Inget mer uppskov med rivning av fårens lyxhus

Här skriver man inlägg som är lite mer "filosofiska" men ändå har marin anknytning.
Brendan
Diamantmedlem
Inlägg: 1518
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 21:43

Sakta mal byråkratins kvarnar men mal gör de

Inlägg av Brendan » tis 20 dec 2011, 17:50

Bläddra ner till slutet på nedanstående länk!


http://www.seniorseglarna.se/kovikshamn ... kshamn.htm


.

Brendan
Diamantmedlem
Inlägg: 1518
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 21:43

Re: Inget mer uppskov med rivning av fårens lyxhus

Inlägg av Brendan » ons 18 jan 2012, 08:36

Enligt tidningen Bohusläningen 2012-01-18 anmäler nu ägaren till fårhuset på Rörholmen Länsstyrelsen till JO för att få slippa rivning.

"Redan i februari 2007 uttalade Länsstyrelsen att fårhuset inte behövs i fårskötseln, eftersom djuren helt naturligt kan få det skydd av naturen som behövs och vintertid behövs bara ett enklare skydd. Huset ligger på strandskyddsmark, men ägaren protesterade och fick behålla huset för Länsstyrelsen."

"I höstas avslog byggnadsnämnden ägarens begärna om uppskov med rivning. Det överklagades till Länsstyrelsen som dock gick på kommunens linje. Huset ska bort."


.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Inget mer uppskov med rivning av fårens lyxhus

Inlägg av Anders S » ons 18 jan 2012, 09:19

Då verkar det ju som husägaren har viss koll på hur den beslutsmässiga slipstenen skall dras - att överklaga till förvaltningsrätten eller till regeringen är nog försent (man har normalt tre veckor på sig). Har nu kommun och länsstyrelse inte slarvat med formalia blir det bara en tidsfråga, men strategin handlar kanske bara om "en sommar till" ?
Anders S

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Inget mer uppskov med rivning av fårens lyxhus

Inlägg av Seawolf » ons 18 jan 2012, 10:48

Nu väntar vi bara på att ön byter ägare (troligen inom samma släkt) så att karusellen kan börja om från början igen. Och den (m)-riksdagskvinna som tog tag i frågan och kritiserade det tidigaste Länsstyrelsebeslutet vilket fick dem att ändra sig och kräva rivning, hon är inte kvar i Riksdagen längre. Vi får hoppas att det bara berodde på en önskan att pensionera sig.
På det sättet har många som byggt på strandskyddad mark de senaste 50 åren tröttat ut våra mesiga myndigheter....
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Användarvisningsbild
J@nne
Diamantmedlem
Inlägg: 314
Blev medlem: lör 03 apr 2004, 06:32
Ort: Göteborg

Re: Inget mer uppskov med rivning av fårens lyxhus

Inlägg av J@nne » ons 18 jan 2012, 17:05

Vilken otur det skulle vara om det uppstod en brand?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Inget mer uppskov med rivning av fårens lyxhus

Inlägg av Anders S » ons 18 jan 2012, 18:22

J@nne skrev:Vilken otur det skulle vara om det uppstod en brand?
Hmmmm.... Brändan?
Inte värt att säga mer nu.

Jag tror inte att det kommer att fungera med en Vilks-Nimis-strategi denna gång. Annars är ju kedjeförsäljningar till villiga målvakter en klassiker.
Anders S

Brendan
Diamantmedlem
Inlägg: 1518
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 21:43

Re: Inget mer uppskov med rivning av fårens lyxhus

Inlägg av Brendan » ons 18 jan 2012, 20:54

Att tillgripa mordbrand ligger inte i min natur, och kommer inte heller att behöva tillgripas. Kriminalitet eller åtminstone olaglighet kan mer förknippas med andra inblandade i det här fallet.

Som en kuriositet kan nämnas att det var en moderat politiker, riksdagsledamoten Inger René, som tog eld och kritiserade Länsstyrelsen, när hon såg huset byggas på Rörholmen.

Ägaren till Rörholmen fattade nog inte vilken präriebrand han startade när han så utmanande byggde en lyxvilla i form av ett svartbygge på toppen av berget där Käringöfärjan går tätt förbi.

Seawolf, jag tror att du är pessimistisk i överkant. Det har tveklöst blivit betydligt hårdare tag för svartbyggare på senare år. Jag har en allt digrare mapp med urklipp om svartbyggen som rivs och dispensansökningar som inte beviljas. Framtiden för det rörliga friluftslivet ser litet ljusare ut än tidigare.



.

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Inget mer uppskov med rivning av fårens lyxhus

Inlägg av Seawolf » ons 18 jan 2012, 23:59

Brendan skrev: Seawolf, jag tror att du är pessimistisk i överkant. Det har tveklöst blivit betydligt hårdare tag för svartbyggare på senare år. Jag har en allt digrare mapp med urklipp om svartbyggen som rivs och dispensansökningar som inte beviljas. Framtiden för det rörliga friluftslivet ser litet ljusare ut än tidigare.
.
Tja, jag hoppas ju att jag har fel. Och ta förall del och skanna ditt samlade material så det går att sprida, inte minst till begynnande svartbyggare, så att de kan se att statistiken inte längre är till deras favör.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Användarvisningsbild
Mackey
Diamantmedlem
Inlägg: 276
Blev medlem: tor 04 nov 2010, 08:59

Re: Inget mer uppskov med rivning av fårens lyxhus

Inlägg av Mackey » sön 11 mar 2012, 13:09

Någon som har något aktuellt att tillföra?

Vi har haft ett liknande fall här i Stockholms skärgråd där att vanligt fritidshus sades vara ett fårhus. Varje gång någon skulle dit för att bedöma hur huset användes (fröanmälda inspektioner) var fritidshuset fullt med halm och får i köket, i sovrummen och i vardagsrummen. Tyvärr vet jag inte hur detta slutade heller.

Mackey
Comfort 32

Jag gillar MarinWiki - http://www.marinwiki.se

kptn
Trogen medlem
Inlägg: 11
Blev medlem: tis 15 maj 2012, 17:35

Re: Inget mer uppskov med rivning av fårens lyxhus

Inlägg av kptn » fre 25 maj 2012, 17:09

Dessvärre men skulle allt vilja se de uppgivna suckarna varje gång en inspektör ringde: "Inte nu igen, jag som just damsugit!"

Kalle Kula
Diamantmedlem
Inlägg: 262
Blev medlem: mån 14 mar 2005, 16:33

Re: Inget mer uppskov med rivning av fårens lyxhus

Inlägg av Kalle Kula » fre 15 jun 2012, 19:16


Maxi33
Diamantmedlem
Inlägg: 1127
Blev medlem: sön 27 jan 2008, 15:53
Ort: Göteborg

Re: Inget mer uppskov med rivning av fårens lyxhus

Inlägg av Maxi33 » lör 16 jun 2012, 15:39

Nu är jag väldigt spänd på hur många som återigen kommer att använda den där naturhamnen som tydligen inte kunnat användas så länge huset stod däruppe på ön...

Någon som håller koll på det?

MVH
Håkan
En expert i mängden

Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem
Inlägg: 954
Blev medlem: fre 18 nov 2005, 20:43
Ort: Västkusten

Re: Inget mer uppskov med rivning av fårens lyxhus

Inlägg av S-B A-son » lör 16 jun 2012, 16:21

Maxi33 skrev:Nu är jag väldigt spänd på hur många som återigen kommer att använda den där naturhamnen som tydligen inte kunnat användas så länge huset stod däruppe på ön...

Någon som håller koll på det?

MVH
Håkan
Man anar att du tycker att strandskyddet är felaktigt och att det är helt OK att bygga där ingen annan lägger till. Kanske med en marknadsekonomisk touch åt det hele, åt den som har råd skall strandtomt för får som man kan bo i vara givet?

Kanke dax för ett klargörande signaturen Håkan!

mvh Sven-Barry

Maxi33
Diamantmedlem
Inlägg: 1127
Blev medlem: sön 27 jan 2008, 15:53
Ort: Göteborg

Re: Inget mer uppskov med rivning av fårens lyxhus

Inlägg av Maxi33 » lör 16 jun 2012, 17:26

Nej det blir inget "klarläggande" för att du plötsligt insinuerar något, Sven-Barry, läs vad jag skriver och tidigare skrivit i stället för att hitta på dumheter.

MVH
Håkan
En expert i mängden

Kalle Kula
Diamantmedlem
Inlägg: 262
Blev medlem: mån 14 mar 2005, 16:33

Re: Inget mer uppskov med rivning av fårens lyxhus

Inlägg av Kalle Kula » sön 29 jul 2012, 17:00

Lite humor är det allt..

Det prydliga, naturfärgade mycket påkostade fårhuset är nu då borta..

Istället har som fårhus ställts ut en 20-fots jätteblå container..

F-n vad snyggt det blev, en stor seger för miljön...eller inte...

Någon har humor eller är jäkligt obstinat...
:-)

Skriv svar