slipa ned mille light

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
jappelino
Silvermedlem

slipa ned mille light

Inlägg av jappelino » fre 27 jan 2012, 14:08

Jag funderar på att slipa ned lite grand på det som har byggts upp efter 12 säsonger av Hempel mille light.

Jag har tidigare slipat med våtpapper men antar att det är effektivare med torrpapper och maskin.

Hur mycket mask och annat skydd behövs för att inte bli sjuk och dålig?

Vilken maskin är lämplig?

SWE54
Diamantmedlem

Re: slipa ned mille light

Inlägg av SWE54 » fre 27 jan 2012, 14:31

Har du provat att skrapa bort färgen?
Det gick hyffsat bra på min och det gick fortare än att slipa eller att slabba med färgborttagning.

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » fre 27 jan 2012, 19:14

Jag håller på med det nu!
Kör med excenterslip kopplad till en dammsugare, det dammar ingenting, men är ett j-a jobb. Kör med 40-papper. Räknar med att det tar 20-25 timmar för hela båten. Det blir väldigt bra. Jag använder ingen mask, men hade jag skrapat hade jag haft heltäckande kläder, skyddsglasögon och mask.
Alla borde ha skägg

Stream
Guldmedlem

Inlägg av Stream » lör 28 jan 2012, 12:09

Jag kapar tråden lite - ursäkta.

Peter_K - vad har du för byggdammsugare? Ska man satsa på en dyr med automatisk verktygsstart eller duger en enklare modell? Några tips på slippapper som inte sätter igen efter fem minuter?

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » lör 28 jan 2012, 21:16

Jag har en enkel dammsugare från Clas Ohlson, och det duger utmärkt. Har tidigare kört med en gammal hemmadammsugare när jag slipat, det duger det med, det viktigaste är att man får lite undertryck i maskinen. Har tejpat ihop slipmaskinen med dammsugarslangen med lite silvertejp, inte så snyggt kanske, men det fungerar utmärkt. Dammsugaren hjälper till att hålla dammet från slippapperet, så det sätts inte igen lika fort, och jag har inga problem med igensatta papper. Däremot slits det ut snabbt, bottenfärg är fruktansvärt hårdslipat. Jag räknar med att göra av med c:a 100 papper ungefär, jag kör med Mirka Deflex som säljs i 20-pack på byggvaruhus.
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » lör 28 jan 2012, 22:49

Peter_K skrev:Jag har en enkel dammsugare från Clas Ohlson, och det duger utmärkt. Har tidigare kört med en gammal hemmadammsugare när jag slipat, det duger det med, det viktigaste är att man får lite undertryck i maskinen. Har tejpat ihop slipmaskinen med dammsugarslangen med lite silvertejp, inte så snyggt kanske, men det fungerar utmärkt. Dammsugaren hjälper till att hålla dammet från slippapperet, så det sätts inte igen lika fort, och jag har inga problem med igensatta papper. Däremot slits det ut snabbt, bottenfärg är fruktansvärt hårdslipat. Jag räknar med att göra av med c:a 100 papper ungefär, jag kör med Mirka Deflex som säljs i 20-pack på byggvaruhus.
Det är mycket segt att slipa botten. Jag har redogjort för våra vedermödor på annat håll, men då vi skulle dra ner allt för att epoxymåla (om) så krävdes det rejält slipande. Det som fungerade snabbast var att kraftfullt skrapa bort den mesta färgen innan slipningen. Därvid skrapade jag med tvåhandsskrapa (och hyvel, förvånansvärt effektivt, tips från Gunnar S/Eilean). Står man i ett tält som PeterK gör (tror jag mig veta) är förstås en dammuppsamlare mycket bra. Dammfilter och mask är nödvändigt, därför att bottenfärg är giftfärg.
Anders S

Skriv svar