Trilux - svår att få slät?
Trilux - svår att få slät?
Jag har hört att Trilux är svår att få slät med roller och att det krävs en hel del slipning efter målning för att få en fin yta på botten.
Är det någon som kan bekräfta detta?
Mvh,
Stream
Är det någon som kan bekräfta detta?
Mvh,
Stream
Re: Trilux - svår att få slät?
Ja, det tycker jag. Vi har trilux på staren, och den blir bara slät (racingslät) om man våtslipar den med 400-papper eller så. Men den blir slätare än självpolerande färg när man rollar.
Anders S
Tack för feedback Anders S.
Brukar du förtunna Triluxen något? Vilken roller ger det bästa resultatet?
Mvh
Stream
Mvh
Stream
Vi målade utan förtunning (det är ju en antifouling!) och med en lackroller (filt). Skall man prova något annat kanske det kan vara ide med en fast skumroller och kanske att eftersläta den utlagda färgen med en lackpensel, men om det gör nytta vet jag inte. Vi målar ju av nödtvång en båt som normalt har en polerad, helt slät botten, därför att den ligger i sjön.Stream skrev:Tack för feedback Anders S.
Mvh
Stream
VC-17 av den gamla modellen hade kunnat vara ett alternativ. VC-17 av nuvarande kvalisort vet jag inte om den fungerar i saltvatten. Triluxen fungerar.
Anders S
Vc17 av den nya sorten, dvs för 2012, hävdar International är av den gamla sorten.
Om det stämmer, tja det lär vi få se i höst.
Alla borde ha skägg
Trilux 33 funkar på den hårda fartygsfärgen som sitter på båten nu. Det gör inte VC-17. Och jag orkar inte slipa rent hela botten. Annars hade det tveklöst blivit några burkar VC-17 Extra från Tyskland. Så nu får jag våtslipa istället.Anders S skrev:Vi målade utan förtunning (det är ju en antifouling!) och med en lackroller (filt). Skall man prova något annat kanske det kan vara ide med en fast skumroller och kanske att eftersläta den utlagda färgen med en lackpensel, men om det gör nytta vet jag inte. Vi målar ju av nödtvång en båt som normalt har en polerad, helt slät botten, därför att den ligger i sjön.Stream skrev:Tack för feedback Anders S.
Mvh
Stream
VC-17 av den gamla modellen hade kunnat vara ett alternativ. VC-17 av nuvarande kvalisort vet jag inte om den fungerar i saltvatten. Triluxen fungerar.
Hur är trilux jämfört med vc17 att få slät å fin?
Har självpolerande färg..Det är ett elände så fort något kommer i kontakt med den.
Annars har den funkat fint. Inget alls, som har fattat tycke för botten/köl och bosatt sig..
Har självpolerande färg..Det är ett elände så fort något kommer i kontakt med den.
Annars har den funkat fint. Inget alls, som har fattat tycke för botten/köl och bosatt sig..
Ursäkta för trådkapningen, men det där låter intressant. Dvs att VC17 av 2012 års modell skulle vara samma som den "gamla sorten".Peter_K skrev:Vc17 av den nya sorten, dvs för 2012, hävdar International är av den gamla sorten.
Finns det någon officiell dokumentation att tillgå som uttrycker det?
Skulle den då vara att jämföra med den som säljs i Norge? (VC17M Extra) - för den funkar...
Det är International själva som påstår.HansH skrev: Ursäkta för trådkapningen, men det där låter intressant. Dvs att VC17 av 2012 års modell skulle vara samma som den "gamla sorten".
Finns det någon officiell dokumentation att tillgå som uttrycker det?
Skulle den då vara att jämföra med den som säljs i Norge? (VC17M Extra) - för den funkar...
Snott från deras hemsida, http://www.yachtpaint.com/swe/diy/default.aspx
Alla borde ha skägg
Tyvärr inte samma sort som den Norska varianten - VC 17 M Extra.
Den "nygamla" svenska har tex en volymtorrhalt (en indikation på andelen kopparpulver) på 6.30%
Den Norska har en volymtorrhalt på 11%...
Den "nygamla" svenska har tex en volymtorrhalt (en indikation på andelen kopparpulver) på 6.30%
Vad hade den "gamla" sorten för torrhalt?HansH skrev:Tyvärr inte samma sort som den Norska varianten - VC 17 M Extra.
Alltså den som fanns innan den som fanns för c:a 10-15 år sedan?
Alla borde ha skägg
Den Norska "Extra" skall enligt utsago vara samma sort som den som fanns då - dvs när den fortfarande fungerade som beväxningsskydd och inte som växtnäring...
Har tyvärr inte hittat några produktblad som verifierar detta - bara de som finns för den nya svenska VC 17 M respektive den Norska VC 17 M Extra.
Har tyvärr inte hittat några produktblad som verifierar detta - bara de som finns för den nya svenska VC 17 M respektive den Norska VC 17 M Extra.
Tråden kapades och din fråga kom bort, Sator. Jag återkommer i vår när jag gjort ett försök att få Trilux:en slät och fin.sator skrev:Hur är trilux jämfört med vc17 att få slät å fin?
Jag målar med Trilux 33 och använder skumruller av dyrare sorten. (De billiga skumrollrarna suger i sig färgen och löses upp för snabbt, det blir med andra ord dyrare och inte billigare med billig roller!)
Tycker resultatet blir utmärkt om man målar när det är svalt, dock skadar det inte med lite våtslipning efteråt. Skall i år prova med lite förtunning och se om det blir bättre.
Tycker resultatet blir utmärkt om man målar när det är svalt, dock skadar det inte med lite våtslipning efteråt. Skall i år prova med lite förtunning och se om det blir bättre.
MartinM: tack för bra info. Hur långt kommer du på en skumroller? Hur många till ett lager Trilux 33 på en 31-fotare?