Lik i lasten

Här skriver man inlägg som är lite mer "filosofiska" men ändå har marin anknytning.
hedgehog
Diamantmedlem
Inlägg: 490
Blev medlem: tis 27 feb 2007, 21:17

Lik i lasten

Inlägg av hedgehog » sön 04 sep 2011, 16:24

Var i Köpenhamn i helgen. Vi satt och gottade oss i sensommarsolen när en äldre man kom promenerande förbi, tittande intresserat på vår båt.
Han stannade till och vi trodde han skulle säga något uppskattande om båten, men icke. Han var istället mycket upprörd över att flaggan vajade från akterstaget i stället för från en flaggkäpp. Typiskt svenskar att göra så där, sa han. "Det är hemskt att se för en gammal sjöman, hissar man flaggan från akterstaget betyder det att man har ett lik ombord".
Det var något fullständigt nytt för mej. Tycker det är praktiskt att slippa flaggkäppen och flaggan vajar riktigt snyggt från sin plats på staget. Det är ju heller inte direkt ovanligt att man ser andra som gör på samma sätt. Har de också fullständigt missat denna urgamla sjömansregel eller har de kanske en döing i kölsvinet?
Det är bara att bryta ihop och komma igen!
/p

Användarvisningsbild
jason
Diamantmedlem
Inlägg: 537
Blev medlem: lör 09 sep 2006, 08:54
Kontakt:

Re: Lik i lasten

Inlägg av jason » sön 04 sep 2011, 16:30

Blev inspirerad av båtgranne som gjort sålunda och funderar på att göra likadant. Men det kanske man ska avstå från då...

/j

hedgehog
Diamantmedlem
Inlägg: 490
Blev medlem: tis 27 feb 2007, 21:17

Re: Lik i lasten

Inlägg av hedgehog » sön 04 sep 2011, 16:34

Likadant?! :)
Det är bara att bryta ihop och komma igen!
/p

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11666
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Lik i lasten

Inlägg av Anders S » sön 04 sep 2011, 17:33

Jag tror inte att det har med akterstaget att göra, egentligen, utan att effekten blir att man flaggar "på halvhöjd", dvs som "sorg". På flaggspelet är ju flaggan i topp och om man har flaggan i seglet (eller på akterstaget) skall man egentligen ha en rejält stor flagga som sitter i seglets akterlik, ungefär där gaffeln hade varit om man haft gaffelrigg (Fathead? Ny möjlighet att vara renlärig traditionalist?). Det kan väl vara ca 2/3 av akterlikets höjd, och kanske i så fall ungefär där också i akterstaget.

Men det är inget att bry sig om, det fungerar bra med flaggan på "flaggspelshöjd" i akterstaget, och där sitter den inte i vägen för akterlanternan, om denna sitter i pulpiten. Vill man sedan vara superkonform kan man ju ha ett rejält flaggspel med en s-t-o-r flagga att ta fram i danska hamnar.
Anders S

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Lik i lasten

Inlägg av Peter_K » sön 04 sep 2011, 18:01

Jo, jag har hört det också. Jag flaggade så på förra båten. Liket i lasten hävdar jag var min gamla inombordare...
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
jason
Diamantmedlem
Inlägg: 537
Blev medlem: lör 09 sep 2006, 08:54
Kontakt:

Re: Lik i lasten

Inlägg av jason » sön 04 sep 2011, 19:53

Anders S skrev:Det kan väl vara ca 2/3 av akterlikets höjd, och kanske i så fall ungefär där också i akterstaget.
Det blir väl till och skaffa mesanmast ;-)

/j

Användarvisningsbild
jason
Diamantmedlem
Inlägg: 537
Blev medlem: lör 09 sep 2006, 08:54
Kontakt:

Re: Lik i lasten

Inlägg av jason » sön 02 okt 2011, 19:00

Enligt http://www.mastereducate.com/artiklar/r ... ggning.htm kan nationsflagga föras "ett stycke upp i akterstaget". Men gästflaggan bör föras högst av alla flaggor...

Användarvisningsbild
jason
Diamantmedlem
Inlägg: 537
Blev medlem: lör 09 sep 2006, 08:54
Kontakt:

Re: Lik i lasten

Inlägg av jason » mån 23 jul 2012, 10:37

jason skrev:Enligt http://www.mastereducate.com/artiklar/r ... ggning.htm kan nationsflagga föras "ett stycke upp i akterstaget". Men gästflaggan bör föras högst av alla flaggor...
... vilket kan tolkas som att nationsflaggning i akterstaget inte bör föras högre än höjden för gästflaggan.

/j

Andreas123321
Erfaren medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: mån 05 mar 2012, 23:47

Re: Lik i lasten

Inlägg av Andreas123321 » tor 26 jul 2012, 20:26

hedgehog skrev:Var i Köpenhamn i helgen. Vi satt och gottade oss i sensommarsolen när en äldre man kom promenerande förbi, tittande intresserat på vår båt.
Han stannade till och vi trodde han skulle säga något uppskattande om båten, men icke. Han var istället mycket upprörd över att flaggan vajade från akterstaget i stället för från en flaggkäpp. Typiskt svenskar att göra så där, sa han. "Det är hemskt att se för en gammal sjöman, hissar man flaggan från akterstaget betyder det att man har ett lik ombord".
Det var något fullständigt nytt för mej. Tycker det är praktiskt att slippa flaggkäppen och flaggan vajar riktigt snyggt från sin plats på staget. Det är ju heller inte direkt ovanligt att man ser andra som gör på samma sätt. Har de också fullständigt missat denna urgamla sjömansregel eller har de kanske en döing i kölsvinet?
Haha, hade jag inte hört förut :) får skaffa något lik-liknande och ha i båten så det rättfärdigar flaggen!

hedgehog
Diamantmedlem
Inlägg: 490
Blev medlem: tis 27 feb 2007, 21:17

Re: Lik i lasten

Inlägg av hedgehog » tor 02 aug 2012, 10:39

Kanske räcker med en rejäl flintastek?
Det är bara att bryta ihop och komma igen!
/p

Användarvisningsbild
Segelbo
Diamantmedlem
Inlägg: 643
Blev medlem: tor 15 sep 2005, 09:40
Ort: Kungälv

Re: Lik i lasten

Inlägg av Segelbo » tor 02 aug 2012, 14:53

Och alla har vi väl ett par-tre batterier fulla med lik-ström...
---
Bosse
Monsun 31, #116

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11666
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Lik i lasten

Inlägg av Anders S » tor 02 aug 2012, 16:45

Har man varit i Danmark kanske man tömt någon Tuborg eller två. De liken får man numera inte ge en sjöbegravning. Att hedra dem med flagga på halv stång verkar dock rimligt, tills dess de kan föras iland.
Anders S

Användarvisningsbild
Segelbo
Diamantmedlem
Inlägg: 643
Blev medlem: tor 15 sep 2005, 09:40
Ort: Kungälv

Re: Lik i lasten

Inlägg av Segelbo » tor 02 aug 2012, 16:50

Jag är lik min bror. Räknas det?
---
Bosse
Monsun 31, #116

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Lik i lasten

Inlägg av Lasse L » tor 02 aug 2012, 17:07

Segelbo skrev:Jag är lik min bror. Räknas det?
Ja, om ni är lika som bär.
Blåbär o lingon

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11666
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Lik i lasten

Inlägg av Anders S » tor 02 aug 2012, 17:09

Nu får väl den observante Peter K liktornar på ögonen, om vi inte flyttar tråden till snackdelen. Lika bra att göra det direkt...
Anders S

Skriv svar