Är du nöjd med din värmare?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11666
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Är du nöjd med din värmare?

Inlägg av Anders S » ons 18 apr 2012, 06:59

HansH skrev:
callisto skrev:Funderar mer och mer på fast bränsle. En kol/vedkamin. Har f.n. en gammal wallas samt en heatpal i reserv.
Erfarenheter från Heatpal?
Vår båt används en hel del till kappsegling och därför har vi (jag) valt att inte installera en fast värmare. Det funkar OK med kupefläkt när man ligger i hamn men naturhamnsbesök på för- och eftersäsong tenderer att bli lite kalla/fuktiga...
En mobil värmare hade förhoppningsvis löst det problemet och även neutraliserat en del av minuspoängen som min jakt på onödig vikt renderat :oops:
Stelton fotogenlyktor finns ju men prisbilden är lite väl häftig.
Heat-Pal är dessvärre bara ett glorifierat spritkök (som sådant är det utmärkt som reserv). Det är inte (INTE!) lämpligt som värmare ombord, lika litet som gas- fotogen- eller spritköket är det. Det blir ju som bekant varmare ombord då man lagar mat, också - ingen skulle dock ställa köket på sparlåga och sedan lägga sig. I alla fall om man inte har mycket mörka tankar.

Det som saker och ting handlar om är risken för kolmonoxidförgiftning, och båtar är speciellt problematiska. De är sas "byggda för att vara täta", vilket dels skapar problemen (syreunderskott vid förbränningen) och förvärrar konsekvenserna (ingen utspädning av kolmonoxiden via självdrag eller ventilation). Därför skall man antingen satsa på värmekonservering (mysiga, tjocka sovsäckar, mössa och skägg i förekommande fall) eller satsa på en riktig värmare, avsedd för båtar.

Det går ofta bra med litet tillsatsvärme från värmeljuskaminer, fotogenlampor och andra värmekällor som avger sina avgaser inomhus, men konsekvenserna (om det skiter sig) är så allvarliga att man inte ens skall fundera på att värma sig ombord med (i praktiken) öppen eld, inomhus.
Anders S

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Är du nöjd med din värmare?

Inlägg av bosseh » ons 18 apr 2012, 10:45

Jag har också en Heatpal som reserv men som värmare ska man nog vara försiktig med den. Då jag haft den som värmare har den stått på salongsdurken, rakt under en Elux ventil och luften kommer in via två Dorade. Men inte när man sover ombord.
--
Jag ville ha en fastbränslekamin men hittade ingen lämplig till anständigt pris och tankarna på att svetsa ihop en själv lockade inte. Det jag ville ha var en platt burk på skottet.
Istället blev det en 1800B, den stjäl bara lite garderobsutrymme. Fördelen med 1800B är att den är enkel att serva. Jag drog fram separat ström och satte in relä för glöd resp pump samt ersatte reostaten med ett fast motstånd/omkopplare. Nu har den även försetts med helautomatisk start. Den fungerar utmärkt även om det tar lite tid innan värmen kommer. En båtgranne som haft sin värmare sen den var ny hävdar att skorstenshatten bara ska vara på när det är risk för överbrytande sjö och jag kör så också.
Att det är ett annat bränsle ser jag inte som något problem, tar dieseln slut så har jag åtminstone varmt ombord. Fotogenen levereras ju också i praktiska flaskor, jag brukar alltid ha några hemma, bara att ta med så är man garderad.
Hade jag haft behov av att ligga ut längre perioder tex under hösten så hade jag satt in en Dickinson eller Glembring. Nackdelen med dessa tycker jag är att de är lite mer omständliga att starta, det är inte bara att trycka på knappen. Det hade också krävts en omfattande ombyggnad för att få plats.

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem
Inlägg: 1094
Blev medlem: tis 09 aug 2005, 16:00
Ort: Kungshamn

Re: Är du nöjd med din värmare?

Inlägg av toaen » ons 18 apr 2012, 12:36

Jag har också en Heatpal som jag först hade som värmare vid behov i en av mina båtar innan jag installerade en POD-värmare. Sen har jag haft den i reserv.

Men jag har aldrig kört den på natten, däremot kan det va skönt att köra den på kvällen om det inte blir tillräckligt varm av annat och på morgonen när man vaknar och det är kondensfuktigt lite varstans. För mig har det fungerat bra.

Nu har Heatpalen förpassats till min halvtaskiga sommarstuga norr om Stockholm. När vi var där över julhelgen hade vi strömavbrott två halva dagar, och med direktverkande elvärme som enda värmekälla blir det ju kallt ganska snabbt. Vi som normalt bor i civiliserade trakter är ju inte vana vid att det är strömavbrott. Men det är klart att i såna obyggder som Stockholm och dess närmaste omgivningar kan man ju inte räkna med att teknik alltid ska fungera. :P

Har man en Heatpall kan man ju smyga ut i köket på morgonen, sätta på en kastrull med vatten till Nescaffet och få lite värme. Å andra sidan. I och med att vi har Heatpallen tillgänglig kommer det nog aldrig att bli strömavbrott mer, medan vi är där. :wink:

Däremot läste jag på nåt forum ganska nyss (men kan inte hitta tråden) att en Heatpal hade övertänt och man hade tvingats kasta den överbord. Det var en som lånat en båt som råkade ut för detta. Det låter lite otroligt. Kan man ha fyllt på fotogen i stället för rödsprit?
thallatha(alfakrull)hotmail.com

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Är du nöjd med din värmare?

Inlägg av Lasse L » ons 18 apr 2012, 16:26

toaen skrev:
Däremot läste jag på nåt forum ganska nyss (men kan inte hitta tråden) att en Heatpal hade övertänt och man hade tvingats kasta den överbord. Det var en som lånat en båt som råkade ut för detta. Det låter lite otroligt. Kan man ha fyllt på fotogen i stället för rödsprit?
Låg i Smögen på 60-talet och hade en värmare som eldades med Rödsprit.
Troligtvis överfylldes "tanken" med sprit som i värmen expanderade och brinnande rödsprit rann ut.
Öppnade ruffdörrarna och hivade ut kaminen akter ut. Hade tur att det inte passerade någon båt i det ögonblicket.
Släckte branden inombords med pulversläckare.
Efter grundlig sanering fanns det "pulver" kvar ombord 5 år efteråt.
Använder i första hand kolsyresläckare = inga kvarvarande rester.
Har i mer än 20 år använt gasoleldat kylskåp som släppt ut "avgaserna" i ruffen och överlevt.

Skriv svar