oljud s drev båtdiesel

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
birger.ericsson
Rookie
Inlägg: 4
Blev medlem: sön 29 aug 2010, 12:20

oljud s drev båtdiesel

Inlägg av birger.ericsson » tis 13 sep 2011, 12:20

Hej
Vi har en linjett 32 som vi bytte motor på 2009. Nu sitter en Lombardini 702 m med Lombardini s-sdrev i båten . I aug 2010 började oljud och lätta vibrationer uppstå, troligen från drevet vid drift framåt vid 1200-1900 rpm, Men ej vid back eller frigång.
Vid upptagningen 2010 såg vi att gummidamsken som sitter runt drevet mot skrovet hade lossnat, troligen i aug 2010. Vi misstänkte att det fanns ett samband med detta och vibrationerna ovan. När drevoljan tappades ur var den mjölkaktig dvs spår av vatten fanns. Vi trodde att vibrationerna kunde ha bidragit till läckaget. Under våren 2011 satten en ny damask fast både med lim och skruv.
Den första seglingsmånaden var problemet löst sedan kom vibrationer och oljud tillbaka. Drevoljan är dock helt vattenfri av vad vi kan se. Jag har ej ännu kunnat avgöra om damasken börjat lossna
igen. Någon som haft likande erfarenheter? Tacksam för synpunkter.
Birger Ericsson, Avesta
mail: birger-punkt-ericsson-at-gmail-punkt-com /Adressen nödtorftigt maskad av kända skäl. MOD/

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: oljud s drev båtdiesel

Inlägg av Anders S » tis 13 sep 2011, 12:46

Hej och välkommen!

Har du tagit upp båten? Om drevet är fullt med vatten (igen) så kan nedre delen vara vatten, övre olja. Om oljan ersatts med vatten, så märks alla spel och glapp genast (vattn är tunt). Vatten smörjer litet bättre än man kanske tror, så du kan köra till upptagningen, men du måste kolla noga genast då du tar upp (vatten på land och i stillhet är förödande, ju!).

OM det finns vatten i drevet, så är det packningen vid propelleraxeln som är den mest troliga boven. Det räcker att du får en fiskelina i den så kan den bli ödelagd. Men gummiplattan mot skrovet bör inte göra från eller till. Om det inte finns vatten i drevet får vi se om det finns fler kloka tips!
Anders S

cruisaren
Diamantmedlem
Inlägg: 512
Blev medlem: tor 24 aug 2006, 07:35

Re: oljud s drev båtdiesel

Inlägg av cruisaren » tis 13 sep 2011, 13:41

Hej Birger.
Vi satte i en Lombardini med samma drev som du har (men en 1404-maskin) i vår förra båt 2005. Förra hösten fick den nuvarande ägaren problem med läckage från drevet (oljeläckage-vatteninträngning). Jag skulle rekommendera att du tar kontakt med Rodahl för diskussion då jag misstänker att det kan vara någon form av typfel. De brukar vara mycket bra att ha att göra med.
Oljud/ibrationerna har jag svårt att tro att de hänger ihop med damasken.
Lycka till!

Användarvisningsbild
Vilse
Platinamedlem
Inlägg: 157
Blev medlem: tis 27 jul 2004, 20:46

Re: oljud s drev båtdiesel

Inlägg av Vilse » tis 13 sep 2011, 19:54

Kanske detta kan vara till hjälp?
http://wasa55.plars.org/projekt/engine.html

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem
Inlägg: 1073
Blev medlem: ons 17 aug 2005, 20:01

Re: oljud s drev båtdiesel

Inlägg av T » ons 14 sep 2011, 17:40

Kan det inte vara propellern som skramlar? Infettad och fin vid sjösättning men sedan 'slits' fettet bort vartefter säsongen går och motorn används... Är propellern lika ny som motor och drev?
Vad gäller vatteninträngning kan vattnet, förutom via axeln, komma in vid skarven mellan drevets över- och underdel, där det tjocka, tätande, gummimembranet sitter. Via utrymmet mellan över- och underdel tas kylvattnet in och uppenbarligen har man haft problem med tätningen mot drevets innandöme, eftersom man numera rekommenderar en extra tätning med Loctite 518, som komplement till den tunna o-ring som annars gör tätningsjobbet.

:o
/T

Skriv svar