Kompressorkyl, installation

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Kallseglaren
Guldmedlem

Kompressorkyl, installation

Inlägg av Kallseglaren » sön 18 mar 2012, 09:50

Har enligt goda råd i tråden "Laddning" i dagarna beslutat skrota min supercool och har köpt ett isotermaggregat. Jag har förstått att det inte fungerar med ASU och solceller så det blev den enklaste modellen för ca 3700:-
Nu uppstår en frågor:
Hur mycket väsnas grejen?
Var monterar man den bäst, naturligast känns vara direkt under kylboxen men då ligger kaptenens känsliga öra ungefär en meter bort fram i förpiken. Är det vär besväret att flytta den så långt akteröver som möjligt. Det kostar då plats i ett kastrullskåp. Under sb stickkoj 2 m bort har jag ett prylfack, annars gott om plats i garderoben föröver, då kanske fuktiga kläder kan få lite värme? Då blir det mycket nära den stackars kaptenen.
Vilken värme måste ventileras bort, den billiga kylen är ju inte vattenkyld.
MVH
Kallseglaren
Maxi 87
338

peterh
Diamantmedlem

Re: Kompressorkyl, installation

Inlägg av peterh » sön 18 mar 2012, 09:54

Om du inte störts av supercoolen ( som ju inte heller är ljudlös) så är det ingen fara med en kompressor. Se till att rören inte slår i varandra när det vibrerar. Använd den avsedda plåtvinkeln att montera kompressorn så att gummiupphängningen verkar.

Om du sitter mot skrovet så kommer värme att ledas ut i havet den vägen. Det finns en fläkt som "rör om luften". Antar att supercoolen satt här också, och den genererade mycket mera värme.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » sön 18 mar 2012, 10:34

Det är ganska lite värme som genereras, ca 3 ggr strömbrukningen, alltså typ 25 W.
Montera nära skrovet under vattenlinjen. Är utrymmet litet så kan man dra en 100 mm ventilationsslang för att på luft från ett kallare utrymme.

Användarvisningsbild
Mackey
Diamantmedlem

Inlägg av Mackey » sön 18 mar 2012, 12:19

Förutom att - som bosseh föreslår - ta in så kall luft som möjligt till kompressorn kan du överväga ett par typer av fattigmans-ASU.

En bygger på att få längre gångtider på kompressorn (vilket ökar kompressorns verkningsgrad) genom att ha kylklampar i kylelementet/evaporatorn.
http://www.sailguide.biz/forum2/viewtop ... 0&start=15
Elförbrukningen minskar enligt mätning med ca 30 %.
Något längre gångtider med mycket längre driftuppehåll är också bra för nattsömnen, man hinner somna mellan starterna eller under den långa sövande gångtiden.

En annan som bygger på att ladda kylen automatiskt med kraftig kyla när generatorn ger laddning.
http://www.maringuiden.se/forum/;thread=428117

Kombinationen av båda dessa borde vara mycket bra, det vlir ju en riktig ASU...

Mackey

PS
Glöm inte bort att öppna upp så att den uppvärmda luften kan komma ut ur utrymmet där kompressorn monteras, om det är ett slutet utrymme vill säga. Lägg öppningen högt eftersom varm luft stiger.
Comfort 32

Jag gillar MarinWiki - http://www.marinwiki.se

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » sön 18 mar 2012, 14:37

På Supercool tiden hade jag ett generatortyrt relä som bypassade termostaten, någon risk att man skulle frysa sönder något fanns ju inte. Med en kompressorkyl ska man nog ha dubbla termostater om man vill kyla mer när motorn går.
Vill man ha ASUns ackumulerande effekt ska det helst vara något som byter aggregationstillstånd, typ vattenflaskor vid förångaren som fryser till is. Har man tillgång till landström kan man fyll kylen med öl/vatten så finns det mycket "ackumulerad kyla" när man sticker ut.
Men, 40-50W solpanel håller igång kylen hela sommaren utan något extra krångel. Den enkla lösningen räcker för mig.
--
Har man en kompressor monterad trångt i något köksskåp så kan det vara ide att sätta tex en 60mm datorfläkt som evakuerar värmen genom en slang. Detta brukar vara bra om det är svårt att dra fram en ventilationsslang med kall luft.

richardk
Guldmedlem

Inlägg av richardk » sön 18 mar 2012, 14:42

Förlåt en okunnigs fråga men varför funkar inte ASU tillsammans med solcell..? Hade tänkt installera en kyl med ASU i båten nu i vår men är helt beroende av solcell för att få ström att räcka (klen generator i båten plus liten batteribank..). Om det inte funkar med solcell får jag tänka om...

Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem

Inlägg av S-B A-son » sön 18 mar 2012, 14:43

Placerar man kompressorn och förångaren åtskilda, är det en god idé att skaffa isolering och trä över kopparledningarna. Det bildas en del kondens som man i stort sett slipper med isolering. Dessutom förbättrar man aggregatets verkningsgrad något.

mvh Sven-Barry

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » sön 18 mar 2012, 15:01

richardk skrev:Förlåt en okunnigs fråga men varför funkar inte ASU tillsammans med solcell..? Hade tänkt installera en kyl med ASU i båten nu i vår men är helt beroende av solcell för att få ström att räcka (klen generator i båten plus liten batteribank..). Om det inte funkar med solcell får jag tänka om...
Jag har visserligen en ASU - den gör ingen större skada, men inte så mycket nytta som man kan tro. ASU (Automatic Speed Up, inget mindre...) känner av att spänningen ökar från batteriets normala driftspänning till laddningsspänning. Då drar den slutsatsen att det finns massor av ström, och börjar jobba för att "kyla i förväg". Sedan är det meninmgen att kylboxen skall spara sig till dess att temperaturen gått upp så mycket att det är bäst (för innehållet) att börja arbeta igen. Det här fungerar mycket bra på motorbåtar, där man kör motor (och laddar), inte fullt lika bra på segelbåtar, där man seglar.

En solpanel lurar kylen att tro att det är laddning jämt (vilket det rent tekniskt är) och då laddas kylmagasinet hela tiden, tills dess att det är fullt. I en segelbåt kan det därför vara vettigare att ha ett extra batteri i stället. Att lagra energi i ett batteri eller via kompressorn i en kylmagasin kan vara detsamma, men i batteriet har man valfrihet att använda strömmen till antingen kyla eller annat man kan behöva. Samma effekt uppstår för övrigt om man har batteriladdare ansluten. Kylboxen brukar ha två lägen, ett vanligt "dum termostat" och ett ASU-läge, med landström brukar man slå över till "dum"-läget.

Det bästa sättet att använda pengarna (ASU är inte gratis) är förmodligen att lägga ASU-mellanskillnaden på en en extra eller större solpanel.
Anders S

Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem

Inlägg av S-B A-son » sön 18 mar 2012, 15:41

Jag tror att Isotherm försökt komma tillrätta med problemet solcellsladdning. Så här skriver man på sin hemsida om ASU:

"Isotherm ASU, perfekt med solceller eller landström
Om även den svagaste laddning kommer från solceller eller en batteriladdare, så känner Isotherm ASU det och kan dessutom skilja detta från den kortvarigare men kraftiga laddningen från båtmotorn. Därför laddas då kylmagasinet långsamt och precis i den takt som strömalstringen ifrån solcellerna medger."

http://www.thermoprodukter.se/Produkter ... lassic.htm

Hur det i praktiken fungerar har jag ingen aning om. Men jag tror att det är avsevärt mer kostnadseffektivt att skaffa en "extra" solcell.

mvh Sven-Barry

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » sön 18 mar 2012, 16:01

S-B A-son skrev:Jag tror att Isotherm försökt komma tillrätta med problemet solcellsladdning. Så här skriver man på sin hemsida om ASU:

"Isotherm ASU, perfekt med solceller eller landström
Om även den svagaste laddning kommer från solceller eller en batteriladdare, så känner Isotherm ASU det och kan dessutom skilja detta från den kortvarigare men kraftiga laddningen från båtmotorn. Därför laddas då kylmagasinet långsamt och precis i den takt som strömalstringen ifrån solcellerna medger."

http://www.thermoprodukter.se/Produkter ... lassic.htm

Hur det i praktiken fungerar har jag ingen aning om. Men jag tror att det är avsevärt mer kostnadseffektivt att skaffa en "extra" solcell.

mvh Sven-Barry
Haken (hur det än fungerar) är att ASU-kylboxen väljer att ladda kylmagasinet och berövar batteriet laddning på det sättet.

(Gissning: ASU-kretsen känner batterispänningen (utan laddning, ingen motor, ingen solcell), och belastar batteri/laddningsmekanism som referensvärde för effektuttag. Detta skulle fungera vare sig man laddar hårt eller löst, kompressorn kan ju inte gå mer än för fullt om det finns massor med ström från generatorn, till exempel. Däremot kommer ASU-kretsen då (kanske) att beröva batteriet välbehövlig laddning under dagen och prioritera kylboxen före batterierna. Kanske är det det man vill, kanske inte. (På min ASU finns en knapp för detta val...).
Anders S

peterh
Diamantmedlem

Inlägg av peterh » sön 18 mar 2012, 16:06

Nu vill man vanligen att kyleffekten skall var aanpassad illl temperaturen i kylen och inte till tillgång på ström
Fryst mjölk är inte så användbar ...

En ASU verkar egentligen bara nyttig då man startar upp kylen, om kylen är konstant påslagen vill man ha
en jämn temperatur vid det gradtal man väljer.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

richardk
Guldmedlem

Inlägg av richardk » sön 18 mar 2012, 16:17

Tack för klargörande! Då går ASU bort för min del ( och på köpet sparar jag lite pengar! :-) ).

Hur är det med SP varianterna, är det värt merkostnaden eller bättre att lägga pengarna på extra solcell istället..? (lite tveksam till vart jag ska placera extra solcell dock..)

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » sön 18 mar 2012, 18:14

peterh skrev:Nu vill man vanligen att kyleffekten skall var aanpassad illl temperaturen i kylen och inte till tillgång på ström
Fryst mjölk är inte så användbar ...

En ASU verkar egentligen bara nyttig då man startar upp kylen, om kylen är konstant påslagen vill man ha
en jämn temperatur vid det gradtal man väljer.
Det är väl bäst att nämna att kylmagasinet inte består av fryst mjölk, utan en för ändamålet konstruerad behållare (förmodligen innehållande saltlake av lämplig mix). Det ingår i anvisningarna att bygga en liten vägg runt denna och isolera extra mellan "frysrum" och "kylrum". Får man inte till det här kan det verkligen bli löjligt kallt i kylen, med konsekvenser för en del livsmedel som inte mår bra av att frysas.
Anders S

oceansailor
Diamantmedlem

Inlägg av oceansailor » sön 18 mar 2012, 20:39

Om man har ett relä som slår startar kompressorn när man kör motorn så kan man ju använda det man har i kylen som kylmagasin med risk för infrysning.

Men som någon sa. Det är en begränsad spareffekt som är effektivast om man lämnar marinan med fyllt köldmagasin. Efter en 10-12 timmar så är spareffekten liten. Matvarorna mår bäst av en jämn temperatur. Med ASU har man ett gaska stort temperatur intervall.

Jonta
Guldmedlem

Inlägg av Jonta » sön 18 mar 2012, 23:58

Jag monterade en brytare på termostaten så att jag kunde koppla ifrån den när jag vill max ladda min kylbox. Har byggt ett frysfack närmast evaporatorn, när jag har fått så mycket kyla jag vill, kopplar jag in termostaten igen. Billig lösning som fungerat klockrent i sex säsonger.

Skriv svar