Nytt "oumbärligt" tillbehör (Batterimonitor)

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Nytt "oumbärligt" tillbehör (Batterimonitor)

Inlägg av Anders S » fre 17 jun 2011, 08:48

Jag har precis fyllt år, och fick en NASA BM1 batterimonitor i present. Denna är nu installerad och provkörd. Några intryck:

Den var tämligen lätt att montera, men en påse buntband är som vanligt alltid gångbart. Den som köper ett sådant (runt dryga tusenlappen, alltså potentiellt prisvärt jämförelsevis) bör kanske också titta efter ett skydd för shunten, ungefär som plexiskyddet för Skyllermarks säkringar. Något enklare duger säkert också, man har ingen direkt anledning att se något, som på en smältsäkring. Den medföljande kabelstumpen är (för) kort, (bara) 16 kvmm tvärsnitt och har 8 mm kabelkso i batteriändan. I mitt fall krävdes en längre, med grövre kabelskor. Den som köper (jag "gjorde själv") bör i så fall reka först, för "rätt längd")

Shunten placeras på den negativa linan, vilket jag inte gissat i förväg. Den elektrotekniska poängen med detta undgick mig (se också post av Anders Gustavsson) tills jag såg att detta innebar att man enkelt kunde spänningsmäta mer än ett batteri. På den uppdaterade modell jag har (BM1+) får man funktionen att kunna mäta spänningen på det (i mitt fall) separerade startbatteriet med en separat kabel till det batteriets pluspol (en separerad funktion från mätarens övervakning). Vilospänningen är en OK indikator på ett vilande batteri, och startbatteriet vilar normalt då man ligger still. Alltså, inte helt meningslöst. Rent installationsmässigt är det också en poäng med inkopplingen på minuspolen, man kan enkelt försäkra sig om att ingen ström smiter förbi den bank man övervakar med instrumentet, oavsett hur man kopplat på plussidan, battery brains etc.

Enligt uppgift mäter instrumentet spänning relativt belastning OCH räknar på ström in, respektive ut ur batteriet. Halvmulet dagsljus på solpanelen (40W nominellt) visade på 0.5 A in i systemet (på väl laddade batterier, NB), en enstaka diodlampa angav 0.2 A ut ur systemet - båda fullt rimliga värden. Allt avstängt, 0A (noll A) då mörkret infallit vid 22-tiden. Det förefaller alltså som att man får rimliga och tillräckligt upplösta värden för att kunna se problemen i tid.

Av ren slöhet har jag inte mätt startbatteriet sedan i höstas, det låg på 12.1 V, alltså dags att ladda. Bra att veta, lätt att göra.

Begränsningar: Shunten är nominellt på 50 mV/100A. Det betyder inte att shunten (likt en säkring) brinner upp om den överbelastas, men instrumentet lär inte hänga med på förbrukningen. 100A räcker vanligen till ankarspel, men inte till stora startmotorer eller till bogpropellrar. NASA varnar inte för problem med överlevnad på shunten på något sätt, utan påpekar att a) mätinstrumentet inte klarar att räkna rätt och b) att shunten kan bli varm, så den skall sitta fritt. Jag är inte orolig (det är en stabil shunt). Att mäta är dock att veta, och jag är inte klar över hur strömförbrukningen fördelas mellan start- och förbrukarbatteri på bogpropeller och ankarspel på min båt. En tångamperemeter för större strömmar skulle vara bra att ha.

PS: Håkan (hr Guitar) satt mig på spåret på denna produkt. Det vore trevligt att få höra något om erfarenheterna från Hannele efter litet längre tid !
Senast redigerad av 1 Anders S, redigerad totalt 0 gånger.
Anledning: Förfärlig stavning, någon eller några förtydliganden.
Anders S

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem
Inlägg: 989
Blev medlem: ons 18 okt 2006, 10:35

Re: Nytt "oumbärligt" tillbehör (Batterimonitor)

Inlägg av stangen » fre 17 jun 2011, 09:12

Tack för värdeful input om både installation och handhavande. Denna manick står på min egna önskelista.

Återkoppla gärna efter en tid när nu fått kläm på den. Förutom förbrukning över tid och status är jag tex nyfiken om detta är en apparat som kan ge info om/när batterierna bör bytas ut, om batterierna har pajjat en cell etc.

Sist, men inte minst, grattis!
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Nytt "oumbärligt" tillbehör (Batterimonitor)

Inlägg av Eilean » fre 17 jun 2011, 09:28

Jag installerade en BM-1 i syrrans båt för 4 eller 5 år sedan. Fungerar kanonbra, särskilt för linoljetyper som egentkigen tycker el i båtar är fusk och inte alls begriper hur man läser av en vanlig volt- eller amperemätare utan tror att allt är toppen när det visar 12 V. Batterierna är ju på 12 volt, vad är problemet?

Men efter en lång vintervila (de är dåliga på att underhållsladda batterierna, och ja jag har skäller ständigt på dem) tappar instrumentet kalibreringen, eller kanske rättare sagt, självurladdningen som naturligtvis inte registreras som en förbrukning av BM-1, gör att instrumentet visar konstiga värden på vårkanten när systemet dras igång. BM-1 har ju inte registrerat någon urladdning och får då inte till det när batteriet vill ha ström vid laddning men instrumentet tror i sin enfald att det är fullt.

Problemet är lätt åtgärdat, gör om kalibreringsproceduren varje vår. Går på ett kick.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Nytt "oumbärligt" tillbehör (Batterimonitor)

Inlägg av Anders S » fre 17 jun 2011, 09:49

Eilean skrev:Jag installerade en BM-1 i syrrans båt för 4 eller 5 år sedan. Fungerar kanonbra, särskilt för linoljetyper som egentkigen tycker el i båtar är fusk och inte alls begriper hur man läser av en vanlig volt- eller amperemätare utan tror att allt är toppen när det visar 12 V. Batterierna är ju på 12 volt, vad är problemet?

Men efter en lång vintervila (de är dåliga på att underhållsladda batterierna, och ja jag har skäller ständigt på dem) tappar instrumentet kalibreringen, eller kanske rättare sagt, självurladdningen som naturligtvis inte registreras som en förbrukning av BM-1, gör att instrumentet visar konstiga värden på vårkanten när systemet dras igång. BM-1 har ju inte registrerat någon urladdning och får då inte till det när batteriet vill ha ström vid laddning men instrumentet tror i sin enfald att det är fullt.

Problemet är lätt åtgärdat, gör om kalibreringsproceduren varje vår. Går på ett kick.
Jo, jag installerade ju helt nyligen (igår) och fann att BM1 stolt erbjöd mig batterier med 103 % kapacitet helt kort efter att instrumentet vaknat till liv och jag tänt en lanterna. Sedan lärde jag burken att räkna på 400 AH batteribank, inte 100. Då blev det snabbt mer trovärdiga siffror. Det jag ser (nu) som poängen är att man lätt ser momentan strömförbrukning och spänning, hela tiden. Den A- och V-meter jag haft tidigare (SUFA-panelen) har inte haft upplösning nog att visa diodlampor, lanternor och annat, denna verkar ha bättre precision. Huruvida bokföring av förbrukning och laddning stämmer eller hjälper till i den dagliga tillsynen får jag återkomma till.
Anders S

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Nytt "oumbärligt" tillbehör (Batterimonitor)

Inlägg av Eilean » fre 17 jun 2011, 10:00

Anders S skrev:Huruvida bokföring av förbrukning och laddning stämmer eller hjälper till i den dagliga tillsynen får jag återkomma till.
Jag vill nog påstå att den tveklöst gör ett bra jobb i detta avseende. Mina släktingar är mkt nöjda, de kikar på 0-100% stapeln och avgör utifrån den hur livet skall te sig framöver. Och det tycks funka fint. Sedan är ju nyttan större ju mindre insatt man är i att rätt kunna tolka digitala och noggranna V- och A-mätare.

Nu har den äntligen kommit i 24 V-version. Skall jag slå till, 89£....
Egentligen behöver jag den inte. Å så skall jag sälja. Men samtidigt....

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Inlägg: 1027
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
Kontakt:

Re: Nytt "oumbärligt" tillbehör (Batterimonitor)

Inlägg av AndersGustafsson » fre 17 jun 2011, 10:01

Jag säger bara en sak:

www.dalton.ax/battmeter :)
/Anders G

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Nytt "oumbärligt" tillbehör (Batterimonitor)

Inlägg av bosseh » fre 17 jun 2011, 10:07

Jag har också detat magiska instrument, tidigare hade jag separat volt och amp.meter men eftersom Eilean tyckte BM1 var så bra så var man ju tvungen att installera!
Det är en prisvärd och riktigt bra pryl. Mitt instrument sitter på huvudskottet så att jag alltid har stenkoll. På vintern kikar man in genom rutorna och ser: 100% laddat, det är enbart solpanelerna som underhåller batterierna vintertid och det är skönt att enkelt kunna ha koll på att batterierna hålls laddade.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Nytt "oumbärligt" tillbehör (Batterimonitor)

Inlägg av Anders S » fre 17 jun 2011, 10:32

AndersGustafsson skrev:Jag säger bara en sak:

http://www.dalton.ax/battmeter :)
Jag är en rätt så stor nörd, men inte så stor. Din?
Anders S

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Inlägg: 1027
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
Kontakt:

Re: Nytt "oumbärligt" tillbehör (Batterimonitor)

Inlägg av AndersGustafsson » fre 17 jun 2011, 10:34

Jo, min. Nu var kanske inte avsikten att alla skulle bygga, snarare att peka på att där står en hel del om teorin bakom kapacitetsmätning.

Har förresten en MK2 på gång med en display och upp till 8 givare.
/Anders G

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Nytt "oumbärligt" tillbehör (Batterimonitor)

Inlägg av Anders S » fre 17 jun 2011, 11:10

AndersGustafsson skrev:Jo, min. Nu var kanske inte avsikten att alla skulle bygga, snarare att peka på att där står en hel del om teorin bakom kapacitetsmätning.

Har förresten en MK2 på gång med en display och upp till 8 givare.
Jag är såpass med att jag förstod vad jag läste. En bra artikel och pekade ju på skillnaden mellan sampling och integrering. (Fast handlar inte behandling av ett kontinuerlgt pulståg om sampling, men med annan upplösning - eller förstod jag inte vad jag läste?) Jag anar dock att NASAN är en samplande lösning. Det grundar jag på observationerna om vad som händer och hur snabbt den (inte) reagerar då man ändrar indata (strömförbrukning). Sedan borde den (som du säger) låga effektförbrukningen antyda att den pausar tämligen ofta. Ren gissning, dock.
Anders S

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Nytt "oumbärligt" tillbehör (Batterimonitor)

Inlägg av Seawolf » fre 17 jun 2011, 19:04

Det vore intressant med erfarenheter hur olika batteritankmätare klarar att ta hänsyn till åldringen av batteribanken. Dels med, dels utan omkalibrering.
Någon som hunnit långtidsprova ännu?
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

barkbåt
Guldmedlem
Inlägg: 91
Blev medlem: sön 04 mar 2007, 21:49
Ort: Uppsala

Re: Nytt "oumbärligt" tillbehör (Batterimonitor)

Inlägg av barkbåt » sön 19 jun 2011, 11:50

Hej!
Jag har några funderingar betr BM-1. Om man har en batteribank utan startbatteri, orkar shunten strömmen vid starten av en dieselmotor?
Andra frågan är: Läste att BM-1 kan larma om spänningen går under en viss nivå under en viss tid, kan man utnyttja signalen till att bryta strömkretsen? Blir ungefär som vid Battery Brain. Kan ju vara bra om man har lämnat båten utan att stänga av huvudbrytaren.
MVH

peterh
Diamantmedlem
Inlägg: 1211
Blev medlem: tor 12 feb 2009, 13:31
Ort: göteborg

Re: Nytt "oumbärligt" tillbehör (Batterimonitor)

Inlägg av peterh » sön 19 jun 2011, 16:22

AndersGustafsson skrev:Jag säger bara en sak:

http://www.dalton.ax/battmeter :)
stiligt !!!

har du kretskort att sälja ?
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Nytt "oumbärligt" tillbehör (Batterimonitor)

Inlägg av Anders S » sön 19 jun 2011, 20:55

barkbåt skrev:Hej!
Jag har några funderingar betr BM-1. Om man har en batteribank utan startbatteri, orkar shunten strömmen vid starten av en dieselmotor?
Andra frågan är: Läste att BM-1 kan larma om spänningen går under en viss nivå under en viss tid, kan man utnyttja signalen till att bryta strömkretsen? Blir ungefär som vid Battery Brain. Kan ju vara bra om man har lämnat båten utan att stänga av huvudbrytaren.
MVH
Vad gäller shunten så bedömer jag att den kan fungera för start, men att man inte bör köpa NASA BM1 om man inte har ett dedikerat förbrukarbatteri och ett separat startbatteri. Haken är att elektroniken räknar fel då mycket ström smiter förbi. Är du nervös för att shunten skall ta stryk så är det bara att ha en separat jordledning mellan batteribank och startmotor vid sidan av den ordinarie, till resten av systemet (och aldrig mötas de två utom då du aktiverar startmotorn, strömkretsen måste slutas i plusledningen via startrelät/solenoiden) - det är inga problem att koppla så om man vill, men då blir BM1:an "bara" en strömförbruknings- och spänningsmonitor, den rullande amperebokföringen blir opålitlig. Så kan man ordna problemet med bogpropeller och ankarspel också, om man är rädd om shunten.

Sedan undrar jag om du läst rätt? Jag hittade ingen larmutgång på BM-1-mätaren. Däremot finns det en dyrare variant som heter Philippi som dels kan ha en 600A-shunt, dels har reläutgång för att bryta förbrukare. Vill du ha funktionen ihop med BM-1 kan du ordna det via en separat sensor (kylboxtillverkarna brukar sälja en spänningsvakt som tillbehör) och ett relä som bryter.
Anders S

barkbåt
Guldmedlem
Inlägg: 91
Blev medlem: sön 04 mar 2007, 21:49
Ort: Uppsala

Re: Nytt "oumbärligt" tillbehör (Batterimonitor)

Inlägg av barkbåt » sön 19 jun 2011, 23:25

Hej Anders S!
Tack för dina synpunkter.
Jag har ett startbatteri och ett förbrukarbatteri, är ingen storförbrukare, har ingen kylbox som drar ström, och de flesta lampor är LED. Hade tänkt att på sikt slopa startbatteriet och ha två fritidsbatterier som bank och ta startströmmen från denna, därför frågan om shunten.
Hade även tänkt att ha en Battery Brain för att inte förlora batterierna om jag lämnade båten med förbrukare inkopplade. När nu diskussionen om BM-1 startade, läste jag om den och i inkopplingsmanualen står att en lampa blinkar om för låg spänning (sidan 7 nederst), alltså ingen larmutgång. Tänkte man kunde utnyttja denna blinkande lampa till att via ett relä bryta strömmen.
Men: Om det är så att BM-1 kommer att visa fel efter en stor strömgenomgång (startströmmen), faller naturligtvis min idé om slopat startbatteri.
Får fundera vidare.
MVH

Skriv svar