LYS bort, SRS in?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

LYS bort, SRS in?

Inlägg av Guitar Nilsson » tis 31 maj 2011, 13:54

Vad är SRS? Vi har en klubbsegling en gång om år, tre båtar brukar delta, jag ingår inte i den skaran. Läste inbjudan nyss, det stod bla så här:
"LYS-tal finns inte längre utan det är SRS-tabellen för 2011 som gäller".
Jag är väl den enda som aldrig hört talas om detta? Finns Vagabond 31 med i detta SRS? :o
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Re: LYS bort, SRS in?

Inlägg av toaen » tis 31 maj 2011, 14:05

Va inte orolig Håkan. Här finns en till.
Jag har inget LYS-tal på min båt, men väl ett SXK-tal.

tommy
thallatha(alfakrull)hotmail.com

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » tis 31 maj 2011, 14:13

Googlade lite alldeles själv och hittade ett RSR-tal som var det samma som Vagabondens LYS-tal; 1,07. Så det kändes inte särskilt nytt.
http://www.ssf.se/tk/SRS/tabell_detalj.asp?3406

Jag kommer aldrig att fatta vitsen med att tävla med något så långsamt som segelbåtar. Man seglar för att slippa allt annat jordiskt som bara går ut på att allt ska gå fort så ini helvete.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Polypen
Trogen medlem

Inlägg av Polypen » tis 31 maj 2011, 15:38

Härlig kommentar där, Guitar Nilsson!

Man seglar ju för att få ro!

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Inlägg av toaen » ons 01 jun 2011, 07:37

Guitar Nilsson skrev:Googlade lite alldeles själv och hittade ett RSR-tal som var det samma som Vagabondens LYS-tal; 1,07. Så det kändes inte särskilt nytt.
http://www.ssf.se/tk/SRS/tabell_detalj.asp?3406

Jag kommer aldrig att fatta vitsen med att tävla med något så långsamt som segelbåtar. Man seglar för att slippa allt annat jordiskt som bara går ut på att allt ska gå fort så ini helvete.
Det finns några udda människor som bara MÅSTE tävla och i allt och så finns det såna som jag, som fullständigt saknar tävlingsinstinkt.

Jag har, mig veterligt, bara seglat om två båtar i hela mitt liv. Dessutom med min gamla Storfidra - LYS 0,91.

Första gången var när jag seglade "hem" den från Kåge/Haparanda till Stockholm :mrgreen:
Låg och väntade på broöppning i södra delen av Väddö Kanal. Det var ett antal båtar. När jag kom ut på öppnare vatten söder om kanalen gick jag upp i vind och hissade storseglet. En av båtarna hissade storseglet på i det närmaste plattläns. Jag kom en bra bit efter. När jag hissat seglet och rullat ut genuan, skar jag lite ner mot båtarna framför och seglade så småningom ikapp båten närmast framför. Det var troligtvis pappan och två pojkar runt 10-årsålden. Det var ingen långköllad trög koster, utan en båt med lite mera kappseglinsstuk. Det var pojkarna som seglade.

När jag kom upp jämsides med dem och pappan fick se mig. Jag nästan hörde hur han tänkte; "bli omseglad av en storfidra - nej aldrig i livet". Det blev fart på honom och han röjde och ställde, och snart såg jag bara akterspegeln försvinna all längre söderut.

Sen seglade jag ikapp ett par segelbåtar några dar senare vid Grinda med samma storfidra, men det är en annan historia och den får vi ta vid ett senare tillfälle eller kanske aldrig. :wink:

Efter det vet jag inte om jag seglat ikapp en enda båt. Vi kan ju skylla på att jag seglar allt för lite. Fast min fru tycker jag seglar för mycket!? :?

Ridax
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Ridax » ons 01 jun 2011, 10:55

toaen skrev:När jag kom upp jämsides med dem och pappan fick se mig. Jag nästan hörde hur han tänkte; "bli omseglad av en storfidra - nej aldrig i livet". Det blev fart på honom och han röjde och ställde, och snart såg jag bara akterspegeln försvinna all längre söderut.

:D
Sen seglade jag ikapp ett par segelbåtar några dar senare vid Grinda med samma storfidra, men det är en annan historia och den får vi ta vid ett senare tillfälle eller kanske aldrig. :wink:
A -> B :twisted:

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Inlägg av toaen » ons 01 jun 2011, 11:33

Ridax skrev:
toaen skrev:När jag kom upp jämsides med dem och pappan fick se mig. Jag nästan hörde hur han tänkte; "bli omseglad av en storfidra - nej aldrig i livet". Det blev fart på honom och han röjde och ställde, och snart såg jag bara akterspegeln försvinna all längre söderut.

:D
A -> B :twisted:
Jag är lite trög i "fattan", så nu får du förklara dig.

Sån där bokstavsräkning har jag aldrig förstått mig på.

Skulle visserligen kunna fråga mina döttrar som bägge är Dr i numerisk analys (vad katten det nu är för något), men dom brukar aldrig vilja svara mig på hypotetiska frågor.

Jag hade en gång en båt. En L32;a med segel och kort ruff och utvändig järnköl. L32;an undervattenskropp är ju som en cirkelbåge. Jag frågade en gång den ena dottern."Om jag kommer seglandes på slören i 6 knop och råkar segla på ett skär som sluttar jämt och fint upp ur vattnet och det är en massa tång och sly på skäret under vattenytan. Hur långt upp kommer jag då. Båten väger 6,5 ton" Det ville hon inte svara på. Hon tyckte att jag skulle prova. Såna döttrar och dem gör man allt man kan för.

Anledningen till frågan var att jag hade kommmit från Eggegrund sent en kväll och skulle in till Öregrund. Det var kolmörkt. Såg den ena gröna inseglingslyktan, men inte den andra som man skall ha över ens. Fyrar brukar ju alltid dyka upp så småningom, även om det i bland tar längre tid än vad man själv tycker. Till slut var jag otrevligt nära ett av skären på utsidan hamninloppet. Girade styrbord och gick in i hamnen utan att se den andra gröna lycktan. När jag kollade var lampan troligtvis trasig. Den lyste i varje fall inte.
Bilagor
MEDIUM04.JPG

nilsnobbing
Platinamedlem

Inlägg av nilsnobbing » ons 01 jun 2011, 11:58

"Jag kommer aldrig att fatta vitsen med att tävla med något så långsamt som segelbåtar. Man seglar för att slippa allt annat jordiskt som bara går ut på att allt ska gå fort så ini helvete."

Fantastiskt rolig kommentar. Ställer mig helt på din sida!

//N.N

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » ons 01 jun 2011, 15:14

Ja det är ju en klart sund inställning.
Men det är egentligen så att det är dom som faktiskt tar det med godan ro som är dom udda, flertalet människor är fruktansvärt tävlingsinriktade... :wink:
Sen kappseglar man ju inte för att det går så "fort" utan för att det är stora utmaningar, strategi och taktik, väder och vatten...
Vill man åka fort får man köra motordrivet...
Hade du, Håkan, haft en Vagabondkompis att segla med så hade dina horn växt ut dom med... :twisted:

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Inlägg av toaen » ons 01 jun 2011, 15:53

SWE54 skrev:Ja det är ju en klart sund inställning.
Men det är egentligen så att det är dom som faktiskt tar det med godan ro som är dom udda, flertalet människor är fruktansvärt tävlingsinriktade... :wink:
Sen kappseglar man ju inte för att det går så "fort" utan för att det är stora utmaningar, strategi och taktik, väder och vatten...
Vill man åka fort får man köra motordrivet...
Hade du, Håkan, haft en Vagabondkompis att segla med så hade dina horn växt ut dom med... :twisted:
Du har nog rätt till en hel del.

Dessutom har jag märkt att det är betydligt svårare att segla optimalt när det nästan inte blåser alls. Skulle tro att under de förhållanden det ger ganska stora skillnader mellan en skicklig seglare och tex mig :wink:

Som tur är har man en udda båt, så jag behöver inte bli frestad att kappsegla. Å andra sidan så har jag ett par kompisar som har samma LYS-tal som mitt SXK-tal som är samma som det norska LYS-talet som finns dokumenterat för båten.
Har funderat på en pretationslös kappsegling mellan de tre båtarna. Bara för att testa. Jag har definitivt den sämsta segelbåten, men jag är ganska säker på att jag inte hade kommit sist vid en sån segling. fast man kanske skulle seglat "banab minst tre gånger och bytat båt mellan gångerna.

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem

Inlägg av T » ons 01 jun 2011, 16:33

Guitar Nilsson skrev:....
Man seglar för att slippa allt annat jordiskt som bara går ut på att allt ska gå fort så ini helvete.
Och ändå håller du på och trasslar med dina dubbla försegel, saxar och drar i cunningham och uthal och vad mer du berättat. Du anser att din båt går snabbare på plattläns än om du skär.. osv..
Varför bryr du dig om sånt? Om du inte vill att det ska gå fort?

Själv är jag nog tvärtom även fast jag slutat kappsegla. Det är en del av nöjet, att skota och trimma och få båten att gå så fort som möjligt. Fast egentligen tänker jag inte så mycket på det, det går automatiskt, man tittar på seglen och trimmar och drar lite här och där utan att fundera så mycket men framför allt styr man, kollar telltails och vågor och seglar effektivt.

Visst seglar man för att få ro.. men även för att slippa ro, när vinden har dött ut på kvällskvisten..

:o
/T

PC
Platinamedlem

Inlägg av PC » ons 01 jun 2011, 17:33

"Jag kommer aldrig att fatta vitsen med att tävla med något så långsamt som segelbåtar. Man seglar för att slippa allt annat jordiskt som bara går ut på att allt ska gå fort så ini helvete."

Fantastiskt rolig kommentar. Ställer mig helt på din sida!
Javisst er det derfor man seiler. Men mange seilere (alle jeg kjenner personlig) er opptatt av å seile fort.
Selv er jeg veldig rolig og generelt lite konkurranse-innstilt. Men på onsdagsregattaene kommer det frem. Vi har havn et stykke fra seilforeningen og pleier å legge båten der etter målgang, for så å kjøre bil ned til klubbhuset. Den bilturen går også hardt. Vi kjører ulike gater og jeg prøver alltid å slå skipperen frem til klubbhuset. Det er ikke ofte bilen kjøres hardere ut av kryssene (og på så kald motor, men til og med slike hensyn settes til side...)

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » sön 05 jun 2011, 18:05

T skrev:
Guitar Nilsson skrev:....
Man seglar för att slippa allt annat jordiskt som bara går ut på att allt ska gå fort så ini helvete.
Och ändå håller du på och trasslar med dina dubbla försegel, saxar och drar i cunningham och uthal och vad mer du berättat. Du anser att din båt går snabbare på plattläns än om du skär.. osv..
Varför bryr du dig om sånt? Om du inte vill att det ska gå fort?

Själv är jag nog tvärtom även fast jag slutat kappsegla. Det är en del av nöjet, att skota och trimma och få båten att gå så fort som möjligt. Fast egentligen tänker jag inte så mycket på det, det går automatiskt, man tittar på seglen och trimmar och drar lite här och där utan att fundera så mycket men framför allt styr man, kollar telltails och vågor och seglar effektivt.

Visst seglar man för att få ro.. men även för att slippa ro, när vinden har dött ut på kvällskvisten..

:o
/T
Det är inte trassligt med dubbla försegel, det är helt suveränt. Genua är överlägset i undanvindar, självslående överlägset på kryss, och inne i smala skärgårdsleder. Och cunningham osv, det är väl fint att få balans. Det är väl en sorts kappsegling kanske. Det jag nog tycker är konstigt med kappsegling är att man måste segla en viss bana. Jag vill bestämma vart jag sak segla i samma sekund som jag lägger om rorkulten åt andra hållet. I går stack jag ut och hissade på när det blåste ungf 15 m/sekunden. Härligt, enär det var värsta värmeböljan också. X-fock o två singelrev av egen konstruktion, sen var det bara att åka, både med och mot vinden.

Skriv svar