skitproblem igen

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
sator
Diamantmedlem

skitproblem igen

Inlägg av sator » mån 07 jan 2013, 21:00

Höj alla..
Klassiska frågor..

Har köpt en ny "holk" för att "lätta" på livet till sommaren. ;)
Jag ska slita ut allt förutom septitanken i rf.
Det är det klassiska problemet att det osar lite lätt från systemet.
Kvar att införskaffa är en länspump och slangar.

Frågan är vad man ska ha för pump?
En sån pump för x- antal tusen svedala pesetas blir det inte tal om.
Antingen en elektrisk för runt 1000:- Eller en Handläns pump.
Den som sitter i är en dyrare handlänspump. Men den tror jag är rätt ny. Men är del
i stink problemet.
Har fått för mig att en elektrisk pump kanske håller emot stanken lite längre. Dock verkar
det vara en nackdel att de inte får gå torrt alls.. + att man behöver mer ström..

Funderar på att använda kopparrör så mycket det går. Men slang vid ansltiningar mm.

Vad tror den samlade expertisen?

Eller finns det en samlad expertis på skit problem? ;)

Användarvisningsbild
matz
Diamantmedlem

Re: skitproblem igen

Inlägg av matz » mån 07 jan 2013, 21:29

med din lösning tror jag du får behålla doften

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » mån 07 jan 2013, 21:58

Använder riktiga "skit"slangar och kopplat till befintlig länspump via kran.
Septitank ombyggd bensintank i aluminium.
Inga problem med lukt.
VVS MARIA.jpg

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 07 jan 2013, 22:03

Om expertisen är sådär samlad när det blir tal om skitproblem vet jag inte. Snarae bli ord som "upplösningstillstånd" och "onda tankar" aktuella...

Men i min båt har jag fått till det hyfsat. Tankarna töms med sugpump (då sådan finnes) och via gravitation (då sugpump ej finnes), urtag nu i T-rör från botten (kräver att havsventilen stängs vid sugtömning, annars tömmer man hamnbassängen...) Det innebär att tanken är högt placerad, och då behövs ingen särskild tömningspump. OBS: båda tankarna har en manuell ventil i utloppet, som man gör bäst i att stänga. Hr jag vet detta är omtalat tidigare. Fråga inte, sätt in och använd!

I en tidigare båt hade vi tanken lägre, och denna tömdes via en Plastimo-länspump som påstods duga för sådant. Det gick också bra, men det stod en liten sur doft från pumpen då den använts. Knepet där var att spola igenom två gånger, så att pumpen inte badade i skit, utan fick rent vatten i andratömningen. Det kan knappast skada tanken heller att spolas en gång extra. En fördel (?) med en högt placerad tank är att man kan stoppa in en iller i utloppet och göra en rensning i tanke med litet mer kraft än normalt. Det kan knappast skada, och så växer det bra just under den genomföringen (av- ?).
Anders S

sator
Diamantmedlem

Inlägg av sator » mån 07 jan 2013, 22:35

Jo, min tank ligger under vattenlinjen. Så jag behöver en pump tyvärr.
Det jag lurat på är om man kan med lite lufttryck tömma tanken. Därmed slippa en
normal pumplösning. Men det finns risk för andra problem. Typ "poff" när det
ska tömmas.. Så jag har skrinlagt den tanken. :D

Anledningen till att jag funderar på kopparrör, med slangskarvar till anslutningarna.
Är att pga installationen under förpiken, så är slangarna tvugna att dras rätt omständigt
och därmed långt pga slangarnas styvhet och motvilja att böjas hyffsat skarpt.

sator
Diamantmedlem

Inlägg av sator » mån 07 jan 2013, 22:42

Lasse L skrev:Använder riktiga "skit"slangar och kopplat till befintlig länspump via kran.
Septitank ombyggd bensintank i aluminium.
Inga problem med lukt.
VVS MARIA.jpg
Jag har installationen på samma sätt.
Kanske går det att sänka tanken något mer. Så man
undviker i möjligaste mån att få avloppsvatten
stående i slangarna.

Ska se om jag kan åka ner någon dag till båten och ta någon bild på installationen.
Det tar dock emot att gräva i surhålet. :?

Men, det är väl snart dags att ta av pressarna? :mrgreen:

sator
Diamantmedlem

Inlägg av sator » mån 07 jan 2013, 22:44

Någon som funderat på herdeliga avlopsrör i plast?
De som är installerade i huset är åtminstone 20 år gamla.
Luktfria fortfarande...

MartinM
Diamantmedlem

Inlägg av MartinM » tis 08 jan 2013, 07:25

Jag har gjort min installation enligt denna tråden:
http://sailguide.biz/forum2/viewtopic.p ... 520#p91520

Minimalt med slang och funktion till att skölja pumpen. Mycket nöjda då man får all funktion man kan behöva så som att hjälpa den andra pumpen om den inte suger och möjlighet att trycka in vatten i tanken om det blir stopp.

MartinM
Diamantmedlem

Inlägg av MartinM » tis 08 jan 2013, 07:47

Hittade en bild ifrån när installationen var nästan klar, några slangklämmor saknas.
Bild

oceansailor
Diamantmedlem

Inlägg av oceansailor » tis 08 jan 2013, 10:22

Även bra slang luktar alltid efter några år. Det är en tidsfråga. Om nu någon skulle vilja påstå att deras slang inte luktar så beror det på.

-Har inte använt toaletten
-Båten i övrigt luktar mög, och man kan inte urskilja skit lukten
-Dåligt luktsinne

Undvik slang om möjligt. Om inte möjligt försök undvika att det står skit i slangen och minska slang längden så mkt. som möjligt.

Tycker jag att Din tanke med rör är bra.

Pumpen är nästa sak som kommer lukta om det är en membran pump.

Lösningen på detta är att försöka montera den så att skit inte står kvar i den och vara noga med att spola igenom den med vatten
så fort man använt den.

Jonta
Guldmedlem

Inlägg av Jonta » ons 09 jan 2013, 18:01

Jag lyckades aldrig få bort skitdoften som kom via membranpumpen trots att den satt på högsta punkten i systemet och att den sköljdes efter varje tömning. Jag tror att min pump fungerade som "skorsten" från toatanken. Jag har på mina senare båtar installerat en elektrisk tömningspump och sluppit skitdoften. Nu har jag ett helt luktfritt system och men det har kostat mycket planering och en hel del "hemslöjd". Kort väg mellan toa och tank( rfr. Koppling mellan toalettens pumphus och tanken) tömningspumpen direkt vid tanken och kopparrör mellan pump och utloppsventil.

sator
Diamantmedlem

Inlägg av sator » ons 09 jan 2013, 22:35

Tack för inputen!

Snygg och prydlig installation Martin!
Intressant tanke med pumpen som extra hjälp vid behov.
Jag har exakt samma tank, som du lagt in bild på i tråden du länkade
till. Ska lura lite till, och se om jag inte kan välda och vrida lite på pinalerna.
Så man får smidigare och kortare slang och rör dragning.

Jonta, vad har du för pump? en med skovlar eller menbranpmp?
Kopplade du röret direkt på toaanslutningen? Jag fnderar på korta
slangstumpar mellan anslutningar och rör. För att det ska kunna röra( :mrgreen: )sig.
Därmed undvika sprickbildning.

Jonta
Guldmedlem

Inlägg av Jonta » tor 10 jan 2013, 17:28

Jag hade en Johnson meceratorpump som har en impeller för tömning och en rfr kniv som finfördelar. Jag hade tillverkat ett nytt hus/anslutning för backventilen i rfr. som ansluts direkt på pumhuset, stodens längd var anpassad så att den mötte tankanslutningen sånär som 1 mm , mellan stos och tank en diffusionstät slang som koppling. På tankens utloppssida en kulventil och på den var tömningspumpen ansluten. Inga problem under de 8 år jag hade båten och när jag sålde den uppskattade köparen att det fortfarande luktade nybåt. Det satt förstås även ett konflikter på avluftningen. (ska föståss vara ett kolfilter)
Senast redigerad av 1 Jonta, redigerad totalt 0 gånger.

pellepalle
Erfaren medlem

Inlägg av pellepalle » fre 11 jan 2013, 17:41

matz skrev:med din lösning tror jag du får behålla doften
:) hihi
Senast redigerad av 1 pellepalle, redigerad totalt 0 gånger.

Minne
Platinamedlem

Inlägg av Minne » sön 13 jan 2013, 22:54

sator funderar på att använda kopparrör?

Skulle avråda dig från att använda kopparrrör och speciellt sådana som löds ihop av kopparrördelar. Det finns risk för att du får korrosion i hårdlödningen. Orsaken är att du får in saltvatten i tanken tillsammans med lorten då du spolar. Och koppar är inte något bra material om det är salthaltigt avloppsvatten tillsammans med lorten.
Det blir tillsammans en så stark blandning att det behövs bättre material.

På vår HR 372 från år 2009 har t.ex. vajern som skall hålla i skruvlocket på sugtömningsanslutningen redan korroderat och gått helt av p.g.a att det är en så korrosiv miljö i septiktanken.

Det lönar sig definitivt att satsa på speciella diffusionstäta avloppsslangar. För en vanlig vattenslag kommer lukten senast följande sommar efter installationen att gå genom slangen.

Tyvärr så säljer vissa båtvaruhus sådana slangar som de påstår är avsedda för avloppsvatten men som inte håller lukten inne. Fordra att du får garanti på slangen. Även sådana garanterat diffusionsbeständiga slangar finns på marknaden åtminstone här i Finland.

Minne

Skriv svar