovärdigt sätt presenterar andras erfarenheter, men som ger sken av att det upplevts i första person. Så fort man förstår detta läser man reportage, tester och granskningar med helt andra ögon.

Min favorit i ämnet är då Gunnar Skoot recenserade en \"kassett\" med sjömanskaps- och navigationsråd i Kryssarklubbens tidning. Här utgöt han sig bland annat över problemet att ha en kassettradio till hands då man skulle tillgodogöra sig råden. Det han på något obegripligt sätt missat var att kassetten var en kortlek med kort som man vek ut, skyddat i ett plastfodral, dvs en kassett. När en auktoritet faller, faller han tungt.

Anders S

Gäst

Bibeln kan läsas olika och ge behållning

Inlägg av Gäst » ons 18 maj 2005, 20:55

Jag tycker att det är det bästa (enda?) som sammanställts i ämnet i vårt land.
Det är dock inget facit utan en persons omdömen, och det skall ses som det.
Jfr med en tidnings recensioner över nya bilar. Jag vet att många tidningar tycker illa om mitt favoritmäsrke Alfa Romeo. Jag kan ändå läsa recensioner av den i viss press trots att de alltid klagar på samma saker.
Samma gäller min båt Birdie 24 där klagas det alltid över ojämn kvalitet beroende på hemmabyggen mm.

Jag har boken vid sängen på vintern. På sommaren ligger den i båten så man ser vad man seglar om och läser deras LYStal , eller tröstar sig om man mot förmodan blir omseglad.

Per

Gäst

Inlägg av Gäst » sön 22 maj 2005, 12:56

Boken är kul att bläddra i men ingen \"bibiel\". Han forcerar fram negativa delar, för att ha något att skriva (t ex ruffskotning, bridgedäck mm) Dessa saker finns ju där för att någon vill ha det (skotet ur vägen i brunnen, extra inner utrymmen och sittplatser i brunnen mm).

Jag får lite intrycket av att bedömningarna är lite humörsberoende, t ex kan han tycka att kappseglingsbåtar är lite veka (det ligger lite i snabba båtars natur att vara så) och ibland klagar han på lovgirighet, som har mest med segel trim och rorsman att göra.

Som sagt boken är en kul sammanställning, men inget att förlita sig på.

/J

fiskaren

Inlägg av fiskaren » lör 28 maj 2005, 13:57

Curt Gelin är ett stort skämt och ingenting annat.

Gäst

Inlägg av Gäst » fre 09 sep 2005, 14:20

När man läser boken ska man utgå från att det är minst två sakfel per båt.

Gäst

Re: Bibeln kan läsas olika och ge behållning

Inlägg av Gäst » fre 09 sep 2005, 14:23

Anonymous skrev:
På sommaren ligger den i båten så man ser vad man seglar om och läser deras LYStal , eller tröstar sig om man mot förmodan blir omseglad.

Per
Skriv ut en Lys-tabell från internet så får du siffror som stämmer.

Gäst

Inlägg av Gäst » fre 09 sep 2005, 23:33

Håller med om att det är allt för många sakfel och subjektiva tyckanden i den boken. Alla som köpt den bör få pengarna tillbaka eller byta till felfri vara. (Det senare lär aldrig kunna bli aktuellt, såvida inte förlaget byter författare.)

Gäst

Inlägg av Gäst » lör 10 sep 2005, 12:45

Gelins bok är ju intressant att bläddra igenom dock är det verkligen inget att gå efter vid båtköp.
Omöjligt göra sån här test utifrån att olika förutsättningar råder i princip varje gång du seglar ut, att då drar slutsatser om allehanda ting om båtens prestanda är ganska naivt att tro man kan göra på ngn segling..
Däremot om man seglade varje båt under en sommar så skulle det bli mer rimligt men förmodligen ta minst 150 år att testa 300 båtar.
Bästa tipsen får man från dem som ägt eller äger en båt som man ev är intresserad av att köpa tex..

Gäst

Inlägg av Gäst » lör 10 sep 2005, 23:57

Anonymous skrev: Bästa tipsen får man från dem som ägt eller äger en båt som man ev är intresserad av att köpa tex..
Detta har Bengt Jörnstedt fattat. Det är därför han intervjuar ägare när han skriver artikelserien "70-talsbåten".

nidelvbo
Trogen medlem

Inlägg av nidelvbo » mån 12 sep 2005, 08:20

Var finns den artikelserien? Skulle vilja läsa den.
Hälsningar Bosse

\"Utan tvivel är man inte riktigt klok\"
(Tage Danielsson)

Skriv svar