Vattenburen värme, dieselvärmare.
Vattenburen värme, dieselvärmare.
Hej,
Efter ett par års frånvaro från forumet kunde jag inte logga in med mitt gamla lösen. Så nu blir detta mitt första inlägg....
Jag har en gammal AGA gasolbrännare till mitt befintliga system. Nu krånglar AGA:n och jag har tänkt att byta till en dieselvariant. En ny Eber eller Webasto är ju svindyr medans man kan köpa relativt fräscha på bilskroten till en överkomlig peng. Jag har försökt läsa på och inser att jag behöver handla styrenhet/termostat och avgasdelar för att kunna köra den på ett smidigt sätt. I övrigt har jag ju ett befintligt system som det bara är att koppla in sig på.
Finns det någon på forumet som gjort någåt liknande. Vad behöver jag tänka på ?
Jojje (Nu i en Beason 36)
Efter ett par års frånvaro från forumet kunde jag inte logga in med mitt gamla lösen. Så nu blir detta mitt första inlägg....
Jag har en gammal AGA gasolbrännare till mitt befintliga system. Nu krånglar AGA:n och jag har tänkt att byta till en dieselvariant. En ny Eber eller Webasto är ju svindyr medans man kan köpa relativt fräscha på bilskroten till en överkomlig peng. Jag har försökt läsa på och inser att jag behöver handla styrenhet/termostat och avgasdelar för att kunna köra den på ett smidigt sätt. I övrigt har jag ju ett befintligt system som det bara är att koppla in sig på.
Finns det någon på forumet som gjort någåt liknande. Vad behöver jag tänka på ?
Jojje (Nu i en Beason 36)
Re: Vattenburen värme, dieselvärmare.
Har du kollat vad det kostar att få AGAn fixad? De brukar vara seglivade och även om gasolen är lite dyrare så lär det ta lång att spara in vad en ny dieselvärmare kostar.
Annars skulle jag nog tittat på någon av de "nya" värmarna typ PERMA-HEAT eller Proton.
Gamla Wallas kan man alltid få igång men Eber/Webasto verkar vara besvärligt enligt vad jag hör plus att de drar mycket ström mm.
Annars skulle jag nog tittat på någon av de "nya" värmarna typ PERMA-HEAT eller Proton.
Gamla Wallas kan man alltid få igång men Eber/Webasto verkar vara besvärligt enligt vad jag hör plus att de drar mycket ström mm.
Re: Vattenburen värme, dieselvärmare.
Tack för svar. Agan går säkert att fixa, men när den nu krånglar vill jag byta den. Jag känner mig inte helt trygg med gasol i båt och nu har jag chansen. Min tanke är att köpa en bättre begagnad (nästan ny) Eberspächer på någon av de nätbaserade bildelssiterna som finns. Urvalet är enormt på nykrockade bilar... det blir inte något gammalt elände som jag behöver mecka med.bosseh skrev:Har du kollat vad det kostar att få AGAn fixad? De brukar vara seglivade och även om gasolen är lite dyrare så lär det ta lång att spara in vad en ny dieselvärmare kostar.
Annars skulle jag nog tittat på någon av de "nya" värmarna typ PERMA-HEAT eller Proton.
Gamla Wallas kan man alltid få igång men Eber/Webasto verkar vara besvärligt enligt vad jag hör plus att de drar mycket ström mm.
Re: Vattenburen värme, dieselvärmare.
jag gjorde tvärtom när min wallas krånglade (igen), köpte en webastu ( nu har jag en ve-bastu i båten !!) ochbeason skrev:Hej,
Efter ett par års frånvaro från forumet kunde jag inte logga in med mitt gamla lösen. Så nu blir detta mitt första inlägg....
Jag har en gammal AGA gasolbrännare till mitt befintliga system. Nu krånglar AGA:n och jag har tänkt att byta till en dieselvariant. En ny Eber eller Webasto är ju svindyr medans man kan köpa relativt fräscha på bilskroten till en överkomlig peng. Jag har försökt läsa på och inser att jag behöver handla styrenhet/termostat och avgasdelar för att kunna köra den på ett smidigt sätt. I övrigt har jag ju ett befintligt system som det bara är att koppla in sig på.
Finns det någon på forumet som gjort någåt liknande. Vad behöver jag tänka på ?
Jojje (Nu i en Beason 36)
måste säga att det var det värt.
Den drar 7-10A några sekunder i starten, sedan sjunker det till 2 och när båten är varm 1A. Dvs i paritet med wallasen!
Att den sedan värmer med nästan 5kw och styrs med termostat och är tyst ... Kan man ha det bättre ? Ja, kanske
med en vattenburen värme, min är fortfarande luftburen ...
Alltså, kan du på något sätt dra in stålarna för att köpa en ny så gör det. Inte bara att man får alla delar inklusive
monteringsdetaljer, man vet också att grejerna är i nyskick, och att man har garanti. Och du slipper
fundera på om brännkammaren är hel så du slipper kvävas ...
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.
Re: Vattenburen värme, dieselvärmare.
Smart ide, raportera gärna.beason skrev:Min tanke är att köpa en bättre begagnad (nästan ny) Eberspächer på någon av de nätbaserade bildelssiterna som finns. Urvalet är enormt på nykrockade bilar... det blir inte något gammalt elände som jag behöver mecka med.
Re: Vattenburen värme, dieselvärmare.
Kolla på den här sidan.
http://fhm.mine.nu/WhiteStar/lang/se-sv ... emheating/
Har fått tips av honom (Fredrik) och gjort likadant värmesystem i min båt med just Webasto.
Fungerar utmärkt. Köpte också en begagnad värmare.
http://fhm.mine.nu/WhiteStar/lang/se-sv ... emheating/
Har fått tips av honom (Fredrik) och gjort likadant värmesystem i min båt med just Webasto.
Fungerar utmärkt. Köpte också en begagnad värmare.
Re: Vattenburen värme, dieselvärmare.
Klockrent, precis som jag hade tänkt. Däremot är jag tveksam till att slänga in fläktdrivna defrosters, det borde väl räcka med vanliga konvektorer ? Går det inte åt onödigt mycket ström i en sådan installation ? En fläktkonvektor på toa hade i.o.f.s varin fint för att torka sjökläder...VaraKari skrev:Kolla på den här sidan.
http://fhm.mine.nu/WhiteStar/lang/se-sv ... emheating/
Har fått tips av honom (Fredrik) och gjort likadant värmesystem i min båt med just Webasto.
Fungerar utmärkt. Köpte också en begagnad värmare.
-
- Guldmedlem
- Inlägg: 81
- Blev medlem: fre 07 nov 2008, 07:13
- Kontakt:
Re: Vattenburen värme, dieselvärmare.
Hej,
Fläktkonvektorerna drar relativt lite ström i den totala förbrukningen. Om man dessutom styr fläktarna med en PWM styrenhet, så kan man få väldigt låg förbrukning på fläktarna. Dessutom är det enkelt att reglera temperaturen med en enkel termostat per utrymme som man vill styra. Om man inte har en reglerbar cirkulationspump så drar den normalt betydligt mer än vad fläktarna gör. Om man går på passiva konvektorer så behöver man skapa någon form av reglering med t.ex. termostater, motsvarande som på vanliga vattenradiatorer. Fast då börjar VVS dragningen bli mer komplex.
Fredrik
S/Y WhiteStar
Fläktkonvektorerna drar relativt lite ström i den totala förbrukningen. Om man dessutom styr fläktarna med en PWM styrenhet, så kan man få väldigt låg förbrukning på fläktarna. Dessutom är det enkelt att reglera temperaturen med en enkel termostat per utrymme som man vill styra. Om man inte har en reglerbar cirkulationspump så drar den normalt betydligt mer än vad fläktarna gör. Om man går på passiva konvektorer så behöver man skapa någon form av reglering med t.ex. termostater, motsvarande som på vanliga vattenradiatorer. Fast då börjar VVS dragningen bli mer komplex.
Fredrik
S/Y WhiteStar
Re: Vattenburen värme, dieselvärmare.
Kombinationen vattenburen värme/fläktradiatorer brukar användas i större båtar/många utrymmen. Metoden används ofta i varmare länder där behovet av värme är mera temporärt.
I våra trakter brukar man välja vattenburet om man vill ha jämnare och tystare värme samt få ner strömförbrukningen. Lite av de fördelarna faller om man har fläktradiatorer. En ren luftvärmare har ju också den fördelen att hela tiden trycka in friska luft.
För gångvärme har jag en Silencio Fai som ska kunna avge 1700 W men även om anslutningarna är 16 mm så är röret igenom radiatorn endast 8 mm vilket gör att flödet blir dåligt och därmed också den avgivna effekten. Den ganska bullriga fläkten tar 7 W men det finns tystare. Man bör dock räkna med minst 4 W per fläkt. Har man några fläktradiatorer så kommer man lätt upp i 1 A. Värmaren tar minst lika mycket, dessutom kanske det behövs en kraftigare cirkulationspump. Det blir en hel del ström för en helg.
AGA-pannans cirkulationspump som jämförelse drar 0,3 A.
Har man ett traditionellt vattenburet system (AGA/Webasto/Glembring mfl) med vanliga konvektorer kan det vara smart att sätta in några fläktar bakom för att snabba på uppvärmningen. Det brukar fungera bra med ett antal 80 mm datorfläktar (tysta och billiga). Kör dem första timmen så sprider sig värmen snabbt.
I våra trakter brukar man välja vattenburet om man vill ha jämnare och tystare värme samt få ner strömförbrukningen. Lite av de fördelarna faller om man har fläktradiatorer. En ren luftvärmare har ju också den fördelen att hela tiden trycka in friska luft.
För gångvärme har jag en Silencio Fai som ska kunna avge 1700 W men även om anslutningarna är 16 mm så är röret igenom radiatorn endast 8 mm vilket gör att flödet blir dåligt och därmed också den avgivna effekten. Den ganska bullriga fläkten tar 7 W men det finns tystare. Man bör dock räkna med minst 4 W per fläkt. Har man några fläktradiatorer så kommer man lätt upp i 1 A. Värmaren tar minst lika mycket, dessutom kanske det behövs en kraftigare cirkulationspump. Det blir en hel del ström för en helg.
AGA-pannans cirkulationspump som jämförelse drar 0,3 A.
Har man ett traditionellt vattenburet system (AGA/Webasto/Glembring mfl) med vanliga konvektorer kan det vara smart att sätta in några fläktar bakom för att snabba på uppvärmningen. Det brukar fungera bra med ett antal 80 mm datorfläktar (tysta och billiga). Kör dem första timmen så sprider sig värmen snabbt.
Re: Vattenburen värme, dieselvärmare.
En fördel med diesel mot gasol är lägre driftskostnader.beason skrev: Tack för svar. Agan går säkert att fixa, men när den nu krånglar vill jag byta den. Jag känner mig inte helt trygg med gasol i båt och nu har jag chansen. Min tanke är att köpa en bättre begagnad (nästan ny) Eberspächer på någon av de nätbaserade bildelssiterna som finns. Urvalet är enormt på nykrockade bilar... det blir inte något gammalt elände som jag behöver mecka med.
Betänk däremot, var noga med valet av panneffekt, att kontrollera att du har konvektorer nog för att göra av med effekten. I mindre båtar är detta ofta ett stort problem, man får helt enkelt inte plats med tillräckligt mycket konvektorer för att avge pannans effekt när temperaturen inne i båten börjar stiga. De flesta pannor kan inte reglerera ner sig själva till tillräckligt låg effekt för att klara små kopnvektorareor i små båtar.
Du kan iofs termostatstyra pannan, så att den slår av. Men då kommer du få ideliga start/stopp vilket dels är irriterande, dels drar ström. Alternativet då är att bygga in en hålltank så att vattenvolmen ökar. När pannan slås av via termostaten går cirkulationspumpen vidare och förbrukar hålltankens energi. När termostaten slår till igen går pannan längre i och med att hålltanken måste värmas upp.
-
- Guldmedlem
- Inlägg: 81
- Blev medlem: fre 07 nov 2008, 07:13
- Kontakt:
Re: Vattenburen värme, dieselvärmare.
Bosse,
Jag har kört med Silencio FAI konvektorer i två tidigare installationer och de är precis som du säger tämligen energislukande. Jag bytte även ut fläktarna på mina och då sjunker effekten från konvektorn ganska drastiskt.
Så i min senaste installation bygde jag konvektorerna själv för att optimera effektuttag med så tyst/el-energisnål fläkt som möjligt.
Jag valde en Scythe GentleTyphoon fläkt efter att ha läst diverse tester, då denna ger bäst lufttryck i förhållande till effekt/(o)ljud.
Resultatet av mina konvektorer är att jag får ut mer effekt än en orginal Silencio FAI på högsta fläktläge, trots att min konvektor drar "bara" 150mA per konvektor om jag kör fläktarna i fullfart.
När jag reglerar ner farten med PWM styrning så har jag fortfarande bra värmeuttag på halva fläktfarten, ca: 80mA.
Så även om du har ett par konvektorer så är inte dessa de stora el-effektbovarna. Tar man en standard Eber eller Webasto cirkulationspump så drar de > 1A och värmaren drar ca: 2A i lågeffektsläge.
http://sywhitestar.se/projektproject/in ... exchanger/
Ett alternativ om man vill ha en el-effektsnål lösning är att välja en Glembring kamin med alternativ vattenslinga till, med denna lösning kräver normal ett ganska stort utrymme i salongen.
Fredrik
S/Y WhiteStar
Jag har kört med Silencio FAI konvektorer i två tidigare installationer och de är precis som du säger tämligen energislukande. Jag bytte även ut fläktarna på mina och då sjunker effekten från konvektorn ganska drastiskt.
Så i min senaste installation bygde jag konvektorerna själv för att optimera effektuttag med så tyst/el-energisnål fläkt som möjligt.
Jag valde en Scythe GentleTyphoon fläkt efter att ha läst diverse tester, då denna ger bäst lufttryck i förhållande till effekt/(o)ljud.
Resultatet av mina konvektorer är att jag får ut mer effekt än en orginal Silencio FAI på högsta fläktläge, trots att min konvektor drar "bara" 150mA per konvektor om jag kör fläktarna i fullfart.
När jag reglerar ner farten med PWM styrning så har jag fortfarande bra värmeuttag på halva fläktfarten, ca: 80mA.
Så även om du har ett par konvektorer så är inte dessa de stora el-effektbovarna. Tar man en standard Eber eller Webasto cirkulationspump så drar de > 1A och värmaren drar ca: 2A i lågeffektsläge.
http://sywhitestar.se/projektproject/in ... exchanger/
Ett alternativ om man vill ha en el-effektsnål lösning är att välja en Glembring kamin med alternativ vattenslinga till, med denna lösning kräver normal ett ganska stort utrymme i salongen.
Fredrik
S/Y WhiteStar