Köpa segel utomlands?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Price
Guldmedlem
Inlägg: 69
Blev medlem: lör 19 aug 2006, 15:07

Köpa segel utomlands?

Inlägg av Price » tis 28 aug 2012, 19:19

Hej


Kikar på nya bakade segel till min båt och har tagit priser i sverige, undrar om någon köpt "moderna segel" ifrån något loft utanför våra gränser med framgång?

En god vän till mig fick offert ifrån Quantum i Usa med "Boding priser"

Några tips?
Äntligen har jag min drömbåt en Cayenne!

Jaramaz
Diamantmedlem
Inlägg: 1679
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 20:08

Re: Köpa segel utomlands?

Inlägg av Jaramaz » ons 29 aug 2012, 14:49

mmm, det är med det som allt annat som (privat)importeras. Tull och moms (också på transporten) skall man räkna in i priserna.

Jag har köpt segel utanför tullgränserna vid ett par tillfällen. Den är ofta mycket lägre priser, det gäller att vara noga med kvaliteten och kunnandet hos segelloftet - det går knappast att returnera. Quantum / USA som du nämner har bra rykte, men det finns de som inte varit så nöjda - kolla lite på SA.

Det är betydligt mindre problem att köpa från segelloft inom EU, då är inte tullen inblandad. Segelmakare i England gör ofta bra arbeten, kan vara värt att kolla. Men se upp också med dessa - de som är bosatta utanför Mainland betraktas ofta med misstänksamhet. Det går också att kolla upp polska segelmakerier, det är där några svenska "segelmakare" syr sina segel. Sist jag kollade hade ett par engelsk text på sin webbsida. (Men om de bakar vet jag inte ...).

Många segelmakare, också i Sverige, är lite slappa, svaret på en offertförfrågan kan dröja (dåligt tecken) eller föreslå segel till en helt annan båt (också dåligt tecken).

Bakade segel till en båt som nästan bara är känd i Sverige? Köpa från långt borta, och hoppas på rätt form, och ansvarstagande från segelmakaren? Mja, det tror jag inte så mycket på.

Slutligen: många segelmakare kräver en handpenning vid beställning. Amerikaner är hopplöst misstänksamma, den handpenning de vill ha kan nog vara omfattande. Vad gör du om de sedan inte levererar? Skriver ett argt brev?

/J

GaryGary
Diamantmedlem
Inlägg: 239
Blev medlem: mån 31 okt 2005, 19:39
Ort: Tyresö

Re: Köpa segel utomlands?

Inlägg av GaryGary » ons 29 aug 2012, 22:12

Sitter just med en säck sproilans Genua i vardagsrummet som kom från Polen i veckan. 18.500 sek för 32 kvm laminat DCX-duk. Köpte även storen från dem 2010 och har varit nöjd.
Prismässigt har Polen och Sverige närmat sig varandra, men 30 % billigare är det nog fortfarande.
OceanSails.pl. Stanislaw är ägare av det lilla loftet på Polska vischan och talar och skriver bra Engelska. Han levererade detta två veckor efter beställning. Skall bli kul att testa i helgen.

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Inlägg: 1136
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:25
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Köpa segel utomlands?

Inlägg av MiniMe » tor 30 aug 2012, 20:43

kolla även i tyskland. bor man i södra sverige rekommenderar jag ett besök på båtmässan i Hamburg och kolla upp där med olika segelloft. Jag köpte mitt tävlingsställ 2005 och betalade då ca. 20% mindre och fick bra service. (t.ex. genomgång av mina gamla segel för en bråkdel av det som jag skulle fått betala här hemma - samt att seglen rollades och packades för transport på biltak)
Peter
segla en Mustang, www.elvstrom-mustang.org

Price
Guldmedlem
Inlägg: 69
Blev medlem: lör 19 aug 2006, 15:07

Re: Köpa segel utomlands?

Inlägg av Price » sön 09 sep 2012, 19:41

Hej


Tagit offerter ifrån många loft både i sverige och utomlands men landade tillslut i att beställa ifrån Boding som gett ett bra helhetsintryck både beträffande pris samt upplevd kvalitet på produkterna, det fanns billigare alternativ utomlands men av bekvämlighhet och trygghetskäl valde jag någon som har ett kontor där jag bor.

Tack för tipsen!


/Price
Äntligen har jag min drömbåt en Cayenne!

Skriv svar