Heat-Pal är dessvärre bara ett glorifierat spritkök (som sådant är det utmärkt som reserv). Det är inte (INTE!) lämpligt som värmare ombord, lika litet som gas- fotogen- eller spritköket är det. Det blir ju som bekant varmare ombord då man lagar mat, också - ingen skulle dock ställa köket på sparlåga och sedan lägga sig. I alla fall om man inte har mycket mörka tankar.HansH skrev:Erfarenheter från Heatpal?callisto skrev:Funderar mer och mer på fast bränsle. En kol/vedkamin. Har f.n. en gammal wallas samt en heatpal i reserv.
Vår båt används en hel del till kappsegling och därför har vi (jag) valt att inte installera en fast värmare. Det funkar OK med kupefläkt när man ligger i hamn men naturhamnsbesök på för- och eftersäsong tenderer att bli lite kalla/fuktiga...
En mobil värmare hade förhoppningsvis löst det problemet och även neutraliserat en del av minuspoängen som min jakt på onödig vikt renderat
Stelton fotogenlyktor finns ju men prisbilden är lite väl häftig.
Det som saker och ting handlar om är risken för kolmonoxidförgiftning, och båtar är speciellt problematiska. De är sas "byggda för att vara täta", vilket dels skapar problemen (syreunderskott vid förbränningen) och förvärrar konsekvenserna (ingen utspädning av kolmonoxiden via självdrag eller ventilation). Därför skall man antingen satsa på värmekonservering (mysiga, tjocka sovsäckar, mössa och skägg i förekommande fall) eller satsa på en riktig värmare, avsedd för båtar.
Det går ofta bra med litet tillsatsvärme från värmeljuskaminer, fotogenlampor och andra värmekällor som avger sina avgaser inomhus, men konsekvenserna (om det skiter sig) är så allvarliga att man inte ens skall fundera på att värma sig ombord med (i praktiken) öppen eld, inomhus.