Med vilken båttrailer kan jag ta upp och sjösätta själv?
Med vilken båttrailer kan jag ta upp och sjösätta själv?
Jag har en Nordlandsbåt på 6 meter som jag vill kunna sköta upptagning och isättning själv. Klinkbyggd träbåt, har snipform. Provade i tisdags en trailer med "självjusterande vagga" (Thule), det fungerade inte. Båten är ganska smal i fören, så båten kom upp ganska långt innan "armarna" justerade. Hur tokigt det gick när jag fick låna kärran av försäljaren går att se på min blogg http://storbatuw.blogspot.se
Vad finns det för trailer som kan göra det smidigt för mig att hantera båten?
Jag vill kunna köra i 80, men bromsar behövs egentligen inte, båten väger unge 350kg.
Tacksam för råd!
Vad finns det för trailer som kan göra det smidigt för mig att hantera båten?
Jag vill kunna köra i 80, men bromsar behövs egentligen inte, båten väger unge 350kg.
Tacksam för råd!
Re: Med vilken båttrailer kan jag ta upp och sjösätta själv?
Det där skall inte behöva vara några problem, om du kompletterar med några extra stödhjul. Trailerfabrikanterna har sådant som tillbehör, och din båt har fördelen att vara rak i kölen. Om sedan rullarna skall vara V-formade eller du behöver dubbla rullar. en på var sida av kölen vet jag inte, det får man avgöra när man ser hur båten sitter på rullarna. Men rullar hjälper, massor av rullar... !
När det gäller att sjösätta är det ganska vanligt att "båten inte vill", och då vi körde på jolletävlingar brukade jag använda winchen. Då hade vi ett block i trailerns bakdel, en tamp till fören från blocket, ett öga i tampen och så drog vi med vinschbandet, via blocket så att båten drogs ut.
När det gäller att sjösätta är det ganska vanligt att "båten inte vill", och då vi körde på jolletävlingar brukade jag använda winchen. Då hade vi ett block i trailerns bakdel, en tamp till fören från blocket, ett öga i tampen och så drog vi med vinschbandet, via blocket så att båten drogs ut.
Anders S
Det var med en 30-trailer när jag köpte min bohusjulle för ett antal år sen. Det fungerade sådär... att sjösätta och mycket dåligt när man skulle ta upp. Har byggt om och kompletterat efter hand. Nu fungerar den ganska skapligt.
Bohusjullen har väl ungefär en köl som på din, men är bredare och ganska kort.
Det självsjusterande stödet var ju inte så dumt. Det var/är ju ett litet problem med min kärra när jag skall ta upp. Måste, som du, ha upp båten en bit på kärran innan den får stöd. Det skulle nog gå att justera längden på armarna så att stödrullarna kommer närmare tidigare.
Jag har satt extra fasta stöd lite längre fram.
Anders ide om ett block och ett uthal som du drar ut båten med vid sjösättning var en bra ide
Bohusjullen har väl ungefär en köl som på din, men är bredare och ganska kort.
Det självsjusterande stödet var ju inte så dumt. Det var/är ju ett litet problem med min kärra när jag skall ta upp. Måste, som du, ha upp båten en bit på kärran innan den får stöd. Det skulle nog gå att justera längden på armarna så att stödrullarna kommer närmare tidigare.
Jag har satt extra fasta stöd lite längre fram.
Anders ide om ett block och ett uthal som du drar ut båten med vid sjösättning var en bra ide
thallatha(alfakrull)hotmail.com
I morgon ska jag testa en trailer från Bålstasläpet 1350EV som har självjusterande V-vagga på tippram, rullarna passar alltid skrovet.
Det låter ju fint, men det återstår att se om jag får det att fungera. Det blir i alla fall spännande!
Det låter ju fint, men det återstår att se om jag får det att fungera. Det blir i alla fall spännande!
Båten hade för hög dragpunkt på stäven, den drogs ner och kunde inte följa tippramen på Bålsta Släpet 1350EV. Kölrullpar nr 2 hamnade då mot stäven och inte under stäven. Hela försöket fick avbrytas. Se bilder på min blogg http://storbatuw.blogspot.se Båten hade till och med lagt sig på en järnbalk så den var svår att få i sjön, men inte lika svårt som sjösättningen med förra trailern. Konstruktionen är säkert jättebra för andra båtar.
Jag är jättetacksam att få synpunkter och råd om vilken 80km/h trailer som skulle passa min båt. Jag har redan en upptagningsvagn 30km/h.
Jag är jättetacksam att få synpunkter och råd om vilken 80km/h trailer som skulle passa min båt. Jag har redan en upptagningsvagn 30km/h.
Extra kölrullar på senast provade trailer skulle kanske fungera. Men att draget hamnar så högt upp är nog det stora problemet. För att få mer lyft- & dragkraft snarare än en nedåtriktad kraft prova med en hanfot som du sedan fäster trailerns wire/draglina i.
En tajt hanfot mellan de båda pollarna fram som ligger under båten köl lite snett framåt, så tajt att den inte kan glida upp. Inte optimalt att ha linan under båtens köl kanske, men det borde ge ett bra drag åt rätt håll. Ett annat alternativ på en längre hanfot, likadant men från aktre pollare eller årklykor eller nåt annat som tål belastningen, låt hanfoten gå ända fram framför båten och dra i den. Borde också kunna ge en snällare vinkel och kanske fungera?
Eller en stolpe med brytblock i övre änden. En stolpe som ställs rakt upp på trailerns dragstång tillfälligt (kan så klart göras ett fäste för sådan) som gör att draget riktas mer uppåt...
En tajt hanfot mellan de båda pollarna fram som ligger under båten köl lite snett framåt, så tajt att den inte kan glida upp. Inte optimalt att ha linan under båtens köl kanske, men det borde ge ett bra drag åt rätt håll. Ett annat alternativ på en längre hanfot, likadant men från aktre pollare eller årklykor eller nåt annat som tål belastningen, låt hanfoten gå ända fram framför båten och dra i den. Borde också kunna ge en snällare vinkel och kanske fungera?
Eller en stolpe med brytblock i övre änden. En stolpe som ställs rakt upp på trailerns dragstång tillfälligt (kan så klart göras ett fäste för sådan) som gör att draget riktas mer uppåt...
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...
Jag hade samma problem på min bohusjulle - fast kanske i den omfattningen som på din.
Tog till lösningen att jag satte en bygel en bit ner på förstammen i höjd med vinchen.
Kanske övervåld på din båt, men på min tyckte jag inte det spelade nån roll.
Tog till lösningen att jag satte en bygel en bit ner på förstammen i höjd med vinchen.
Kanske övervåld på din båt, men på min tyckte jag inte det spelade nån roll.
thallatha(alfakrull)hotmail.com
Jag ser att du fått flera bra svar ovan och att också norrmännen och folk på din blog råder dig till liknande lösningar med att få draget under båten, eller längre akteröver. Och det verkar tom. som att du har lägre fast fästpunkt att ta till? Skulle inte de duga så måste ju mina förslag eller svaret på din blog vara lösning nog.
Om du inte vill montera en extra stävögla för ändamålet, vilket jag kan ha förståelse för. Dock skulle det säkert gå att utforma rätt snyggt och på sådant vis att det snarare av andra entusiaster skulle höja en del ögonbryn och bli en snackis när du med helt säkert svarar att det är helt enligt autentisk förlaga
Det vet väl alla som kan nåt om riktiga Nordlandsbåtar att de hade en sådan anordning fram
Att däremot få tips på en 80-trailer som rakt av säkert passar lär sig nog inte göras. Det rätta måste ju vara att kika några olika vagnar och utifrån dina egna tester rätt snabbt sålla bort helt ointressanta och välja ut den minst dåliga och med ett par egna (som en trailerfirma lätt fixar) modifieringar för några hundra kronor få en 80-trailer som passar just din båt.
Om du inte vill montera en extra stävögla för ändamålet, vilket jag kan ha förståelse för. Dock skulle det säkert gå att utforma rätt snyggt och på sådant vis att det snarare av andra entusiaster skulle höja en del ögonbryn och bli en snackis när du med helt säkert svarar att det är helt enligt autentisk förlaga
Att däremot få tips på en 80-trailer som rakt av säkert passar lär sig nog inte göras. Det rätta måste ju vara att kika några olika vagnar och utifrån dina egna tester rätt snabbt sålla bort helt ointressanta och välja ut den minst dåliga och med ett par egna (som en trailerfirma lätt fixar) modifieringar för några hundra kronor få en 80-trailer som passar just din båt.
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...
Jag gav upp projektet att hitta en trailer i år. Jag får göra nytt försök till våren.
Hälsning Annelie
Hälsning Annelie