Allt för Sjön båtmässan - vad finns det att se?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem
Inlägg: 989
Blev medlem: ons 18 okt 2006, 10:35

Allt för Sjön båtmässan - vad finns det att se?

Inlägg av stangen » tis 08 mar 2011, 10:15

Smiter från jobbet tidigt idag till båtmässan var det tänkt.

Någon som varit där? Och upptäckt något bra? Att titta på, att köpa?
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Allt för Sjön båtmässan - vad finns det att se?

Inlägg av Eilean » tis 08 mar 2011, 10:54

Lämna gärna en recension - tvekar om det ät värt mödan att ta sig dit...

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem
Inlägg: 1094
Blev medlem: tis 09 aug 2005, 16:00
Ort: Kungshamn

Re: Allt för Sjön båtmässan - vad finns det att se?

Inlägg av toaen » tis 08 mar 2011, 11:35

Det fanns en länk på MG med ett bildspel. http://www.youtube.com/watch?v=GgR5UrfT ... detailpage
Han hade ju fått med mycket. Men för min del var inget av det han visade speciellt intressant. Kanske då förutom "Ankbåten" flytande bastu eller vad det nu va för nåt.
new_001.jpg
Besökte mässan igår - måndag. Gick in i den ingången som man kommer direkt in i B-hallen. En rask promenad på styvt 5 minuter så var B-hallen avklarad. Alla plastbaljor och aluminiumbåtar som fanns drog intet till sig mitt intresse - som vanligt.

I A-hallen fanns det - förutom Ankbåten, som man ju höjde ögonbrynen åt - egentligen bara två båtar som såg intressanta ut, enligt mitt sätt att se. En gammal hederlig snipa i plast. En kopia/avgjutning av en gammal fin träbåt.
new_002.jpg
Den båten som jag tyckte va mest intressant var naturligtvis en vacker och inte allt för stor segelbåt. Resten av de utställda båtarna var väl inget som gjorde nått större intryck på mig.
xxxxIMG_0720.jpg
Det är väl tur att det finns olika tycken och smak och att alla inte är som jag. Då skulle det bara finnas segelbåtar som tål att gå på grund med, :wink:

Jag är ju i stort sett en fri man och rår mig själv - åtminstone till en viss del. Att gå på båtmässan på helgen skulle jag inte kunna tänka mig. Med den folkskygga läggning jag har :? skulle jag nog nästan inte orka titta på nåt.

Idag -tisdag, skall jag ägna åt träbåtarna och tillbehör i C-hallen och att lyssna på några föredrag hos kryssarklubben. Det föredraget jag av en tillfällighet hamnade mitt uppe i igår, handlade om skärgården mellan Piteå och Haparanda och var en liten nostalgitripp för mig efter min segling där 2004.
'
Kopierade programmet för idag http://www.sxk.se/verksamhet/cafepakryss-2011.pdf
För resterande dagar finns att läsa i den länkade sidan. Föredragen är ju i all enkelhet och man kan ju välja några som man har speciellt intresse
av
Tisdagen den 8 mars
12.00 Höga Kusten
Erik Nyström kommer från Norrland och har seglat sträckan Stockholm- Norrbotten 30 gånger. Här visar han bilder och berättar om Höga kusten.
12.30 Kulturseglingar ostvart
Bjarne Kevin, funktionär i Kryssarklubben och eskaderledare, berättar om kulturen i Öster.
13.00 Brandkunskap
Bo Hermansson berättar om brandsäkerhet ombord. Bo är säkerhetsbesiktningsman i SBU och har ett förflutet som båtchef i Kustartilleriet och utbildad av Räddningsverket
13.30 Museiföreningen Sveriges Fritidsbåtar verkar för att vårda, visa och bevara den Svenska fritidsbåtskulturen
Pierre Dunbar, ordförande i föreningen, berättar om arbetet i föreningen.
14.00 Segla 24-timmars
Kim Malmgren, ingår i 24-timmarskommittén och är en av funktionärerna bakom 12-tim ensamseglingen. Han pratar om vad det hela går ut på, vilka mål har seglingen samt lite tips om hur man gör.
14.30 Kulturseglingar ostvart
Bjarne Kevin, funktionär i Kryssarklubben och eskaderledare, berättar om kulturen i Öster.
15.00 Förtöjning
Björn Green, en av våra författare till Stockholmskretsens ”Tusen tips” ger dig råd om förtöjning.
15.30 Jungfrukusten
Erik Nyström kommer från Norrland och har seglat sträckan Stockholm- Norrbotten 30 gånger. Här visar han bilder och berättar om kuststräckan mellan Gävle - Sundsvall
16.00 Låga Kusten
Erik Nyström kommer från Norrland och har seglat sträckan Stockholm- Norrbotten 30 gånger. Här visar han bilder och berättar om kuststräckan mellan Umeå - Piteå
16.30 Kulturseglingar ostvart
Bjarne Kevin, funktionär i Kryssarklubben och eskaderledare, berättar om kulturen i Öster
17.00 Skärgårdsstiftelsen- under 52 år för din skull
Stiftelsen bildades 1959, och ombildades 1998. Ändamålet är att med donerande och förvärvade fastigheter som grund verka för att bevara Stockholms skärgårds egenart, naturvärden och landskapsbild och samtidigt främja friluftsliv, kultur, rekreation och turism.
17.30 Landström och jordfelsbrytare
Magnus Sterky, ledamot i Kryssarklubbens Båttekniska nämnd, berättar om landström med jordfelsbrytare och lokal båtjord – utan korrosion och isolertransformatorer
18.00 Väder och internet
Hur använder man Internet på bästa sätt ombord? Vilka vädersajter är av intresse? Hur bygger man upp sitt surfande för att undvika de värsta fallgroparna? Anders Ljungkvist som är seglande meteorolog ger tips och synpunkter.


Nu skall jag strax åka till mässan
tommy
thallatha(alfakrull)hotmail.com

Polypen
Trogen medlem
Inlägg: 21
Blev medlem: sön 25 jan 2009, 20:21

Re: Allt för Sjön båtmässan - vad finns det att se?

Inlägg av Polypen » tis 08 mar 2011, 16:13

Håller med toaen... Finns inte mycket att bli exalterad över i vare sig A-hallen eller B-hallen. Vill man kika på ett bra utbud av seglare så är det höstmässorna i Stockholm som gäller.

I C-hallen var det som vanligt. Två varv runt och man såg att det var i princip samma grejer som förra året, och förra året. Några få utställare hade bytt plats med varandra ;-)

Om du inte ska klämma och känna på något speciellt där på mässan så tycker jag att det ger mer att bläddra i PX eller PB!

Det positiva är i alla fall att längtan till vår och varmare väder gjorde sig påmint där och tittar man ut genom fönstret nu så ser man att det är på gång :D

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem
Inlägg: 989
Blev medlem: ons 18 okt 2006, 10:35

Re: Allt för Sjön båtmässan - vad finns det att se?

Inlägg av stangen » ons 09 mar 2011, 10:32

Starkaste intrycket är väl att Allt för sjön blivit mer av motorbåtsmässa. De får segelbåtarna stod i ett hörn av A-hallen. Drömbåten Arcona 340 räddade den delen av dagen. Jisses vilken båt. RS jollarna har ett fantastiskt utbud av olika jollar med olka riggning. Oömma, enkla och säkert roliga att segla. Hoppas de får fäste bland ungdomar. Campus nya båt hade en spännande lösning på kombinerat peke/stege. Borde finnas marknad för detta bland dem som inte vill ha en fast monterad brygga där framme a la Båtsystem utan något smäckert man kan vika ut när det behövs, och vika in när den inte behövs.

Större delen av A-hallen och numer hela B-hallen var motorbåtsland. I B-hallen rymdes ju tidigare jollar och träbåtarna där jollarna nu skymdes av drinkpalatsen och träbåtarna var undanskuffade bakom de radiostyrda segelbåtarna i C-hallen.

Trender på tillbehörstorget... Nja. Inga kioskvältare direkt. Massor av mer moderiktiga kläder än på åratal, tonvis med tillbehör för att få båten bli mer lik ditt vardagsrum (kuddar, espressobryggare, snacksskålar, gardiner...). Inom kort lär vi få se finlandiasoffor och glasbord :)
Mer LED, allt ljus är numer LED. En gucka från USA som stoppade småläckor verkade smart (men kladdig).

Ändå kul. Alltid kul - liksom startskottet på säsongen.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

jofred
Diamantmedlem
Inlägg: 241
Blev medlem: tis 17 okt 2006, 03:30

Re: Allt för Sjön båtmässan - vad finns det att se?

Inlägg av jofred » fre 11 mar 2011, 06:38

Blev lite sugen på en Tohatsu Sailpro 6hk utombordare. Fem ampers laddning, växelreglage på framsidan (äntligen), extra lång rigg (bra när vaxholmsbåtarna kommer) och lägre utväxling för att kunna driva segelbåtar. 16.200:- i mässpris var där emot inte så lockande.. Går att få hem från England för lite över 14.000:-.

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem
Inlägg: 1094
Blev medlem: tis 09 aug 2005, 16:00
Ort: Kungshamn

Re: Allt för Sjön båtmässan - vad finns det att se?

Inlägg av toaen » lör 12 mar 2011, 10:50

Då var båtmässan i Stockholm avklarad för min del. Brochyrerna sparade eller kastade och sen har jag "ljugit ihop" lite om mina besök på "Allt för sjön" här. http://thallatha.blogspot.com/2011/03/a ... -2011.html

tommy
thallatha(alfakrull)hotmail.com

ole
Diamantmedlem
Inlägg: 220
Blev medlem: ons 13 sep 2006, 22:59
Ort: ole

Re: Allt för Sjön båtmässan - vad finns det att se?

Inlägg av ole » tis 15 mar 2011, 19:37

Den vackra segelbåten är antagligen Scangaard 21. Jag gissade på ett
annat forum att det ville vara den vackraste båten på mässan..........

http://www.humansea.se/Scangaard.htm
ole

Skriv svar