Väjningsregel?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
jason
Diamantmedlem
Inlägg: 537
Blev medlem: lör 09 sep 2006, 08:54
Kontakt:

Väjningsregel?

Inlägg av jason » tis 26 jun 2012, 10:22

Lovartsbåt ska väja för läbåt om båda seglar för samma halsar. Men finns det någon praktisk förklaring till att det är så, och inte tvärtom?

/j

Gaidin
Diamantmedlem
Inlägg: 336
Blev medlem: mån 12 apr 2010, 15:07

Re: Väjningsregel?

Inlägg av Gaidin » tis 26 jun 2012, 10:25

Lovartsbåten är i lovart, d v s den har vind, läbåten kan hamna i lä och på så vis tappa vinden och därmed också en del av sin manöverförmåga.

Jag tror inte det är ett reellt problem i annat än kappsegling, det vore kanske bättre att läbåten väjer som ju har bättre sikt mot lovartsbåten.

Användarvisningsbild
Mackey
Diamantmedlem
Inlägg: 276
Blev medlem: tor 04 nov 2010, 08:59

Re: Väjningsregel?

Inlägg av Mackey » ons 27 jun 2012, 17:52

Om man seglar i princip bredvid varandra (bidevind ex.vis) håller jag med om att det är lättare/bättre att läbåten väjer istället för att luffa lovartbåten och tvinga den till slag (det hör bara hemma vid kappsegling till tycker jag). Man kan ju också komma snett mot varnadra på samma halsar (men bidevind och slör) och då bör man hålla sig till regeln att lovart väjer för lä för att inte skapa iritation och då har ju också lovartbåten (slörbåten) lättare att väja.

Mackey
Comfort 32

Jag gillar MarinWiki - http://www.marinwiki.se

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Väjningsregel?

Inlägg av Peter_K » ons 27 jun 2012, 18:57

Man bör ALLTID hålla sig till reglerna, annars blir det riktigt snurrigt och risken för olycka är stor. Jag höll på att smälla med en kompis förra året på en kryss för han ville vara sjysst och väja när egentligen jag skulle göra det. Jag hade kurs klart akter om honom ända tills han började falla av från sin kurs. Det resulterade i att jag föll av från kursen för att fortfarande gå klart akter om honom, han blev stressad och föll ännu mer, till slut fick jag panikslå för att inte krocka.
Vill man göra något annat än reglerna säger bör man göra det tydligt och med nästan överdrivna kursändringar.
Alla borde ha skägg

scampimicke
Silvermedlem
Inlägg: 29
Blev medlem: tis 07 aug 2007, 11:57

Re: Väjningsregel?

Inlägg av scampimicke » tor 28 jun 2012, 09:27

Hej

Om man seglar om en annan båt är det bättre att segla om i lä. Mest beroende på att annars stör jag den andra båten med skitvind.

Fick lära mig att segla om någon i lovart var inte snyggt seglat, själa vinden och störa den andra båten. Tror det är en gammal heders regel som har försvunnit.

Nu mer seglar man om tätt i lovart.

Själv seglar jag om oftast i lä om det inte är kappsegling.

mvh
Micke

ErikG
Guldmedlem
Inlägg: 89
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 20:43

Re: Väjningsregel?

Inlägg av ErikG » tor 28 jun 2012, 18:22

Jag seglar om i lovart.
Om båtfarten är något högre så kan du snabbt och enkelt passera den långsammare båten. Ja den passerade båten får en kort stund skitvind. Om du försöker passera i lä så måste du vara rejält mycket snabbare då sktivinden gör att fartövertaget kraftigt minskar, det ger en längre tid av fladdrande segel. Alternativt så kan man när plats finns segla långt åt lä för att komma ut i fri vind.
Dessutom, är det inte alltid kappsegling? :)

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Väjningsregel?

Inlägg av Seawolf » tor 28 jun 2012, 19:34

Det finns förnuft i att lovartsbåten skall väja. När det kommer byar så kan åtskilliga båtar lova även om rorsman försöker att falla.
Det vore mycket dumt om läbåten vore väjningskyldig och faktiskt inte kunna åstadkomma det.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Väjningsregel?

Inlägg av bosseh » tor 28 jun 2012, 21:02

Regel 12b handlar inte om "omkörning" utan om hur lovart och lä båt ska förhålla sig till varandra om de seglar med vinden in på samma sida.
"köra om" kan man göra på vilken sida som helst enligt regel 13

Jag som oftast blir omseglad tycker det är bättre om det sker i lovart då har jag fortfarande manöverutrymme.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Väjningsregel?

Inlägg av Anders S » fre 29 jun 2012, 15:11

Den historiska förklaringen är att båtar i lä alltid har ett sämre läge än båtar i lovart. Man kan inte alltid segla mot vinden, men alltid med den. Sjövägsreglerna för fartyg under segel gäller ju för Ostindiefarararen lika väl som för skarpa kryssbåtar. Sunt förnuft, helt enkelt. Jag har seglat så länge att den ovillkorliga regeln att lovart alltid väjer för lä var aktuell, numera gäller den som bekant för fartyg (båtar) för samma halsar.

Adrig i h-e att någon kommer om snävt på min lovartssida, för övrigt.... :twisted: tätt I lä går det bra att försöka, men det får vara en bra mycket snabbare båt för att lyckas. Man tar ju normalt ut avståndet oavsett, för annars kommer man inte om, i vart fall inte snabbt.
Anders S

Kjelle
Diamantmedlem
Inlägg: 522
Blev medlem: ons 21 feb 2007, 22:40

Re: Väjningsregel?

Inlägg av Kjelle » fre 29 jun 2012, 19:40

Upphinnande båt väjer för upphunnen. Om någon hinner upp en båt och ska passera på läsidna och tvingar lovartsbåten att väja, dvs slå så är det brott mot regel - någon kan väl fylla i paragrafen. Om man kappseglar gäller andra regler med överlapp mm.

Jag instämmer helt med Peter K
Peter_K skrev:Man bör ALLTID hålla sig till reglerna, annars blir det riktigt snurrigt och risken för olycka är stor. Jag höll på att smälla med en kompis förra året på en kryss för han ville vara sjysst och väja när egentligen jag skulle göra det. Jag hade kurs klart akter om honom ända tills han började falla av från sin kurs. Det resulterade i att jag föll av från kursen för att fortfarande gå klart akter om honom, han blev stressad och föll ännu mer, till slut fick jag panikslå för att inte krocka.
Vill man göra något annat än reglerna säger bör man göra det tydligt och med nästan överdrivna kursändringar.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Väjningsregel?

Inlägg av Anders S » fre 29 jun 2012, 21:24

Kjelle skrev:Upphinnande båt väjer för upphunnen. Om någon hinner upp en båt och ska passera på läsidna och tvingar lovartsbåten att väja, dvs slå så är det brott mot regel - någon kan väl fylla i paragrafen. Om man kappseglar gäller andra regler med överlapp mm.
Det är ju riktigt, sjövägsreglerna är strängare på en del områden än kappseglingsreglerna. Det räcker IOFS att man tvingar undan den upphunna båten eller pressar för nära, så bryter man mot regel 13. Det går att tänka på att man som seglare har denna skyldighet, vilket bör inses innan man upptäcker att segelbåtar inte har backväxel.
Anders S

Skriv svar