Tätning nippel på motorn
Tätning nippel på motorn
Nu börjar ett av alla min installationsprojekt bli färdigställt, varmvattenberedaren. Färskvattenslingan är dragen, nu ska motorvattenslingan dras.
Jag undrar om slangnipplarna som skruvas på motorn, hur jag tätar dem bäst; med gängtejp eller gängolja?
Jag undrar om slangnipplarna som skruvas på motorn, hur jag tätar dem bäst; med gängtejp eller gängolja?
Re: Tätning nippel på motorn
Locktite 577, oslagbart till all gängtätning.
/Kenta
Det var bättre förr - längre tillbaka
/Kenta
Det var bättre förr - längre tillbaka
Det var bättre förr, längre tillbaka!
Gängtape, för det är enkelt att få tag på, Loctite för det fungerar så bra. Själv (peppar, peppar) har jag lyckats väl genom åren med gängtape, men Loctitesmeten skall tydligen vara helt suverän. Jag har tänkt köpa sådan till grovrör massor av gånger, men det har inte blivit av. Jag vet att den är bra, för jag har använt den till hydraulkopplingar, men det finns två varianter, för fina och grova gängor. Du bör kanske därför visa nippeln om du köper Loctite?
Lin och pasta, låt rörmokarmästarna använda det. Man skall nog lära sig "hur man gör" av någon kunnig.
Lin och pasta, låt rörmokarmästarna använda det. Man skall nog lära sig "hur man gör" av någon kunnig.
Anders S
Fördelarna med lin är att man kan backa om man vridit för långt vilket man inte kan med tex gängtejp. Det har enastående åldringsegenskaper och det är snabbt att ta bort om man behöver lossa och sätta tillbaka. Den största fördelen är att en påse med lin inte alls försvinner lika lätt som en liten flaska Loctite!
Det är inte alls svårt att jobba med lin, det är faktiskt svårt att misslyckas. Tänk bara på att mässingsdelar ska repas lite vinkelrätt mot gängorna med tex ett bågfilsblad annars "slirar" linet.
Lin & pasta finns på Biltema ....
Det är inte alls svårt att jobba med lin, det är faktiskt svårt att misslyckas. Tänk bara på att mässingsdelar ska repas lite vinkelrätt mot gängorna med tex ett bågfilsblad annars "slirar" linet.
Lin & pasta finns på Biltema ....
Det kanske beror på lite. Är det en rak nippel så går väl gängtejp alldeles utmärkt men om den är vinklad så kanske Loctite kan var lite bättre för att säkerställa att den verkligen sitter där den ska även efter ett antal timmar med motorvibrationer, förutsatt nu då att det är en koppling med raka gängor.
Hihi, första inkoppling av färskvattenslingan och blandaren läckte som ett såll. Ny blandare och pexrör nu införskaffade på Biltema.
Samt att en av två insexskruvar på motorn satt som berget, monsterinsex för 1/2" hylshandtag införskaffad.
Vem har sagt att det ska vara lätt? Påt igen bara!
(typiskt att midsommar kommer och "stör" projekten)
Samt att en av två insexskruvar på motorn satt som berget, monsterinsex för 1/2" hylshandtag införskaffad.
Vem har sagt att det ska vara lätt? Påt igen bara!
(typiskt att midsommar kommer och "stör" projekten)
Ett tips för att underlätta att få loss motorpluggen är att varmköra motorn och sedan spruta kylspray (finns på Biltema) på pluggen. Detta hjälpte mig när jag skulle montera vv.beredare. Före detta satt pluggen så hårt att hålet började deformeras när jag liksom du införskaffat och gått på med rejäla don för att lossa densamma.
Re Excel 319:
Mycket bra tips. Jag har funderat i banor av antingen varmkörning, värmepistol (färgfrossa) eller blåslampa (extrem färgfrossa). Ditt tips med varmkörning i kombo med frysspray var ju toppen.
Att fortsätta krana på med hylsnyckelhandtag a la jätteförlängare hade nog bara renderat i havererad insexspår.
Mycket bra tips. Jag har funderat i banor av antingen varmkörning, värmepistol (färgfrossa) eller blåslampa (extrem färgfrossa). Ditt tips med varmkörning i kombo med frysspray var ju toppen.
Att fortsätta krana på med hylsnyckelhandtag a la jätteförlängare hade nog bara renderat i havererad insexspår.
Excel hur mkt behövde du spraya med kylspray? Jag körde båten i 2 timmar så motorn var genomvarm, testade sedan spray. Drog med en hylsnyckel. Hela motorn sviktade men inte f-n rörde sig bulten.
Snackade med en båtmek, som inte trodde på att elda med gasol, för risken är att packningarna spricker. Han trodde också att risken är att termostathuset spricker innan bulten lossnar. Hans tips var att schocka skruven med en hammare.
Man undrar vad de dragit på för smet bulten, men risken är att det finns korrosion på den, då blir det extra tungt att få loss. Just nu känns det som att hela projektet håller på att gå åt fanders. Troligen droppar jag det och fortsätter till hösten i stället.
Snackade med en båtmek, som inte trodde på att elda med gasol, för risken är att packningarna spricker. Han trodde också att risken är att termostathuset spricker innan bulten lossnar. Hans tips var att schocka skruven med en hammare.
Man undrar vad de dragit på för smet bulten, men risken är att det finns korrosion på den, då blir det extra tungt att få loss. Just nu känns det som att hela projektet håller på att gå åt fanders. Troligen droppar jag det och fortsätter till hösten i stället.
Jag fick upp nippeln idag. Jag fick tips om att smälla till skruven med hammare eller dorn emellan. Detta skulle enligt uppgift lossa låslimmet. Sagt och gjort, jag drämde ganska till rejält på den koniska pluggen. Efter det lossnade den ganska enkelt.
Vad bra att det löste sig. Jag har inte kunnat svara p.g.a. sjövistelse utan internet
Hoppas projektet slutar på ett för dig positivt sätt.