Revolutionerande sanitetsmedel för kemtoa

Här skriver man inlägg som är lite mer "filosofiska" men ändå har marin anknytning.
Skriv svar
Nautihamstern
Diamantmedlem

Revolutionerande sanitetsmedel för kemtoa

Inlägg av Nautihamstern »

...eller, nåja, inte så revolutionerande direkt, men priset är oslagbart.

Vi håller oss med kemtoa i båten och jag har testat mej genom alla möjliga medel för att undvika äckelattacker när man öppnar ventilen mellan skål och tank. De enda som fungerar någorlunda är Klorin ("äkta" klorin, med hypoklorit) och Green Viking. Klorin är kanske inte helt miljövänligt och jag tyckte att priset på Green Viking (24 euro för 2,5 liter) började kännas som att torka sej i aschlet med sedlar så jag kollade upp säkerhetsdatabladet för Green Viking.
Det visade sej att den består av 30-60 % vatten och 30-60 % kalciumnitrat.
Kalciumnitrat är samma sak som kalksalpeter som säljs som granulat i 25 kilossäckar vid lantbruksbutiken. Priset är 14 euro för 25 kg, vilket motsvarar sisådär 50 liter Green Viking. 7000 % skillnad i pris är ju inte heller fy skam.
Så vitt jag förstår avger kalciumnitratet syre till innehållet i tanken och ser på så sätt till att anaeroba bakteriestammar som ger upphov till svavelväte o.dyl inte trivs där. bakteriefloran hålls istället aerob och tillverkar koldioxid. Kalciumnitratet bryter också ner organiska föreningar. Enzymbaserade medel gör i princip samma sak, men för långsamt fåör att de ska hålla lukten borta. Been there, tried them.
Helgens test med en handfull granulat upplöst i vatten och nedhällt i kemtoan gav vid handen att jag kommer att spara en hel del pengar de kommande åren.

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem

Re: Revolutionerande sanitetsmedel för kemtoa

Inlägg av Fredrik »

Är det inte en risk att FBI kommer att börja jaga dig som misstänkt terrorist och borda dig på internationellt vatten när du börjat köpa salpeter i stora säckar? De kanske beslagtar din porta potti som bevismaterial? :o
X-342 SWE 18 "Kexet"

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S »

Tanken svindlar: "Internationell sjöterrorist ertappad med bombråvara - på väg utomlands. Aftonbladet klarlägger attentatsplanerna." Kustbevakningen: "Tack och lov hann vi ta honom i tid" och "Se där, toalagen fungerar - bevismaterialet kunde ej dumpas". Kärnkraftsinspektionen: "Det kunde blivit en skitig bomb" och till slut Jordbruksverket "Lagstiftningen måste ses över"

Men tipset tackar vi för.
Anders S

Användarvisningsbild
jason
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av jason »

Stefan Löfven: "Regeringen har tappat kontrollen. Försvarsministern bör avgå. Reinfeldt är anmäld till KU".
Fredrik Reinfeldt: "Tack vare alliansens satsning på SÄPO och Kustbevakningen har Sverige avvärjt ett rejält hot. Det hade gått snabbare om vi haft tillgång till Super-JAS redan nu."

/j

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S »

Hoppsan, en tramstråd, inte bussigt mot Nautihamstern, men rätt måste bli rätt: Jason nämner Super-JAS i bombsammanhang; det är fel. Alla borde förstå att det handlar om att övervaka nykterhetslagen med detta plan, det hör man på namnet.

Det är väl också bäst att påpeka att kalciumnitrat inte är den föredragna syrebäraren om man skall bygga bomber, utan en till namnet påminnande produkt.
Anders S

Nautihamstern
Diamantmedlem

Fredrik skrev:Är det inte en risk att FBI kommer att börja jaga dig som misstänkt terrorist och borda dig på internationellt vatten när du börjat köpa salpeter i stora säckar? De kanske beslagtar din porta potti som bevismaterial? :o
:lol:

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem

Inlägg av Fredrik »

Hoppsan, det var första gången jag blivit modererad på detta forum. Förlåt att jag tramsade.
Måste även tillägga att jag tycker idén var mycket bra! Tyvärr (!) var det ursprungliga inlägget så väl undersökt, dokumenterat och testat att jag inte kunde komma på något vettigt för att ta detta ett steg längre. Återstod bara att skoja om saken.

Jag ska definitivt åka och köpa mig en säck av sånt där salpeter till nästa år. Om någon tycker det är dyrt så kan jag till och med tänka mig att dela en säck med någon. Eller så häller jag överskottet på vinbärsbuskarna (för jag antar att ämnet används som konstgödsel).
X-342 SWE 18 "Kexet"

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S »

Jag trodde jag mest modererade mig själv... :mrgreen: Klart man får skoja, men själva budskapet var värt ett bättre öde. Tyckte jag.

Det här har att göra med att Sailguide visar trådar med sista meddelandet sist, och skojar man hejdlöst försvinner det bärande budskapet litet för lätt. Därav att det kom i (tråkig och censurerad) repris.
Anders S

Nautihamstern
Diamantmedlem

Oukej, nästa del av Farbror Fekalies Bajsoramatest för Hemmapulare följer inkommande helg:

Samma mängd kalciumnitrat men denna gång blandar jag inte ut det i vatten utan häller ner det i holdingtanken som granulat, följt av en liten skvätt vatten.
Ide'n här är då att verkan eventuellt blir lite mer långvarig och att det definitivt blir mindre sölande med att blanda ut granulaten.
Återkommer :mrgreen:

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Inlägg av Seawolf »

Ta inte fel bara så det blir ammoniumnitrat. Blandar man sånt med organiska ämnen så kan man få blandningen att detonera om man har tillräckligt kraftig detonator. :lol:
Myndigheterna har ju klassat båtlatrinet som farligt för miljön, men ammoniumnitrat får ju vräkas ut i lantbruket nästan obegränsat.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Nautihamstern
Diamantmedlem

En liten uppdatering: i Fredags hällde jag i en halv liter vatten och en stor grabbnäve kalciumnitrat i kemtoan utan att desto mer blanda om dekokten.
Efter en helgs fröjdefullt användande tömde jag sagda toa på söndag kväll. Lukten fullkomligt lyste med sin frånvaro. Q.E.D. 8)

sator
Diamantmedlem

Inlägg av sator »

Nautihamstern skrev:En liten uppdatering: i Fredags hällde jag i en halv liter vatten och en stor grabbnäve kalciumnitrat i kemtoan utan att desto mer blanda om dekokten.
Efter en helgs fröjdefullt användande tömde jag sagda toa på söndag kväll. Lukten fullkomligt lyste med sin frånvaro. Q.E.D. 8)
Blev skit problemet självlysande? :mrgreen:

Gött resultat iaf!

jaba
Platinamedlem

Inlägg av jaba »

Hur miljövänligt är det att använda kemtoa - mot att spola ut skiten i havet direkt?

Nautihamstern
Diamantmedlem

jaba skrev:Hur miljövänligt är det att använda kemtoa - mot att spola ut skiten i havet direkt?
Jävligt miljövänligt.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S »

Nautihamstern skrev:
jaba skrev:Hur miljövänligt är det att använda kemtoa - mot att spola ut skiten i havet direkt?
Jävligt miljövänligt.
Om man använder toa med tillbehör av den här typen bör man absolut spola ut "det goa" i avloppet på land, för det som är "extra" hanterar bara reningsverket på ett bra sätt. Tänker man mer i riktningen att släppa ut det, så skall man använda så litet kemikalier det bara går, dvs inga alls. Kalciumnitratet fungerar som ett gödningsmedel och gör soppan ännu potentare ur den synvinkeln. Det måste till reningsverket och bli sediment och till slut rötslam och till sist jordförbättringsmedel.
Anders S

Skriv svar