Promillegräns

Här skriver man inlägg som är lite mer "filosofiska" men ändå har marin anknytning.
Skriv svar
Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Promillegräns

Inlägg av AndersGustafsson » tis 07 aug 2012, 14:23

(http://www.svd.se/nyheter/inrikes/nya-s ... 401042.svd)
SLS hade i första hand hellre sett en satsning på lag om flytväst på sjön, men Anders Wernesten är ändå positiv till de signaler som den nya lagen sänder ut.

–Argumentet att det ska vara en rättighet att dricka på sjön är helt befängt. Däremot kan man diskutera vilka insatser som får störst effekt, säger han.

Lag på flytväst på båt eller en åldersgräns för att framföra en båt är några exempel på sådana åtgärder, menar han.
Nu har jag inte studerat förslaget i detalj, men om det stämmer att lagen enbart gäller båtar över tio meter och båtar som går över 15 knop, så har jag mycket svårt att förstå belackarnas argument:
På fastlandet skulle sjölivets 0,2-promillekrav kunna översättas till 0,2-promillegräns för gång- och cykeltrafikanter.
och
Ska du till exempel förflytta dig från en ö till en annan så är det båt som gäller, även om det bara är femtio meter dit.
(http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/02 ... 397282.svd)

Så för att förflytta mig 50 meter räcker det inte med en eka, utan jag måste ha en 10m lång båt, alternativt en som går 15 knop?
/Anders G

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Re: Promillegräns

Inlägg av Anders S » ons 15 aug 2012, 20:41

Det är inte korrekt, men det är opportunt att skildra saken så.

I svensk rätt har onykterhet till sjöss varit straffbar sedan länge, men det har varit kopplat till att det skall finnas grundad anledning att anta att onykterheten påverkat förmågan att säkert framföra fartyget. Även tidigare var gränsen 1 promille användbar för att särskilja sjöfylleri av normalgraden från grovt brott. Dessutom kvarstår straffbarheten för sjöfylleri även i små eller långsamma båtar, men kausalsambandet mellan fyllan och oförmågan att säkert framföra fartyget måste visas.

Det som nu inträffat är att för båtar som är över tio meter och/eller 15 knop har lagstiftaren givit tillåtelse att göra så kallade sållningsprov, dvs blåsa utan större anledning än att "jag tycker du skall blåsa". Sedan har man definierat om straffbar onykterhet i dessa båtar till samma nivå som för bilkörning. Biten om att få göra sållningsprov utan direkt anledning är inte bra, den rätten är inte helt riskfri och är ett rätt stort ingrepp i den enskildes privatsfär - en båt är också en bostad och en plats där det är tillåtet att förtära alkohol, dels är själva visitationen en problematisk åtgärd. Dessutom ger nu lagen bieffekten att det är föraren av båten som är ansvarig, och den definitionen av befälhavare är inte bra nog.

Men straffbarhet för sjöfylleri föreligger fortfarande för de med mindre/långsamma båtar. Man kan direkt inse att om det finns grundad anledning att ta ett utblåsningsprov på en båtförare i en liten eller långsam båt, så kan även den lilla båtens förare dömas för sjöfylleri om promillegränsen 0.2 överskrids OCH rekvisit för sjöfylleri i övrigt föreligger. Det är alltså helt förbjudet att ha över 0.2 promille i vissa båtar, medan det fortfarande finns ett spelrum i mindre båtar än så. Ett rättsfall finns, där en båtförare i en liten båt hade 0.57 promille, men frikändes, därför att ENBART promillehalten inte räckte för att visa straffbar sjöonykterhet. Resan gick nämligen bra. ( https://lagen.nu/dom/rh/2012:15 )

No big deal, för mig, men lagstiftaren har inte värderat vare sig sanktionerna, övervakningskostnaderna och den preventiva effekten särskilt väl. Det "låter bra", men (likt toalagen) är det ett symboliskt slag i luften avseende de verkliga problemen. Var och en som läser statistik, om än bara ytligt, vet att de kategorier som ställer till med problem inte är båtar över tio meter och/eller 15 knop, utan just de små ekor som i praktiken osanktionerat används för små smidiga fylleturer, ofta i åar, sjöar och för litet fiske. Flytväst på varje båtnyttjare och alkoholförbud (för det är i praktiken vad 0.2 innebär) hade hjälpt betydligt mer om det också ålagts de med små, långsamma båtar - det är erfarenhetsmässig där folk stryker med.
Anders S

Gaidin
Diamantmedlem

Inlägg av Gaidin » tor 16 aug 2012, 08:44

0,57 milligram per liter utandningsluft ger 1,14 promille i blodet. Föraren var alltså ganska bra dragen men friades av hovrätten på grund av att fyllan inte var så farlig.
Lite märkligt resonemang, jag trodde att allt över 1 promille var grovt sjöfylleri, oavsett om resan går bra eller inte men så är alltså inte fallet?

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av AndersGustafsson » tor 16 aug 2012, 12:48

Nu är jag betydligt mera kluven till alkoholförbudet än vad jag är visavi toaförbudet, men jag antar att avsikten är att signalera: "Om du druckit så kör du inte". Vilket är betydligt förnuftigare än de gamla gränserna tex på land där man räknade hur mycket man kunde dricka och ändå köra. Det visade sig då att den matematiska förmågan påverkades avsevärt av alkoholen...
men det har varit kopplat till att det skall finnas grundad anledning att anta att onykterheten påverkat förmågan att säkert framföra fartyget.
Problemet är att en sådan formulering lämnar fältet öppet för ganska subjektiva tolkningar.
/Anders G

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 16 aug 2012, 13:36

Gaidin skrev:0,57 milligram per liter utandningsluft ger 1,14 promille i blodet. Föraren var alltså ganska bra dragen men friades av hovrätten på grund av att fyllan inte var så farlig.
Lite märkligt resonemang, jag trodde att allt över 1 promille var grovt sjöfylleri, oavsett om resan går bra eller inte men så är alltså inte fallet?
Bra observation. Alltså har HR i detta fall varit ruggigt generös, vilket jag menar är dumt på riktigt. Här har man tagit ordentligt med lagvrängandet i så fall, man har helt enkelt bedömt att det inte visats att det förelegat några som helst problem utöver att det blev besvärande liten lufthalt i alkoholutandningsprovet. Jag skulle inte hålla andan, dock, varför det inte drogs till HD med 3-2 i röstetal är inte alldeles klart.

En hel promille, vilket är riktigt ordentligt packat (eller en totalalkoholiserad person) kan ingen tycka är lämpligt. Eftersom HR hänvisar till alkoholhalten i den åtalades BLOD kanske de uppfattat den uppmätta halten på samma sätt som jag, dvs förvirrat sig om det varit blod- eller luftvärde?
Anders S

Gaidin
Diamantmedlem

Inlägg av Gaidin » mån 20 aug 2012, 07:29

Eftersom HR hänvisar till alkoholhalten i den åtalades BLOD kanske de uppfattat den uppmätta halten på samma sätt som jag, dvs förvirrat sig om det varit blod- eller luftvärde?
Det är jag tveksam till, att hänvisa till utandningsluften i stället för blodet är vad jag förstår det "normala" för polis och rättsväsende, det har troligen att göra med att det är utandningsluften man mäter. För de som får ta blodprov (De som vägrar blåsa) är det nog mängden alkohol i blodet man hänvisar till men det är bara ett antagande från min sida.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 20 aug 2012, 07:55

Domen är inte berömligt tydlig på den punkten. Här finns referatet: https://lagen.nu/dom/rh/2012:15

I domskälens sammanfattning virrar man till det:
... T.G. har således med alkohol i blodet färdats med båt under en sträcka av knappt två km i en besvärlig farled under dåliga siktförhållanden. Annat är inte utrett än att båtfärden gick utan anmärkning. Alkoholkoncentrationen i T.G:s blod efter färden har inte varit så hög att det enbart på denna grund kan antas att han inte kunnat föra båten på ett säkert sätt...
Här har man antigen snurrat till det, eller så har man närmast medvetet åsidosatt den praxis som använts tidigare. Jag kan som jag sagt på annan plats acceptera strängare krav än eljest för snabba och stora båtar, men att nykterhetskraven på förare av mindre båtar mildras är ju inen riktigt bra effekt.
Anders S

Skriv svar