Kopparbaserad färg på S-drev?
Kopparbaserad färg på S-drev?
Jag undrar efter att ha läst instruktionsboken på min MD5a med S-drev vad man ska ha för bottenfärg på västkusten? De är väl kopparbaserade
ännu så länge, tex international cruser,micron,fabi. I instruktionsboken till S-drevet står att man inte ska ha färg med koppar?
Vad ska man ha för färg då?
Ska man måla på hela drevet och proppelern (förutom på anoderna)?
MVH
Sterio
ännu så länge, tex international cruser,micron,fabi. I instruktionsboken till S-drevet står att man inte ska ha färg med koppar?
Vad ska man ha för färg då?
Ska man måla på hela drevet och proppelern (förutom på anoderna)?
MVH
Sterio
Färg på S-drev
Jag målar hela S-drevet och propellern (förutom zinkanoderna förstås) med Prop o drev och botten i övrigt med den kopparbaserade VC 17. Jag har båten på Västkusten.
Prop o drev är avsett just för drev. Finns säkert motsvarande färg från de andra fabrikaten också.
Prop o drev är avsett just för drev. Finns säkert motsvarande färg från de andra fabrikaten också.
Kopparbaserad färg på S-drev
Anledningen till att inte färg med kopparinnehåll rekommenderas på drevet är att kopparn i färgen och aluminiumet i drevet kan resultera i ett galvaniskt element som äter upp aluminiumet vid kontakt med vatten. Risken ökar ju saltare vattnet är.
Ramlade över denna flera år gamla tråd när jag satt och botaniserade i forumet. Det hela får ju aldrig sin upplösning i trådan. När jag tittade i min egen manual står det faktiskt samma sak. Det verkar ju en aning orealistiskt att inte ens få måla botten med kopparbaserad färg. Skall man ha prop-o-drev på hela botten är det tänkt? En friskrivingsklausul av nästan amerikanskt snitt känns det som.
Vanligt bottenfärg på S-drev
Efter att i flertalet år kämpat med Pentas Prop-o-Drev på mitt s-drev och varje år haft ett smärre korallrev att skrapa/slipa bort valde jag att i våras måla drevet med samma färg som jag kör på botten, dvs Hempel Mille Xtra. Resultatet var 2-3 havstulpaner på hela drevet, precis som på resten av båten.
Anoderna verkar ha ätits upp lite fortare, men det kan jag ta för att slippa Pentas skräp och merjobbet det innebär.
Jag tror nog att det är frågan om en "hängslen-och-livrem"-rekommendation från Penta... Att inte måla botten med kopparbaserad färg är helt orimligt på västkusten om man har båten i hela säsongen.
Jag kommer iallafall att fortsätta på den inslagna vägen. Bara anoderna är i gott skick bör det inte vara något problem.
Båten har jag i Salthomen utanför Göteborg.
Nu skall jag bara hitta ett sätt att slippa beväxningen på själva propellern också...
Mvh Otto
Anoderna verkar ha ätits upp lite fortare, men det kan jag ta för att slippa Pentas skräp och merjobbet det innebär.
Jag tror nog att det är frågan om en "hängslen-och-livrem"-rekommendation från Penta... Att inte måla botten med kopparbaserad färg är helt orimligt på västkusten om man har båten i hela säsongen.
Jag kommer iallafall att fortsätta på den inslagna vägen. Bara anoderna är i gott skick bör det inte vara något problem.
Nu skall jag bara hitta ett sätt att slippa beväxningen på själva propellern också...
Mvh Otto
Re: Vanligt bottenfärg på S-drev
Jo det finns ju givetvis ingen som följer denna rekomendation på västkusten. Därför ter den sig väldigt märklig. Ungefär som när man köper strumpor som bara får tvättas i 30 grader enligt märkningen vilket (får vi hoppas) ingen heller följer.OttoW skrev:Efter att i flertalet år kämpat med Pentas Prop-o-Drev på mitt s-drev och varje år haft ett smärre korallrev att skrapa/slipa bort valde jag att i våras måla drevet med samma färg som jag kör på botten, dvs Hempel Mille Xtra. Resultatet var 2-3 havstulpaner på hela drevet, precis som på resten av båten.
Mvh Otto