Topplockspackning...
Topplockspackning...
Måste man byta cylinderlockspackning då man lyfter cylinderlocket?
Jag har läckage på avgasventilen på den gamla MD5:an, inte så illa att den är svårstartad. Startar alltid snällt, tar iofs lite längre tid (typ 10 sekunder) när temperaturen kryper ner mot 8 grader ute och havet är kallt. (Läs: precis innan upptagning).
Den ryker oxå lite mer än vad jag vill att den ska göra, men då är jag perfektionist - vill inte se någon rök alls.
Alltså, jag tänker lämna in toppen för att fräsa/slipa ventilen (går det att göra själv? vågar jag? är det lönt?) Är inte rädd för att skruva, har tidigare bytt topplockspackning på den...
Nu till den verkliga frågan: Måste packningen vara ny när det återmonteras, eller går det med den gamla?
BTW: Senast jag bytte fick jag med en hel hög småpackningar (kallades visst sotningssats) som jag inte har bytt då jag inte vet var dom ska sitta....
Jag har läckage på avgasventilen på den gamla MD5:an, inte så illa att den är svårstartad. Startar alltid snällt, tar iofs lite längre tid (typ 10 sekunder) när temperaturen kryper ner mot 8 grader ute och havet är kallt. (Läs: precis innan upptagning).
Den ryker oxå lite mer än vad jag vill att den ska göra, men då är jag perfektionist - vill inte se någon rök alls.
Alltså, jag tänker lämna in toppen för att fräsa/slipa ventilen (går det att göra själv? vågar jag? är det lönt?) Är inte rädd för att skruva, har tidigare bytt topplockspackning på den...
Nu till den verkliga frågan: Måste packningen vara ny när det återmonteras, eller går det med den gamla?
BTW: Senast jag bytte fick jag med en hel hög småpackningar (kallades visst sotningssats) som jag inte har bytt då jag inte vet var dom ska sitta....
Re: Topplockspackning...
Ja,
jag _tror_ att det är en kopparpackning som fungerar genom att formas i utrymmet mellan block och topp
Om du återanvänder den gamla så är den redan platt och kan inte krypa in i "sprickorna".
Du kan naturligtvis snåla men får du saltvatten i smörjoljan kan du hålla dig för skratt.
jag _tror_ att det är en kopparpackning som fungerar genom att formas i utrymmet mellan block och topp
Om du återanvänder den gamla så är den redan platt och kan inte krypa in i "sprickorna".
Du kan naturligtvis snåla men får du saltvatten i smörjoljan kan du hålla dig för skratt.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.
Hej
Man byter alltid packningar vid isärtagning av topplock,ofta fastnar lite bitar av den gamla när man bryter isär toppen från blocket. Nästa fråga är ju hur du vet att avgasventilen läcker o att röken beror på det? Att det ryker kan ju bero på ganska många saker.Ofta är det bränsle relaterat sprödare som är dåliga eller tändpunkten ligger lite för tidigt pga av sliten pump osv
//Johan
Man byter alltid packningar vid isärtagning av topplock,ofta fastnar lite bitar av den gamla när man bryter isär toppen från blocket. Nästa fråga är ju hur du vet att avgasventilen läcker o att röken beror på det? Att det ryker kan ju bero på ganska många saker.Ofta är det bränsle relaterat sprödare som är dåliga eller tändpunkten ligger lite för tidigt pga av sliten pump osv
//Johan
-
Kallseglaren
- Guldmedlem
Hur vet du att det är avgasventilen som läcker? Eller att det är läckage någon annan stans? Har du gjort kompressionsprov? Ett "älgtest" (brukar förekomma i detta forums olika trådar) är att du för hand vrider runt svänghjulet och skall då känna ett ordentligt motstånd när du når kompressionsläget och som bara sakta ger med sig. Har du kollat ventilspel? Vad gäller rykandet-hur är det med luftfiltret. Du nämde trögstartad vid kallt väder, det är nog ganska normalt för en äldre diesel. 10 sek med startmotorn och nära 0 grader temp skulle nog många vara glada åt. Har du kallstartknapp på pumpen? En nystartad kall diesel ryker alltid blårök i början. Får du upp temp på motorn när du kört ett tag, om inte hur är det med termostaten?
Kallseglaren
Maxi 87
338
Maxi 87
338
Jag vet att den läcker för då packningen rasade mitt i semestern för två år sedan så provade jag blåsa bakvägen genom avgasporten ( med munnen) det pyste lätt vid ventilen. Komp har jag, men det pyser om motorn, gissar att det är ventilen, då jag vrider svänghjulet till max komp.
Ingen kallstartsknapp. Luftfiltret är en vanlig plåtburk. Röken vid kallstart är inte besvärande, men en lätt svart rök vid varm drift, allså inte vid för stort pådrag. Ventilerna är justerade...
Som alltid med äldre motorer gäller att inte röra det som funkar, det gör min tveksam. Men röken stör mig..... Vet att många skulle säga att det är ett icke problem med tanke på motorns ålder....
Ingen kallstartsknapp. Luftfiltret är en vanlig plåtburk. Röken vid kallstart är inte besvärande, men en lätt svart rök vid varm drift, allså inte vid för stort pådrag. Ventilerna är justerade...
Som alltid med äldre motorer gäller att inte röra det som funkar, det gör min tveksam. Men röken stör mig..... Vet att många skulle säga att det är ett icke problem med tanke på motorns ålder....
Ta alltid för vana att byta packning i samband med att du lyfter toppen, som någon skrev tidigare så kommer du att ångra det bittert om ett läckage inträffar, vilket det troligen gör förr eller senare!
Det kan stämma det du tror, men.. att det pyser när du blåser i avgasporten... hur vet du att ventilen var stängd?gvs skrev:Jag vet att den läcker för då packningen rasade mitt i semestern för två år sedan så provade jag blåsa bakvägen genom avgasporten ( med munnen) det pyste lätt vid ventilen. Komp har jag, men det pyser om motorn, gissar att det är ventilen, då jag vrider svänghjulet till max komp.
Och att det pyser då motorn står i max komp.. det kan också vara kolvringar, insugsventil, spricka, vevhusventilation..
Och om ventilerna läcker så bör man kolla båda, samt även ventilstyrningar och kanske kolvringar när motorn ändå är isär..
Hej!
Jag har meckat mycket motorer. Dock inte så mycket diesel.
Men, det är ju rätt lika rent mekaniskt.
Jodå, du behöver byta topp-packingen. Speciellt på en olje brännare med hög
kompression. Man kan som sagts ovan, förbereda sig på att hitta lite mera
när man ändå gräver.
Man kan köpa en läckage provare. Eller, vänta nu..Diesel.. Nån som vet om det
finns något som passar till glödstifts hålet?
Iaf.. Om du inte vill renovera toppen. Eller det kanske inte ens behövs...
Ett sätt att kolla om ventilerna läcker. Är att lägga toppen upp och ner.
Se till att ventilerna är i stängt läge. Fyll förbränningsrummet med rödsprit. (förutsatt att det är hemisfäriskt förbrännings rum?)
Läcker det...då är det otätt. Är det mest sotrester och lite mild "pitting"
Så går det säkert bra att enbart slipa in ventilen igen med lite karborundum. (ventilslip pasta)
Byta kolvringar...nja..lite mer jobb..
Jag har meckat mycket motorer. Dock inte så mycket diesel.
Men, det är ju rätt lika rent mekaniskt.
Jodå, du behöver byta topp-packingen. Speciellt på en olje brännare med hög
kompression. Man kan som sagts ovan, förbereda sig på att hitta lite mera
när man ändå gräver.
Man kan köpa en läckage provare. Eller, vänta nu..Diesel.. Nån som vet om det
Iaf.. Om du inte vill renovera toppen. Eller det kanske inte ens behövs...
Ett sätt att kolla om ventilerna läcker. Är att lägga toppen upp och ner.
Se till att ventilerna är i stängt läge. Fyll förbränningsrummet med rödsprit. (förutsatt att det är hemisfäriskt förbrännings rum?)
Läcker det...då är det otätt. Är det mest sotrester och lite mild "pitting"
Så går det säkert bra att enbart slipa in ventilen igen med lite karborundum. (ventilslip pasta)
Byta kolvringar...nja..lite mer jobb..
Jaba:
Jag vet att den var stängd för toppen låg i min hand i samband med det förra bytet av packning...
Att byte kolvringar etc. är ett ganska mycket större jobb.
Tack för alla svar på frågan, nu ska jag bara se om jag orkar ta mig tiden att riva, det fungerar ju som det är just nu...
Jag vet att den var stängd för toppen låg i min hand i samband med det förra bytet av packning...
Att byte kolvringar etc. är ett ganska mycket större jobb.
Tack för alla svar på frågan, nu ska jag bara se om jag orkar ta mig tiden att riva, det fungerar ju som det är just nu...
Mig veterligen har MD5 inget glödstift?sator skrev:Eller, vänta nu..Diesel.. Nån som vet om det
Alla borde ha skägg
Nope inget glödstift...
Ok, har lyckats hålla mig från dieslar..Äger min första i båten jagPeter_K skrev:Mig veterligen har MD5 inget glödstift?sator skrev:Eller, vänta nu..Diesel.. Nån som vet om det
har. Hoppas slippa mecka så lite som möjligt.
Bortsett att mecka båt är kul i övrigt.
Jaja, är det så att det saknas glödstiftshål, så (det gör det vanligen på sk direktinsprutade dieslar, glöd är närmast obligatoriskt på sk förkammardieslar) så kan man använda spridarhålet. Men att ta kompressionsprov på dieslar kräver i båda fallen att man har en litet vassare kompressionsmätare än den som duger till bensinmotorer. Dessutom skall spridarna ut på alla cylindrar, hur många det nu finns på TS motor.sator skrev:Ok, har lyckats hålla mig från dieslar..Äger min första i båten jagPeter_K skrev:Mig veterligen har MD5 inget glödstift?sator skrev:Eller, vänta nu..Diesel.. Nån som vet om det
har. Hoppas slippa mecka så lite som möjligt.![]()
Bortsett att mecka båt är kul i övrigt.
När det gäller en äldre motor som (så förstår jag det) är en smula trögstartad men går helt OK då den väl startat kan det bero på mycket: Med tiden slits insprutningspumpen, och den kan läcka - det kan yttra sig som att man får köra en stund innan den tar tag i bränsletransporten. Insprutarna kan ha fått beläggningar eller vara slitna, kompressionen kan vara en smula dålig rent allmänt, inte bara kolvringarna kan spela in, utan även loppet (som kan vara alltför polerat!) och naturligtvis, ventilerna kan vara litet otäta.
När (eller om!) det gäller ventilerna på en diesel skall man vara vaken. Är där en liten otäthet i form av en skada på ventilen eller sätet blir det snabbt värre, så om man tror (på riktigt) att det är så är en ventilservice nödvändigt. Att slipa in ventilen hjälpligt för hand kan vara en krigsreparation för att klara säsongen, men ett bra ventiljobb på en diesel innebär en bred och fin tätyta, och har förfallet gått så långt att ventilen läcker (hur man nu vet det) kan det behövas nya säten och i värsta fall en ny ventil. Anledningen är att man inte kan fräsa ner sätet hur långt som helst på dieslar, och att ventilen inte kan ha hur tunn kant som helst på käglan, den termiska belastningen på i synnerhet avgasventilen är större på dieslar än på bensinare. Men gör det inte till ett bekymmer förrän man på goda grunder vet att det inte är "lång och trogen tjänst" som är problemet, när "bara" en service av insprutarna och -pumpen kanske är det som egentligen behövs.
Hur många timmar har motorn gått?
Anders S
En cylinder, gångtiden beskrivs bäst som från 1978... Troligen renoverad 1995 då sötvattenkylning och ny tank installerades då. Jag har konstaterat läckage på ventil, men det kan givetvis vara mer som är knas, det är ju en gammal motor. Notera dock att den går mycket bra och är lätt att starta, bara jag som är petig med röken...
Jag måste säga att jag inte helt kopplar en läckande ventil med att motorn ryker, snarare med sliten insprutare och dito spridare. Om du inte hindras av kantiga muttrar och skruvar och har verktygen, så kunde det vara en ide att ta ut åtmistone spridarna och prova dessa hos dieselservicefirma. Spridartopparna kan ibland bytas (sparar en slant), och tiden är ju inne för en koll, om man säger så. Startar motorn sedan lätt och går bra, så låter ju en otät ventil inte så troligt.
På dieslar brukar man se det så här: Svart rök är "fet blandning", normalt vid pådrag innan motorn varvat färdigt, vid start och vid överbelastning. Blårök (oljerök) kan man få genom att olja sugs in via otäta ventilskaftstätningar och då känner man den karakteristiska Ford-doften, välkänd för alla som legat bakom gamla Sierror, Taunusar och slikt. (Forrrrdar luktar mer än andra i just detta. Märkligt). Vit rök kan man få se när starten varit mycket seg , motorn nästan startar och bränsle förångas, obränt. (Vattenånga är inte rök på det sättet.) Så frågan är väl om avgaserna är "feta" och svartrökiga eller om de är blåtunna och luktar bränd smörjolja?
På dieslar brukar man se det så här: Svart rök är "fet blandning", normalt vid pådrag innan motorn varvat färdigt, vid start och vid överbelastning. Blårök (oljerök) kan man få genom att olja sugs in via otäta ventilskaftstätningar och då känner man den karakteristiska Ford-doften, välkänd för alla som legat bakom gamla Sierror, Taunusar och slikt. (Forrrrdar luktar mer än andra i just detta. Märkligt). Vit rök kan man få se när starten varit mycket seg , motorn nästan startar och bränsle förångas, obränt. (Vattenånga är inte rök på det sättet.) Så frågan är väl om avgaserna är "feta" och svartrökiga eller om de är blåtunna och luktar bränd smörjolja?
Anders S