Oxalsyra
Oxalsyra
Efter 2 år i sjön var det dags att
fräscha upp skrovet och bottenfärgen.
http://lasselundell.se/oxalsyra.html
fräscha upp skrovet och bottenfärgen.
http://lasselundell.se/oxalsyra.html
Re: Oxalsyra
Hej!
Vilken skillnad!
Jag har en fråga: var det inte ganska "rinnigt" att applicera oxalsyran med pensel, och torkade inte lösningen snabbt?
Jag lade på kaustiksoda på botten i våras, otrevligt medel att handskas med. Blandade in tapetklister i sodalösningen och detta gjorde appliceringen enkel och att det inte rann och att den satt kvar och höll fukten ganska länge. Provade du med tillsats av tapetklister till oxalsyran?
MVH
Tollef
Vilken skillnad!
Jag har en fråga: var det inte ganska "rinnigt" att applicera oxalsyran med pensel, och torkade inte lösningen snabbt?
Jag lade på kaustiksoda på botten i våras, otrevligt medel att handskas med. Blandade in tapetklister i sodalösningen och detta gjorde appliceringen enkel och att det inte rann och att den satt kvar och höll fukten ganska länge. Provade du med tillsats av tapetklister till oxalsyran?
MVH
Tollef
Potatismjöl?
Nej jag tycker inte det behövs "tillsatser".
Vattnet är mättat med oxalsyran och blir då lite tjockflytande.
Men knepen är många och lösningarna fler.
Detta är min metod som jag praktiserat både privat och under en kort perid som småbåtsvarvsarbetare.
Vattnet är mättat med oxalsyran och blir då lite tjockflytande.
Men knepen är många och lösningarna fler.
Detta är min metod som jag praktiserat både privat och under en kort perid som småbåtsvarvsarbetare.
Oxalsyra och potatismjöl?
Låter som osockrad rabarberkräm, typ.
Man kanske skulle prova det?
Alla borde ha skägg
Man kan lägga rabarber på en båt oxå.Peter_K skrev:Oxalsyra och potatismjöl?
Jag brukar köpa oxalsyran i pulverform från apoteket i Finland. Gummihandskar och skyddsglasögon tar jag på mig. Sedan tar jag en lämpligt stor svamp som jag väter/fuktar med vatten. Därefter tar jag vanligt diskmedel (Fairy). Yes i Sverige går lika bra. Påför diskmedlet direkt på svampen och outspätt. Efter det strör jag lite oxalsyrapulver på svampen och svabbar med svampen. Diskmedlet gör att det blir en lämplig smörja som lätt täcker och hålls kvar på glasfiberytan. Och vips så har man igen en vit båt. Har även använt samma metod med en s.k. Blåpiga av plast (en svamp med skaft). Det går bra och snabbt för stora ytor då hela båtsidorna skall behandlas. Sedan är det ju enkelt att tvätta bort diskmedlet och oxalsyran. Borttvättandet går snabbt och bra t.ex. med en s.k. bussborste med långt skaft som ansluts på vattenslangen.
Det kan löna sig att polera och med vax skydda rostfria, syrafasta och aluminiumföremål på däcket som kan komma i kontakt med oxalsyran. De kan missfärgas. Detta trots att oxalsyran ju är en av de snällaste syrorna.
Samma blandning har jag använt på teakdäck och effekten är lika förunderligt bra även där.
Minne
Det kan löna sig att polera och med vax skydda rostfria, syrafasta och aluminiumföremål på däcket som kan komma i kontakt med oxalsyran. De kan missfärgas. Detta trots att oxalsyran ju är en av de snällaste syrorna.
Samma blandning har jag använt på teakdäck och effekten är lika förunderligt bra även där.
Minne
Vart hittar man oxalsyra i Sverige? Pris ?
Hur mycket behöver man till däcket på en 33 fotare ca?
Mvh Thommy
Mvh Thommy
Mvh Thommy Fortissimo NR 6.
4 års renovering och ändå kan man inte se slutet... man kan dock njuta av resultatet av det som är klart.
4 års renovering och ändå kan man inte se slutet... man kan dock njuta av resultatet av det som är klart.
Jag använder också oxalsyra vid behov, ungefär så som Minne beskriver.
Men man kan faktiskt göra jobbet, fast med lite svagare verkan, med hjälp av en halv Citron också, alternativt citronsyra. Man tar alltså en citron, delar den, häller på några droppar Yes, och gnuggar sen den gulnade skrovytan med Citronen. Inga handskar mm behövs.
Men man kan faktiskt göra jobbet, fast med lite svagare verkan, med hjälp av en halv Citron också, alternativt citronsyra. Man tar alltså en citron, delar den, häller på några droppar Yes, och gnuggar sen den gulnade skrovytan med Citronen. Inga handskar mm behövs.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "
Du bör kunna hitta oxalsyra i välsorterade färg/kemikalieaffärer. När vi blandade senast blaskade vi på rejält och löste väl upp ett par dl pulver i en hink. Det brukar stå på burken (10 %-lösning)speed295 skrev:Vart hittar man oxalsyra i Sverige? Pris ?
Mvh Thommy
En lösning för den som inte hittar oxalsyra i affären är fälgtvätt från Biltema. Aktiva komponenten i den är oxalsyra. http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Tvatt- ... rengoring/# och kolla sedan under "dokument" så ser du databladet. et blir förstås dyrare än om man blandar själv, men räknar man in gummihandskarna och skyddsglasögonen (det bör man kanske) kanske det går mer jämnt upp. Till ett helt däck blir det dyrt.
Anders S