HR 37an på TV4-nyheterna nu, eller inom några minuter...

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Seglaren » tor 28 okt 2010, 18:08

Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Re: HR 37an på TV4-nyheterna nu, eller inom några minuter...

Inlägg av Anders S » tor 28 okt 2010, 18:27

Lysande inslag i TV4.

Först Fru Norde, i soffan i båten, önskande sig ett nytt skrov, sedan professorn, välkammad och ordentlig som förklarar att båten är alldeles illa vorden. Sedan kommer Bengt själv, berättar sakligt att detta inte blivit bra och blir det inte utrett så blir det skrotning (för luras får man ju inte...). Och pricken över i, Rassy-paddan själv, filmad litet nerifrån så han ser ut som en karikatyr på fet, dryg kapitalist och utgjutande sig över hur de "vill ha ny båt och flera miljoner till det". Han kanske inte fattar men han blev, som man säger, ÄGD.

Måtte man aldrig bli ovän med någon som TV4 tycker bättre om...
Anders S

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Seglaren » tor 28 okt 2010, 19:29

Vad kan få en att tro att paret Nordé gör detta för nöjes skull, eller för att göra business som Magnus Rassy säger? Genom sig själv känner man andra eller....? De har haft en HR i evigheter och är så nöjda att de bestämmer sig för att köpa en ny större HR när möjlighet ges. Men de får inget av det man kan förvänta sig. Kvalitet är ju ett mått på hur väl kundens förväntningar uppfylls och här uppfylls de ju vare sig av båten, varvet eller VDn.

Hur man sedan kan välja den galna vägen att börja slåss med kunden på det här sättet, det är ofattbart. Det kan i min värld bara betyda att man vet vad man producerar och säljer, man har inget att förlora för man har förstått att man står med byxorna nere och man har inget att förlora för man har redan förlorat, det är bara en fråga om tid innan sanningen letar sig utanför varvets väggar.

Jag hoppas jag har fel, men vad annars kan det bero på att man gör så galet?

JonasB
Erfaren medlem

Inlägg av JonasB » tor 28 okt 2010, 19:41

Tomas E
Diamantmedlem

Inlägg av Tomas E » tor 28 okt 2010, 19:46

Teveinslaget är skickligt gjort, men som vanligt med teve är det kort och går fort. Efteråt har man mest en känsla av olust, men har svårt att komma ihåg exakt vad som sas. Det här säger Magnus Rassy bl a:

"Båtägarna vill göra business av det här och drar ut...har hotat mig att får man inte en ny båt kostnadsfritt och ett par miljoner utöver det så ska man se till att skandalisera mig och mitt namn. Och det är det man försöker göra nu."

Mer än så behöver inte sägas. Vad som behövs är en översättning av intervjun med Magnus Rassy som tillsammans med videoklippet läggs ut på YouTube.

Synd på ett fint varv och en fantastisk epok.
Senast redigerad av 1 Tomas E, redigerad totalt 0 gånger.
"And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music."

frejo
Guldmedlem

Inlägg av frejo » tor 28 okt 2010, 20:07

Magnus Rassys arrogans är faktiskt, som tidigare nämnts, helt ofattbar. Just att han hävdar att BN vill göra business är ju helt befängt. Om de hade haft krav på en större båt eller att han helt löser in den eller något annat som skulle ge ekonomisk vinning, men de vill ju bara ha vad de har betalt för, en väl fungerande Hallberg-Rassy...

Nu är jag ju ingen spekulant på en HR men kommer absolut inte vara det efter ett sådant inslag heller. Jäkla tur att man har finsk båt, där service och kvalitet är ledord.

Tyvärr, för alla anställda, deras familjer och för alla som tidigare investerat i en dyr, och som jag tidigare trodde, kvalitetsbåt är kanske inte framtiden så ljusnande som man egentligen hoppas.

Mr Q
Diamantmedlem

-

Inlägg av Mr Q » tor 28 okt 2010, 20:58

-
Senast redigerad av 1 Mr Q, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Seglaren » tor 28 okt 2010, 21:14

Och här kan man ta del av Magnus Rassys syn på framtiden. http://www.youtube.com/watch?v=YpN55EtWSmY innan detta rullades ut i media ska man kanske säga.
Senast redigerad av 1 Seglaren, redigerad totalt 0 gånger.

Mainship
Silvermedlem

Inlägg av Mainship » tor 28 okt 2010, 21:16

Dålig timing på detta inslag.

Anta att Magnus Rassy har rätt, och att rätten kommer att döma i HRs favör och att deras utslag är riktigt.
Då har detta inslag skadat HRs varunamn på felaktiga grunder, en dag före tillkännagivandet av domen.
Nu tror jag förvisso inte så är fallet, men ponera om. Ansvarslöst av TV4 och till vilken nytta.

Men hats off till Bengt Norde. Du har verkligen gjort ett utmärkt jobb och lyckats föra fram ditt budskap med lyckat resultat.
Jag genuint hoppas att du har rätt och du för en dom i din fördel.

Eller hoppas jag det ?? Om så, betyder det med stor sannolikhet att det finns flera HR båtar ute med skrov som har samma brister som Bengts. Detta var även antytt i repotaget och jag finner det också mycket troligt.

Vad skulle du göra om du ägde en HR 37a (eller annan) tillverkad runt samma tidpunkt.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 28 okt 2010, 23:01

Mainship skrev: Vad skulle du göra om du ägde en HR 37a (eller annan) tillverkad runt samma tidpunkt.
De allra närmaste skrovnumren, kanske, men den utlösande faktorn för att skrovet skall "forma ur sig själv" är med största sannolikhet en kombination av att plasten härdat för länge tillsammans med att man inte tvättat och slipat. Det är inte direkt så att det räcker med ett misstag, man bör ha gjort flera - både väntat för länge och slarvat med slipningen. Så risken att felet finns på flera båtar behöver inte vara så stor. Vi skall inte utesluta fel i doseringsutrustningen (härdarinblandning) eller något annat misstag heller.

Men hade jag haft en HR från den här tidpunkten hade jag inte varit helt glad. Jag hade nog avvaktat till nästa vecka (så att domen sitter, det är ingen som vet om den får prövningstillstånd). Sedan kan jag tänka mig att dra en eller två genomföringar och se hur det ligger till i hålet eller hålen. Man kanske till och med skulle sätta in något utlopp för att få en jungfrulig bit att testa... Därefter gäller det att vara på hugget och gå på Den Dryge direkt.

Vad gäller timingen så, tja, skall man göra något av saken, så är det väl nu. TV4 kan säkert göra en uppföljning i förtjänstfull riktning om Rassy gör det rätta nu efteråt. Själva förhandlingen är trist för makarna, men HR har alla möjligheter att ta udden av i stort sett all kritik, ifall de följer (som jag räknar med) ett negativt utslag utan tjafs. Man kan också fråga sig, skall media ta sida eller skall de stå vid sidan och titta på? Måste vara en moralfråga också, inte bara etik.
Anders S

Jörgen63
Silvermedlem

Inlägg av Jörgen63 » sön 31 okt 2010, 19:10

Makarna Nordé förlorade i Uddevalla tingsrätt och dömdes att betala HR:s rättegångskostnader på 800.000:-
Nordé:s bedömdes INTE ha rätt till en ny båt.

http://bohuslaningen.se/nyheter/orust/1 ... berg-rassy

/Jörgen

Skriv svar