Väjningsregel?
Väjningsregel?
Lovartsbåt ska väja för läbåt om båda seglar för samma halsar. Men finns det någon praktisk förklaring till att det är så, och inte tvärtom?
/j
/j
Re: Väjningsregel?
Lovartsbåten är i lovart, d v s den har vind, läbåten kan hamna i lä och på så vis tappa vinden och därmed också en del av sin manöverförmåga.
Jag tror inte det är ett reellt problem i annat än kappsegling, det vore kanske bättre att läbåten väjer som ju har bättre sikt mot lovartsbåten.
Jag tror inte det är ett reellt problem i annat än kappsegling, det vore kanske bättre att läbåten väjer som ju har bättre sikt mot lovartsbåten.
Re: Väjningsregel?
Om man seglar i princip bredvid varandra (bidevind ex.vis) håller jag med om att det är lättare/bättre att läbåten väjer istället för att luffa lovartbåten och tvinga den till slag (det hör bara hemma vid kappsegling till tycker jag). Man kan ju också komma snett mot varnadra på samma halsar (men bidevind och slör) och då bör man hålla sig till regeln att lovart väjer för lä för att inte skapa iritation och då har ju också lovartbåten (slörbåten) lättare att väja.
Mackey
Mackey
Re: Väjningsregel?
Man bör ALLTID hålla sig till reglerna, annars blir det riktigt snurrigt och risken för olycka är stor. Jag höll på att smälla med en kompis förra året på en kryss för han ville vara sjysst och väja när egentligen jag skulle göra det. Jag hade kurs klart akter om honom ända tills han började falla av från sin kurs. Det resulterade i att jag föll av från kursen för att fortfarande gå klart akter om honom, han blev stressad och föll ännu mer, till slut fick jag panikslå för att inte krocka.
Vill man göra något annat än reglerna säger bör man göra det tydligt och med nästan överdrivna kursändringar.
Vill man göra något annat än reglerna säger bör man göra det tydligt och med nästan överdrivna kursändringar.
Alla borde ha skägg
-
- Silvermedlem
- Inlägg: 29
- Blev medlem: tis 07 aug 2007, 11:57
Re: Väjningsregel?
Hej
Om man seglar om en annan båt är det bättre att segla om i lä. Mest beroende på att annars stör jag den andra båten med skitvind.
Fick lära mig att segla om någon i lovart var inte snyggt seglat, själa vinden och störa den andra båten. Tror det är en gammal heders regel som har försvunnit.
Nu mer seglar man om tätt i lovart.
Själv seglar jag om oftast i lä om det inte är kappsegling.
mvh
Micke
Om man seglar om en annan båt är det bättre att segla om i lä. Mest beroende på att annars stör jag den andra båten med skitvind.
Fick lära mig att segla om någon i lovart var inte snyggt seglat, själa vinden och störa den andra båten. Tror det är en gammal heders regel som har försvunnit.
Nu mer seglar man om tätt i lovart.
Själv seglar jag om oftast i lä om det inte är kappsegling.
mvh
Micke
Re: Väjningsregel?
Jag seglar om i lovart.
Om båtfarten är något högre så kan du snabbt och enkelt passera den långsammare båten. Ja den passerade båten får en kort stund skitvind. Om du försöker passera i lä så måste du vara rejält mycket snabbare då sktivinden gör att fartövertaget kraftigt minskar, det ger en längre tid av fladdrande segel. Alternativt så kan man när plats finns segla långt åt lä för att komma ut i fri vind.
Dessutom, är det inte alltid kappsegling?
Om båtfarten är något högre så kan du snabbt och enkelt passera den långsammare båten. Ja den passerade båten får en kort stund skitvind. Om du försöker passera i lä så måste du vara rejält mycket snabbare då sktivinden gör att fartövertaget kraftigt minskar, det ger en längre tid av fladdrande segel. Alternativt så kan man när plats finns segla långt åt lä för att komma ut i fri vind.
Dessutom, är det inte alltid kappsegling?
Re: Väjningsregel?
Det finns förnuft i att lovartsbåten skall väja. När det kommer byar så kan åtskilliga båtar lova även om rorsman försöker att falla.
Det vore mycket dumt om läbåten vore väjningskyldig och faktiskt inte kunna åstadkomma det.
Det vore mycket dumt om läbåten vore väjningskyldig och faktiskt inte kunna åstadkomma det.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "
Re: Väjningsregel?
Regel 12b handlar inte om "omkörning" utan om hur lovart och lä båt ska förhålla sig till varandra om de seglar med vinden in på samma sida.
"köra om" kan man göra på vilken sida som helst enligt regel 13
Jag som oftast blir omseglad tycker det är bättre om det sker i lovart då har jag fortfarande manöverutrymme.
"köra om" kan man göra på vilken sida som helst enligt regel 13
Jag som oftast blir omseglad tycker det är bättre om det sker i lovart då har jag fortfarande manöverutrymme.
Re: Väjningsregel?
Den historiska förklaringen är att båtar i lä alltid har ett sämre läge än båtar i lovart. Man kan inte alltid segla mot vinden, men alltid med den. Sjövägsreglerna för fartyg under segel gäller ju för Ostindiefarararen lika väl som för skarpa kryssbåtar. Sunt förnuft, helt enkelt. Jag har seglat så länge att den ovillkorliga regeln att lovart alltid väjer för lä var aktuell, numera gäller den som bekant för fartyg (båtar) för samma halsar.
Adrig i h-e att någon kommer om snävt på min lovartssida, för övrigt.... tätt I lä går det bra att försöka, men det får vara en bra mycket snabbare båt för att lyckas. Man tar ju normalt ut avståndet oavsett, för annars kommer man inte om, i vart fall inte snabbt.
Adrig i h-e att någon kommer om snävt på min lovartssida, för övrigt.... tätt I lä går det bra att försöka, men det får vara en bra mycket snabbare båt för att lyckas. Man tar ju normalt ut avståndet oavsett, för annars kommer man inte om, i vart fall inte snabbt.
Anders S
Re: Väjningsregel?
Upphinnande båt väjer för upphunnen. Om någon hinner upp en båt och ska passera på läsidna och tvingar lovartsbåten att väja, dvs slå så är det brott mot regel - någon kan väl fylla i paragrafen. Om man kappseglar gäller andra regler med överlapp mm.
Jag instämmer helt med Peter K
Jag instämmer helt med Peter K
Peter_K skrev:Man bör ALLTID hålla sig till reglerna, annars blir det riktigt snurrigt och risken för olycka är stor. Jag höll på att smälla med en kompis förra året på en kryss för han ville vara sjysst och väja när egentligen jag skulle göra det. Jag hade kurs klart akter om honom ända tills han började falla av från sin kurs. Det resulterade i att jag föll av från kursen för att fortfarande gå klart akter om honom, han blev stressad och föll ännu mer, till slut fick jag panikslå för att inte krocka.
Vill man göra något annat än reglerna säger bör man göra det tydligt och med nästan överdrivna kursändringar.
Re: Väjningsregel?
Det är ju riktigt, sjövägsreglerna är strängare på en del områden än kappseglingsreglerna. Det räcker IOFS att man tvingar undan den upphunna båten eller pressar för nära, så bryter man mot regel 13. Det går att tänka på att man som seglare har denna skyldighet, vilket bör inses innan man upptäcker att segelbåtar inte har backväxel.Kjelle skrev:Upphinnande båt väjer för upphunnen. Om någon hinner upp en båt och ska passera på läsidna och tvingar lovartsbåten att väja, dvs slå så är det brott mot regel - någon kan väl fylla i paragrafen. Om man kappseglar gäller andra regler med överlapp mm.
Anders S