Allemansrättens vara eller icke

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
J@nne
Diamantmedlem

Allemansrättens vara eller icke

Inlägg av J@nne » ons 28 dec 2011, 06:00

Nyheter på G, en utredning är på gång angående allemansrätten och eventuella förändringar och inskränkningar i denna framöver. Detta är mycket allvarligt för båtlivets framtid om vi inte har rätt att gå i land var vi vill och förtöja som vi gör idag. Läs och begrunda, tyck till och var delaktig.

http://naturvardsverket.se/sv/Start/Fri ... emansratt/

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Re: Allemansrättens vara eller icke

Inlägg av Anders S » ons 28 dec 2011, 08:11

Förslagsställarna ligger just nu på en hög abstraktionsnivå, men efter en snabb genomläsning verkar det vara två konkreta områden som kan påverka oss (som båtturister). Det ena området är positivt; att slentrianmässigt uppsatta begränsningar av naturrummet skall ifrågasättas (grundas på konkret och argumenterad nytta för NATUREN, inte vara ett generellt tillträdesförbud som gynnar i huvudsak "markägaren och hans folk". (1) Det som eventuellt kan vara negativt är då resonerandet om sk "anläggningar", dvs i vårt fall bryggor eller mer eller mindre fasta anläggningar i land till båtlivets fromma - då vid sidan av de etablerade hamnarna. (*2)

Ur förslaget:
1*)
En förändring som redan är igångsatt och av stor indirekt betydelse för allemansrättens ställning är en förskjutning av hur myndigheterna ser på reservatens roll till att i större utsträckning bejaka besökare och inte i onödan begränsa allemansrättens möjligheter i nationalparker, naturreservat och andra reservat.14 Det här innebär att den avgränsning i figur 2.1 (allemansrätten som ett frirum) som handlar om natur-skydd då bör begränsas till just de inskränkningar för friluftsliv och naturturism som verkligen är nödvändiga utifrån reservatets syfte och som det också visat sig att man behöver reglera. Det handlar alltså om att inte etablera en lång förbudslista vid inrättande av reservat av slentrian och för säkerhets skull. På så sätt skulle vi lite symboliskt kunna omformulera denna avgränsning av allemansrättens frirum från "naturskydd" till "naturens skydd".
(*2)
Ett annat område i behov av precisering och uppdatering i förhållande till samhällsutvecklingen som bör vara en fråga lämplig för en allemansrättens ombuds-man att utreda, inventera och ge riktlinjer för, är vad som långsiktigt kan vara håll-bara kriterier på vad som är en "anläggning" som upphäver allemansrätten. I tidigare kapitel presenterade jag principproblematiken kring detta och icke-frivilliga avgifter för preparerade skidspår nämndes där som exempel. Men med tanke på allemansrättens starka koppling till samhällsutvecklingen i övrigt och en snabb teknikutveckling är det viktigt att försöka hitta lite mer långsiktiga kriterier. Det är sannolikt bara en tidsfråga innan vi får parallella fall till de preparerade skidspåren i form av andra konflikter kring vad som upphäver allemansrätten. Kanske t.ex. fasta arrangemang i strömmande vatten för forspaddling, fasta klätterbultar på klätterklippor eller stigar med särskilda anordningar för terrängcykling.
Anders S

hajen5
Silvermedlem

Inlägg av hajen5 » ons 28 dec 2011, 09:23

Någon slår i ett par förtöjningsöglor i en naturhamn och sätter upp en sopmaja och plötsligt är det en "anläggning"......

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 28 dec 2011, 10:59

hajen5 skrev:Någon slår i ett par förtöjningsöglor i en naturhamn och sätter upp en sopmaja och plötsligt är det en "anläggning"......
Ja, det är väl där risken finns. Mitt gamla skämt om att köpa en konduktörsväska, skärmmössa och åka runt i viken och ta upp "ankarbetalning" av gästande tyskar är kanske inte så roligt längre...

Men mer begripligt avseende problemet: I mina trakter (OK, en bit ifrån) finns det en del halvorganiserad, kommunsponsrad naturverksamhet i form av kanotleder (*). Här hyr man kanoter (eller har själv) och så paddlar man i för detta lämpade sjöar och vattendrag. Här och där finns vind/regnskydd och vedförråd, allt anordnat för att gynna naturturism OCH förhindra folk (med oklar uppfattning om vad som går för sig) att välta ner levande träd för att få en öppen eld. När då svenska (eller tyska) kommersiella reseföretag ordnar semesterresor på vildmarkstema och helt tar över och förbrukar den här resursen och punktbelastar naturen hårt, så blir ju markägare och kommun litet oroade. Syftet att få besökare i kommunen uppfylls kanske, men de som betalar är markägarna som får ge upp mer än de tänkt sig då de germanska horderna väller in. (Det är tydligen särskilt slätt-tyskar som faller pladask för Smålands- och Blekingenaturen - det kan jag förstå).

En motsvarande grej såg vi förra sommaren, ett par fiskebåtar fulla med emo-glyttar landade i Havstenssund. Då jag frågade en som verkade vara med ledare än de andra om det varit något läger eller så satt svaret en bit inne (jag såg väl fiskal och myndig ut...), men det kröp fram att det var en organiserad, avgiftsfinansierad rave-utflykt till någon av öarna. Här hade man dock samarbetat med lokalbefolkningen och arrangerat bajamajor och sophämtning, så en liten smula vett visade man väl. Men det är troligen inte möjlighet till sådana arrangemang man haft i tankarna då man etablerat allemansrätten.

(*) Detta är topic; det finns kajaker med segel.
Anders S

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Inlägg av Seawolf » ons 28 dec 2011, 19:52

hajen5 skrev:Någon slår i ett par förtöjningsöglor i en naturhamn och sätter upp en sopmaja och plötsligt är det en "anläggning"......
Precis den frågan är A och O för båtlivet. Om inte MYCKET starka skrivningar införes kommer snart varenda naturhamn på privatägd mark att vara försedda med "anläggningar". Dessa anläggningar kommer inte otroligt att visa sig utgöras av septiktankstömningsanordningar som markägaren skaffat till starkt statssubventionerat pris, och som sen motiverar att obligatoriska hamnavgifter uttages vare sig anläggningarna nyttjas eller ej.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem

Inlägg av Fredrik » tor 29 dec 2011, 20:36

Anders S skrev: En motsvarande grej såg vi förra sommaren, ett par fiskebåtar fulla med emo-glyttar landade i Havstenssund. Då jag frågade en som verkade vara med ledare än de andra om det varit något läger eller så satt svaret en bit inne (jag såg väl fiskal och myndig ut...), men det kröp fram att det var en organiserad, avgiftsfinansierad rave-utflykt till någon av öarna. Här hade man dock samarbetat med lokalbefolkningen och arrangerat bajamajor och sophämtning, så en liten smula vett visade man väl. Men det är troligen inte möjlighet till sådana arrangemang man haft i tankarna då man etablerat allemansrätten.
Jag hade möjligheten att komma till den ön, där de haft sitt rave-kalas när de precis hade avslutat och packat ihop. Festen hade varit på Ulsholmen precis utanför Havstenssund. Det var en massa folk (flera hundra) av olika nationaliteter som hade partajat dygnet runt i några dagar. De hade städat upp ganska fint efter sig, men tyvärr var slitaget på ön enormt. När vi tog en promenad på stigarna runt naturhamnen låg det bajs och toapapper i varje buske. Hela den stora plana ytan där man kunde tälta var nedtrampad och utsliten efter att så många personer varit där så många dagar. Jag har inte varit på Hultsfredsfestivalen, men jag kan tänka mig att den här ön såg ut lite som Hultsfreds campingplats dagen efter festivalen...

Jag vet inte hur man skulle kunna förhindra detta, men i mina ögon har man grovt överskridit allemansrätten när man arrangerar något sånt här... Får man förresten tälta på samma plats flera dagar i sträck?
X-342 SWE 18 "Kexet"

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » fre 30 dec 2011, 06:32

Fredrik skrev:
Anders S skrev: En motsvarande grej såg vi förra sommaren, ett par fiskebåtar fulla med emo-glyttar landade i Havstenssund. Då jag frågade en som verkade vara med ledare än de andra om det varit något läger eller så satt svaret en bit inne (jag såg väl fiskal och myndig ut...), men det kröp fram att det var en organiserad, avgiftsfinansierad rave-utflykt till någon av öarna. Här hade man dock samarbetat med lokalbefolkningen och arrangerat bajamajor och sophämtning, så en liten smula vett visade man väl. Men det är troligen inte möjlighet till sådana arrangemang man haft i tankarna då man etablerat allemansrätten.
Jag hade möjligheten att komma till den ön, där de haft sitt rave-kalas när de precis hade avslutat och packat ihop. Festen hade varit på Ulsholmen precis utanför Havstenssund. Det var en massa folk (flera hundra) av olika nationaliteter som hade partajat dygnet runt i några dagar. De hade städat upp ganska fint efter sig, men tyvärr var slitaget på ön enormt. När vi tog en promenad på stigarna runt naturhamnen låg det bajs och toapapper i varje buske. Hela den stora plana ytan där man kunde tälta var nedtrampad och utsliten efter att så många personer varit där så många dagar. Jag har inte varit på Hultsfredsfestivalen, men jag kan tänka mig att den här ön såg ut lite som Hultsfreds campingplats dagen efter festivalen...

Jag vet inte hur man skulle kunna förhindra detta, men i mina ögon har man grovt överskridit allemansrätten när man arrangerar något sånt här... Får man förresten tälta på samma plats flera dagar i sträck?
Det är ett av de problem som tagits upp i rapporten. Här finns ju en uppenbar risk att en ogenerös tolkning kan innebära att våra segelbåtar, i grupp vid land och i de populära ankarvikarna jämställs med en sådan här härjning. Till exempel kan ju någon börja fundera på om inte ett intensivt ankrande i de populära ankarvikarna kan vara lika skadligt som att litet mer synligt skita ner på land. Bara en självkritisk tanke, men det finns marinbiologer som menar att fasta bojförtöjningar har en skadlig effekt på bottenfaunan och i några bohuskommuner är sådana också förbjudna.
Anders S

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Inlägg av Seawolf » lör 31 dec 2011, 18:50

Anders S skrev:.... Till exempel kan ju någon börja fundera på om inte ett intensivt ankrande i de populära ankarvikarna kan vara lika skadligt som att litet mer synligt skita ner på land. Bara en självkritisk tanke, men det finns marinbiologer som menar att fasta bojförtöjningar har en skadlig effekt på bottenfaunan och i några bohuskommuner är sådana också förbjudna.
Ankring i lite skala är skadligt för bottnarna. Vad gäller fasta bojförtöjningar där marinbiologerna påvisar problem så utgörs de av bojar med kätting som släpar runt bottnen. SXK Västkustkretsen däremot har gjort en lösning med polyesterlina och halvstyva polyetenrör som sticker upp ur bojstenen och håller linan fri från bottenkontakt. Denna lösning är bättre än både ankring och kättingbojar, och har närmast en positiv inverkan då bojlinan kan beväxas av blåmusslor som minskar övergödningseffekten an aning.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Skriv svar