vattenfilter

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Berra2
Platinamedlem
Inlägg: 160
Blev medlem: tis 16 nov 2010, 13:30

vattenfilter

Inlägg av Berra2 » ons 28 sep 2011, 20:28

av firmor, naturligtvis, men även av händiga båtägare rekommenderas vi andra relativt ofta att ha ett filter för ingående vattnet till motorn, ofta ett slags genomskinlig burk som verkar ska placeras högt.
jag är nu inne på min fjärde båt och ingen av dem har haft ett sådant och jag har aldrig varit med om något problem med smuts i vattnet. vad jag vet. Har heller aldrig sett ett sådant filter i någon av de många båtar jag studerat när jag varit sugen på något större.

Undrar därför:

Vore det bra om min båt hade ett sådant filter (vi seglar mest i skärgården, någon gång till gotland och i framtiden kanske till typ tyskland, nog inte längre)
och i så fall

Varför?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: vattenfilter

Inlägg av Anders S » ons 28 sep 2011, 22:33

Jag har en sådan burk. Efter en säsong brukar jag kunna plocka ut en halv näve sjögräs ur den. Man kan nog tänka sig att det sjögräset kunde fastnat litet illa i värmeväxlaren. Men något riktigt spännande (eller förödande) har jag inte hittat i burken...
Anders S

oceansailor
Diamantmedlem
Inlägg: 505
Blev medlem: fre 22 okt 2010, 18:55

Re: vattenfilter

Inlägg av oceansailor » tor 29 sep 2011, 06:35

Brukar hitta lite gräs m.m. I min burk. Ett år sös det in maneter som trasades sönder och blockerade filtret.

Skulle inte rekommendera att köra utan. Det är ju betydligt enklare att göra rent filtret jämfört med värmeväxlaren.

peterh
Diamantmedlem
Inlägg: 1211
Blev medlem: tor 12 feb 2009, 13:31
Ort: göteborg

Re: vattenfilter

Inlägg av peterh » tor 29 sep 2011, 08:26

oceansailor skrev:Brukar hitta lite gräs m.m. I min burk. Ett år sös det in maneter som trasades sönder och blockerade filtret.

Skulle inte rekommendera att köra utan. Det är ju betydligt enklare att göra rent filtret jämfört med värmeväxlaren.
Hmm "Maneter som blockerade" - de hade ju utan vidare mosats i impellern och åkt ut
genom avgasröret om man inte haft något filter.

På min båt förefaller det som om filtret hamnar under vattenlinjen. Dvs ett sprucket filter sänker båten.
Så även om jag ser fördelar med att ha ett explicit filter ( enkelt att dosera glykol till upptagningen t.ex.)
så har jag valt att inte ha något.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: vattenfilter

Inlägg av Anders S » tor 29 sep 2011, 09:22

peterh skrev:
oceansailor skrev:Brukar hitta lite gräs m.m. I min burk. Ett år sös det in maneter som trasades sönder och blockerade filtret.

Skulle inte rekommendera att köra utan. Det är ju betydligt enklare att göra rent filtret jämfört med värmeväxlaren.
Hmm "Maneter som blockerade" - de hade ju utan vidare mosats i impellern och åkt ut
genom avgasröret om man inte haft något filter.

På min båt förefaller det som om filtret hamnar under vattenlinjen. Dvs ett sprucket filter sänker båten.
Så även om jag ser fördelar med att ha ett explicit filter ( enkelt att dosera glykol till upptagningen t.ex.)
så har jag valt att inte ha något.
I så fall finns det stabilare filterskålar i brons att köpa (men man tror i så fall att metallen också kan vara någon legering med guld, mht priset...).

Problem med maneter, småfisk, plstpåsebitar, tampar etc uppstår normalt inte med en gallersil på inloppet, det kan också vara en variant. Impellerpumpen är mycket snäll på det sättet att den skickar vidare allt den får in genom inloppshålet, och en del av det som kommer igenom är större än tubdimetern (manetbitar?) och kan nog sätta igen tuberna i VV med en smula otur.
Anders S

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: vattenfilter

Inlägg av bosseh » tor 29 sep 2011, 09:24

Jag har alltid funderat på att sätta in sjövattenfileter på mina båtar men aldrig kommit till skott. Skulle jag sätta in filter ska jag ha dubbla intag och dubbla, riktiga muddboxar. Men eftersom jag inte kan påmina mig att jag hört talas om någon som saknar filter och som fått problem så fortsätter jag utan filter.
Det hade varit en annan sak om jag hade haft ett litet djupgående eller en plattvärmeväxlare. Nu verkar ett sjövattenfilter mest bli en sådan där lösning som politikerna gillar dvs lösa ett problem som inte existerar för att visa handlingskraft och ta bort fokus på andra problem som är betydligt svårare att lösa.
Hela sjövattenkretsen brukar klara ganska mycket föroreningar inkl tubvärmeväxlare (på sjövattensidan).
Är man ordentlig kan man på hösten efter upptagning ta ur impellern och spola baklänges eller, stäng intaget och sätt våtdammsugaren i pumphuset.
Vill man ha ett enkelt sätt att fylla på glykol mm - sätt en trevägskik på intaget.

Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem
Inlägg: 954
Blev medlem: fre 18 nov 2005, 20:43
Ort: Västkusten

Re: vattenfilter

Inlägg av S-B A-son » tor 29 sep 2011, 10:04

bosseh skrev:Men eftersom jag inte kan påmina mig att jag hört talas om någon som saknar filter och som fått problem så fortsätter jag utan filter.
Minnet är bra, men kort Bosse.
http://www.sailguide.biz/forum2/viewtop ... d3e#p87590
bosseh skrev:Nu verkar ett sjövattenfilter mest bli en sådan där lösning som politikerna gillar dvs lösa ett problem som inte existerar för att visa handlingskraft och ta bort fokus på andra problem som är betydligt svårare att lösa.
Nog undrar jag vad du egentligen menar?

mvh Sven-Barry

oceansailor
Diamantmedlem
Inlägg: 505
Blev medlem: fre 22 okt 2010, 18:55

Re: vattenfilter

Inlägg av oceansailor » tor 29 sep 2011, 10:29

När jag fick maneter så var det under ankring. Massor med maneter. Ankaret satt lite hårdare än normalt vilket gjorde att det tog längre tid att få upp det.

Båten låg alltså stilla och gick på förhöjt tomgångsvarv.

Sil finns på vattenintaget. Men gissar att maneterna trasades sönder och gick vidare till filtret.

Känns lite dumt att chansa på en sådan grej. Man har ju ingen kontroll över vad som sugs in i motorn, även om risken är liten.

Sedan finns det en annan fördel med filter. Väljer man ett vattenfilter helt gjort i plast så reducerar man korrissionen på intaget till motorn eftersom slangarna oftast är ledande. Är motorn 1- polig finns det minus i blocket. En svart slang som oftast används pga. högre tem.tålighet leder rätt bra. Ingen fördel att köra ut minus under båten denna vägen.

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: vattenfilter

Inlägg av bosseh » tor 29 sep 2011, 10:39

S-B A-son skrev: Minnet är bra, men kort Bosse.
Sant. Fördelen är väl att man inte kommer ihåg att man glömmer!
--
Men du hade ju filter även om det inte var monterat från början? Det kan ju vara så att hade du inte monterat filtret så hade skiten spolats ut!
--
Men kanaler och andra kompostanläggningar är lite speciella och där kan filter vara motiverat om man nu inte back-flushar sjövattensystemet då och då.
S-B A-son skrev:Nog undrar jag vad du egentligen menar?
Innan man monterar sjövattenfilter kanske man ska överväga dubbla bränslefilter. Jag vet flera som skulle haft stor glädje av det.

Minne
Platinamedlem
Inlägg: 125
Blev medlem: mån 20 sep 2010, 21:24

Re: vattenfilter

Inlägg av Minne » tor 29 sep 2011, 11:29

Under ett par av de värsta somrarna med algblomning med blågröna alger hade jag en båt som hade ett vattenfilter. Jag putsade vattenfiltret dagligen då jag körde igenom ärtsoppan och filtret gjorde verkligen nytta för de mängderna alger som stannade i filtret var avsevärda. I den nuvarande båten har jag också ett vattenfilter men det har inte lyckats ta just någonting varken i fjol eller i sommar.

För algblomningssomrar rekommenderar jag att filtret är monterat i båten. Däremot så skulle jag absolut inte rekommendera att montera det under vattenlinjen. Mina filter var och är monterade så högt upp att man inte behöver stänga vattenintagsgenomföringen för att putsa filtret. (ett onödigt extra jobb och en risk där den mänskliga faktorn med glömska kan förorsaka skada) Det blir ett rätt gott undertryck i filtret då man stannar motorn och filtret ligger högt ovan vattenlinjen och det behövs lite hårdare nävar att öppna locket men det gör ju inte så mycket.

Minne

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: vattenfilter

Inlägg av bosseh » tor 29 sep 2011, 12:52

Hur klarar sig alla som inte har sjövattenfilter vid tex algblommning?

cruisaren
Diamantmedlem
Inlägg: 512
Blev medlem: tor 24 aug 2006, 07:35

Re: vattenfilter

Inlägg av cruisaren » tor 29 sep 2011, 14:08

I mitt filter som körts flititgt i Bohuslän hittar man ofta blåmusslor av den mindre sorten. De trivs alldeles utmärkt i S-drevets inloppskanaler och lossar när kylvattnet drar igenom drevet. Jag skulle inte vilja köra utan filter med de erfarenheter jag har. Jag rekommenderar också att köpa ett filter av god kvalitet. I somras drog filtret tjuvluft någonstans och det var omöjligt att hitta var men tätningen kring centrumskruven är misstänkt. Motorn fick tillräckligt med vatten men en irriterande vitrök stod ur avgasröret redan vid dellast. Byte av filter till ett svindyrt från Vetus gorde susen (flödet fördubblades). Ingen centrumskruv utan ett stort gängat genomskinligt lock med ordentlig O-ringstätning mot huset. Yammie!
Men det var inte slut på problemen. Vitrök igen! Vad nu? Då visade det sig att inloppsslangen från drevet var av en lite mjukare sort som var förböjd. Tidens tand (?) hade tagit en del av spänsten ur slangen och den motstod inte längre undertrycket utan sögs helt sonika ihop av vacuumet med reducerat tvärsnitt och flöde som följd. Fram med kniven och slakt av slangen från impeller till vacuumventil följde. Denna ersattes av en vanlig kryssarmerad jag hade med som reserv (inget undertryck på den sidan pumpen). Ingen vitrök. Glad kapten :D

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: vattenfilter

Inlägg av bosseh » fre 30 sep 2011, 16:14

oceansailor skrev: Sedan finns det en annan fördel med filter. Väljer man ett vattenfilter helt gjort i plast så reducerar man korrissionen på intaget till motorn eftersom slangarna oftast är ledande. Är motorn 1- polig finns det minus i blocket. En svart slang som oftast används pga. högre tem.tålighet leder rätt bra. Ingen fördel att köra ut minus under båten denna vägen.
Ledande slangar känner jag inte till men vattnet i slangen är en inte helt dålig ledare. Ett potentialutjämningssystem (bonding) dvs där alla metalldelar kopplas samman inkl en eller flera zinkanoder är ett utmärkt sätt att skydda en genomföring från korrosion.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: vattenfilter

Inlägg av Anders S » fre 30 sep 2011, 16:56

bosseh skrev:
oceansailor skrev: Sedan finns det en annan fördel med filter. Väljer man ett vattenfilter helt gjort i plast så reducerar man korrissionen på intaget till motorn eftersom slangarna oftast är ledande. Är motorn 1- polig finns det minus i blocket. En svart slang som oftast används pga. högre tem.tålighet leder rätt bra. Ingen fördel att köra ut minus under båten denna vägen.
Ledande slangar känner jag inte till men vattnet i slangen är en inte helt dålig ledare. Ett potentialutjämningssystem (bonding) dvs där alla metalldelar kopplas samman inkl en eller flera zinkanoder är ett utmärkt sätt att skydda en genomföring från korrosion.
Helt fel, Bosse, på båda punkterna. Bonding går man ifrån allt mer, skapar fler problem än det löser, och korrosion kan bli en följd, inte något man motverkar.

I princip varje spiralarmerad slang har en stålspiral som kan komma i kontakt med godset i genomföringar i metall sådana är brukliga på sugsidan i vattenintaget. Det finns all anledning att tänka på sådant när man kanske har 220V i VV-beredararens patron eller batteriladdare ansluten till motorns minus och jord samtidigt.
Anders S

Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem
Inlägg: 954
Blev medlem: fre 18 nov 2005, 20:43
Ort: Västkusten

Re: vattenfilter

Inlägg av S-B A-son » fre 30 sep 2011, 17:57

bosseh skrev: Men du hade ju filter även om det inte var monterat från början? Det kan ju vara så att hade du inte monterat filtret så hade skiten spolats ut!
Fel. Läs ordentligt. Jag äger iofs ett sjövattenfilter men det är (ännu) inte monterat i båten.

Behovet av sjövattenfilter kan naturligtvis variera beroende på i vilka vatten man seglar, men att ett sådant ökar marginalen mot överhettning är ju tämligen självklart. Man kan ju ge sig f-n (Murphy) på att motorn går varm då den minst borde göra detsamma. Att min värmeväxlare blev igensatt kan ha berott på skräp i kanalen (Dalslands), vilket var min första hypotes, men kan också ha berott på det gräs och det organiska material som höststormarna river upp. Jag ligger i väldigt sent och tog upp tog upp genom isen i fjol.

Man behöver öht inte ställa sjövattenfilter mot dieselfilter, så besvärligt är det inte att stoppa in bägge sorterna om man nu känner att detta är det man vill. Jag skulle nog tycka att dubbla dieselfilter (CAV) är mer overkill än ett enkelt sjövattenfilter.

Men som någon annan några gånger skrivit: "Var och en blir lycklig på sin fason".

mvh Sven-Barry

Skriv svar