Släpjolle

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Martin Fredin
Guldmedlem
Inlägg: 74
Blev medlem: tis 18 aug 2009, 17:57

Släpjolle

Inlägg av Martin Fredin » tis 14 jun 2011, 14:22

Jag funderar på att köpa en släpjolle en Suzumar 230 samt en suzuki 2.5 hk minsta motorn är hälften lättare än en 4 hk .

Båten lär ju inte bli största fartvidundret men duger det till att busa runt med ungarna och ha kul eller behövs en större motor.

Ge mig gärna era synpunkter
Maxi Racer SWE 303 / Dehler 32 2011

Användarvisningsbild
matz
Diamantmedlem
Inlägg: 250
Blev medlem: fre 03 feb 2006, 17:56

Re: Släpjolle

Inlägg av matz » tis 14 jun 2011, 15:42

att busa runt med ungarna och ha kul eller behövs en större motor....köp en större motor..myckè större!

DanneL
Trogen medlem
Inlägg: 12
Blev medlem: mån 11 sep 2006, 10:11

Re: Släpjolle

Inlägg av DanneL » tis 14 jun 2011, 16:00

Vi har en gummijolle på 2,3 m med en Minn Kota 30 elmotor. 50 Ah batteri (12 kg). Det tycker grabben (8 år) är skitkul. Efter en timmes motorgång på max halvfart så får han slå av motorn och ro resten av dagen. Min förhoppning är att den hopfällbara segelkajaken i jämförelse med gummibåten ska upplevas som ett fartvidunder...

Användarvisningsbild
Mr Sailman
Diamantmedlem
Inlägg: 250
Blev medlem: mån 25 maj 2009, 08:18
Ort: Öresund

Re: Släpjolle

Inlägg av Mr Sailman » tis 14 jun 2011, 16:26

Har en 280 lång gummijolle med uppblåsbar V-botten, på den hänger jag en 4/5-hästars Tohatsu 2-takt.
Det går inte att komma upp i planing med den, inte ens med bara ett barn ombord. Med 2 vuxna marschfart ca 4 knop.

Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem
Inlägg: 954
Blev medlem: fre 18 nov 2005, 20:43
Ort: Västkusten

Re: Släpjolle

Inlägg av S-B A-son » tis 14 jun 2011, 16:34

Vi har en Suzumar 230 med en Honda BF 2.3.

Den planar INTE med bara mig ombord, fast jag är kanske inte riktigt lätt, hrrrm, om man säger så. Om jag skall tro något så är det tveksamt om den planar med några ungar ombord. Fast planing var absolut ingen parameter för oss. Lätt motor och möjligt att stuva båten på fördäck i uppblåst skick och att den skall rymma tre personer var våra parametrar.
Suz Alvö resized anonym.JPG
Planar inte med 2.3 hp
Vi är nöjda!

mvh Sven-Barry

Martin Fredin
Guldmedlem
Inlägg: 74
Blev medlem: tis 18 aug 2009, 17:57

Re: Släpjolle

Inlägg av Martin Fredin » tis 14 jun 2011, 17:00

Vad händer om man går upp till en 265 och hänger på en 6 hästars ny snurra blir det bättre lekfaktor då.
Skulle vara kul om den gick upp i plan i alla fall.
Maxi Racer SWE 303 / Dehler 32 2011

Användarvisningsbild
Schvidja
Diamantmedlem
Inlägg: 423
Blev medlem: ons 29 nov 2006, 16:54

Re: Släpjolle

Inlägg av Schvidja » tis 14 jun 2011, 17:52

Jag har en 2,4m gummibåt med 4hk evinrude, den planar med barn eller med mig ensam men man måste ha en bra innerbotten och en rejäl köl så att det släpper. Är man flera så planar den inte.
Ska man vara säker på planing så måste man ha en större motor men då får man också släpa på en tyngre motor. Att packa en 20kg motor i båten har inte känts bra.I vår familj har intresset att bränna omkring med gummibåt avtaget och nu ror de mest. Jag funderar på att lämna jollen hemma i sommar för jag tycker den mest är i vägen då vi seglar och packar man ned den i båten så lär den inte komma fram överhuvudtaget.

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Inlägg: 1027
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
Kontakt:

Re: Släpjolle

Inlägg av AndersGustafsson » tis 14 jun 2011, 19:53

Nu vill jag inte spilla smolk i glädjebägaren, men jag hoppas att ni hör till de som inpräntar gott sjömanskap i sina knoddar. Jag ogillar synnerligen ungar som kör som dårar bland ankrade och förtöjda båtar.....
/Anders G

Ridax
Diamantmedlem
Inlägg: 732
Blev medlem: mån 26 jul 2010, 14:19
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Släpjolle

Inlägg av Ridax » tis 14 jun 2011, 21:18

Varför inte en Walker bay 8 med segelkit så kan barnen öva jollesegling i vikarna. Har en men jag gillar inte så mycket att släpa så det har mest blivit lite segling hemma. Funderat på att sälja den på blocket då jag börjar få ont om plats i sjöboden.

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Släpjolle

Inlägg av bosseh » tis 14 jun 2011, 21:29

Om vikarna fylldes med personer som DanneL och Ridax skulle mycken irritation försvinna.
--
Ursäkta en dum fråga, men varför denna enorma förtjusning över gummibåtar? Jag har haft/använt ett flertal och jag tycker de är otympliga, hopplösa att ro, tungdrivna, ömtåliga och kortlivade. Visst kan man packa ihop dem inför en längre översegling men är det någon någonsin släpper ur luften? Jag vill ha en hardcore jolle, gärna Walker Bay med segel. Är jag hopplöst omodern?

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Släpjolle

Inlägg av Eilean » tis 14 jun 2011, 23:24

AndersGustafsson skrev:Nu vill jag inte spilla smolk i glädjebägaren, men jag hoppas att ni hör till de som inpräntar gott sjömanskap i sina knoddar. Jag ogillar synnerligen ungar som kör som dårar bland ankrade och förtöjda båtar.....
Kan bara instämma! Moppar hemma på knuten kan jag stå ut med. Men inte i naturhamnen.

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Släpjolle

Inlägg av Eilean » tis 14 jun 2011, 23:25

bosseh skrev:..... Är jag hopplöst omodern?
Ja.
Men destå klokare.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Släpjolle

Inlägg av Anders S » ons 15 jun 2011, 07:01

Vi har seglat många år med en hård jolle (Pioner 8) med en Shipman (på rufftaket eller på släp) och sedan med den i dävertar på nästa båt. Det är trevligt och "klassiskt" och så att ha jollen till hands direkt, och visst ror en hård jolle bättre än en gummibåt, men det är rackarns opraktiskt på långa pass utomskärs. Nu har vi en Honwave som är 2.6 meter med V-botten och som är uppblåsbar i ett stycke. Denna blåser vi upp i skärgården och stuvar inför överseglingar, om så bara till Skagen. Det finns god plats på fördäck för den, vi lyfter den med spinnakerfallet, det kan man göra hjälpligt, även ensam. Motor: en Yamaha 2-hästare, tvåttakt. Jag köpte en dunk alkylatbensin för två år sedan (fem liter, det är fortfarande kvar i den).

Första säsongen testade vi med en femhästars Yamaha, som precis klarar av att plana jollen med en (mycket) vuxen ombord, men inte med två normalt smärta individer. Magisk gräns, strax över 100 kg. Under det, inga problem, på den jollen och med den motorn. Nöjet och extrakostnaden med den tyngre motorn motiverar INTE att ta med den, i mitt tycke. Med en 11-åring ombord, som ser en timme i viken för motor som en höjdpunkt på dagen kanske t o m jag tänkt om, men då gäller det ju som sagt att ta hänsyn.

Kanske, kanske kommer det detta året att bli något av den optimistrigg jag måttat på som alternativ framdrivning. Mastfot och sidosvärd i ett paket, fastsatt med remmar, roder på akterspegeln - prototypen börjar ta form.
Anders S

Gaidin
Diamantmedlem
Inlägg: 336
Blev medlem: mån 12 apr 2010, 15:07

Re: Släpjolle

Inlägg av Gaidin » ons 15 jun 2011, 09:32

DanneL skrev:Min förhoppning är att den hopfällbara segelkajaken i jämförelse med gummibåten ska upplevas som ett fartvidunder...
Den här blev jag nyfiken på! Vad är det för något?

Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem
Inlägg: 954
Blev medlem: fre 18 nov 2005, 20:43
Ort: Västkusten

Re: Släpjolle

Inlägg av S-B A-son » ons 15 jun 2011, 09:50

Gaidin skrev:
DanneL skrev:Min förhoppning är att den hopfällbara segelkajaken i jämförelse med gummibåten ska upplevas som ett fartvidunder...
Den här blev jag nyfiken på! Vad är det för något?
Jag blev också nyfiken. Kanske en riggad Klepper?

mvh Sven-Barry

Skriv svar