Seglingsfilm. Vagabond 31 på slör o plattläns.

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Seglingsfilm. Vagabond 31 på slör o plattläns.

Inlägg av Guitar Nilsson » fre 01 jul 2011, 20:13

Här går det undan bitvis. 9,3 knop vid nåt tillfälle. Borde ha filmat sista biten med, då hade de jagande sjöbergen blivit rejäla och brytande. Då handstyrde jag, mest för att det var så j-a sargigt att bara åka med. Annars klarar Vagabonden och autopiloten styrningen galant även i plattläns. Jag borde ha spirat x-focken oxå, men drar mig för såna manövrer om jag inte har nån mer seglare ombord. Ångrar det extra eftersom vindriktningen var nästan lika hela tiden. Men va fan...
Vi hade motorn på, det ökade på farten en del, kanske en knop eller mindre. Hade det varit en kortare sträcka än drygt 60 nm hade jag skippat motorseglingen, men jag gillar inte den här långa överfarten så att komma fram ett par timmar tidigare var värt den diesel som vi brände. Överfarten från Öregrund till Storjungfrun tog 8,5 timme.
Det kommer en till film från Storjungfrun, filmat dan efter.
http://www.youtube.com/watch?v=M839AuYXu1I
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

tobbek
Trogen medlem

Re: Seglingsfilm. Vagabond 31 på slör o plattläns.

Inlägg av tobbek » fre 01 jul 2011, 21:10

Fin film! Att ligga i Öregrund och ha hela gävlebukten framför sig är något som många seglare tyvärr inte har känt på, tyvärr så har myten? gjort att frugan tvärvägrar, men norr om arholma så verkar seglarna(inkl fruarna) vara av ett annat virke!

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Re: Seglingsfilm. Vagabond 31 på slör o plattläns.

Inlägg av Guitar Nilsson » fre 01 jul 2011, 22:23

Ja många vänder sydvart i Öregrund. Träffade på ett Vaxholmspar som seglat typ 40 år, de skulle fortsätta nu för första gången. Det går ju att dela upp det hela också. Men är det risk att vinden vänder till nordlig 10, 12 m/sek, då mal man hela sträckan. Somliga bekommer det inte alls, de fortsätter till Sundsvall eller Ö-vik i ett svep. Men då brukar de vara kanske tre seglingskunniga ombord så två kan sova. Jag försökte nu mens frun skötte styrknappar o plotter, slörade då med seglen åt samma håll, men jag har svårt att koppla av i så pass ruffig sjö, det går inte alls.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Skriv svar