Solpaneler och inkoppling

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
oceansailor
Diamantmedlem

Solpaneler och inkoppling

Inlägg av oceansailor » tor 23 aug 2012, 21:26

Har 2 existerande solpaneler med regulator och vill uppgradera med 2 paneler till i aktern.

Problemet är att det är långt mellan befintlig regulator och nya paneler. Skulle spara en massa kabel.(spänningfall) Ca. 6 m (en väg) om jag monterade de nya panelerna med en separat regulator.

Men hur bra är det att ha två regulatorer?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Re: Solpaneler och inkoppling

Inlägg av Anders S » tor 23 aug 2012, 21:47

Det bör gå bra. (Var är Bosse när han behövs?).

Risken är ju bara att om det laddar riktigt ordentligt och på slutet, när batteriet (-erna) är nära på fulla, så lurar den ena regulatorn den andra att batteriet är fullt (genom att visa en spänning på polerna som betyder "det skall inte vara mer här". Den regulator som låter sig luras strypr då laddningen, för det ser "färdigt" ut. Men då får du i sämsta fall bara effekten att extrapanelerna inte ger något, precis i slutet av toppningsfasen. Annars lär en intelligent regulator samverka med en annan.

Du får förstås inte riktigt dubbla effekten i det läget, eftersom den ena kretsen stannar före den andra och med en regulator hade detta skett litet senare. Däremot får du redundans, och det är ju bra.
Anders S

oceansailor
Diamantmedlem

Inlägg av oceansailor » tor 23 aug 2012, 22:20

Tack för svaret. Ibland behövs ett bollplank för att polletten skall trilla ner. :oops: Du har så rätt!
I normalfallet så är batterierna aldrig fulla och det blir inget problem med att en regulator kopplar ur.

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » fre 24 aug 2012, 18:19

Har tvenne paneler till samma regulator, som jag parallellkopplat men med varsin seriediod.
"Skyddsdioden" i regulatorn kortsluten.
Denna koppling förutsätter att regulatorn klarar strömmen från flera paneler.
Solpaneler.jpg
Solpaneler2.jpg

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av AndersGustafsson » lör 25 aug 2012, 08:16

Notera dock att om det är frågan om vanliga dioder (kisel eller schottky) blir spänningsfallet och effektförlusten i dessa avsevärd. Personligen skulle jag hellre köra med separata regulatorer vars utgångar parallellkopplas. Det är även så man gör i andra sammanhang.
/Anders G

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » lör 25 aug 2012, 10:59

AndersGustafsson skrev:Notera dock att om det är frågan om vanliga dioder (kisel eller schottky) blir spänningsfallet och effektförlusten i dessa avsevärd. Personligen skulle jag hellre köra med separata regulatorer vars utgångar parallellkopplas. Det är även så man gör i andra sammanhang.
Inga "extra" förluster.
Regulatorn har en diod på ingången, den är kortsluten/bortkopplad.
Varje panel kopplas in med en diod, de ersätter regulatorns ingångsdiod.
Således har inga förlustkrävande dioder tillkommit.
Av praktiska själ har de "nya" dioderna flyttats upp till solpanelerna, detta för att slippa dra en ny kabel.
Det är så jag gör i detta "sammanhanget", och det fungerar. 8)
Solpaneler.jpg

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av AndersGustafsson » lör 25 aug 2012, 14:12

Om fallet är som du beskriver, men moderna regulatorer har oftast dioden parallellkopplad med en P-MOS transistor som kortsluter vid korrekt polaritet och då representerar en resistans i storleksordningen 0,01 ohm, i stället för diodens konstanta spänningsfall om 0,5--0,8V.

Således måste ha tillgång till regulatorns kopplingsschema för att veta.
solpanel.jpg
solpanel.jpg (28.64 KiB) Visad 4985 gånger
/Anders G

Glad_seglare
Platinamedlem

Inlägg av Glad_seglare » lör 25 aug 2012, 15:40

Hej en intressant diskussion.

Jag har gjort en inkoppling av två st 25 W paneler som sitter i aktern. Panelerna är parallellkopplade till en regulator av enklare typ. Modellen heter Phocos CML10 och levereras av SW exergon. Det sitter dioder i båda panelerna kopplade så att det inte blir kortslutning (annars vore det katastrof). Dioderna var monterade vid leverans. Jag har inga extra dioder i min inkoppling och har inte gjort något med regulatorn. Regulatorn går sedan direkt till två 75Ah förbrukningsbatterier via en säkring. Det hela fungerade kanon i sommar med måttlig mängd soltimmar. Jag har ett nyinstallerat kylaggregat som tuffat och gått i 21 dagar i sträck under sommarens långsegling med tillfredställande kyla. Regulatorn signalerar när nivån på batterierna går under 75% av full laddning och det hände vid några tillfällen oftast innan morgonsolen började att skina.

Borde jag koppla in dioder som Lasse L föreskriver och vad skulle jag vunnit på det?

Hälsningar
Glad Seglare

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av AndersGustafsson » lör 25 aug 2012, 15:57

Borde jag koppla in dioder som Lasse L föreskriver och vad skulle jag vunnit på det?
Nej, som jag läser din text så har du redan två dioder (inbyggda i panelerna)
/Anders G

OlausPetri
Erfaren medlem

Inlägg av OlausPetri » tor 30 aug 2012, 12:05

Min laddningsregulator klarar ett stort spänningsintervall. Dess bruksanvisning rekommenderar att man seriekopplar två solpaneler. Då höjs spänningen i stället för strömmen och effektförlusten ökar inte. Läs bruksanvisningen till din regulator för att se om det gäller för din också.
Peppe

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av AndersGustafsson » fre 31 aug 2012, 10:07

Japp, det är en utmärkt lösning om regulatorn klarar det. Gärna skall man då ha bypassdioder ifall en panel är i skugga.
/Anders G

Skriv svar