Från arbetslivet tycker jag det är viktigt att försöka ta tillvara erfarenheter från tidigare misstag både egna och andras. Det finns ju rent av pengar att tjäna på att inte upprepa egna och andras misstag. Det är väl svårt att bli rik på det tyvärr. Jag tänkte därför bjuda på en erfarenhet. Är det någon annan som har något handfast och bjuda på så tar jag gärna emot det.
För något år sedan monterade jag i ett trycklager för propelleraxeln och en Cv koppling mellan motor och axel. I arbetet med detta var det trögt att montera axeln. Det var gummit i det befintliga yttre axellagret, cutlesslagret, som gjorde att det var trögt att skjuta i axeln. Detta var orginalmonterat när båten bygdes 1976. Eftersom det behövdes ett antal försök och justeringar i samband med montaget smorde jag axeln med 5.56. Det var kanon, axeln gled som i smör, hur lätt som helst. Kort tid efter sjösättningen hördes ett oljud när vi gick för motor, det pep. I början var det bara vid vissa varvtal, sen var det hela tiden. Det lät som tinnitus.
Alltid när man lade ur växeln och axeln stoppade så gnekade det till extra mycket (då axeln bromsades av gummit i lagret). Först trodde jag att det var något fel på det nymonterade trycklagret eller Cv kopplingen.
Efter kontroll och felsökning samt överläggning med varvsgubben så var cutlesslagret starkt misstänkt. Vid upptagning efter säsongen så byttes cutlesslagret ut och efter det så har oljudet inte återkommit. Det kändes att lagret gick trögt när man försökte rotera det bortmonterade lagret på axeln.
Erfarenhet: använd inte 5.56 till att smörja ett cutlesslager med, det löser upp gummit alternativt får gummit att svälla. Till saken hör väl också att det var ett gammalt cutlesslager från 1976, dagens lager kanske har annan gummisammansättning.
Jag tror att såpa är ett bättre alternativ även om jag är osäker på detta. Där kanske finns någon på forumet som vet.
Hälsar Mats