Fylla ihåligt roder

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
chrise
Guldmedlem

Fylla ihåligt roder

Inlägg av chrise » tis 04 jan 2011, 15:19

Funderar på att spackla rodret på vår S30 till en vettig profil. Problemet är att det är ett plåtroder som är ihåligt (när jag sjösätter fylls det med vatten). Jag gissar att plåten rör sig en del under belastning och att spackel då kommer att lossna.
Någon som har förslag på vad man kan fylla tomrummet med? Det ska inte vara för tungt men ändå tillräckligt starkt för att inte plåten ska kunna röra sig allt för mycket.
Funderade på vanligt fogskum, men kommer det verkligen att kunna hålla emot något?

/ ChrisE

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Re: Fylla ihåligt roder

Inlägg av Anders S » tis 04 jan 2011, 21:51

Du vill nog inte fylla rodret med skum, eftersom du kan få korrosionsproblem. Jag utgår från att det dränerade rodret är i rostfritt, och rostfritt är inte osårbart, i synnerhet inte om det finns stillastående vatten inne i (vilket blir oundvikligt, i alla fall på enstaka ställen. Men om du inte skall spackla upp otroliga mängder, så borde det fungera med ett bra epoxybaserat spackel (du limmar ju på på plåten), ett polyesterbaserat spackel är i detta fall obra.

Vill du ändå fylla rodret skall du använda skum som garanterat ger slutna celler. Byggskum blir för poröst för att bli bra - vi tillåter till exempel inte byggskum i flytkroppar på jollarna för om de vattendränks tar skummet upp en hel del vatten, billiga sorter mer än en hel del. JAg har testat i flytkuddar, med mycket blandat resultat. Byggskum är nog bra för isolering i hus och där det är torrt, till flytkroppar och för ditt ändamål skall man i så fall använda tvåkomponents-skum. Jag vet att Byggplast (nu Sea&Sea) hade, åtminstone förr. Kanske även Erlandsson har (han är ju Byggplasts pappa) men som sagt, jag tror inte du behöver det.
Anders S

protectorleif
Rookie

Re: Fylla ihåligt roder

Inlägg av protectorleif » tor 06 jan 2011, 15:48

Hej Chris,

i slutet av 70-talet stod jag inför samma problem som Du men beslöt efter samråd med Fisksätra Varv att satsa på det balansroder väsentligen i plast som togs fram av Fisksätra. Detta roder fungerade utomordentligt bra och hade dessutom en förstärkt! hjärtstock jämfört med det gamla plåtrodret.

Jag förmodar att Du fortfarande kan skaffa ett balansroder från Royal Marine i Västervik och att Du kan - om så erfordras -förhållandevis enkelt plasta den roderprofil Du önskar.

Mvh

Leif

nu S30 nr. 157, tidigare nr. 113

Skriv svar