Miljöskatt på båtbatterier
Miljöskatt på båtbatterier
För att inte vara alltför off topic, så använde jag "båt" som prefix på batterier.
Nåväl, så här tänker jag. Om det inte finns någon miljöskatt på dessa batterier så faller ju vad jag säger och då kan herr moderator ta bort tråden. Men tror att det är det. En enkel uträkning ger vid handen att Boliden gör sig en rejäl hacka på hanteringen av dessa uttjänta batterier.
Lite räkneövningar:
Dagspriset på bly: $2000/ton
Dito dollarkurs: 6.87
Normalvikt båtbatteri: 20 kilo
Blir sådär en 275 SEK för blyet.
Tror det täcker med råge miljöavgiften. Eller har jag missat något?
Nåväl, så här tänker jag. Om det inte finns någon miljöskatt på dessa batterier så faller ju vad jag säger och då kan herr moderator ta bort tråden. Men tror att det är det. En enkel uträkning ger vid handen att Boliden gör sig en rejäl hacka på hanteringen av dessa uttjänta batterier.
Lite räkneövningar:
Dagspriset på bly: $2000/ton
Dito dollarkurs: 6.87
Normalvikt båtbatteri: 20 kilo
Blir sådär en 275 SEK för blyet.
Tror det täcker med råge miljöavgiften. Eller har jag missat något?
Re: Miljöskatt på båtbatterier
Med en hyfsat snabb dator från Siba för ett par tusingar plus en snabb förbindelse skulle man kunna göra det för hälften...goph skrev:För att inte vara alltför off topic, så använde jag "båt" som prefix på batterier.
Nåväl, så här tänker jag. Om det inte finns någon miljöskatt på dessa batterier så faller ju vad jag säger och då kan herr moderator ta bort tråden. Men tror att det är det. En enkel uträkning ger vid handen att Boliden gör sig en rejäl hacka på hanteringen av dessa uttjänta batterier.
Lite räkneövningar:
Dagspriset på bly: $2000/ton
Dito dollarkurs: 6.87
Normalvikt båtbatteri: 20 kilo
Blir sådär en 275 SEK för blyet.
Tror det täcker med råge miljöavgiften. Eller har jag missat något?
Bortsett från det faktum att blyet kan vara oxiderat och måste reduceras innan det kan användas igen, finns det väl lite plast och syra att ta hand om också?. Förutom att det är ganska långt till Boliden?
/T
-
- Platinamedlem
- Inlägg: 160
- Blev medlem: fre 12 nov 2010, 14:01
- Ort: Västsverige
Re: Miljöskatt på båtbatterier
Så är det, dessutom består cellerna av blyplattor där endast gallret (bäraren av aktivt material) och polerna som är rent bly, det aktiva materialet är blysulfat eller blyperoxid och om det kan omvandlas till rent bly och vad det i så fall kostar har jag ingen aning om - sedan var det detta med transportkostnaden, bly väger dessutom ganska mycket ....... sens moral, det som från början verkar logiskt blir oftast lite mer komplicerat när man analyserar lite mer - men tanken var godT skrev:Med en hyfsat snabb dator från Siba för ett par tusingar plus en snabb förbindelse skulle man kunna göra det för hälften...goph skrev:För att inte vara alltför off topic, så använde jag "båt" som prefix på batterier.
Nåväl, så här tänker jag. Om det inte finns någon miljöskatt på dessa batterier så faller ju vad jag säger och då kan herr moderator ta bort tråden. Men tror att det är det. En enkel uträkning ger vid handen att Boliden gör sig en rejäl hacka på hanteringen av dessa uttjänta batterier.
Lite räkneövningar:
Dagspriset på bly: $2000/ton
Dito dollarkurs: 6.87
Normalvikt båtbatteri: 20 kilo
Blir sådär en 275 SEK för blyet.
Tror det täcker med råge miljöavgiften. Eller har jag missat något?
Bortsett från det faktum att blyet kan vara oxiderat och måste reduceras innan det kan användas igen, finns det väl lite plast och syra att ta hand om också?. Förutom att det är ganska långt till Boliden?
/T
Re: Miljöskatt på båtbatterier
Boliden-Bergsöe köper mycket riktigt tillbaka blyskrot i form av batterier. Man betalar dock inte i närheten av blypriset, av uppenbara (redovisade) skäl. Hade de "fubbat" hade dessutom något annat företag snabbt dykt upp på marknaden och betalat det "rätta värdet".
Såvitt jag förstår betalar man sedan 2009 en avgift på ca 20 öre per kg till producentledet (som har kollektivt ansvar), inte längre någon skatt. ( http://www.blybatteriretur.se/producent )
Såvitt jag förstår betalar man sedan 2009 en avgift på ca 20 öre per kg till producentledet (som har kollektivt ansvar), inte längre någon skatt. ( http://www.blybatteriretur.se/producent )
Anders S
-
- Guldmedlem
- Inlägg: 67
- Blev medlem: lör 30 okt 2010, 04:34
Re: Miljöskatt på båtbatterier
Många (plast)segelbåtar har blyköl vilket borde täcka deras egna skrotningskostnad, vet ej vad man får för en avskruvad blyköl men vet att priserna kan skilja sig rejält beroende på vem man säljer det till.
Råvarupriserna tycks också stiga i takt med att världen växer och efterfrågan ökar.
Mvh
Pirateking
Råvarupriserna tycks också stiga i takt med att världen växer och efterfrågan ökar.
Mvh
Pirateking
Re: Miljöskatt på båtbatterier
tack du, jag har själv sett en avbruten blyköl där störa delar av materialet utgjordes avPirateking skrev:Många (plast)segelbåtar har blyköl vilket borde täcka deras egna skrotningskostnad, vet ej vad man får för en avskruvad blyköl men vet att priserna kan skilja sig rejält beroende på vem man säljer det till.
Råvarupriserna tycks också stiga i takt med att världen växer och efterfrågan ökar.
Mvh
Pirateking
plåtremsor, skruvar, grus och annat skräp som sopats upp från golvet på en däcksfirma.
Om blykölar i allmänhet är gorda av sådant material så är det inte användbart som bly utan
snarare som blandat metallskrot.
Det var en köl från en välkänd tillverkare som förekommit i költapparklubben.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.
-
- Guldmedlem
- Inlägg: 67
- Blev medlem: lör 30 okt 2010, 04:34
Re: Miljöskatt på båtbatterier
Det du beskriver låter verkligen som ett undantagsfall. Annars vet jag av egen erfarenhet att det inte är några större problem att själv gjuta tackor av förorenat bly som t.ex blybalansdäcksvikter (som nu är förbjudna).peterh skrev:tack du, jag har själv sett en avbruten blyköl där störa delar av materialet utgjordes avPirateking skrev:Många (plast)segelbåtar har blyköl vilket borde täcka deras egna skrotningskostnad, vet ej vad man får för en avskruvad blyköl men vet att priserna kan skilja sig rejält beroende på vem man säljer det till.
Råvarupriserna tycks också stiga i takt med att världen växer och efterfrågan ökar.
Mvh
Pirateking
plåtremsor, skruvar, grus och annat skräp som sopats upp från golvet på en däcksfirma.
Om blykölar i allmänhet är gorda av sådant material så är det inte användbart som bly utan
snarare som blandat metallskrot.
Det var en köl från en välkänd tillverkare som förekommit i költapparklubben.
Re: Miljöskatt på båtbatterier
Det var för ett par år sedan som jag tyckte hela den här hanteringen var konstig. Undersökte saken, och kom fram till att ett företag i Täby, hade hand om denna hantering. En snabbkoll (på allabolag.se) visade att detta bolag omsatte hundratals miljoner, faktiskt, på denna hantering. Kommer inte ihåg alla vändor med detta. Efter en intensiv skriftväxling med myndigheter och andra, lät jag saken bero.Anders S skrev:Boliden-Bergsöe köper mycket riktigt tillbaka blyskrot i form av batterier. Man betalar dock inte i närheten av blypriset, av uppenbara (redovisade) skäl. Hade de "fubbat" hade dessutom något annat företag snabbt dykt upp på marknaden och betalat det "rätta värdet".
Såvitt jag förstår betalar man sedan 2009 en avgift på ca 20 öre per kg till producentledet (som har kollektivt ansvar), inte längre någon skatt. ( http://www.blybatteriretur.se/producent )
Re: Miljöskatt på båtbatterier
Jo, jag sökte litet på BÅT-batterier och BÅT-batteriavgifter och fann att länsstyrelsen fonderat rejält med pengar på den här avgiften, runt 800 miljoner (man har löpande under tiden använt avgiferna till de var tänkta för). Det var uppenbarligen ett rejält överuttag. Att man måste ta vara på blybatterier är ju rätt så klarlagt, men det är tydligen lätt att dra på med kostnaderna. En viss koppling finns till förslaget om skrotningsavgift för båtar, kanske?
Snokar man litet ytterligare finner man att avgiften (påslaget på priset) sjönk till 20 öre per kg efter att initialt handlat om ungefär 1.70 kr/kg när industrin själva fick ansvaret (det var ingångsvärdet på avgiften). Tydligen klarar de här 20 örena tillsammans med restvärdet återvinningen.
Snokar man litet ytterligare finner man att avgiften (påslaget på priset) sjönk till 20 öre per kg efter att initialt handlat om ungefär 1.70 kr/kg när industrin själva fick ansvaret (det var ingångsvärdet på avgiften). Tydligen klarar de här 20 örena tillsammans med restvärdet återvinningen.
Anders S