Hjälp Yanmar ys 12, köpråd, byte kylsystem?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Moogmannen
Guldmedlem

Hjälp Yanmar ys 12, köpråd, byte kylsystem?

Inlägg av Moogmannen » sön 04 dec 2011, 12:19

Hej, jag har hittat en 30 fots segelbåt som jag tycker ser bra ut. Min enda tvekan gäller motorn och jag har inga erfarenheter av inombordare. Säljaren säger att motorn  (ca -77) har varit sötvattenskyld fram till ca 5 år sedan då han upplevde att värmeväxlaren/kylningen tog önödigt mycket effekt från motorn. Så han slet ut färskvattenkylningen och har sedan dess kört motorn sjövattenskyld (på Ostkusten). Motorn ser hel och ren ut. Däremot så är avgaskröken (har bara sett utsidan) rostig.  Han säger att den har servats varje år och alltid varit konserverad. Han har bytt generator och topplockspackning.
Vad kan anledningen vara att färskvattenkylningen tar effekt? Kan det ha funnits andra anledningar till att ändra kylsystem? Vad skall jag tänka på och kolla i övrigt? Viss renovering av motorn förstår jag att jag måste räkna in men jag vill inte köpa en motor som totalhavererar/inte går att reparera för vettiga pengar.

peterh
Diamantmedlem

Re: Hjälp Yanmar ys 12, köpråd, byte kylsystem?

Inlägg av peterh » sön 04 dec 2011, 12:42

sötvattenkylningen i sig tar nog ingen effekt, däremot kör man gärna med högre
termostat temperatur vid sötvatten, detta minskar effekter en smula.
Kör man med kylvatten från havet vill man inte ha en högre motortemp
än c:a 50 grader för att hindra "pannsten".
Däremot är den "martek" som användes för sötvattenkylning till ys12 lite
lurig, den har nämligen en elmotor som sköter cirkulationen i motorkretsen,
om den motorn inte startar blir det varmt ... Detta är nog ett skäl
att ta bort martecen.

Avgaskröken rostar, men den kan du köpa ny och byta, inget att oroa sig för.

Kör du vidare med det som finns, det värsta som kan hända är att
toppen rostar igenom, men den går också att byta, förodligen även på plats
i båten.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » sön 04 dec 2011, 14:01

En värmeväxlare som inte är tillräckligt effektiv kan man kanske säga att den "stjäl effekt", eftersom den då blir begränsningen för hur mycket effekt man kan ta ur motorn. Det är väl i så fall den rimliga förklaringen, värmeväxlaren i sig har inga stora förluster (den behöver en extra pump som kostar litet effekt, i princip den enda förlusten). Sannolikt har Martec-kylningen varit defekt eller täppt och så har den tagits bort. Att toppen varit av pekar en smula på en överhettning (kylproblem).

Vad gäller en såpass vanlig och spridd motor som en Yanmar YS12, så är reservdelar inga stora problem annat än ekonomiskt. En begagnad motor kostar inte hur mycket som helst, heller. De flesta som byter motor gör det utan större teknisk anledning, så en begagnad motor kan vara en gd källa till delar om man behöver. En välskött, genomgången diesel krånglar sällan, men problemet är ju ofta att komma åt att serva alla punkter på en båtmotor. Ny generator låter bra, och vill du förebygga, så skall du kolla a) startmotorn (kan du veva?) och sedan b) se till att kylsystemet är genomgånget och impeller, remmar och alla slangar är i fullgott skick. Sedan gäller ju en fullständig service, så du VET att du är på ruta ett i serviceplanen.

Att rosten tar din motor med tiden kan du inte undvika om du har sjövattenkylning, men stämmer uppgiften om fem år finns det nog marginaler kvar.
Anders S

Moogmannen
Guldmedlem

Inlägg av Moogmannen » sön 04 dec 2011, 14:18

Tack för de snabba svaren hittills, all input är välkommet. Båten är fin och priset känns vettigt/bra. Men jag behöver stilla oron kring motorn, veta vad jag ger mig in på och vad som kanske väntar...Svåra beslut! Hade ingen vidare tur med förra båten så jag hoppas det blir rätt den här gången.

Användarvisningsbild
Seagull
Platinamedlem

Inlägg av Seagull » mån 05 dec 2011, 08:31

Håller med de andra talarna att det är en motor som är såld i stort antal och där det går bra att få tag i delar, såväl nya som begagnade. Se till att avgaskröken är bytt -den kan rosta sönder inifrån och då kan kylvattnet rinna in i cylindern (p.g.a den liggande cylindern) när man stänger av motorn. Nästa gång man startar motorn komprimerar man vatten med påföljd att motorn kan haverera ordentligt.
Rent allmänt kan det vara bra att veta att Yanmars 1-cyl 12 hk är en motor som vibrerar en hel del, det kan vara bra att kolla att gummimotorfästena är i bra skick. Kolla också att bultarna vid motorfästena är ordentligt dragna, dom vibrerar gärna loss.
Dessa motorer har inget oljefilter utan en sorts oljerengörings"skruv", det är alltså viktigt att man byter olja regelbundet. Apropå olja kan nämnas att då motorn startas kan det ibland vara svårt att få upp oljetrycket och oljelampan lyser. Detta beror på att oljepumpen suger luft, problemet löses genom att man höjer motorvarvet ordentligt då motorn startat -då orkar den suga upp oljan från tråget. Beror egentligen på att oljepumpen är lite sliten men man löser som sagt problemet enligt ovan.
Då man fyller på ny olja ska man inte överfylla. Oftast lutar motorn bakåt i båten och oljestickan sitter längst fram på blocket. Om du fyller olja till oljestickans övre märkning har du alltså fyllt på för mycket. Man kanske tycker att det bara är bra att ha lite extra olja i motorn men just dessa motorer kan få för sig att trycka upp olja i cylindern då man går på högt motorvarv med påföljd att motorn använder sin egen olja som bränsle och därmed ökar motorvarvet ytterligare. Kan till och med bli svårt att lyckas stänga av motorn.

Bli inte därmed avskräckt från motormodellen eller den 30-fotare du tittat på, är båten i övrigt fin tycker jag detta är det viktigaste.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 05 dec 2011, 08:56

Seagull skrev:Håller med de andra talarna att det är en motor som är såld i stort antal och där det går bra att få tag i delar, såväl nya som begagnade. Se till att avgaskröken är bytt -den kan rosta sönder inifrån och då kan kylvattnet rinna in i cylindern (p.g.a den liggande cylindern) när man stänger av motorn. Nästa gång man startar motorn komprimerar man vatten med påföljd att motorn kan haverera ordentligt.
Rent allmänt kan det vara bra att veta att Yanmars 1-cyl 12 hk är en motor som vibrerar en hel del, det kan vara bra att kolla att gummimotorfästena är i bra skick. Kolla också att bultarna vid motorfästena är ordentligt dragna, dom vibrerar gärna loss.
Dessa motorer har inget oljefilter utan en sorts oljerengörings"skruv", det är alltså viktigt att man byter olja regelbundet. Apropå olja kan nämnas att då motorn startas kan det ibland vara svårt att få upp oljetrycket och oljelampan lyser. Detta beror på att oljepumpen suger luft, problemet löses genom att man höjer motorvarvet ordentligt då motorn startat -då orkar den suga upp oljan från tråget. Beror egentligen på att oljepumpen är lite sliten men man löser som sagt problemet enligt ovan.
Då man fyller på ny olja ska man inte överfylla. Oftast lutar motorn bakåt i båten och oljestickan sitter längst fram på blocket. Om du fyller olja till oljestickans övre märkning har du alltså fyllt på för mycket. Man kanske tycker att det bara är bra att ha lite extra olja i motorn men just dessa motorer kan få för sig att trycka upp olja i cylindern då man går på högt motorvarv med påföljd att motorn använder sin egen olja som bränsle och därmed ökar motorvarvet ytterligare. Kan till och med bli svårt att lyckas stänga av motorn.

Bli inte därmed avskräckt från motormodellen eller den 30-fotare du tittat på, är båten i övrigt fin tycker jag detta är det viktigaste.
När du nämner avsaknaden av filter finns det också en möjlighet att silen i oljepumpens sugrör med tiden blir en smula igensatt av slam (koksrester, kondensggga etc, fullt normalt) och det kan också skapa samma symptom. Har YS12 inget oljefilter är det mycket bra om man kan tömma motorn med "schvung" när oljan är så het den kan bli, då spolas så mycket goja ut som möjligt. Med den vetskapen skulle jag (med en motor som är "ny-för-mig) göra ett extra oljebyte bara för att rensa så mycket det går. Särskilt bra är om man kan tappa av olja genom bottenpluggen, men det är inte alltid så enkelt. Väljer man att göra så häller man på ren, ny olja, och så kör man en timme eller två och byter denna. Sedan vaktar man på "svartheten och byter vid angivna timmar. (Hint: blankfet men svart olja bär det oundvikliga sotet med bravur - torka med en bit papper och se på färgen. )

I en YSE12 borde det passa bra med en vanlig standard 10-30 eller 10-40 olja för diesel - sådana kan man hitta på Granngården (och Biltema) till vettiga priser. Jag tror visst att det är möjligt att motorn skötts på bästa sätt,, men det kostar såpass litet att förvissa sig om att alla slit- och servicepunkter är up-to-date. Visar säljaren ett kvitto på en full service är det ju lugnt, annars ser man själv till att det är så när säsongen börjar.

Har du kunnat provköra motorn? Startar den lätt i höst-temperaturer och går bra är det sannolikt inga akuta fel på den. Att lossa avgaskröken och kolla den kostar arbete och en packning, behöver den bytas finns dt "piratkrökar" att köpa i rostfritt till de flesta motorer.
Anders S

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » mån 05 dec 2011, 10:52

Motortypen har ett spaltfilter för smörjoljan. Man ska vrida på det några varv några gånger under säsongen. Det ska också tas ut och rengöras, lämpligen i samband med oljebyte. Enklast är att blåsa rent med tryckluft. Det kan vara intressant att kolla på färgen på bultarna om detta blivit gjort.
Som nämns så slits gummikuddarna en del och man bör därför kolla dessa och motorns uppriktning. Det är ganska vanligt att man behöver shimsa upp motorn.

Berra2
Platinamedlem

Inlägg av Berra2 » mån 05 dec 2011, 11:12

som jag och andra skrivit här flera gånger är yanmars y 8 och y 12-serier väldigt hållbara motorer om de sköts väl.
enda stora orosmomentet är om toppen rostar igenom vid avgasventilen, då kan motorn skadas allvarligt.
men det finns, som nämnts ovan, många i hyggligt skick på begagnatmarknaden.

men, man är naiv om man tror att man kan köpa en motor som är 34 år gammal och vara säker på att det inte blir problem. med en sådan gammal motor måste man inse att det KAN bli problem och att det KOMMER bli problem av någon art om man har den i flera år. Det behöver inte vara stora saker men det kan till slut bli det. det är därför bra att budgetera med en buffert på några tiotusingar. minst. bara för motorn alltså.

Moogmannen
Guldmedlem

Inlägg av Moogmannen » mån 05 dec 2011, 11:56

Den har nya motorkuddar och nydragen el kan tilläggas. Jag skall ringa säljaren och ställa lite extra frågor kring bytet av kylsystem, om den har kokat i samband med det och om den fick den nya topplockspackningen då. Om han har bytt termostaten till den med lägre temp och om de kollade planheten när de bytte topplockspackning. Det jobbiga här är ju att jag får bedöma säljarens trovärdighet då jag själv inte är så kunnig. Men men efter några år med en halvrisig motor så kommer jag bli expert förhoppningsvis, så det finns ju fördelar med allt :D

Någon som kommer på någon mer relevant fråga?

Och tack för all hjälp!

Edit: Jag har inte provkört motorn tyvärr, men jag har talat med säljaren om att jag skall få provköra och lyssna på motorn vid sjösättning i vår och att vi gör ett tillägg i köpekontraktet om kompensation/hävning av köp om det skulle visa sig vara något allvarligare fel.

Berra2
Platinamedlem

Inlägg av Berra2 » mån 05 dec 2011, 12:35

mycket bra att få provköra motorn. bra då om den startar lätt, inte ryker vitt eller svart.
försök att få till en uppgörelse där du håller inne med låt säga 20.000:- tills du vet att motorn är ok. går säljaren med på det är motorn nog ok, går han inte med på det är det dags att bli misstänksam.

Användarvisningsbild
Seagull
Platinamedlem

Inlägg av Seagull » mån 05 dec 2011, 12:46

KaptenEvin
Silvermedlem
Kontakt:

Inlägg av KaptenEvin » lör 14 mar 2015, 19:20

Moogmannen skrev:Hej, jag har hittat en 30 fots segelbåt som jag tycker ser bra ut. Min enda tvekan gäller motorn och jag har inga erfarenheter av inombordare. Säljaren säger att motorn  (ca -77) har varit sötvattenskyld fram till ca 5 år sedan då han upplevde att värmeväxlaren/kylningen tog önödigt mycket effekt från motorn. Så han slet ut färskvattenkylningen och har sedan dess kört motorn sjövattenskyld (på Ostkusten). Motorn ser hel och ren ut. Däremot så är avgaskröken (har bara sett utsidan) rostig.  Han säger att den har servats varje år och alltid varit konserverad. Han har bytt generator och topplockspackning.
Vad kan anledningen vara att färskvattenkylningen tar effekt? Kan det ha funnits andra anledningar till att ändra kylsystem? Vad skall jag tänka på och kolla i övrigt? Viss renovering av motorn förstår jag att jag måste räkna in men jag vill inte köpa en motor som totalhavererar/inte går att reparera för vettiga pengar.
Utan att ha läst igenom alla svar du redan har fått.
Med en färskvattenkylning så avstannar rostangreppen på motorn, den skulle jag aldrig ta bort.
Tror att de var lite rappakalja från förra ägaren.
Färskvattenkyllaren tar ingen effekt från motorn.
Förmodligen har han tagit bort kylaren för att den krånglar eller är trasig. Finns ingen annan anledning att ta bort en kylare.
Om han då har servat motorn varje år, borde de även rengjort värmeväxlaren och då finns det bara sistnämnda alternativet kvar. Värmeväxlaren har gått sönder

Jag har också en Yanmar YS 12 motor.
Avgaskröken behöver du inte oroa dig för, jag bytte min förra året. Dessutom till en mässingskrök från Lidingö Marin. (kröken lär överleva motorn)
Tror de har den på framsidan i sin webshop, förövrigt så har deras webshop med srpängskisser på min gamla YS12 motor varit ovärderlig. http://www.lidingomarin.se och sedan vidare till deras webshop så hittar du.

Nästan alla delar finns kvar till dessa YS motorer, de man ska vara försiktig med är kylmantelblocket det går nämligen inte att få tag i.
Som tur är har jag ett i reserv :)
Så var noga med konserveringen.

// KaptenEvin

paliswe
Diamantmedlem

Inlägg av paliswe » sön 15 mar 2015, 07:49

Kolla också vacuumventilen, det är vanligt att de mösar igen efter 25 år och då kan cylindern fyllas med vatten. Byt gärna till en Martec, de fungerar.
Slangar som går kors och tvärs på motorn kan ibland vika sig efter en massa år. Kolla så att kylvattenslangar inte knixar sig. Detta kan också vara en orsak till att kylningen strulat, men är knappast en anledning att kasta ut en sötvattenkylning. Det finns slangar som man kan böja utan att de viker sig.

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem

Yanmar?

Inlägg av T » sön 15 mar 2015, 09:04

Den här KaptenEvin verkar leta upp gamla Yanmartrådar och sedan göra reklam för Lidingö Marin. Kanske i vällovligt syfte eller också har han en svåger som jobbar där...
Bor man i Sthlmstrakten, finns inga mer Yanmarkunniga än Sjöbergs Marin & Motor. http://www.sjobergsmarin.se/ . Bor man nån annanstans rekommenderas Sjöberg lik förb-t...

:o
/T

Användarvisningsbild
Besqua
Diamantmedlem

Inlägg av Besqua » sön 15 mar 2015, 11:18

Att någon tar bort en färskvattenkylning verkar rätt, ja vilket ord
borde användas.... :wink: (varför blir mina gula gubbar osynliga?)
Lite effekt tar färskvattenkylningen då motorns kylkrets kräver
viss cirkulation.
Man kan välja att tro det bästa, med tanke på reklam funderingarna.

Undras hur många Yanmar 8hk som fortfarande gör tjänst, kanske
sviktar kund underlaget om man väljer att byta motor istället för att renovera....
Senast redigerad av 2 Besqua, redigerad totalt 0 gång.

Skriv svar