Hakar upp sig gör det med tvåhandshakar

Här skriver man inlägg som är lite mer "filosofiska" men ändå har marin anknytning.
Brendan
Diamantmedlem

Hakar upp sig gör det med tvåhandshakar

Inlägg av Brendan » fre 02 sep 2011, 18:07

Eftersom moderator Anders S har riktat skarp kritik mot de hakar vi använder i livselarna ombord på min båt, införskaffade jag idag en livselehake med spärr av den typ som moderatorn anser att jag bör byta till.

Den kostade 93 kronor, betydligt dyrare än en brandkårshake förvisso, men ändå förvånansvärt billig, stor, kraftig och rostfri som den är.

Mellan byglarna i framkant sittbrunn spände jag en dyneemalina istället för den gamla vajern och drog jäckbandet som jag har beskrivit det på http://www.seniorseglarna.se

Med dessa anordningar hakar man inte fast sig i några byglar eller öglebultar utan endast i dyneemalinan och jäckbandet.

Med brandkårshaken är det lekande lätt att med en hand haka fast och ur sig. Men med den nya fina livlinehaken var det värre. Det kräver ganska stor fingerfärdighet att haka på och av med en hand. En ung människa med finmotoriken i behåll klarar det kanske efter viss träning, men för en gammal man som mig, vars finmotorik är ett minne blott, behövs två händer och så får det naturligtvis inte vara. En hand för båten och en för dig själv, heter det och det gäller i alla lägen.

Jag förstår att bergklättrare måste använda brandkårshakar. Något annat är naturligtvis helt uteslutet för dem likaväl som för långseglare.

Det var det för flerfaldige jordenruntseglaren Kurt Björklund också. En bild på honom i oljeställ, säkerhetsele och livlina med brandkårshakar kan ses här: http://www.seniorseglarna.se/sjosakerhe ... ivlina.htm

Ovanstående, som jag hoppas underhållande text, tillägnas signaturen Freddan för högläsning. Hoppas ni får en sedvanlig högtidsstund. Väl bekomme!

sator
Diamantmedlem

Re: Hakar upp sig gör det med tvåhandshakar

Inlägg av sator » fre 02 sep 2011, 19:25

Vilken go klubb!

Jag ska bli medlem när jag blir senior!

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » fre 02 sep 2011, 20:57

Jag tycker två saker:

Den första är att jag hellre ser Brendan krokad med en hake som kanske kan öppna sig, än inte krokad alls.
Den andra är att det är rätt bra att gå och skaffa en ny krok för att prova.
Anders S

sator
Diamantmedlem

Inlägg av sator » lör 03 sep 2011, 21:01

Håller med Anders!

Heder åt Brendan, för att gå och handla en pryl, bara för att ärligt prova!

Brendan
Diamantmedlem

Inlägg av Brendan » mån 05 sep 2011, 14:43

sator skrev:Håller med Anders!

Heder åt Brendan, för att gå och handla en pryl, bara för att ärligt prova!
Det måste man givetvis göra, om ens ord ska få någon tyngd. Jag utgår ifrån att moderator Anders S har gjort motsvarande prov med de hakar som till exempel Kurt Björklund (ensamseglare jorden runt 3 gånger) och jag (förhållandevis erfaren havsseglare) har använt i alla år.

Den som bara kan stödja sig på teorier och saknar praktiska erfarenheter, bör inte hävda några åsikter.

För övrigt är det en alldeles utmärkt hake som jag kommer att ha god nytta av för annat ändamål i båten. Men som livlinehake går den fetbort!

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 05 sep 2011, 15:59

Brendan skrev:Den som bara kan stödja sig på teorier och saknar praktiska erfarenheter, bör inte hävda några åsikter.
Just det. Nu har du testat, du tycker inte kroken fungerar för din motorik och har vidtagit åtgärder för att minska risken att dina krokar lossnar på det lömska sättet. Då är det bra.

Nu är det några år sedan Kurt Björklund var ute och seglade, och det har hänt en del sedan den tiden. Men givetvis har jag också använt sådana livselar som dina, jag har två eller tre sådana liggande (sedan 1976-kallt eller så, i ett par permutationer). Däremot informerade jag mig om riskerna, övervägde sannolikheter och valde bort dem till förmån för den nyare, dubbelsäkrade när detta blev bekant för mig för några år sedan.
Anders S

Brendan
Diamantmedlem

Inlägg av Brendan » ons 07 sep 2011, 20:43

Sailguide när Sailguide är som bäst.

Inte hade jag reflekterat över hakarna till mina livselar sedan jag skaffade dem för 34 år sedan. Tack vare den animerade och delvis våldsamt upphetsade debatten, kom frågan i alla fall att bli ordentligt belyst.

Till skillnad från övriga tyckare gjorde jag dessutom praktiska prov och kunde jämföra olika typer av hakar och olika typer av fästen. (öglebultar, byglar, vajrar och nylonband).

Det känns bra att nu ha gjort en grundlig utvärdering och kunnat konstatera att det är de gamla, enkla brandkårshakarna som är de rätta. Med dem kan man känna sig trygg även fortsättningsvis.

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » tor 08 sep 2011, 09:32

Jag använde förr en slags skothake av typen som går att öppna under belastning. Med den jolle erfarenhet man har så är det lika viktigt för mig att kunna koppla loss mig om det skulle vara nödvändigt. Det är en nackdel med den nya kroken, det kan bli rätt svårt. Därför bör man heller inte ha den sorten som bara har en krok i en ände. Har för mig att jag läst någonstans att vissa västar har en nödkniv men jag är inte riktigt säker. Jag ställer mig även lite undrande till dom inbyggda selarna i västarna som egentligen helt förlitar sig på ett ganska klent grenband med en enkel plastkoppling. Ganska märkligt när resten är grova, dubbla remmar med kraftiga rostfria beslag. Ingenstans på land används annat än en sele som även säkrar höftpartiet.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 08 sep 2011, 13:12

SWE54 skrev:Jag använde förr en slags skothake av typen som går att öppna under belastning. Med den jolle erfarenhet man har så är det lika viktigt för mig att kunna koppla loss mig om det skulle vara nödvändigt. Det är en nackdel med den nya kroken, det kan bli rätt svårt. Därför bör man heller inte ha den sorten som bara har en krok i en ände. Har för mig att jag läst någonstans att vissa västar har en nödkniv men jag är inte riktigt säker. Jag ställer mig även lite undrande till dom inbyggda selarna i västarna som egentligen helt förlitar sig på ett ganska klent grenband med en enkel plastkoppling. Ganska märkligt när resten är grova, dubbla remmar med kraftiga rostfria beslag. Ingenstans på land används annat än en sele som även säkrar höftpartiet.
Tre krokar skall det vara, med en krok i selen, en (av två) i förankringen, det tyckeer jag också. I USA säljer man en rätt vanlig modell där kroken till selen är av lättöppnad typ, medan de andra två är av säkerhetstyp. Kanske får man problem med att uppfylla EN-normen på vår sida i så fall. Men dubbelspärrskroken och karbinhaken delar samma problem, med "last i kroken" blir det svårt att lossa. Kniv är nog lösningen i så fall.

Vad gäller grenbanden så tror jag att de mest är för att inte flytvästen skall flyta upp. Säkerhetsselen är för att hänga kvar i båten, fallskyddsselar (ramla-skydd) är de rakt inte.
Anders S

Brendan
Diamantmedlem

Inlägg av Brendan » tor 08 sep 2011, 14:03

Man bör inte fästa hakarna direkt i öglebultar, byglar eller dylikt, utan som på översta bilden i vajern (som har ett vitt plastskydd i detta fall) och som går mellan två byglar. Bilden är från 1980. Idag hade jag nog använt dyneemalina istället.

Brandkårshakar bör användas!

http://www.seniorseglarna.se/sjosakerhe ... ivlina.htm

peterh
Diamantmedlem

Inlägg av peterh » fre 09 sep 2011, 13:30

Jag vet en till som hakar upp sig ..
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » fre 09 sep 2011, 14:02

Det kan ha varit här bl.a. som jag läste om kniv i flytvästen...
http://www.blur.se/2011/07/20/race-to-mackinac-2011/

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » fre 09 sep 2011, 14:34

Anders S

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » fre 09 sep 2011, 14:46

Ja kanske det...fast en spinlock då...:)
Jag hade något liknande som satt på bilbältet i en bil jag hade en gång i tiden.
Det känns bara som om det inte är helt framme ännu med prylarna och dess funktioner.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » fre 09 sep 2011, 14:55

Jadå, till er tjänst, herrn: http://www.force4.co.uk/6430/Spinlock-- ... utter.html

(Hade du lagt ut de här i den andra tråden?)
Anders S

Skriv svar