båtmarknaden

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
omega
Diamantmedlem
Inlägg: 699
Blev medlem: tor 25 mar 2004, 09:01
Ort: trollhättan

båtmarknaden

Inlägg av omega » ons 12 jan 2011, 20:51

Har ni någon koll på om det säljs några båtar,verkar som många annonser ligger kvar länge kanske kommer det igång nu till våren
//Johan

Användarvisningsbild
consensus
Diamantmedlem
Inlägg: 599
Blev medlem: tis 04 jan 2005, 21:34
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: båtmarknaden

Inlägg av consensus » fre 14 jan 2011, 14:41

Nog säljs det båtar alltid, personligen är jag båtlös för tillfället.

Jag kanske personifierar den typiske båtköparen idag, då jag är oerhört försiktig med min eventuella nyinvestering. Det känns som att även kvalitetsbåtarna är mycket svårsålda och jag har ingen lust att lägga ut familjeförmögenheten på något som senare inte går att realisera till kanske mer än 75%.

Tyvärr börjar fritidsbåtmarknaden alltmer likna personbilsmarknaden, från att tidigare varit mer jämnbördig med fastighets- och fritidshusmarknaden. Värdeminskningen börjar bli påtaglig. Dessutom har de löpande kostnaderna skenat iväg, vilket gör båtlivet alltmer till en rikemanshobby (speciellt när någon annan tar hand om ens ögonsten).

Digiloo
Platinamedlem
Inlägg: 127
Blev medlem: tis 07 dec 2010, 19:08

Re: båtmarknaden

Inlägg av Digiloo » fre 14 jan 2011, 18:47

Börjar man räkna på vad en större båt kostar per år bara i driftskostnader inser man snart att det är vansinne det man håller på med.

Kanske är det hanterbart tycker man. Men vad är alternativkostnaden? Dvs vad skulle man kunna unna sig istället?

Här kommer några förslag, fyll gärna på:
-2 olika charterresor och nya cyklar till kidsen per säsong. Plus vinterresa.
-
-
-

Excel 319
Platinamedlem
Inlägg: 193
Blev medlem: tor 20 mar 2008, 19:40

Re: båtmarknaden

Inlägg av Excel 319 » fre 14 jan 2011, 22:13

Digiloo skrev:Börjar man räkna på vad en större båt kostar per år bara i driftskostnader inser man snart att det är vansinne det man håller på med.

Kanske är det hanterbart tycker man. Men vad är alternativkostnaden? Dvs vad skulle man kunna unna sig istället?

Här kommer några förslag, fyll gärna på:
-2 olika charterresor och nya cyklar till kidsen per säsong. Plus vinterresa.
-
-
-
Charterresa när båten har tagits upp och en skidresa på vintern. Inga cyklar eftersom barnen klarar sig själva. Detta är i den bästa av värdar och där lever jag nu och klagar därför inte. Den dagen jag tycker båtägandet blivit för dyrt och inte värt sitt pris, då säljer jag och gör något annat i stället.

omega
Diamantmedlem
Inlägg: 699
Blev medlem: tor 25 mar 2004, 09:01
Ort: trollhättan

Re: båtmarknaden

Inlägg av omega » fre 14 jan 2011, 22:16

Man får göra bägge delarna, Att inte äga båten man seglar skulle inte vara ett alternativ för mig , båten på vinterhalvåret är ju halva nöjet .Men fjällresan o charter resan behövs de också . Problemet är ju semester dagarna , hur fixar man de?? för jobbet behövs ju .
//Johan

Skriv svar