Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
-
Ridax
- Diamantmedlem
-
Kontakt:
Skall montera en kombinerad lod/logg-givare i en HR 35 (Rasmus). Tillverkaren rekommenderar montering på långkölade båtar för om kölen där skrovet är så horisontellt som möjligt. Men båten är tämligen V-formad för om kölen (bilderna nedan är bara länkar från nätet för att visa skrovformen).
Kan man sätta givaren vid sidan kölen eller kommer kölen att ge eko då? Kan man sätta givaren långt bak nästan bakom kölen (och skall man i så fall vända givaren bakofram ifall ekosignalen har en framåtriktad signal normalt?
Det är en DST800-givare ifall det spelar någon roll.
-
Anders S
- Diamantmedlem
Framför kölen, för att få rent vatten. V-formen spelar inte så stor roll som man kan tro, du kan antagligen sätta givaren sidoplacerad men lodrätt på insidan (eko genom plasten fungerar vanligen bra). Borrar du inga hål kan du prova dig fram, t o m med en vattenfylld plastpåse som "kudde" mellan skrov och givare. Sedan limmar man in en skrov-fasad bit PVC-rör med sikaflex (tätt!) och så kör man med glykolvatten i röret.
Anders S
-
Ridax
- Diamantmedlem
-
Kontakt:
Glömde du inte att det var en kombinerad lod/logg-givare?

Jag har en annan lod-givare monterad långt bak på insidan skrovet och den verkar inte ha några problem.
-
bosseh
- Diamantmedlem
Min båt ser ungefär likadan ut i botten. Jag valde en placering framför kölen och lite vid sidan om mitten. Givaren sitter i en uppspacklad knöl så den pekar rakt ned. Tidigare givare satt på samma ställe men utan knöl vilket oftast fungerade bra men lutade det åt fel håll så fick jag inga mätningar på den ena bogen.
Nu har jag alltid korrekta djupvärden. Genom att givaren sitter långt fram får jag heller ingen störning från propellern tex nar man backar.
-
Ridax
- Diamantmedlem
-
Kontakt:
Hur spacklade du upp knölen? Borrade du hål först, monterade givaren och spackade runt eller spacklade du upp en "plattform" först och borrade igenom det sedan? Antar att du spackade på insidan också, annars blir det väl svårt att dra åt muttern?
-
Anders S
- Diamantmedlem
Ridax skrev:Glömde du inte att det var en kombinerad lod/logg-givare?

Jag har en annan lod-givare monterad långt bak på insidan skrovet och den verkar inte ha några problem.
Man kan inte glömma sådant man inte ens sett...

Men jag håller med, det blir helt säkert inte bra att sätta loggivaren på insidan. Klart skadligt för funktionen!
Å andra sidan kan jag glatt berätta att på min förra båt (som kölmässigt liknar din) satte jag loggivaren vid sidan av kölen, rätt långt fram. Det borde nog kunna funka bra även på din - loggar kan ju som regel kalibreras.
Betyder inte det att du då måste borra ett hål med en hålsåg, och du också får en borrkärna att inspektera? Vojne, vojne!
Anders S
-
Ridax
- Diamantmedlem
-
Kontakt:
Jo, jag bävar ju för den där borrtrissan. Kanske jag ber någon kompis att borra istället och inte tala om resultatet

-
bosseh
- Diamantmedlem
Ridax skrev:Hur spacklade du upp knölen? Borrade du hål först, monterade givaren och spackade runt eller spacklade du upp en "plattform" först och borrade igenom det sedan? Antar att du spackade på insidan också, annars blir det väl svårt att dra åt muttern?
Jag hade ett befintligt hål som fick borras upp lite. Sen tog jag en bit avloppsrör vars inre diameter passade givaren perfekt. Röret kapades i rätt längd så att givarens gänga räckte. Röret plastades fast, därefter satt jag en bit vaxad masonite som drogs ihop med en bit gängstång genom röret - det gav mig garanterat plana ytor. Sen var det bara att spackla i omgångar.
Ett av få jobb som i slutändan visade sig vara enklare än jag trodde från början.
-
Ridax
- Diamantmedlem
-
Kontakt:
Spacklade du alltså in avloppsröret och drog sedan givarens skrovgenomföring genom avloppsröret, eller använde du bara avloppsröret för att forma spacklet runt?
-
bosseh
- Diamantmedlem
Avloppsröret sitter kvar. Från början hade jag tänkt plasta upp ett löst rör med plana flänsar (två delar). Men efter en tur i källaren slapp jag.
-
toaen
- Diamantmedlem
Ridax skrev:Jo, jag bävar ju för den där borrtrissan. Kanske jag ber någon kompis att borra istället och inte tala om resultatet

Den båten plastades ju upp av Jonny Porali och hans kompis Albert, som var underentreprenörer till Hallberg Rassy, långt innan Christoph Rassy roffade åt sig Jonnys företag under hot. Du kan nog borra lugnt.
tommy
thallatha(alfakrull)hotmail.com
-
naffatS
- Platinamedlem
En bryggranne med liknande främre bottenform borrade hål med en 6mm borr mitt i V-et. Sedan slipade han plant runt hålet på utsidan så mycket som behövdes för att loggen/lodet skulle ligga plant mot skrovet. Den plana delen såg ut som en triangel med ena spetsen pekande framåt. På insidan plastade han upp en plan yta innan han borrade utifrån med hålsåg. Plastningen på insidan kompenserade urtaget på undersidan. Jag antar att han lade på gelcoat eller epoxi på utsidan och topcoat på insidan. Han var i alla fall nöjd med resultatet. Logg/lod-givaren satt ca 40 cm framför kölen så att lyftbanden skulle få plats närmast kölen.
-
BjörnS
- Platinamedlem
Hjertmans(bl a) har t o m en färdig byggsats till inombordsgivare ( rör + tätning där givaren placeras, riktigt bra). runt 200:- om jag minns rätt.
//Björn
-
Ridax
- Diamantmedlem
-
Kontakt:
Vågar man verkligen såga i mitten på båten där skrovet är skarvat? Jag är inte direkt någon fena på att plasta...
-
bosseh
- Diamantmedlem
Ridax skrev:Vågar man verkligen såga i mitten på båten där skrovet är skarvat? Jag är inte direkt någon fena på att plasta...
Det törs man. Det är nog minst sagt tillräckligt med plast.
Nu hade jag ett befintligt hål annars var jag inne på att monter mitt i V-et. Möjligen att det kan vara lite okul att slipa underifrån.