Segelbåt i plast som legat på land i fyra år
-
Smurfan_360
- Rookie
Segelbåt i plast som legat på land i fyra år
Hur är det med en segelbåt som har legat på land i fyra år, vad ska man titta på, finns det något speciellt man ska tänka på om man vill köpa den? Det är en Albin Viggen (fr. 73) som har legat på land på grund av tidsbrist. Dynorna är original, vad kostar det att klä om antennativt köpa nya dynor?
Re: Segelbåt i plast som legat på land i fyra år
Det behöver inte vara så stora problem. Det som behöver göras (vid sidan av alla andra saker man skall kolla på en begagnad båt) är damm, städbehov och hur "torra" packningar är. Motionera alla sjöventiler ordentligt, har de stått i ett och samma läge i fyra år kan de ha fastnat, bör upptäckas på land, då det är lättare (mycket lättare!) att fixa. Sedan kan det ju finnas litet olika anledningar till "tidsbristen" - det kan ju vara precis så det är, men också en riktigt råddig båt som inte är värd att få i skick.
Saker jag tycker man skall kolla:
Segel bör helst vara i bra skick. På en båt i Viggens prisklass blir nya segel dyrt, relativt priset för båten, så "bra segel" är värdefullt.
En fungerande motor är värd något, en ofungerande ingenting. En utombordare som inte körts på fyra-fem år lever farligt en liten stund i början, tills man ser så att kylningen fungerar och motorn startar snällt. Bör kollas - provkör i en tunna en kvart eller så!
Dynorna kan du ta hem och dammsuga och borsta av - om de förvarats torrt och "friskt". Sedan bestämmer du själv vad du vill tåla avseende slitage. Har de legat i båten i fyra år? Då kan de vara tämligen sunkiga, och det sitter i så fall inte på ytaninte på ytan, det vågar jag lova. Att göra nya dynor av kallskum och klä dem är inte omöjligt att göra själv, en tapetserare vill nog ha flera tusen för jobbet. Men SPARA då de muggna dynorna som mallar, sarar tid och pengar hur som.
Tågvirke, fall, skot skall vara helt och oslitet (inga skav). Sedan kan du köra dem i tvättmaskinen eller linda dem runt en stege, och blås dem rena med högtryckstvätten.
Riggen (wirar, vantskruvar) och masten måste vara i skick av uppenbara skäl. Att göra ordentligt rent och smörja upp allting (glöm inte trissor i masten!) kan vara en bra ide - ser man inga problem med blotta ögat eller känsel vågar man nog rigga på utan större fara.
Till sist: Om båten stått på land i fyra år, så kan bottenfärgen kanske se OK ut, men det är den inte, det finns inte en gnutta "gift" kvar i den. Att slipa ner färgen ordentligt (ge fäste för den nya och ta bort verkningslös färg) och måla, lika ordentligt lär du åka på, om du inte vill ha hamnens största snäck- eller musselodling (beror på var du har båten). Ett halvstort jobb man inte behöver göra varje år, men förmodligen denna gång.
Andra kan säker fylla på med tips, särskilt om specialgrejor om Albinviggen - det är en vanlig båt som många känner till.
Lycka till!
Segel bör helst vara i bra skick. På en båt i Viggens prisklass blir nya segel dyrt, relativt priset för båten, så "bra segel" är värdefullt.
En fungerande motor är värd något, en ofungerande ingenting. En utombordare som inte körts på fyra-fem år lever farligt en liten stund i början, tills man ser så att kylningen fungerar och motorn startar snällt. Bör kollas - provkör i en tunna en kvart eller så!
Dynorna kan du ta hem och dammsuga och borsta av - om de förvarats torrt och "friskt". Sedan bestämmer du själv vad du vill tåla avseende slitage. Har de legat i båten i fyra år? Då kan de vara tämligen sunkiga, och det sitter i så fall inte på ytaninte på ytan, det vågar jag lova. Att göra nya dynor av kallskum och klä dem är inte omöjligt att göra själv, en tapetserare vill nog ha flera tusen för jobbet. Men SPARA då de muggna dynorna som mallar, sarar tid och pengar hur som.
Tågvirke, fall, skot skall vara helt och oslitet (inga skav). Sedan kan du köra dem i tvättmaskinen eller linda dem runt en stege, och blås dem rena med högtryckstvätten.
Riggen (wirar, vantskruvar) och masten måste vara i skick av uppenbara skäl. Att göra ordentligt rent och smörja upp allting (glöm inte trissor i masten!) kan vara en bra ide - ser man inga problem med blotta ögat eller känsel vågar man nog rigga på utan större fara.
Till sist: Om båten stått på land i fyra år, så kan bottenfärgen kanske se OK ut, men det är den inte, det finns inte en gnutta "gift" kvar i den. Att slipa ner färgen ordentligt (ge fäste för den nya och ta bort verkningslös färg) och måla, lika ordentligt lär du åka på, om du inte vill ha hamnens största snäck- eller musselodling (beror på var du har båten). Ett halvstort jobb man inte behöver göra varje år, men förmodligen denna gång.
Andra kan säker fylla på med tips, särskilt om specialgrejor om Albinviggen - det är en vanlig båt som många känner till.
Lycka till!
Anders S
Två citat som kan komma väl till pass...
"trust your feeling..."
"är det en tvekan så är det ingen tvekan.."
Lycka till...
"trust your feeling..."
"är det en tvekan så är det ingen tvekan.."
Lycka till...
Själva skrovet är nog hur fint som helst - kolla allt omkring.
Hur har grejorna förvarats, har båten varit täckt?
Inredningen, är det fuktskador eller delaminering på den?
Träet i sittbrunnen?
Sprayhood, skick?
Har masten legat i ett skjul, på båten eller slängd på backen?
Går block mm att snurra på?
Har motorn hängt på båten, eller förvarats torrt?
Hur har grejorna förvarats, har båten varit täckt?
Inredningen, är det fuktskador eller delaminering på den?
Träet i sittbrunnen?
Sprayhood, skick?
Har masten legat i ett skjul, på båten eller slängd på backen?
Går block mm att snurra på?
Har motorn hängt på båten, eller förvarats torrt?
Alla borde ha skägg
-
Nautihamstern
- Diamantmedlem
Jag håller med i stora drag, men:Anders S skrev:Det behöver inte vara så stora problem. Det som behöver göras (vid sidan av alla andra saker man skall kolla på en begagnad båt) är damm, städbehov och hur "torra" packningar är. Motionera alla sjöventiler ordentligt, har de stått i ett och samma läge i fyra år kan de ha fastnat, bör upptäckas på land, då det är lättare (mycket lättare!) att fixa. Sedan kan det ju finnas litet olika anledningar till "tidsbristen" - det kan ju vara precis så det är, men också en riktigt råddig båt som inte är värd att få i skick.
Dynorna kan du ta hem och dammsuga och borsta av - om de förvarats torrt och "friskt". Sedan bestämmer du själv vad du vill tåla avseende slitage. Har de legat i båten i fyra år? Då kan de vara tämligen sunkiga, och det sitter i så fall inte på ytaninte på ytan, det vågar jag lova. Att göra nya dynor av kallskum och klä dem är inte omöjligt att göra själv, en tapetserare vill nog ha flera tusen för jobbet. Men SPARA då de muggna dynorna som mallar, sarar tid och pengar hur som
Lycka till!
Dynor kan man tvätta med eller utan mögeldödare. Det är enkelt att skölja igenom dem med trycktvätt (man måste ta loss överdraget ocxh tvätta det skilt) och i en het bastu eller i starkt solsken torkar de på några timmar bara man har pressat ut största delen av sköljvattnet. Det här har jag testat själv så jag vet att det funkar.
Tågvirke, fall och skot kan man köpa ganska billigt på vårreor och mässor så de är ingen stor utgift. Jag har bytt ut alla våra slitna vajerfall till billig dyneema, gör livet mycket enklare, men jag blev tvungen att byta ut trissorna i masttoppen också, för att de skulle passa de nya fallen (kostade nästan ingenting).
När vi köpte vår båt hade den stått på land i 6 år. Vi byrtte inte ut bottenfärgen på den. Nu har vi seglat den i 6 somrar och bara skarvat i lite var färgen har lossat. Nästan inga snäckor, bara lite slem. Detta kan ju bero på att båten senast bottenmålades nånstans i Australien och färgen är evenbtuellt lite effektivare än vad man får använda i den här trakten. Men jag har svårt att tro att bottenfärg tappar suget fört att den står torrt, åtminstone om den är kopparbaserad. Kopparn åker ingenstans. En våtslipning av bottnen borde räcka om färgen annars ser ok ut.
Ide'n med att tvätta tågvirke med trycktvätt tänker jag sno! Jag brukar köra dem i tvättmaskin, men det låter roligare med trycktvätt
Effektiv sanering är naturligtvis att städa och torka rent. Sen ska man hyra eller köpa en ozongenerator och ställa ner. All dålig lukt försvinner liksom mögelsporer och troligen kvalster etc. Effekten är helt otrolig! Det finns små ozongeneratorer som kan monteras i båten och som håller fräscht. Kräver tillgång till el. En större generator ger snabbt resultat men då ska man inte vistas i båten eftersom koncentrationen av ozon blir hälsovådligt hög.
--
Betr. att tvätta tamparna med högtryck: Jag har provat en gång på en gammal ankartamp. Den blev aldrig sig lik. Det är ungefär som att tvätta teakdäck med högtryck, det ser snabbt rent ut men skiten är till viss del bara flyttad in och emellan i materialet. Typiskt sälja-båten knep.
Blötläggning några veckor och sen tvättmaskin är effektivt och skonsammare.
--
Betr. att tvätta tamparna med högtryck: Jag har provat en gång på en gammal ankartamp. Den blev aldrig sig lik. Det är ungefär som att tvätta teakdäck med högtryck, det ser snabbt rent ut men skiten är till viss del bara flyttad in och emellan i materialet. Typiskt sälja-båten knep.
Blötläggning några veckor och sen tvättmaskin är effektivt och skonsammare.
Köpte en båt som ej varit använd på minst 2 år.
Började med att avverka det som växte i sittbrunnen.
Tömde på allt löst och klorinskurade hela båten.
http://lasselundell.se/if.html
Började med att avverka det som växte i sittbrunnen.
Tömde på allt löst och klorinskurade hela båten.
http://lasselundell.se/if.html
Du skall då alltid va värst. Min båt hade legat uppe ett par år längre än din och på den växte bara gräs. Orättvist tycker jag. 
thallatha(alfakrull)hotmail.com
Håller med. Gräsligt orättvist.toaen skrev:Du skall då alltid va värst. Min båt hade legat uppe ett par år längre än din och på den växte bara gräs. Orättvist tycker jag.
Anders S
Är det verkligen lagligt?toaen skrev:... och på den växte bara gräs.
Nej knappast.bosseh skrev:Är det verkligen lagligt?toaen skrev:... och på den växte bara gräs.
Men till mitt försvar viljag anföra att det;
1; var i Bohusläns kustband - är gäller inga lagar.
2; Ägaren till båten under tiden som gräset odlades var norrman och norrmän bryr sig väl inte heller om några lagar.
Se bara hur dom våldtar Bohuslän varje sommar.
Dessutom har vi bohuslänningar aldrig godkänt freden 1658 då de elaka svenskarna kom och tog Bohuslän. Vi firar för övrigt alltid 17 Maj hemma.
Förlåt OT
thallatha(alfakrull)hotmail.com
toaen skrev:Du skall då alltid va värst.
Min båt hade legat uppe ett par år längre än din och på den växte bara gräs.
Orättvist tycker jag.
Båten låg på Hönö i södra bohuslän, gammalt Norskt land.
Där uppe i mitten av det gamla landet var skogarna skövlade för saltsjuderi och bränsle till trankokerierna.
Här i "södern" växer det bättre på öarna.
"Min" björk haver växt till sig under sommaren.
Tappa inte sugen världen är full av tappade sugar.toaen skrev: