Marieholm Seacat

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
sdkfz251
Trogen medlem
Inlägg: 20
Blev medlem: ons 08 feb 2012, 21:22

Marieholm Seacat

Inlägg av sdkfz251 » fre 10 feb 2012, 17:20

Skepp O´hoj seglar vänner.

Jag är ny både här på forumet och som segelbåtsägare. Jag har en liten fråga.

Jag har hittat en Marieholm Seacat som legat på land i ca 5-10 år.

-Vad kan den vara värd? Den ska vara komplett men jag vet ej kvalitet på segel... utombordare saknas.

-Vad ska man titta på som kan vara "dolda fel"?

-Kölen har "delat" sig i plasten i framkant på fenan (ca 20-30 cm från fenans nederkant). Delningen är ca 10 cm lång. Är det bara att spackla ihop och vara glad eller är det värre problem än så?

HR312
Diamantmedlem
Inlägg: 363
Blev medlem: fre 22 feb 2008, 19:04

Re: Marieholm Seacat

Inlägg av HR312 » fre 10 feb 2012, 18:10

Hej och välkommen!

Intressant namn. Vad föranleder dig till att uppkalla dig efter ett tyskt trupptransportfördon från WWII på en segelbåtsforum? :D Förresten, vilken modell av 251:an gillar du? OT men kunde inte låta bli...
Henric D

gladius
Rookie
Inlägg: 2
Blev medlem: mån 19 dec 2011, 22:55

Re: Marieholm Seacat

Inlägg av gladius » fre 10 feb 2012, 22:22

Hej!

Jag tror att ett rimligt pris ligger mellan 8.000 - 20.000 beroende på skick. Kölskadan kan jag inte bedöma men den kan ju vara ett bra argument för att sänka priset. Min egen erfarenhet är att det är mycket dyrare att rusta och fixa till en segelbåt av äldre modell än vad man tror. Jag köpte en 19-fotare, Alacrity 19, för 8.000 med två uppsättningar segel och en utombordare på 4 hK, men har lagt ned ca 16.000 kr på att rusta upp den trots att den var i segelinegbart skick när jag köpte den och då har jag inte bytt ut något dyrt. Bottenfärg, nya dynor, nya block, vantskruvar, skot och fall-linor, schaklar, marinplywood, kompass, relingslist, lanternor, kablar, batteri, innebelysning, el-central mm mm kostar massor trots att jag behållit motor och segel som också är kostsamma poster.
Det kostar pengar men å andra sidan är det j-vligt roligt att fixa till en båt så den blir som man vill ha den. Värt mycket! :-)

mvh Thomas S

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Marieholm Seacat

Inlägg av Lasse L » fre 10 feb 2012, 22:37

Äldre sunkiga segelbåtar går inte att sälja.
Fick en "osäljbar" Debutant gratis.
För att få den användbar behövdes mycket arbete och nya segel.
http://lasselundell.se/page29.html
Denna trevliga båt är nu till salu.
DEBU600.jpg

Brendan
Diamantmedlem
Inlägg: 1518
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 21:43

Re: Marieholm Seacat

Inlägg av Brendan » fre 10 feb 2012, 22:45

Lasse L skrev:Äldre sunkiga segelbåtar går inte att sälja.
Fick en "osäljbar" Debutant gratis.
För att få den användbar behövdes mycket arbete och nya segel.
http://lasselundell.se/page29.html
Denna trevliga båt är nu till salu.
DEBU600.jpg
Suverän seglare:
http://www.seniorseglarna.se/silvadebut ... butant.htm




.

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Marieholm Seacat

Inlägg av Lasse L » fre 10 feb 2012, 22:46

Brendan skrev:
Lasse L skrev:Äldre sunkiga segelbåtar går inte att sälja.
Fick en "osäljbar" Debutant gratis.
För att få den användbar behövdes mycket arbete och nya segel.
http://lasselundell.se/page29.html
Denna trevliga båt är nu till salu.
DEBU600.jpg
Suverän seglare:
http://www.seniorseglarna.se/silvadebut ... butant.htm

Tack för den länken Göran
På bilden "Vind i seglen" backas båten ut från ön.
Lasse



.

Mats Brage
Diamantmedlem
Inlägg: 515
Blev medlem: ons 25 apr 2007, 18:47
Ort: Stockholm

Re: Marieholm Seacat

Inlägg av Mats Brage » fre 10 feb 2012, 23:19

Hej,

Vet du hur den har legat under sin långa vila - täckt på vintern eller inte alls? Jag skulle rent allmänt vara noggrann med all som är "dyrt" ex vis rigg och riggdetaljer, däckets kondition, delmineringar till följd av dålig båtvård (frostskador) mm. Det finns så många begagnade båtar och min uppfattning är att även välvårdade båtar som har många år på nacken är ganska billiga, och betydligt billigare att fixa till dom att totalrenovera. Är du inte heller bunden till just SeaCat (som för övrigt användes ganska flitigt som scout-båt under 70-talet) finns många andra modeller.

En post som du inte ska glömma är segel - mycket pengar, men ack så roligt med bra segel. Bara den kostnaden bör vara skäl noga att inte riskera andra stora hål i plånboken för oförutsedda kostnader. Det tillverkades runt 500 ex så det bör finnas fler ute till försäljning - kolla och bilda dig en uppfattning vad du får för pengarna tycker jag.

Hälsn
Mats
Scanner 391 nr 142

sdkfz251
Trogen medlem
Inlägg: 20
Blev medlem: ons 08 feb 2012, 21:22

Re: Marieholm Seacat

Inlägg av sdkfz251 » lör 11 feb 2012, 13:07

HR312 skrev:Hej och välkommen!

Intressant namn. Vad föranleder dig till att uppkalla dig efter ett tyskt trupptransportfördon från WWII på en segelbåtsforum? :D Förresten, vilken modell av 251:an gillar du? OT men kunde inte låta bli...
Tackar för välkomnande och alla goda tips. Jag börjar med OT först.... Lustigt med just benämningen "OT" för det är ju efterkrigs producerade Sdkfz 251 :)
Favoriten av 251:orna är ju såklart Sdkfz 251/21 med MG151 "Drilling" (Luftvärnsfordon med trepipig luftvärnspjäs).

När det gäller kostnader så är jag införstådd med att segel, tackel och tåg och allt vad det heter kan behöva sig en översyn och eventuellt byte.
"Min" Seacat har legat uppe på land ca 7 år och då utan skydd... den ligger på västkusten i ett litet fiskeläge utanför Båstad (där Richard Gere fick ett "blåsjobb").
Jag pratade med ägaren för något år sedan och jag tror han sa att han ville ha runt 30.000 för båten. Då visste jag inte vad det var för båt men jag har nu kollat det och det står "Marieholm Seacat" på sidan. Det är som ni säger, för jag hittade en sida på nätet som värderade den till mellan 8-20.000 för sjövärdigt skick så att säga.

Jag är lite orolig för att materialet har "skiktat" sig på grund av en kombination av avsaknad av vård och väder/vind.

Om jag tolkar er rätt så tror jag att jag avvaktar lite och ser om jag inte kan hitta en lite mindre båt och en lite trevligare sådan vad gäller skicket... blir kanske en Stortriss eller något sådant.

Tackar för all hjälp och jag tar gärna emot tips om båtar till salu i södra Sverige.

//Sdkfz251
Nybliven sjöburen infanterist

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Marieholm Seacat

Inlägg av Lasse L » lör 11 feb 2012, 15:22

sdkfz251 skrev:
Tackar för all hjälp och jag tar gärna emot tips om båtar till salu i södra Sverige.

//Sdkfz251
Nybliven sjöburen infanterist
Ta gärna en titt på min Debutant.
Den har nya segel och är komplett.
Trevlig seglare som jag ämnade behålla, men är nu till salu pga. båtbyte.
http://lasselundell.se/debutant.html

sdkfz251
Trogen medlem
Inlägg: 20
Blev medlem: ons 08 feb 2012, 21:22

Re: Marieholm Seacat

Inlägg av sdkfz251 » lör 11 feb 2012, 16:02

Mycket fin båt Lasse, jag må säga att jag är impregnerad av din renovering. Har du kärra till eller är det vagga?

.... och köpeskillingen skulle ligga runt.... ?

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Marieholm Seacat

Inlägg av Lasse L » lör 11 feb 2012, 17:33

sdkfz251 skrev:Mycket fin båt Lasse, jag må säga att jag är impregnerad av din renovering. Har du kärra till eller är det vagga?

.... och köpeskillingen skulle ligga runt.... ?
Nej ingen kärra eller vagga.
Försäsongspris ca 20000.
Då får jag betalt för materialkostnaden.
Det går att få Debutanter billigare men tyvärr drar seglen upp priset på min.
:oops: Forumet är inte till för att Sälja/Köpa
Kontakta mej på lasse-lundell(at)punkt.se

matsa
Diamantmedlem
Inlägg: 739
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 23:10

Re: Marieholm Seacat

Inlägg av matsa » ons 15 feb 2012, 14:52

en sea cat är jävligt trevlig och seglar bra. alla fall med fräscha segel. med dåliga segel är båten kass och den blir lovgirig och genomtråkig. jag har säkert lagt uppåt 70 på min. inköp av båt, nya dynor, nya segel i kevlar, 2 ny spinnakrar, nya beslag som block råttor spinnakergrejor å jävligt bra linor. bara linor och lite schyssta beslag brukar gå på uppåt 20 tusen. tro det eller ej, men så är det. så det blir VÄLDIGT dyrt att fixa iordning en gammal båt med gamla slitna grejor. så köp en som duger som den är.
min efrarenhet är att det oftast hamnar på minst 50 och oftast uppåt 70 tusen, inkl inköp av båten, när man pimpar en gammal båt med nya BRA grejor. men sen blir den ju trevlig att segla åxå efter pimpningen : )

en liten båt med riktigt bra grejor och bra segel är guld, medan samma lilla båt med skitgrejor är helt kass.

sdkfz251
Trogen medlem
Inlägg: 20
Blev medlem: ons 08 feb 2012, 21:22

Re: Marieholm Seacat

Inlägg av sdkfz251 » fre 17 feb 2012, 03:01

Tackar för den infon Matsa.

Nu är jag helt lost på segeltermer så det där med lovgirig vet jag inte riktigt vad det är, och råttor är skadedjur men säkert något annat också. :roll:
Kostnader är ju givet att det blir, bara en uppsättning segel av billigaste sort (storsegel, fock och genua) blir 14.000:-, det var de billigaste jag hittade via länk till Boding segel här på forumet men behöver man alla tre, räcker det inte med storsegel och fock?
Vad sedan skulle bli dyrt att det drog iväg till över 50 tusen behöver jag lite mer info om så jag inte gasar iväg och köper ett vrak. Snörena som går upp i masten (heter väl fall på seglarspråk)... är dom dyra? Vad mer ska man titta extra på?

Nu är jag inte så knusslig så jag kan mycket väl köpa färg på "Feltema", lite båtvax och annan båtvård har jag kvar sedan motorbåtsdagarna. Segla kan jag inte alls men är otroligt nyfiken på att lära mig så här när man nått 45 års åldern. Har pysslat med veteranbilar och terrängbilar i ca 20 år så jag är någorlunda hemma med verktyg.

Nu är jag lite naiv kanske, men även om en segelbåt legat på land i en faslig massa år så är den dock av plast och i min värld torde det bara vara rubba, rengöra och måla... eller? Att rutor läcker får jag räkna med, men detta kan ju fixas löpande över en tid. Jag kommer i stort sett uteslutande göra dagsturer i Laholmsbukten och runt Bjärehalvön i NV Skåne.... What say you? Vågar jag lägga ett bud på ett liten (mycket liten) hög tusenlappar för en sliten Seacat som legat på land i ca 7 år? Kan 4-5000:- vara ett rimligt pris. Seglen ligger säkert fortfarande ligger i segelsäck i båten och kan därför vara lite si och så... även om de kanske inte varit uppe i masten alls.

Men du har en stor poäng Matsa... det blir ju lätt 20.000:- med inköp av båt, en gammal 2-taktare, ett storsegel och en fock. Tittar man på annonser så får man en bra båt för mindre pengar, så jag ska nog inte springa benen av mig utan bida min tid en aning.

Som ni hör så behöver den här gubben gå i "Specialklass" när det gäller segelbåtar.

Nautihamstern
Diamantmedlem
Inlägg: 452
Blev medlem: ons 15 nov 2006, 12:17

Re: Marieholm Seacat

Inlägg av Nautihamstern » fre 17 feb 2012, 07:45

sdkfz251 skrev:Tackar för den infon Matsa.

Nu är jag helt lost på segeltermer så det där med lovgirig vet jag inte riktigt vad det är, och råttor är skadedjur men säkert något annat också. :roll:
Kostnader är ju givet att det blir, bara en uppsättning segel av billigaste sort (storsegel, fock och genua) blir 14.000:-, det var de billigaste jag hittade via länk till Boding segel här på forumet men behöver man alla tre, räcker det inte med storsegel och fock?
Vad sedan skulle bli dyrt att det drog iväg till över 50 tusen behöver jag lite mer info om så jag inte gasar iväg och köper ett vrak. Snörena som går upp i masten (heter väl fall på seglarspråk)... är dom dyra? Vad mer ska man titta extra på?

Nu är jag inte så knusslig så jag kan mycket väl köpa färg på "Feltema", lite båtvax och annan båtvård har jag kvar sedan motorbåtsdagarna. Segla kan jag inte alls men är otroligt nyfiken på att lära mig så här när man nått 45 års åldern. Har pysslat med veteranbilar och terrängbilar i ca 20 år så jag är någorlunda hemma med verktyg.

Nu är jag lite naiv kanske, men även om en segelbåt legat på land i en faslig massa år så är den dock av plast och i min värld torde det bara vara rubba, rengöra och måla... eller? Att rutor läcker får jag räkna med, men detta kan ju fixas löpande över en tid. Jag kommer i stort sett uteslutande göra dagsturer i Laholmsbukten och runt Bjärehalvön i NV Skåne.... What say you? Vågar jag lägga ett bud på ett liten (mycket liten) hög tusenlappar för en sliten Seacat som legat på land i ca 7 år? Kan 4-5000:- vara ett rimligt pris. Seglen ligger säkert fortfarande ligger i segelsäck i båten och kan därför vara lite si och så... även om de kanske inte varit uppe i masten alls.

Men du har en stor poäng Matsa... det blir ju lätt 20.000:- med inköp av båt, en gammal 2-taktare, ett storsegel och en fock. Tittar man på annonser så får man en bra båt för mindre pengar, så jag ska nog inte springa benen av mig utan bida min tid en aning.

Som ni hör så behöver den här gubben gå i "Specialklass" när det gäller segelbåtar.
Grattis! Du har en rolig och spännande tid framför dej! :D

matsa
Diamantmedlem
Inlägg: 739
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 23:10

Re: Marieholm Seacat

Inlägg av matsa » lör 18 feb 2012, 00:52

jag köpte min för 17 med rätt hyggliga dacronstor. sen tänkte jag att jag beställer en kevlargenua från north. när jag hissat den nya genuan så blev den gamla storen helt kass. helt kass va den ju inte men jämfört med nya genuan så va den det. så då blev det nytt storsegel åxå i kevlar. det blev mycket trevligt. med höstrabatt för några år sen så gick det på minst 27 för seglen om jag inte minns fel. fock har jag ingen ny utan det är en äldre dacron. man seglar den mest med genuan tycker jag. sen blev det nya större spinnakrar. en planare som man kan gå högre i vind med och en bred och så stor som möjligt. dom är bra mkt större än orginal. som orginal är det bara en lite fånig skitspinnaker. det blir roligare med större. spinnakrarna gick väl på 20. fixade dynor själv. lite fusk med jyskmadrasser och ikeaöverkast. det va lite panik för vi skulle ut å semestersegla. nu efteråt kan jag tycka att det va korkat att inte beställa riktigt skum. dom gick väl på 2-3 tusen i material. efter att jag skrivit förra inlägget så räknade jag lite på beslag och snören. det jag kom på bara sådär, uppgick till ca 18000. så det drar iväg. båten ser inte speciellt snygg ut. jag har inte satsat en spänn på utseendet. bara på funktionen. så börjar man räkna på vad det kostar så blir man nästan mörkrädd. jag gissar att båten kanske är säljbar för 20, med lite tur. så det är ingen bra investering. nu står den även på en regad trailer som från början är en 1600 kilosvagn. men totalvikten är sänkt till 1400 på den. eftersom släpviktsreglerna kommer att ändras i januari nästa år, så ska jag byta drag å rega om den till 1600 kg totalvikt igen. då kommer jag att kunna dra med mej båtskrället lagligt. det är ju trevligt! den jäkla kärran kostar väl kring 30.
kvar att göra är att fixa luckgarage så man slipper få in vatten under luckan. å sen borde man beställa en kevlarfock. men den lär gå på uppåt 10 gissar jag. så det blir dyrt!

ha ingen brådska! leta efter en båt som är färdig MED bra segel. det sparar du extremt mycket tid och pengar på. det är enklare och billigare att måla om en ful båt med bra segel, än att att köpa en snygg båt med risiga grejor å tvingas byta allt. dom flesta risiga båtar blir så dyrt att göra iordning, så ofta är det inte ens värt att ta emot båten om man får den gratis.

mina andra små "skitbåtar" har åxå blivit väldigt dyra. det slutar alltid på minst 50 och ofta på ca 70 innan man är någotsånär nöjd. och då har jag inte kostat på nåt på utseendet. så båtarna ser fortfarande nästan ut som skit, men dom funkar ju skitbra. dom flesta som köper båtar verkar bara bry sej om ifall dom är blanka eller inte.
men vem fan köper en nylackad bil med skuren motor???? det är ju lika korkat som att köpa en blank båt med helst kassa urgamla segel.
det här är alltså båtar som man ofta kan köpa för under 10 tusen. så det är svårt att få igen nåt av det man lagt ut på dom.

ps.har haft (fått med när jag köpt) bodingsegel på nån båt och så har jag köpt en ny stor en gång från boding. jag skulle INTE rekommendera dej att köpa därifrån. jag va inte ett dugg nöjd med storen som va med båtan jag köpte, och jag va ännu mer missnöjd med den storen jag köpte från dom. jag köpte det nya seglet innan jag köpte båten som hade bodingsegel. dålig duk som töjer å töjer å töjer å töjer sej. helt jävla hopplöst. det blir rynkor på alla möjliga och omöjliga håll. helst hopplöst! dom va jättetillmötesgående när jag beställde. men när jag klagade så blev dom helt rabiata och till slut vägrade dom prata med mej å jag skulle vara tvungen att skicka brev i kuvert till dom. till slut tröttnade jag på att jävlas med dom så jag sålde seglet billigt. så jag tycker att dom har verkligen förtjänat livstids dålig reklam. dom ville inte erkänna att det va ett riktigt skitsegel jag fått. så en gång bodingsegel, aldrig mer bodingsegel. köp nån annanstans istället. man blir bara förbannad och då är det inte kul att segla. riktigt bra segel är kul. fast det är surt när dom ska betalas, men sen är det bara kul. med bodingseglet va det kul när man betalade och sen va det enbart jävlgt tråkigt. men blev besviken och förbannad att man va så dum så man la pengar på nåt som blev så dåligt.

ps ps.
mer att kolla på när det gäller sea cat är t.ex. kölen är inplastad dvs järnet ligger inuti med ett plastskal utanpå. går man på grund så spräcker man lätt bort glasfiber och får laga. skäddan framför rodret kan spricka. den sittar ofta löst. muttrarna att dra sitter under sittbrunnen. lite bökigt att komma åt. roderkultsbeslaget är ofta väldigt glappt. nederdelen av hjärtstocken (roderaxeln) kan hoppa ur nertill på vissa båtar. det nedre beslaget kan vara väldigt slitet. pinnarna som går ut i rodret så att rodret inte kan vrida sej på hjärtstockan dom kan lossa/gå av på äldre båter. om det knakar när man gör kraftiga roderutslag fram å tebax, när båten ligger i sjön så är det troligtvis lite paj. men man kan borra in nya genom hjärtstocken framifrån. motorbrunnen läcker garanterat vid segling i sjögång. den bör sättas igen. gummilisten runt båten sitter fast med bronsband. 2 st inuti kanaler i listen. dom kan gå av fram i fören. då lossar listen och trillar ner. däcken är oftast ingen fara med. det är lite inplastade plywodd förstärkningar å dom håller sej bra. det brukar kunna bli fult och spruckat på äldre båtar där öglorna sitter på sidorna, där man sätter fast stagen. på dom senare är utförandet på däcket lite bättre men plan yta där. har båten stått lite tokigt och kanske haft för mycket folk i sittbrunnen när den stått på land. så kan kölen ha tryckt upp botten lite i bakkant. då kan inredningen lossa lite kring trappan. det kan åxå bli sprickor i nedre hörnen av ingången till ruffen. på sidan av däck kan det bli sprickor där mastbalken sitter. det ör ofta bra att sätta dit en maststötta i båten. det är ganska bra gjort från början, men en ca 40-50 mm rundstav under där masten står är till stor hjälp. slangarna och kranarna till självlänsarna är oftast riktigt gamla. det är tajt att få dit nya grejor så ofta byter man inte för att det är jobbigt. på dom senare båtarna sitter det luckgarage som skjutluckan går in i. det är att rekommendera, för annars kommer det in vatten under luckan när vågorna sköljer över däck, masterna brukar vara okej. ibland brukar det vara böldpest i botten på båtarna. men det är ju gamla båtar så det tycker alla fall jag att man kan skita i. har dom hållt i 40-45 år, så lär dom hålla några år till.
ja.... nu när du vet lite vad som kan vara tokigt så känns det inte lika muntert längre va? : ) ha ha!!!
men hittar du en bra båt i bra skick så tycker jag att det är ett bra köp. den är inte alls så dålig som man kan tro när man läst detta. utan det är en riktigt bra och trevlig båt. men det viktiga är inte priset, utan att du hittar rätt båt. så ny sm möjligt är inte fel. har för mej att dom byggt 432 eller 452 st eller nåt sånt.

ännu mer ps.
i hörnen av ingångshålet till ruffen så händer det att folk lagar sprickor och spacklar igen dom 2 hål som ska vara till avrinning. finns inte hålen kvar så lär det rinna in mer vatten än önskvärt i ruffen. det är tänkt att vatten som rinner längs kanten på ruffluckan ska rinna ner i hålen i tröskeln och sen ut i sittbrunnen.

Skriv svar